t was geen M2 maar t leek erop

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door Elgar »

Ik herinnerde mij een foto van kleine geribbelde groene rijtuigen uit het boek "De Belgische spoorwegen in kleur 1980-1988 + CFL" (Schuyt & Co, 1988).

Ik heb die foto nog eens opgezocht: het is loc 6110 met 6 R-rijtuigen die trein 5310 Ath-Aalst reed op 20/05/1981.
Als commentaar staat er nog bij dat 20 van de 30 bijwagens type 734, die eigenlijk bestemd waren voor het rijden met MW43, 44, 45 en een aantal nooit gebouwde treinstellen, na de bouw in 1965 geclasseerd werden als rijtuigen van het type R. Deze wagens reden vanuit Gent lokaaltreinen naar Mechelen, Ronse en Ath. Ze zijn in 1981 buiten dienst gegaan.
rail s

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door rail s »

iemand foto's :?: want van type R heb ik nog nooit gehoord :!:
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door Elgar »

Het Kolenspoor heeft blijkbaar een type R:

http://www.kolenspoor.be/rollendmaterieel.htm --> 4de foto van de rijtuigen, ongeveer in het midden op de pagina
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door ostbahnhof »

Elgar schreef:Het Kolenspoor heeft blijkbaar een type R:

http://www.kolenspoor.be/rollendmaterieel.htm --> 4de foto van de rijtuigen, ongeveer in het midden op de pagina
Klopt dat zijn ze, die heb ik dus regelmatig in west vlaanderen zien bollen toen ik uit antwerpen naar veurne reed.!
Dietrich

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door Dietrich »

De eerste keer dat ik die zie in feite, nooit geweten dat die effectief gereden hebben achter een loc ipv tussen 2 MW's. :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door overweg13 »

Je mag gerust zijn: ik heb ze ooit nog gehad tussen Leuze en Gent via Ronse, gesleept door een 62. Er waren zelfs eersteklasrijtuigen, waarin de banken (die we kennen van de reeksen 43 en 44) gewoon met fluweel (zoals van de M2) overtrokken waren. Beter dan in mw 41, want meer ruimte, en minder "reizigersbeweging".
Met vriendelijke groet

overweg13
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door ostbahnhof »

Dietrich schreef:De eerste keer dat ik die zie in feite, nooit geweten dat die effectief gereden hebben achter een loc ipv tussen 2 MW's. :)
je ziet, af en toe brengt een leek als ik nog es een interessant onderwerp aan! :wink:
Dietrich

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door Dietrich »

Hehe, veel meer dan een leek ben ik anders ook niet, wel spijtig dat ik niet van de jaren 60 of 70 ben, had die tijden ook nog wel willen meemaken.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door ostbahnhof »

Dietrich schreef:Hehe, veel meer dan een leek ben ik anders ook niet, wel spijtig dat ik niet van de jaren 60 of 70 ben, had die tijden ook nog wel willen meemaken.
klopt, wat er toen allemaal reed!
M1 en M2 stellen uit antwerpen richting lier en verder, met allerhande diesellocs!
ik herinner mij bij een staking (sorry) ergens in de jaren 70 dat er een 10tal M1 wagons gekoppeld waren met vanvoor en vanachter een diesel tussen antwerpen en brussel, dat waren nog eens tijden: volle gas naar bru op diesel...
de ram was gekaapt van lijn 15-16, daar moesten ze het dan met minder doen :wink:

en de mw stellen met naar beneden schuifbare ramen! geef mij die maar, de deense neuzen mogen ze van mij direct aan de kant zetten :D toen reed je nog echt met de trein.

en dan nog bij reeds gesloten deuren in de m1 op het perron: wat sterke mannen trokken die gewoon open om nog wat reizigers te laten instappen, dat kan nu ook al niet meer. kan nog uren doorgaan :wink:

grts
o
Bert

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door Bert »

ostbahnhof schreef:
en dan nog bij reeds gesloten deuren in de m1 op het perron: wat sterke mannen trokken die gewoon open om nog wat reizigers te laten instappen, dat kan nu ook al niet meer. kan nog uren doorgaan :wink:
Ja dat is mogelijk, maar je mag er toch ferm wat kracht op zetten amai. :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door overweg13 »

ostbahnhof schreef: en de mw stellen met naar beneden schuifbare ramen! geef mij die maar, de deense neuzen mogen ze van mij direct aan de kant zetten :D toen reed je nog echt met de trein.

grts
o
Nu, ik was toch blij toen de M1 eindelijk verdwenen: het waren toch echte rammelbakken geworden. Ik ben ooit nog van Brussel naar De Panne gereden met een stel M1'2, dat kwam toch al in de buurt van zelfkastijding. Ik heb daarentegen wel veel spijt gehad van M2 en K-rijtuigen en zelfs de L's hadden hun charme.
Op internationaal vlak was de komst van de I6 en de I10 een minder groot breekpunt dan de M4 in binnenverkeer. De internationale rijtuigen I4 waren nl. ook al aangename bakken, en de I6 voegde daar eigenlijk alleen maar airco (als die werkte) aan toe. De M4 (en de breaks) zorgden in mijn ogen voor een grotere breuk met het verleden dan alles wat daarna gekomen is. Ik moet eerlijk zeggen, ook voor mij is veel van de charme van het treinreizen verloren gegaan...
Met vriendelijke groet

overweg13
rogiercreemers
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2008, 23:40

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Bericht door rogiercreemers »

Plaats reactie