Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Adler »

Op dit ogenblik worden er in de Kamer aan minister Vervotte verschillende vragen gesteld hoe het mogelijk is dat Descheemaecker weer maar eens een loonsverhoging van 30.000 euro heeft gekregen zoals vandaag werd aangekondigd in La Libre Belgique.
De voorzitter van Eurogroupe sprak reeds van "Proprement scandaleux", "comportements extravagants", "fléau social".
Wat gaat de minister daar op antwoorden?
Het artikel kan je hier lezen:

http://www.lalibre.be/index.php?view=ar ... _id=421208
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door dekooiker »

In 2006 zou hij een 460 000 eurootjes verdiend hebben en wees eerlijk, er zijn mannen die meer poen pakken.
Waarom maken onze Waalse vrienden zoveel herrie, zijn ze schandalig Charleroi vergeten?
Dààr is met geld gesmeten!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Adler »

Het is toch niet omdat er elders schandalen gebeuren, dat men misbruiken bij de NMBS zomaar moet laten gebeuren.
Trouwens bij de parlementaire vragen hierover gisteren in de Kamer, waren er ook Vlaamse volksvertegenwoordigers. Het gaat hier dus niet over Vlaams-Waals.
Het gaat ook niet om de loonsverhoging op zich maar vooral over de manier waarop die is toegekend.
Volgens het artikel in La Libre is die toegekend door een "petit comité" van 3 topmensen van de NMBS, zonder rekening te houden met alle gemaakte afspraken dat een eventuele loonsverhoging zou gekoppeld worden aan de prestatiecijfers van de NMBS.
Men legt dus alle afspraken hieromtrent naast zich neer en ook Descheemaecker zelf heeft al herhaaldelijk verklaard dat die afspraken voor wat hem betreft niet bestaan.
Nog volgens het artikel in La Libre zou de loonsverhoging er gekomen zijn omdat hij minder verdient dan Haeck en Lallemand, ocharme toch, dat mag toch niet, stel je voor.
En zeg nu zelf, als je al tienduizenden euro's per maand verdient, is het dan echt nodig om nog eens een opslag van 30.000 euro te vragen, op een moment dat er moeilijke onderhandelingen bezig zijn met het personeel, onder andere over een loonsverhoging van enkele honderd euro?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door dekooiker »

Mijn kritiek is niet op het gebeuren zelf maar wel op de manier waarop de media ermee omgaan.
Syndicaal gezien kan dit op geen beter moment komen (als ik u mag geloven): een niet correct toegekende loonsverhoging van een topman versus moeizame gesprekken om de basis wat meer te geven.
Zeg zelf, da's echt een geschenk voor de vakbonden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Bartjedj

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Bartjedj »

Voorlopig geen loonsverhoging voor NMBS-topman

vr 16/05/08 - NMBS-topman Marc Descheemaecker krijgt voorlopig geen loonsverhoging. Dat kwamen de voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) overeen.

Gisteren raakte bekend dat de raad van bestuur van de NMBS Descheemaecker een loonsverhoging had toegestaan. Het zou gaan om een stijging van 25.000 tot 30.000 euro op jaarbasis.

Minister Vervotte reageerde tijdens het vragenuurtje in de Kamer ontstemd op het nieuws. Ze pleegde dan ook vandaag al overleg met Edmée De Groeve, de voorzitter van de raad van bestuur.

Eerder had Kamerlid Bruno Tuybens (SP.A) minister Vervotte al opgeroepen om de loonsverhoging ongedaan te maken.

"De voorzitter heeft zich na het overleg met de minister bereid verklaard om de loonsverhoging van Descheemaecker te bevriezen", liet het kabinet van minister Vervotte weten.

