activiteit lijn 4 brecht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door msts.be »

Het probleem met ETCS is het volgende. We gaan een vergelijking maken tussen wifi-apparatuur en ETCS, dat zijn eigenlijk perfecte voorbeelden.

Wifi is gestandardiseerd door de normen IEEE 802.11 a/b/g/n. Alle apparatuur, zelfs van verschillende merken, worden dus gemaakt zodat ze via die standaard normen met elkaar kunnen communiceren. Maar spijtig genoeg gaat dit niet in alle gevallen op: soms wilt de router van merk a niet met een usb-ontvanger van merk b communiceren en werkt het niet. Ook werkt de fall-back mode niet altijd optimaal: in het begin was er immers 802.11 b met een maximale snelheid van 11 Mbps, maar later verschenen ook meer g-type en a-type kaarten (54 Mbps). Maar soms willen ook die nieuwere types kaarten niet naar de lagere snelheid terugvallen en kunnen dus niet werken met andere routers/access points.

Met ETCS zitten we met een gelijkaardig probleem. Ook hier zijn er een aantal standaarden ontwikkeld zodat (in theorie) treinapparatuur van fabrikant a met grondapparatuur van fabrikant b moet kunnen communiceren.

De fabrikanten zijn als volgt gevorderd in hun voortgang:
- Bombardier is het minst (!) van alle grote fabrikanten gevorderd en kan (nog ?) geen support voor ETCS-2 aanbieden. ETCS-1 lijkt te werken. Ook lijkt de apparatuur van Bombardier niet met grondapparatuur van sommige fabrikanten te werken.

- Siemens is al verder, maar het eigen systeem is enkel maar ingebouwd in de Taurus III/Velaro E/nieuwe EuroSprinters. Siemens biedt ETCS-2 support aan, dit werkte op de HSL-Zuid, misschien toevallig (grondapparatuur is ook van Siemens) ? De ETCS-versie van Siemens is ook gëexporteerd naar China, is ingebouwd in de CRH-3 stellen maar wordt daar CTCS genoemd ( :lol: je kan al raden hoe het dus noemt)..

- Alstom is het verst van alle fabrikanten gevorderd en heeft het grootste aandeel aan ETCS-treinapparatuur. De ETCS-2 van Alstom is in de BR189 voor Nederland ingebouwd, en blijkt zonder problemen te werken op zowel de Betuweroute als HSL-Zuid (grondapparatuur van resp. Alstom en Siemens). Maakt ook geen ruzie indien de loc van een ander merk dan Alstom is (! merkwaardig, gezien we Alstom anders kennen als producent van mindere producten). Alstom blijkt ook de eerste te zijn die werk gaat maken van ETCS-3 ("zwevende blokken", geen bakens, geen stroomspoorkringen, positie van trein en beveiliging wordt verzekerd dmv GSM-R), die zeer waarschijnlijk ooit op de LGV Sud-Est zal getest worden of een nieuwe ontdubbelingslijn ervan...

- Ansaldo ? Weet ik niet, alleen dat zij alle Italiaanse treinen van ETCS-1 (alles uitgez. HST-materieel) en ETCS-2 (HST-materieel) voorzien en ook alle grondapparatuur van de Italiaanse hogesnelheidslijnen hebben geleverd.

- Alcatel levert alleen grondapparatuur en heeft een eerste testroute in Duitsland van ETCS-2 voorzien, namelijk Jüterbog-Halle (deel van Berlijn-Leipzig). Merkwaardig genoeg rijden nu alle treinen terug op LZB (ETCS-2 enkel gebruikt door 2 IC-treinen per dag tussen 2005 en 2007). Voorziet ook de grondapparatuur voor vele Oost-Europese testroutes en de Lötschbergbasistunnel.. Qua compabiliteit met treinapparatuur van andere fabrikanten is er maar weinig over te vinden, dus hier zijn er nog vraagtekens..

