M6 Stuurstandrijtuigen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Eric B

M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Eric B »

Hallo,

weet iemand de trein nummers, resp. reisweg van de M6 stuurstandrijtuigen? Ik wil ze graag in realiteit zien en natuurlijk ook fotograferen. Werden deze rijtuigen ook ooit ingezet bv. naar Luxemburg?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door HLE 2302 »

die stuurstanden worden vooral ingezet op de as Knokke,Blankenberge - Genk,Luik aanmekaar gekoppeld, of ze naar luxemburg rijden weet ik niet
maar als je ze in west-vlaanderen wilt fotograferen moet je dat in de voormiddag doen

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Steven »

tijdens de week

Knokke/Blankenberge <=> Tongeren
Gent <=> Genk
Antwerpen <=> Charleroi
Antwerpen<=> Gent


weekend
Antwerpen <=> Charleroi
Knokke/Blankenberge <=> Luik/Genk

op de verbinding naar luxemburg zijn ze nog NIET voorzien. zo ver ik weet bezitten ze geen memor2+ en dus vrees ik er echter wat voor tot er etcs is op dat stukje (niet 100% zeker van deze laatste info, als iemand meer weet?)
Eric B

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Eric B »

Bedankt,
dat wil zeggen, de treinen die om 12u05 uit Knokke en 12:10 uit Blankenberge vertrekken, werden in Brugge aan elkaar gekoppelt en rijden als een trein verder richting Tongeren? Korrekt? Eind juli ben ik van plan een klein tripje naar de kust te maken via Zeebrugge, verder met de tram naar Knokke, en retour via Gent en Geraardsbergen naar Luxemburg. Als de 12u05 trein zo'n combinatie is, kan men echt van geluk spreken.

Eric
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door treinbruno »

antwerpen-gent nog geen enkele keer gezien tijdens de week :evil:
er rijdt daar alleen maar worst...
Afbeelding
Tom024

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Tom024 »

Afgelopen zaterdag reden welke enkele IC J treinen met M6, maar deze zijn dan allicht beperkt tot Aarlen, vanaf daar wordt dan met A M96 doorgereden tot Luxemburg. De AM96 van Stockem zijn voorzien van Memor2.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Steven »

de reden dat je momenteel geen M6 in luxemburg ziet is vrij eenvoudig. men is daar volop aan het verbouwen in het station waardoor er minder capaciteit is. hierdoor is het rondzetten van de loc ook niet altijd mogelijk (sporen buiten dienst) waardoor men dus dat stukje arlon luxemburg op dat moment met een ms96 zal doen. dit heeft dus niets met de memor2+ te maken.
in het station van Arlon hangen normaal nog steeds affiches op om aan te duiden welke treinen met M6 zijn en vermelden ook hoe lang deze zijn (5 of 10 rijtuigen)
thomaslj

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door thomaslj »

Hoeveel zetels zijn er juist in zo'n M6 stuurstand rijtuig?
pietje

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door pietje »

thomaslj schreef:Hoeveel zetels zijn er juist in zo'n M6 stuurstand rijtuig?
Volgens http://belrail.be/F/fiches/car/index.ph ... page=fiche zijn het er 134 waarvan 68 beneden en 66 boven
thomaslj

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door thomaslj »

pietje schreef:Volgens http://belrail.be/F/fiches/car/index.ph ... page=fiche zijn het er 134 waarvan 68 beneden en 66 boven
Danku voor de link. Is er ook een verschil tussen het aantal zitplaatsen van het multifuntioneel rijtuig bouwjaar 2002 en 2007?
Dietrich

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Dietrich »

Dat zou kunnen, het multifunctioneel had vroeger eerste klas en die is nu afgeschaft. Ik geloof dat de zetelindeling dan niet echt is veranderd geweest. Misschien hebben de nieuwere rijtuigen dan wel een normale tweede klas bovenaan.
Bartjedj

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Bartjedj »

Dietrich schreef:Dat zou kunnen, het multifunctioneel had vroeger eerste klas en die is nu afgeschaft. Ik geloof dat de zetelindeling dan niet echt is veranderd geweest. Misschien hebben de nieuwere rijtuigen dan wel een normale tweede klas bovenaan.
Zou me verbazen. Ik zit regelmatig op M6, en op dat vlak is me nog nooit opgevallen dat er verschil is.
Ik zit daar vaak voor het stopcontact :wink:

BDJ
Dietrich

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Dietrich »

Bovenaan was het (gedeeltelijk?) eerste klas, ik heb een halfjaar geleden zelfs nog opgemerkt dat de vloerbekleding halverwege het rijtuig verandert.
Bartjedj

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Bartjedj »

Ik was niet duidelijk, sorry :oops:
Ik bedoel dat er geen verschil is tussen bouwjaar 2002 en 2007. Beide versies hebben een halve 1° klasse op de bovenverdieping :wink:

BDJ
Dietrich

Re: M6 Stuurstandrijtuigen

Bericht door Dietrich »

Ah ok. :)
Plaats reactie