Bij de NMBS wil men geen commentaar kwijt op het bericht.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:Mijn kritiek is niet op het gebeuren zelf maar wel op de manier waarop de media ermee omgaan.
Syndicaal gezien kan dit op geen beter moment komen (als ik u mag geloven): een niet correct toegekende loonsverhoging van een topman versus moeizame gesprekken om de basis wat meer te geven.
Zeg zelf, da's echt een geschenk voor de vakbonden.
Heeft het parlement al OOIT een vraag durven stellen over het lage "rendement" van de NMBS werknemers ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door e49memling »

dentheo schreef: Heeft het parlement al OOIT een vraag durven stellen over het lage "rendement" van de NMBS werknemers ????
Je moet het sobemap-raport van de jaren 80 eens raadplegen, en dan opmerkingen maken.
De basis kreeg toen een meer dan voldoende, maar de top noemden ze meer dan 'overbevolkt'.
Nu 25 jaar later is gesnoeid aan 300 km/u en ja... niet aan de top (daar zitten de politieke vriendjes), maar aan de basis!
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door dentheo »

e49memling schreef:
dentheo schreef: Heeft het parlement al OOIT een vraag durven stellen over het lage "rendement" van de NMBS werknemers ????
Je moet het sobemap-raport van de jaren 80 eens raadplegen, en dan opmerkingen maken.
De basis kreeg toen een meer dan voldoende, maar de top noemden ze meer dan 'overbevolkt'.
Nu 25 jaar later is gesnoeid aan 300 km/u en ja... niet aan de top (daar zitten de politieke vriendjes), maar aan de basis!
Staan daar ook vergelijkende getallen in "benchmarks" met andere landen....
Ton Kilometer per persoon. treinkilometers per machinist ??? enz?
Zou mij sterk verbazen..
Toen Vinck die begon te zoeken werd hij buitengewerkt....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
e49memling schreef:
dentheo schreef: Heeft het parlement al OOIT een vraag durven stellen over het lage "rendement" van de NMBS werknemers ????
Je moet het sobemap-raport van de jaren 80 eens raadplegen, en dan opmerkingen maken.
De basis kreeg toen een meer dan voldoende, maar de top noemden ze meer dan 'overbevolkt'.
Nu 25 jaar later is gesnoeid aan 300 km/u en ja... niet aan de top (daar zitten de politieke vriendjes), maar aan de basis!
Staan daar ook vergelijkende getallen in "benchmarks" met andere landen....
Ton Kilometer per persoon. treinkilometers per machinist ??? enz?
Zou mij sterk verbazen..
Toen Vinck die begon te zoeken werd hij buitengewerkt....
Theo, dit is natuurlijk niet de fout van de basis, de NMBS werdt geleid (of nog?)zoals het past in een communistisch systeem met de goedkeuring van de politiek.Is het SOBEMAP rapport niet gevraagd geweest door Honoré Paelinck (oud beheerder Zaireese spoorwegen) bij zijn aan treden. En toen hij het voorstelde aan de beheerraad zei hij : Het behoeft 3 uur om dit uit te leggen zonder de garantie dat jullie het zullen begrijpen . Maar in het kort stelde hij dat het hem verwonderde dat er nog niemand van hen in verdenking werden gesteld voor fraude. Zijn leiding was ook geen lang leven beschoren, jammer genoeg.
Maar volgens mijn info is de KM/machnist wel sterk opgelopen in vergelijking met 15 à 20 jaar geleden.Maar natuurlijk zitten ze nog met een zwaar /log administratief apparaat.
Miljaarde

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Miljaarde »

dekooiker schreef:Mijn kritiek is niet op het gebeuren zelf maar wel op de manier waarop de media ermee omgaan.
Syndicaal gezien kan dit op geen beter moment komen (als ik u mag geloven): een niet correct toegekende loonsverhoging van een topman versus moeizame gesprekken om de basis wat meer te geven.
Zeg zelf, da's echt een geschenk voor de vakbonden.

De manier waarop de media ermee omgaan staat volgens mij los van de kern van de zaak. Dankzij de media hebben we er weet van gekregen. Het is juist dat dit voor de syndicaten 'strategisch' goed uitkomt, maar ook dat is eigenlijk bijzaak en de feiten blijven wel wat ze zijn: er zou een loonsopslag komen van 25000 a 30000 euro , geregeld en petit comite en zonder duidelijke regels hieromtrent en dat is nu gelukkig niet gebeurd.