Naast het niet compatibel zijn van apparatuur van verschillende fabrikanten zijn er ook nog de verschillende versies van ETCS-software. Nu zijn er 2 in gebruik:

- Versie 2.2.2: alle lijnen behalve HSL-Zuid, met Europese en UIC goedkeuring.
- Versie 2.3.0: HSL-Zuid, nog niet Europees en UIC goedgekeurd.

De overgang tussen de verschillende versies blijkt een probleem te zijn, daarom dat aan de grens maar 160 km/u kan gereden worden voor de overgang tussen de verschillende versies (technisch gezien is dit het volgende: ETCS-2 v. 2.2.2 aan Belgische zijde -> fallback ETCS-1 = 160 km/u -> overgang ETCS-2 v. 2.3.0 aan Nederlandse zijde). Omdat zowel de fabrikanten van de apparatuur hiervoor geen oplossing hebben , net zoals de Europese instellingen, die hiervoor geen duidelijke regels voorzien, worden we langs beide zijden gedwongen de lijn als experiment te beschouwen en geenszins als een lijn die per direct commerciëel kan uitgebaat worden

Een eenvoudige (nuja, volgens mij toch) oplossing is de volgende: Nederland moet het zuidelijke deel (Breda-Rotterdam) terug downgraden naar v 2.2.2. Met het noordelijke gedeelte (Rotterdam-Hoofddorp) doen ze maar wat ze willen: behouden als testgedeelte of ook in commerciëel gebruik met de vorige versie. Maar als 1 gedeelte dezelfde versie deelt kan er toch al op één deel gereden worden, wat beter is dan een 125 km braakliggende testlijn..

Op termijn moet er overgegaan worden naar v. 3.0.0, maar dan praten we over horizon 2015 of zelfs 2020, aangezien de overgang tussen v. 2.2.2 en 2.3.0 al een probleem is durven sommige maatschappijen het niet meer wagen een pioneer te spelen zoals ProRail/Infraspeed het gedaan heeft met v. 2.3.0 en alle problemen van dien.

Edit: de door mij voorgestelde optie lijkt niet uitvoerbaar. Dit artikel stelt dat v. 2.2.2 niet interoperabel is.. Mmm, dan misschien toch denken aan overleg tussen de verschillende fabrikanten voor 1 definitieve versie of denken aan TVM430 ? :roll:
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door ferry »

Hoi

Brecht-Antwerpen KAN gereden worden met een klassieke trein.Al die technische snufjes waarachter men zich verschuilt om toch maar niet te moeten rijden. Zou dit land dan toch moeten gesplitst worden?


f
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door Steven »

Die technische snufjes zorgen voor de veiligheid, de uwe, die van het personeel en materieel, als jij die veiligheid liever kwijt als rijk bent dan zie je mij NIET op die trein. Bij de treinen is het voor mij altijd hetzelfde, eerst veiligheid de rest komt later, economische belangen mogen nooit voorrang krijgen op veiligheid.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door Adler »

msts.be schreef:Het probleem met ETCS is het volgende...
En men heeft al die software problemen pas ontdekt nadat alle apparatuur en rijdend materieel was besteld en geinstalleerd ?
Als men 8 miljard euro uitgeeft voor iets mag ik toch veronderstellen dat men op voorhand alles goed overweegt en bestudeert.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: Met ETCS zitten we met een gelijkaardig probleem. Ook hier zijn er een aantal standaarden ontwikkeld zodat (in theorie) treinapparatuur van fabrikant a met grondapparatuur van fabrikant b moet kunnen communiceren.

Zeer interessant stuk

Een eenvoudige (nuja, volgens mij toch) oplossing is de volgende: Nederland moet het zuidelijke deel (Breda-Rotterdam) terug downgraden naar v 2.2.2. Met het noordelijke gedeelte (Rotterdam-Hoofddorp) doen ze maar wat ze willen: behouden als testgedeelte of ook in commerciëel gebruik met de vorige versie. Maar als 1 gedeelte dezelfde versie deelt kan er toch al op één deel gereden worden, wat beter is dan een 125 km braakliggende testlijn..

