Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

:x Of hoe kan je een bepaalde stad of regio zo efficiënt mogelijk isoleren ? :x
:mrgreen: "Ik isoleer , jij isoleert , wij isoleren allen samen ,..." :mrgreen:
Dat is een smerige mentaliteit , de taalgrensregio verdient beter .
En alleen omdat er een francofone minderheid bij ons leeft :?: ... fraai voorbeeld voor die en alle andere minderheden :?
Die mensen houden een deel van onze economie draaiend , ze wonen hier , werken hier en winkelen hier , en ze komen als patiënt
Juist door dat isolement komen meer en meer anderen zich hier vestigen : sorry , maar die werken niet , winkelen amper, reizen niet ( hebben dus geen trein nodig ) en blijven als patiënt
En dat heeft niets met taal of cultuur te maken : er zijn overal 'profiteurs' !
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door K V B »

etoile du nord schreef: :x Of hoe kan je een bepaalde stad of regio zo efficiënt mogelijk isoleren ? :x
Door altijd maar over de spoorlijn te zeuren en te vergeten dat je ook met bussen een heel eind kan komen?
Bartjedj

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Bartjedj »

Dat is een mentaliteit die De Lijn maar wat graag hoort, maar ze gaat echt niet op.

Aan De Kust hebben ze meerdere decennia geleden de spoorlijn 74 naar Nieuwpoort gesloten. Er was een alternatief met de tram...
Je doet er alleen een half uur langer over :?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef:Dat is een mentaliteit die De Lijn maar wat graag hoort, maar ze gaat echt niet op.
Ze gaat hier juist wel op. Een bus is beter dan niks. Als men de lat te hoog legt gebeurt er niks. De middelen die de overheid ter beschikking heeft om OV aan te bieden zijn ook niet oneindig. Verbeter dus eerst de busverbindingen rond Ronse, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Steven »

tja maar in dit geval spreek je van verschillende vormen OV die op zich door andere overheden betaald worden. de bus = vlaamse overheid, trein = federale regering.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik geloof nooit dat de NMBS zelf het initiatief zal nemen voor de heropening van spoorlijnen type Ronse - Leuze. Hoe je het ook draait of keert, zo'n verbinding is gedoemd om zwaar verlieslatend te blijven.
De enige mogelijkheid is dus dat de politiek de stap naar de NMBS zet en de heropening vraagt/eist en daar dus ook (veel) geld tegenover zet. Ik vrees dat de invloed van enkele plaatselijke politici onvoldoende groot is, om op dat vlak te scoren.
Wat wel zou kunnen is dat men - zoals bij De Lijn is gebeurd - vertrekt van een concept van basismobiliteit en dat vertaalt naar de spoorweg: dat is wat in de jaren 1980 gebeurd is met het eerste IC-IR-plan dat achteraf onder impuls van Decroo tot een heus besparingsplan is omgewerkt.
Ik denk dat de grootte van de centra dan een bepalende rol zou moeten/kunnen spelen. Dan kan men kijken welke van de steden en stadjes met elkaar verbonden moeten worden, maar zelfs dan is het niet zeker dat Ronse en Leuze met elkaar verbonden moeten worden, tenzij om verkeerde communautaire redenen dan. Je moet het belang van Leuze echt niet overschatten: het is uiteraard een station met een belangrijke stroom pendelaars, maar het valt te betwijfelen of de heropening van de spoorlijn naar Ronse daar veel kan aan toevoegen.
Met vriendelijke groet

overweg13
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door tt44ta46 »

Hallo,

In Luxemburg is de Noordlijn verbazingwekkend met station als Goebelsmuehle, Maulusmuehle en vele anderen waar per dag misschien 20 reizigers opstappen... Luxemburg is nu wel een rijk land, maar de vraag is of het sop de kool waard is!

