Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Goed nieuws dus voor lijn 86 :wink:
Eindelijk zal de nog bestaande infrastructuur ( mits enige vernieuwingen ! ) terug gebruikt worden , en misschien niet op de lijst van de 'traveaux inutiles' belanden ;
die heropening naar Wallonië toe zal niet alleen interessant zijn voor de scholieren ( station Anvaing ligt dichtbij het Atheneum ), waardoor er heel wat minder auto's en bussen op weg moeten , maar ook voor pendelaars ( Blaton - Leuze - Ronse - Oudenaarde - Gent ) en voor het toerisme ; men zal zoals voorheen terug via Leuze naar Brussel of Doornik kunnen , of verder naar Rijsel (Eurostar-Thalys-TGV ) en luchthaven .
Een goed en aanvullend alternatief voor de vlaamse verbindingen via Oudenaarde of Kortrijk :idea:
Soms sturen waalse ouders hun kinderen naar het nederlandstalig onderwijs te Ronse ,en in die zin zullen dus ook minder auto's in het verkeer zijn :wink:
Misschien wel een domper voor de TEC bussen , die nu naar Leuze of Doornik rijden . :?
Men mag toch niet te lang meer talmen , want de toestand van sporen en stations is allesbehalve schitterend
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Dieselfreak schreef:
etoile du nord schreef: :x Wat de capaciteit betreft , men heeft het waalse deel van L86 geschrapt op het ogenblik dat er minstens 2 x per dag propvolle treinen met scholieren reden tot Anvaing ( Atheneum ) , volgens de politiekers om te vermijden dat de 'francofone' minderheid te Ronse z'n kinderen al te gemakkelijk naar een waalse school zou sturen :evil: :!: :!: :!:
Gevolg : nu rijden ze dus per auto of via TEC of privé bussen !
Wat is dat nu voor een reden om mensen het recht op een goede treinverbinding te ontzeggen!! :evil: :evil: :evil:
Is het dan zo'n probleem dat er Franstaligen in een Vlaamse gemeente wonen?
ja , sommige mensen en bepaalde politiekers hebben dat blijkbaar in het bloed om daar hele hetzes rond te maken ;er wordt in onze streek Germaans en Latijn gesproken sinds de tijd van de Romeinen, en men zal dat niet zomaar kunnen wegcijferen in die povere 178 jaar dat België pas bestaat ;
te Ronse moest zelfs de politie enkele jaren geleden de 'waalse' schoolbussen tegenhouden en controleren , omdat ze hier franstalige leerlingen kwamen ophalen . Gelukkig heeft dit niet te lang geduurd , we voelden ons soms in bezet gebied

Info voor de geïntereseerden :

L. 86 : De Pinte - Basècles-Carrières

De Pinte (L. 75) - Eke-Nazareth - Gavere-Asper - Zingem - [Heurne] - Eine - Oudenaarde (L. 89) - [Leupegem (Y L. 85)] - [Etikhove] - [Louise-Marie] - [Maryve] (L. 82/87) - Ronse (L. 82, 83, 87) - [Dergneau] - [Anvaing] - [Ellignies-lez-Frasnes] - Frasnes-lez-Anvaing[= Frasnes-lez-Buissenal] - [Grandmetz] - Leuze (L. 94) [- Tourpes - Thumaide - Basècles -] [Basècles-Carrières] (L. 78)

Openingsdata:
- 29 juni 1857: De Pinte - Oudenaarde
- 21 mei 1861: Leuze - Basècles-Carrières
- 1 september 1861: Oudenaarde - Leuze (tunnel van Louise-Marie: 422 m)
Op het baanvak Leuze - Basècles-Carrières werd het reizigersverkeer opgeheven op 3 juni 1984, op het baanvak Ronse - Leuze op 1 juni 1988.
Het baanvak Leuze - Basècles werd buiten dienst gesteld op 25 april 1986.
Op het baanvak Basècles - Basècles-Carrières bleef er nog goederenverkeer tot in 1992; op het baanvak Ronse - Frasnes tot in 1998.