Op termijn moet er overgegaan worden naar v. 3.0.0, maar dan praten we over horizon 2015 of zelfs 2020, aangezien de overgang tussen v. 2.2.2 en 2.3.0 al een probleem is durven sommige maatschappijen het niet meer wagen een pioneer te spelen zoals ProRail/Infraspeed het gedaan heeft met v. 2.3.0 en alle problemen van dien.

Edit: de door mij voorgestelde optie lijkt niet uitvoerbaar. Dit artikel stelt dat v. 2.2.2 niet interoperabel is.. Mmm, dan misschien toch denken aan overleg tussen de verschillende fabrikanten voor 1 definitieve versie of denken aan TVM430 ? :roll:
Ik had altijd begrepen dat men bij v2.2.2 bij de grens inderdaad niet kon omschakelen en dus stukje traag moest rijden...daarom heeft men v2.3.0 besteld.
Dus uw scenario wordt het v2.2.2 dan ETCS-1 (160 en is toch maar traxx) en dan terug v2.2.2 (als GSM-R terug stabiel is ?)
Uw conclusie blijft wel correct v2.2.2 tot Rotterdam ...rest ???

Kunnen v2.2.2 en v2.3.0 op één locomotiefcomputer geinstalleerd , lijkt mij sterk veiligheidsrisico....
Is v2.3.0 eigenlijk nuttig als men GEEN grens overschrijdt met GSM-R omschakeling ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door AlexNL »

Wat ik dan niet goed begrijp is waarom dat Nederland voor de nieuwere 2.3.0 kiest als iedereen nog op 2.2.2 zit. Wil mijn land zo graag voorlopen op de rest dat ze daardoor expres de boel incompatible maken?

Overigens snap ik ook niet waarom 2.3.0 niet gewoon backwards compatible is met 2.2.2. Bij een dot-release (2.x) van software is het meestal wel backwards-compatible, pas bij major release (x.0) wijzigt die compatability wel eens. Hoe ingrijpend zijn de wijzigingen tussen beide versies dat het nu niet compatible kan zijn?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door msts.be »

Misschien heb ik de rol van ons eigen landje onderschat: wat houdt Infrabel tegen om wél te upgraden naar v 2.3.0 ? Of is er nu aan beide zijden geüpgrade naar v 2.3.0 ? Ik vraag het wel aan mister J..
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door wimpiespoor »

AlexNL schreef:Wat ik dan niet goed begrijp is waarom dat Nederland voor de nieuwere 2.3.0 kiest als iedereen nog op 2.2.2 zit. Wil mijn land zo graag voorlopen op de rest dat ze daardoor expres de boel incompatible maken?

Overigens snap ik ook niet waarom 2.3.0 niet gewoon backwards compatible is met 2.2.2. Bij een dot-release (2.x) van software is het meestal wel backwards-compatible, pas bij major release (x.0) wijzigt die compatability wel eens. Hoe ingrijpend zijn de wijzigingen tussen beide versies dat het nu niet compatible kan zijn?
Het probleem was, dat België en Nederland voor hun eigen deel van de HSL apart van de ander de aanleg van de beveiliging (het ETCS dus) hadden gecontracteerd. Achteraf kwam men er achter dat in de level 2.2 geen specificaties waren opgenomen om de baansystemen van verschillende fabrikanten op elkaar te laten aansluiten en in de afgesloten contracten waren daar ook geen bepalingen over opgenomen. Er ontstond dus een probleem op de grens. Daar is lang op gestudeerd. Oplossingen waaraan werd gedacht waren het maken van een "maatwerk" aansluiting en de aansluiting op basis van level 1 te doen. De consequentie van het laatste zou zijn, dat de snelheid op de grens teruggebracht zou moeten worden tot maximaal 160 km/uur.
Level 2.2 bleek overigens ook nog een aantal andere open einden (niet, of niet sluitend gedefinieerde aspecten) te hebben. In Europees verband leidde dat tot verderontwikkeling tot level 2.3-corridor. En dat is nu voor de komende jaren de Europese standaard. Met level 2.3 moet dus ook de horizontale compatibiliteit zijn geregeld. En daarmee zou dus ook de aansluiting op de grens moeten kunnen worden opgelost. En vooral om deze reden heeft Nederland besloten te migreren naar 2.3.
Wat er op het Belgische deel gebeurt is mij echter niet duidelijk. Of de grensproblematiek nu opgelost is, ook niet. Omdat er in de laatste berichtgeving van de Nederlandse Minister niet meer over wordt gerept, neem ik echter aan, dat dat het geval is. Als iemand daar echter info over heeft, dan hoor ik dat graag.
Overigens zijn in Europees verband nu afspraken gemaakt over de terugwaartse compabiliteit. Deze afspraken houden in dat in beginsel nieuwe versies van voertuigsystemen compatibel moeten zijn met oudere versies van baansystemen. Maar omdat de oudere versies van de baansystemen onvolledige specificaties hebben, zou hier in de praktijk nog wel eens een behoorlijk probleem kunnen liggen.
Wim
asierts