In België heeft men de mond vol van overdreven belastingsdruk, al eens berekend hoeveel op de lijn 130a het 'station' Hourpes de bevolking kost? Er is zogezegd geen alternatief vervoer wegens te kleine baantjes en geen busverbinding mogelijk, maar om voor 12 (twaalf!!!) dagelijkse reizigers een perron te onderhouden en acceleratiestroom van jaarlijks honderden treinen te bekostigen...

Hoewel ikzelf een fervent spoorvreter ben, vrees ik dat Ronse-Leuze enkel maar voor ons liefhebbers een leuke schakel in het spoornet zou zjjn. Veel reizigers moet je hier echter niet verwachten, dorpjes als Grandmetz, Anvaing enzovoort zijn echt wel kleine dorpjes; er is een kaarsrechte verbindingsweg tussen Ronse en Leuze; Leuze zelf is echt geen grote attractiepool.

OK Ronse is een attractiepool maar de Franstaligen die ernaartoe trekken komen diffuus van het hele Pays des Collines dat ver van lijn 86 verwijderd ligt (vroeger lagen hier ook nog de lijnen richting Flobecq-Lessines en Amougies-Tournai).

Greetz

Sven
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Bartjedj schreef:Dat is een mentaliteit die De Lijn maar wat graag hoort, maar ze gaat echt niet op.

Aan De Kust hebben ze meerdere decennia geleden de spoorlijn 74 naar Nieuwpoort gesloten. Er was een alternatief met de tram...
Je doet er alleen een half uur langer over :?
Ja , daar heb je gelijk in . Voorbeeldjes :
met de trein naar Oudenaarde : 12 min (direct )
met de bus naar Oudenaarde : 40 min ( door alle dorpjes van de Vlaamse Ardennen )
wel enkele spitsuurverbindingen ( via de expressweg : 20 min )
En naar Wallonië is het niet beter :wie wil eerst meer dan een half uur per bus naar Leuze om daar de trein naar Doornik of Brussel te nemen ? En in het week-end rijden slechts enkele bussen per dag richting Wallonië ( Leuze - Doornik - Enghien )
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

tt44ta46 schreef:Hallo,

In Luxemburg is de Noordlijn verbazingwekkend met station als Goebelsmuehle, Maulusmuehle en vele anderen waar per dag misschien 20 reizigers opstappen... Luxemburg is nu wel een rijk land, maar de vraag is of het sop de kool waard is!

In België heeft men de mond vol van overdreven belastingsdruk, al eens berekend hoeveel op de lijn 130a het 'station' Hourpes de bevolking kost? Er is zogezegd geen alternatief vervoer wegens te kleine baantjes en geen busverbinding mogelijk, maar om voor 12 (twaalf!!!) dagelijkse reizigers een perron te onderhouden en acceleratiestroom van jaarlijks honderden treinen te bekostigen...

Hoewel ikzelf een fervent spoorvreter ben, vrees ik dat Ronse-Leuze enkel maar voor ons liefhebbers een leuke schakel in het spoornet zou zjjn. Veel reizigers moet je hier echter niet verwachten, dorpjes als Grandmetz, Anvaing enzovoort zijn echt wel kleine dorpjes; er is een kaarsrechte verbindingsweg tussen Ronse en Leuze; Leuze zelf is echt geen grote attractiepool.

OK Ronse is een attractiepool maar de Franstaligen die ernaartoe trekken komen diffuus van het hele Pays des Collines dat ver van lijn 86 verwijderd ligt (vroeger lagen hier ook nog de lijnen richting Flobecq-Lessines en Amougies-Tournai).