Huidige toestand:
- baanvak De Pinte - Ronse: in dienst voor reizigers- en goederenverkeer, enkelspoor, Vmax. 120 km/u. Sinds de spoorvernieuwingswerken in 1994 ligt er dubbelspoor tussen Gavere-Asper en Zingem; voordien waren dat twee afzonderlijke kruisingsstations.
- baanvak Ronse - Frasnes: enkelspoor, sinds 1998 buiten dienst.
- baanvak Frasnes - Leuze: tot einde 2005 in dienst voor goederenverkeer (suikerfabriek Frasnes en meststoffenfirma S.A. Rosier), enkelspoor, vereenvoudigde exploitatie, Vmax. 40 km/u. Wordt buiten dienst gesteld op 1 januari 2006.
- baanvak Ronse - Leuze uit inventaris van Infrabel geschrapt in september 2007.
- baanvak Leuze - Basècles-Carrières opgebroken (1988/1995). Op de bedding van dit baanvak wordt een fietspad aangelegd in het kader van het RAVeL-netwerk (aanbesteding 30/11/1999).
Meer van dat op http://users.telenet.be/pk/stations.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Dieselfreak »

etoile du nord schreef:ja , sommige mensen en bepaalde politiekers hebben dat blijkbaar in het bloed om daar hele hetzes rond te maken ;er wordt in onze streek Germaans en Latijn gesproken sinds de tijd van de Romeinen, en men zal dat niet zomaar kunnen wegcijferen in die povere 178 jaar dat België pas bestaat ;
Altijd maar die "oorlog" omwille van de taal, ik krijg het daar dus echt van op mijn heupen, hé. Waarom toch zijn de Vlamingen zooo allergisch voor het Frans? De tijd van de Franse bezetter is toch al lang voorbij? Terwijl niemand zich eraan dat het Engels nu als een pletwals zijn opmars aan het doen is, steeds meer de plaats van het Nederlands en vele andere talen opeist. Sterker nog, de meesten vinden het nog een goede zaak ook. :x Ik ben er zeker van, was de taal van Wallonië Engels in plaats van Frans, dan was die eeuwige spanning tussen Vlaanderen en Wallonië en al die ophef over taal er niet, dan was heel België en waarschijnlijk ook Nederland al lang 100 % Engelstalig geworden, zonder dat één Nederlandstalige zich ertegen verzette!! :evil: :evil: :evil:
etoile du nord schreef:te Ronse moest zelfs de politie enkele jaren geleden de 'waalse' schoolbussen tegenhouden en controleren , omdat ze hier franstalige leerlingen kwamen ophalen . Gelukkig heeft dit niet te lang geduurd , we voelden ons soms in bezet gebied
Is dat dan wettelijk verboden??! :shock: :shock: :shock:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Fles

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Fles »

Dieselfreak schreef:Ik ben er zeker van, was de taal van Wallonië Engels in plaats van Frans, dan was die eeuwige spanning tussen Vlaanderen en Wallonië en al die ophef over taal er niet, dan was heel België en waarschijnlijk ook Nederland al lang 100 % Engelstalig geworden, zonder dat één Nederlandstalige zich ertegen verzette!!
Overdrijf eens niet zo wil je? ;) Wat dat betreft hebben we al eeuwen lang reden genoeg om bijvoorbeeld duitstalig te worden, en dat gebeurt ook niet ;)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Dieselfreak »