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door asierts »

[quote="Steven"][quote="dentheo"][quote="tijger"]Rechtzetting de traxx die nu rijden vanaf nl tot in brecht station noorderkempen en dan keren zijn rode traxx van raillon[met reklame erop]vermoedelijk om de beveiliging te testen?[/quote]

Zijn dat traxxen ?? ik dacht reeks 189 met geprofileerde wanden... dat zijn toch Siemens loks ??[/quote]

dat zijn ofwel de rode traxxen die al omgezet zijn in de nieuwe kleuren zoals de rijtuigen op de benelux ook al de nieuwe kleuren hebben. anders zijn het idd de 189 van raillion zelf. indien 189 is het geen traxx maar een eurosprinter van siemens. ik zou zeggen kijk is op de site van tommyken, daar staan de bewuste 189 online, indien het over die loc gaat weet je wat juist is en wat niet :-)[/quote]


Dat zijn dus de BR189's van Siemens, die voorzien zijn van ERTMS-treinapparatuur van Alstom. De reden dat Alstom-apparatuur gebruikt worden is simpel: het is het enige dat goed werkt. Ook in Zwitserland en Nederland is het vrijwel allemaal Alstom. Zelfs de Duitse ICE3 (Siemens) krijgt Alstom-ERTMS. De Traxx-locs (Bombardier) hebben de eigen ERTMS-apparatuur, en dat is dus het probleem, want dat spul werkt nog steeds niet. Naar verluid dreigen diverse goederenvervoerders en leasemaatschappijen hun ERTMS-contracten met Bombardier op te zeggen en over te stappen naar Alstom.


Mvg,
Arco Sierts
(die overigens zelf bij Alstom werkt, dat lijkt me wel zo eerlijk om te melden)
asierts

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door asierts »

[quote="msts.be"]

- Ansaldo ? Weet ik niet, alleen dat zij alle Italiaanse treinen van ETCS-1 (alles uitgez. HST-materieel) en ETCS-2 (HST-materieel) voorzien en ook alle grondapparatuur van de Italiaanse hogesnelheidslijnen hebben geleverd.
[/quote]

Ansaldo levert de ERTMS voor de Thalys. Zij hebben ook problemen met hun treinapparatuur, daarom zijn de Thalyssen ook nog steeds niet klaar om op de HSL-Noord (NL: -Zuid) te rijden.