Greetz

Sven
Ik denk dat je misschien wel gelijk hebt op bepaalde punten ; alhoewel ik me toch nog een tijd herinner ( zo'n 30 j geleden ) dat er een prima spoorlijn was tot Leuze ( en verder )
Toen kon je vanuit Ronse om het uur de trein nemen , die in Leuze goede aansluiting gaf met de treinen naar Brussel en Doornik ( en verder tot Lille )
Het aanbod werd later dan nog vergroot met scholierentreinen voor Anvaing ( 4x per dag ) : het Atheneum is zo'n 100 m van het station gelegen ; die zaten toen stampvol
En er is toch nog wat industrie overgebleven : Sucrerie van Frasnes en Engrais Rosiers
Niet te vergeten : er zijn ook nog heel wat walen en zelfs fransen die te Ronse en zelfs te Gent werken ( de expressweg N60 zit tijdens de spitsuren ook stampvol ! )
Ik denk dat de bezetting tot Leuze terug zou gaan stijgen , als er een deftig aanbod komt
Maar daarvoor moet men natuurlijk wel ietsepietse investeren ....
Blijft de klassieke vraag : wat was er eerst , de vraag of het aanbod ???
En goederenvervoer ?
Ooit was deze 'kolenlijn' een noord-zuid as van de Borinage naar de Gentse haven ...
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door K V B »

tt44ta46 schreef: In België heeft men de mond vol van overdreven belastingsdruk, al eens berekend hoeveel op de lijn 130a het 'station' Hourpes de bevolking kost? Er is zogezegd geen alternatief vervoer wegens te kleine baantjes en geen busverbinding mogelijk, maar om voor 12 (twaalf!!!) dagelijkse reizigers een perron te onderhouden en acceleratiestroom van jaarlijks honderden treinen te bekostigen...
Men kan natuurlijk ook wel zoeken naar manieren om de kost te verlagen. Slangke infrastructuur. Eenmansbediening, enzovoort. In Duitsland zijn er voorbeelden te vinden waar men door een buslijn te vervangen door een trein geld kon besparen op de exploitatie...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door dekooiker »

tt44ta46 schreef: In België heeft men de mond vol van overdreven belastingsdruk, al eens berekend hoeveel op de lijn 130a het 'station' Hourpes de bevolking kost? Er is zogezegd geen alternatief vervoer wegens te kleine baantjes en geen busverbinding mogelijk, maar om voor 12 (twaalf!!!) dagelijkse reizigers een perron te onderhouden en acceleratiestroom van jaarlijks honderden treinen te bekostigen...
Om dat te bekostigen heeft men destijds de stations Jabbeke, Varsenare, Kapellenbos en het vak Puurs-Dendermonde gesloten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Jean

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Jean »

'Late treinen zijn groot gemis'

Spoorlijncomité wil aandacht voor frequentie van treinen

DE PINTE/GENT/ZINGEM/GAVERE/OUDENAARDE/RONSE/MAARKEDAL - Na het succes van het Spoorlijncomité Gent-Eeklo, werd woensdagavond in Oudenaarde het comité Gent-Ronse op de rails gezet.
Meteen bleek dat niet zozeer de infrastructuur maar eerder de frequentie van de treinen een heet hangijzer wordt.


Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen heeft 11.000 euro opzijgezet om de werking van het Spoorlijncomité Gent-Ronse te financieren.

'De provincie is van bij het begin in 2002 een enthousiaste partner geweest van dit initiatief', zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Peter Hertog.

'Regionale spoorlijnen zijn een belangrijk onderdeel van het provinciale openbaar vervoersnet. Een aantrekkelijk regionaal spoornet is de basis voor een goed draaiend regionaal openbaar vervoersnet. Ook het succes van het spoorlijncomité Gent-Eeklo toont aan dat het belangrijk is om te werken via een spoorlijncomité.

Zes jaar werken rond die spoorlijn zorgde voor de opening van de halteplaats Evergem, nieuwe infrastructuur op de perrons, betere parkings en fietsstelplaatsen: kortom voor een complete opwaardering van de lijn.

Uniek is ook de samenwerking die ontstaan is tussen alle partners: het provinciebestuur, de lokale gemeenten, de NMBS, De Lijn, de BTTB, de Fietsersbond, de reizigers en lokale organisaties.'

Projectcoördinator Jan Lescrauwaet van Oost-Vlaanderen was alvast tevreden over de opkomst op de startvergadering.