Fles schreef:Wat dat betreft hebben we al eeuwen lang reden genoeg om bijvoorbeeld duitstalig te worden, en dat gebeurt ook niet ;)
Waarom? Duits wordt door een absolute minderheid in België gespreken, het heeft, op wereldvlak toch, nooit zo'n belangrijke positie gehad als het Engels nu. En niet te vergeten, er is bij het gewone Nederlandstalige volk voor zover ik weet nooit zo'n ziekelijke voorliefde geweest voor Duits als nu voor Engels.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Steven »

correctie, we zijn twee keer zwaar bezet geweest door duitsers!! moest hitler effectief die laatste slag gewonnen hebben dan spraken we allemaal duits. en tja franse mentaliteit = een bepaalde arrogantie tov het nederlands/vlaams, ze vinden onze taal minderwaardig. Ik heb meer franstalige collega's dan vlamingen en die mentaliteit zit er gewone bij vele zo hard in gebakken dat ze vertikken van NL te leren, ook al zou dit hen ten goede komen voor hun werk.
soit het gaat hier over de spoorwegen en specifiek lijn 86, diegene die verder willen praten over taal openen best een ander forum :wink: :wink:
Kris

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Kris »

Ok, het is al een stap in de goede richting maar de L86 tussen Ronse en Leuze zal volgens mij de eerste jaren nog niet openen...
Hoe lang heeft het niet geduurd voor Virton-Athus-Arlon terug te heropenen voor reizigersvervoer? Daar was zelfs al een uitstekende infrastructuur voorzien.
Jean

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Jean »

NMBS ligt niet wakker van Ronse-Leuze


RONSE - Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) kan Kamerlid Stefaan Vercamer (CD&V) weinig hoop geven voor de heropening van de spoorverbinding tussen Ronse en Leuze.

Vercamer wilde weten of de minister het voorstel van burgemeester Luc Dupont en Waals minister-president Rudy Demotte zou steunen.

Volgens Vervotte zijn er nog geen contacten geweest tussen de NMBS, Infrabel en de lokale besturen. 'Op dit ogenblik is een heropening van oude lijnen geen prioriteit voor de NMBS', aldus Vervotte.

'Vanwege de slechte staat van de overblijvende infrastructuur, zouden de werken, studies en procedures inbegrepen, verschillende jaren kunnen duren. En dan nog zou een heropening pas kunnen nadat alternatieven voor een betere verbinding tussen Leuze en Ronse zijn onderzocht.'

Hoopgevend voor de streek is dan weer dat in het nieuw ontwerp van beheersovereenkomst met de NMBS voorzien is dat er tegen 2011 zal worden onderzocht of er op verbindingen met beperkt aanbod meer treinen kunnen ingelegd worden. De lijn Ronse-Gent lijkt daar alvast voor in aanmerking te komen. (kl)

Lees ook Ronse blogt via www.nieuwsblad.be/ronse

Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=C61SI2IH
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Joris »

Hallo,
Voor die lijn is geen geld, maar voor een lightrail wel?
Normaalspoor leggen in Antwerpen-stad zal wat meer jaren in beslag nemen :wink: .
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Tja , blijkbaar is er toch wel een communautair probleempje om nog wat te investeren in de taalgrensregio ...
Alle excuses zijn goed , maar ondertussen wordt de bevolking wel in de steek gelaten ( zie ook de poll op de blog van het Nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=C61SI2IH)
Openbaar vervoer ? Laat de olie maar opslaan , woon-werkverkeer ? Werk in eigen streek VOOR EIGEN VOLK EERST ?
Wat wil men daar nu mee bewijzen te Brussel ?
En dan maar pronken met een verhoogd aanbod op L 86 tussen Gent en Ronse , nadat men 20 jaar geleden de lijn bijna helemaal afgeschaft had ! DAT AANBOD bestond toen , men heeft er de hele lijn speciaal voor vernieuwd !
Om het kort te houden : te Ronse maakte men begin zeventiger jaren van vorige eeuw een klank- en lichtevokatie in het historisch
centrum , met als titel : " DE TIJD VAN DE WAANZIN " , over wat Ronse in de wereldgeschiedenis zoal meemaakte .
We zijn nu een volgende eeuw , maar ..... misschien tijd voor een zelfde 'evokatie' ???
Afbeelding
Dietrich

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Dietrich »