De treinapparatuur in de nieuwe Italiaanse HST's komt van Alstom; dat is ook de reden dan men op de HSL Rome-Napels al ruim 2 jaar in commerciele dienst 300 km/u met ERTMS level 2 rijdt. Het kan dus wel :D


Mvg,
Arco Sierts
rds

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door rds »

Weet er iemand al iets meer wanneer de dienst Brecht - Antwerpen wordt ingevoerd? 1 september had een mooie datum geweest.
Gezien we reeds 22 aug zijn begin ik ook al te vrezen voor 6 oktober. Zouden ze dat niet een maand van tevoren beginnen communiceren? Dan kan de gemeente Brecht zijn ondertussen al op pensioen gegane fanfare terug bijeen beginnen trommelen :lol:
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door FLV-FGSP »

rds schreef:Weet er iemand al iets meer wanneer de dienst Brecht - Antwerpen wordt ingevoerd? 1 september had een mooie datum geweest.
Gezien we reeds 22 aug zijn begin ik ook al te vrezen voor 6 oktober. Zouden ze dat niet een maand van tevoren beginnen communiceren? Dan kan de gemeente Brecht zijn ondertussen al op pensioen gegane fanfare terug bijeen beginnen trommelen :lol:
Het oppoetsen van de instrumenten kan nog even wachten. Er zijn NMBS'ers die beweren dat Noorderkempen/Brecht vanaf 14 december met treinen wordt bediend.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door Nils »

FLV-FGSP schreef:
rds schreef:Weet er iemand al iets meer wanneer de dienst Brecht - Antwerpen wordt ingevoerd? 1 september had een mooie datum geweest.
Gezien we reeds 22 aug zijn begin ik ook al te vrezen voor 6 oktober. Zouden ze dat niet een maand van tevoren beginnen communiceren? Dan kan de gemeente Brecht zijn ondertussen al op pensioen gegane fanfare terug bijeen beginnen trommelen :lol:
Het oppoetsen van de instrumenten kan nog even wachten. Er zijn NMBS'ers die beweren dat Noorderkempen/Brecht vanaf 14 december met treinen wordt bediend.
In het project voor de nieuwe dienstregeling, ingaand op 14 december is Noorderkempen inderdaad opgenomen.
Eerder dan die datum moeten we het mijn inziens al zeker niet verwachten.
Of 14 december in orde komt, dat is nog koffiedik kijken.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door thejay »

Nils schreef:
FLV-FGSP schreef:
rds schreef:Weet er iemand al iets meer wanneer de dienst Brecht - Antwerpen wordt ingevoerd? 1 september had een mooie datum geweest.
Gezien we reeds 22 aug zijn begin ik ook al te vrezen voor 6 oktober. Zouden ze dat niet een maand van tevoren beginnen communiceren? Dan kan de gemeente Brecht zijn ondertussen al op pensioen gegane fanfare terug bijeen beginnen trommelen :lol:
Het oppoetsen van de instrumenten kan nog even wachten. Er zijn NMBS'ers die beweren dat Noorderkempen/Brecht vanaf 14 december met treinen wordt bediend.
In het project voor de nieuwe dienstregeling, ingaand op 14 december is Noorderkempen inderdaad opgenomen.
Eerder dan die datum moeten we het mijn inziens al zeker niet verwachten.
Of 14 december in orde komt, dat is nog koffiedik kijken.
Aha, dat is goed nieuws... dan zal De Lijn binnenkort wel een brief krijgen met het verzoek de aansluitende bussen te gaan voorzien... (?)
Er is tenminste aan Sabin S'heeren gevraagd om drie maanden op voorhand te verwittigen als de trein begint te rijden.... :shock:

Trouwens: het is blijkbaar de bedoeling om enkel op weekdagen te gaan rijden, weekenddienst zou pas DR 2010 zijn.. Iemand die dat kan bevestigen cq. ontkennen en/of uitleggen??
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: activiteit lijn 4 brecht

Bericht door Nils »

thejay schreef: Trouwens: het is blijkbaar de bedoeling om enkel op weekdagen te gaan rijden, weekenddienst zou pas DR 2010 zijn.. Iemand die dat kan bevestigen cq. ontkennen en/of uitleggen??
ER is in het project inderdaad alleen maar dienst voorzien van maandag tot vrijdag.
Eén trein per uur tussen 06.00 en 20.00.
Wanneer de weekenddienst er zal komen is nog een groot vraagteken.
Plaats reactie