'Aan de opmerkingen die werden gemaakt, kan je nu al opmaken dat de uurfrequentie van de treinen op deze lijn en de afwezigheid van laatavondtreinen een belangrijk aandachtspunt zal worden.
Mensen die vanuit het zuiden van de provincie een avondje uit willen plannen in Gent, geraken achteraf niet meer thuis met het openbaar vervoer. Er kwamen ook heel wat opmerkingen over gebrekkige aansluitingen.'

Over de infrastructuur van de lijn lijken de klachten daarentegen mee te vallen. Al legden enkele aanwezigen meteen de vinger op zere plekken als: de onoverdekte fietsenstalling in Eine, de onveilige fietsenstalling in Oudenaarde en de lage perrons, die voor mensen die minder goed te been zijn, een onoverbrugbare hindernis zijn om de trein te nemen.

Jan Vanhee van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers noteerde alle opmerkingen. Hij voegt ze bij zijn eigen bevindingen van een doorlichting die hij deze zomer uitvoerde.

'Ik heb alle zeven stations en stopplaatsen, te beginnen met De Pinte, in kaart gebracht', aldus Vanhee.

'Het was in eerste instantie de bedoeling om een ruwe analyse te maken van de perrons, de parkeermogelijkheden en de informatievoorziening. Daaruit blijkt dat de accommodatie in grote lijnen in orde is.

Er zijn echter tal van eerder kleine verbeteringen mogelijk die het reizigerscomfort ten goede kunnen komen. Ik denk bijvoorbeeld aan de verlichting van de gemeenteborden op de perrons. Door de gespiegelde ruiten van de nieuwe treinstellen, is het 's avonds vanuit de trein amper mogelijk om te zien in welk station de trein binnenloopt.

In het voorjaar van 2009 zullen we hoe dan ook een enquête bij de reizigers organiseren om meer gedetailleerde klachten en verzuchtingen te verzamelen.'

De doortrekking van de lijn richting Leuze, waarop Ronsese en Waalse politici de voorbije maanden meermaals alludeerden, blijkt intussen opgeborgen.

http://www.spoorlijncomite.be

Koen Lauwereyns
Afbeelding Jan Vanhee van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en projectcoördinator Jan Lescrauwaet.
David Stockman
© david stockman
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9700
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door groentje »

Alhoewel ik voorstander ben van heropening naar Leuze, denk ik dat de prioriteit van het spoorlijncomité goed is gekozen. Laatavondvervoer is een voornamer gemis, dan een trein van Ronse naar Leuze.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Allemaal goed en wel , dat men nu betere treinen op L86 wil ( of anders gezegd 'TERUG' goede treinen , zoals enkele decennia terug ) met 'latere' en liefst ook snellere verbindingen tot Gent .
Maar zoals steeds wordt Ronse links gelaten :
waarom kan of mag vanuit Ronse niet naar Brussel of naar de Waalse as gespoord worden via Leuze ? ( het gaat om amper 15 km , evenver als naar Oudenaarde )
Al eens berekend hoe je vanuit Ronse met de trein naar Rijsel kan ?
Of als je bv naar Luik of Mons of Charleroi wil ?
Hoeveel overstappen en tijd er in kruipt ( en zeker in het WE !)
En hoe men vanuit Oudenaarde gemakkelijk tot Doornik geraakt ?
We zijn nog steeds verplicht om de auto van stal te halen om naar het dichtsbijzijnde 'deftige' station te rijden ( zeker in het WE ) en dan 's avonds nog terug te keren
Afbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door groentje »

Daarmee is Ronse zeker geen unicum, er zijn zelfs grotere steden die hetzelfde probleem hebben.
Maar geef toe, de meeste mensen gaan richting Oudenaarde, Gent en Brussel. Het lijkt me logisch dat die verbinding, aldanniet met overstap in Oudenaarde, prioriteit krijgt, toch?
Plaats reactie