Bijgevolg kunnen de vakbonden dit nu niet meer gebruiken als argument. Dit is natuurlijk pure theorie -en hier volg ik je wel in- want op de piketten zul je dit verhaal veelvuldig te horen krijgen.

Ik vraag me trouwens af hoe die kwotering van de topmannen op een schaal van 0 tot 3 in de praktijk gebeurt. Of zou gebeuren in de toekomst.
pietje

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door pietje »

Miljaarde schreef: De manier waarop de media ermee omgaan staat volgens mij los van de kern van de zaak. Dankzij de media hebben we er weet van gekregen. Het is juist dat dit voor de syndicaten 'strategisch' goed uitkomt, maar ook dat is eigenlijk bijzaak en de feiten blijven wel wat ze zijn: er zou een loonsopslag komen van 25000 a 30000 euro , geregeld en petit comite en zonder duidelijke regels hieromtrent en dat is nu gelukkig niet gebeurd.
Dit was ook een totaal verkeerd signaal en het is maar goed dat men dit ongedaan heeft gemaakt.
Hier hebben de vakbonden 100% het gelijk aan hun kant gehad, zoiets doe je niet, zeker nu de performantie van de NMBS zo onder vuur ligt.
Die is namelijk niet de schuld van het operationele personeel, maar wel van het (mis)management en de politiek :!:
Miljaarde

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
e49memling schreef:
dentheo schreef: Heeft het parlement al OOIT een vraag durven stellen over het lage "rendement" van de NMBS werknemers ????
Je moet het sobemap-raport van de jaren 80 eens raadplegen, en dan opmerkingen maken.
De basis kreeg toen een meer dan voldoende, maar de top noemden ze meer dan 'overbevolkt'.
Nu 25 jaar later is gesnoeid aan 300 km/u en ja... niet aan de top (daar zitten de politieke vriendjes), maar aan de basis!
Staan daar ook vergelijkende getallen in "benchmarks" met andere landen....
Ton Kilometer per persoon. treinkilometers per machinist ??? enz?
Zou mij sterk verbazen..
Toen Vinck die begon te zoeken werd hij buitengewerkt....
Vinck is zelf opgestapt omdat hij vond dat zijn hoofdtaak -de opsplitsing van de Nmbs in drie delen- afgerond was. Zo heeft hij het verklaard aan de media.

Misschien zal jij tevreden zijn als we 15 uur per dag moeten werken aan de helft van ons huidig loon :roll: Een nieuw soort slavenstaat inrichten of zo?
Ik ondervind aan den lijve dat 80 procent van de reservediensten bestaat uit het verzekeren van treinen. En zo hoort het ook.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Adler »

Miljaarde schreef:Ik vraag me trouwens af hoe die kwotering van de topmannen op een schaal van 0 tot 3 in de praktijk gebeurt. Of zou gebeuren in de toekomst.
Heel simpel, die geven zichzelf punten.
In het jaarverslag kan je trouwens ook lezen dat Descheemaecker ook deel uitmaakt van het bezoldigingscomité van de NMBS samen met madame De Groeve.
Om rond te komen moet hij ook nog bijklussen als bestuurder van BAC, voorzitter van IFB en bestuurder van Eurostar.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door K V B »

Onlangs konden we op het nieuws zien hoe het contract met Siemens voor de levering van nieuwe treinstellen getekend werd. Een van de ondertekenaars was Inge Vervotte. Wat deed die daar eigenlijk?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Parlementaire vragen bij loonsverhoging van Descheemaecker

Bericht door Adler »

K V B schreef:Onlangs konden we op het nieuws zien hoe het contract met Siemens voor de levering van nieuwe treinstellen getekend werd. Een van de ondertekenaars was Inge Vervotte. Wat deed die daar eigenlijk?
De Belgische Staat is nog steeds hoofdaandeelhouder van de NMBS, dus veronderstel ik dat Inge Vervotte daar was om die reden.
Plaats reactie