Pagina 2 van 2

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 10 mei 2008, 12:01
door Mark7758
e49memling schreef:52-53-54 waren inderdaad beter geschikt voor heuvelachtig gebied dan 51-55-62 etc.
Er bestond de mogelijkheid de schakeling van de tractiemotoren te veranderen serie / serieparallel.
Ze hadden ook rheostatische remming (motorrem) wat in de ardennen heel handig is.

PS Of dit voor de 3 modellen geldt, weet ik niet, alleszins voor de 52.

De reden waarom 54 indertijd Internationale treinen deed was omdat die toen 140 km/u mocht.
Zo is mij toenertijd (nog bolleneuzentijd) toch verteld door een TB van Ronet toen ik in de stuurzaal(post) meereed.
Kleine Correctie.
De 55er is een broertje van de 52/53/54 en heeft de zelfde type motoren en heeft ook 3 standen (Serie, Serie-Parallel, Parallel + shunt) en een reostatische rem op de motor.
De 55er was ook heer en meester op de lijn naar Luxemburg en naar Montzen en Aken.
De 55ers rijden nu nog steeds grote zware diensten naar Hasselt, Aken, en Chareloie.
Er is een tijd geweest dat ze standaard een trein van Kinkempois naar Antwerpen reden.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 10 mei 2008, 12:29
door Steven
de lijn24 tellen ze meestal ni bij de 'waalse lijnen', hiermee bedoelen we vooral de lijne zoals de 162, athus meuse, waalse as.

trouwens zover ik het weet heeft een 55 meer gemeen met een 62 dan met de bolle neuzen, op gebied van bediening zouden die identiek moeten zijn uitgezonder het vermogen Dus heeft die gewoon een versneller in de stuurpost en een knop shunt :-)

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 10 mei 2008, 13:15
door Mark7758
55er is het grote broertje van de 62er.
De bediening is gelijk, maar de shunt gaat automatisch en niet met een knop of hendel.
De 55er heeft de rijrichting keuze, daarboven de tractie handel, daarboven de keuze stand 1,2,3 en IDLE en de reostatische rem. De 62 heeft de laatste hendel weer niet.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 10 mei 2008, 13:29
door Steven
de 62 heeft zeker weten geen motorrem, wist niet dat de 55ers die wel zou hebben, als die badkamer (machinezaal) even vol zit als die van een 62 zie ik ni in waar die kan zitten

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 10 mei 2008, 13:34
door Mark7758
55er hebben ze zeker. Al worden ze nu bijna niet meer gebruikt.
Maar vroeger even vertrekken uit Gouvy dan na de helling tot Bovigny is het alleen maar naar beneden tot aan Rivage. En dat deed je heerlijk met remmen op de motor.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 11 mei 2008, 10:35
door e49memling
Mark7758 schreef: Kleine Correctie.
Dank u, die vervolledigen de gegevens die ik had.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 12:10
door ostbahnhof
t blijft een fenomenale reeks, verwarrend qua nummering en „neus“ maar super mooi. Reeks 53 reeds zelfs in duw met M2 rijtuigen

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 13:14
door Paul
ostbahnhof schreef: 06 dec 2018, 12:10Reeks 53 reed zelfs in duw met M2 rijtuigen.
Bestaan daar foto's van? Want daar heb ik toch mijn twijfels over...

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 13:28
door Bibke
Paul schreef: 06 dec 2018, 13:14
ostbahnhof schreef: 06 dec 2018, 12:10Reeks 53 reed zelfs in duw met M2 rijtuigen.
Bestaan daar foto's van? Want daar heb ik toch mijn twijfels over...
Daar bestaan zelfs filmpjes over.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 13:30
door Bibke

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 13:31
door Bibke

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 06 dec 2018, 16:37
door Paul
Bedankt, Bibke, men is nooit te oud om te leren :)
Ik wist niet dat de 53's in trekduw-combinaties gereden hebben.

Paul

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 16 aug 2019, 10:44
door sammarco1