Dat is zo met de spoorwegen zeker, is altijd maar bergaf gegaan met het aantal lijnen en de bediening op die kleinere. Vennbahn die opgebroken is, lijn 85 die opgebroken is... alllemaal voor er snel een fietspad op te leggen. Je zou de indruk krijgen dat naarmate de olie duurder wordt er meer lijnen verdwijnen. De twee voorbeelden aangehaald zijn dan ook heel recent.
Hoopgevend voor de streek is dan weer dat in het nieuw ontwerp van beheersovereenkomst met de NMBS voorzien is dat er tegen 2011 zal worden onderzocht of er op verbindingen met beperkt aanbod meer treinen kunnen ingelegd worden. De lijn Ronse-Gent lijkt daar alvast voor in aanmerking te komen. (kl)
Ik vraag mij af of lijn 82 daar ook is bijgerekend, daar rijdt in het weekend namelijk niets.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door HLE 2302 »

tt44ta46 schreef:Ik denk niet dat dat 'beroemd stationneke' ervoor heeft gezorgd dat de lijn deels bewaard gebleven is...

Volgens mij eerder de Vlaamse lobby?

Feit is wel dat wel degelijk wat mensen vanuit Ronse de trein nemen naar de rest van Vlaanderen. Toen de weekenddienst op Eeklo-Ronse nog met 44'ers werd gereden zat de laatste uit Ronse op zondagavond meestal propvol!!!

Greetz
euh
was dat niet met ne typ 62 e een stuk of 3 M2's ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:
tt44ta46 schreef:Ik denk niet dat dat 'beroemd stationneke' ervoor heeft gezorgd dat de lijn deels bewaard gebleven is...

Volgens mij eerder de Vlaamse lobby?

Feit is wel dat wel degelijk wat mensen vanuit Ronse de trein nemen naar de rest van Vlaanderen. Toen de weekenddienst op Eeklo-Ronse nog met 44'ers werd gereden zat de laatste uit Ronse op zondagavond meestal propvol!!!

Greetz
euh
was dat niet met ne typ 62 e een stuk of 3 M2's ?
Eerst was het een 62 met 3 of 4 M2's, dan heeft men een tijdje gereden met 44'ers (ook naar Eeklo trouwens, omdat de diensten verknoopt waren), en daarna zijn het opnieuw M2's geworden, precies omdat de AR's te weinig capaciteit boden. Als ik me niet vergis, is de maximumsnelheid van de 44'ers (en 45'ers) precies voor de inzet op lijn 86 nog op 100 km/u gebracht ook.
Met vriendelijke groet

overweg13
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

:evil: SLECHT , SLECHTER , SLECHTST NIEUWS !!! :twisted:
Het is nogal triestig gesteld met die plannen voor lijn 86 :x

Volgend bericht te lezen op 'Nieuwsblad on line' :

Uitbreiding van treincapaciteit voorlopig onmogelijk

Spoorweglijn 86 Gent-Ronse is tegenwoordig wel bijzonder druk besproken. Ook volsvertegenwoordiger Stefaan Vercamer (CD&V) heeft zich nu in de discussie gemengd. Hij vernam van minister van Overheidsbedrijven onder meer dat de inzet van bijkomend materieel momenteel niet aan de orde is 'omdat al het beschikbare personeel en materieel reeds wordt ingezet tijdens de spitsuren'. Vercamer had in recent onderzoek gelezen dat de spitsuurtreinen een gemiddelde bezetting van bijna negentig procent halen. Ook de laatste treinen die naar Ronse sporen hebben nog een bezetting tot 34 procent.
'Dat betekent dat er hier mogelijkheden zijn', aldus Vercamer. 'Veel mensen die met de trein naar Gent sporen voor een avondje cultuur geraken echter nadien niet meer in Ronse. Ik heb bij de minister gepleit om de lijn te versterken. Ik heb voorgesteld om de proef op de som te doen naar aanleiding van speciale evenementen zoals de Gentse Feesten of Flikkendag. Voorlopig is een uitbreiding van de capaciteit in de spits echter niet mogelijk omdat de beschikbare treinstellen in een periode van twee jaar technische aanpassingen ondergaan en geïmmobiliseerd zijn.'
Afbeelding
Plaats reactie