Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rds

Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door rds »

In die moderne dubbeldekkers heb je lichtkranten waarop de volgende haltes worden getoond. Er staat echter ook helemaal onderaan in het hoekje een cijfer. 0, 1 of 2, ...

Iemand een idee wat dit betekent? Ik dacht een nummering van de treinstellen te beginnen vanaf de locomotief, maar dit lijkt niet te kloppen.
Wover

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Wover »

Normaalgezien zou dat toch moeten kloppen hoor ;).

Het kan wel zijn dat bv in de dubbele ram op de IC-E er daar problemen mee zijn ;).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Steven »

normaal is dit de nummering van de rijtuigen zoals ze voorkomen in de samenstelling
bijvoorbeeld op antwerpen charleroi van 1 tot 8
maar op de IC E heb je twee delen, namelijk knokke en blankenberge, daar gaat men anders te werk
het eerste deel heeft 11 tot 15 en het tweede deel heeft 21 tot 25 als nummer.
Bartjedj

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Bartjedj »

En als het systeem defect is (meestal door een communicatie-fout doorheen de trein) zal elk scherm een 0 weergeven.

BDJ
thomaslj

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door thomaslj »

De nummering achterstevoren heb ik ook al eens gezien denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Steven »

thomaslj schreef:De nummering achterstevoren heb ik ook al eens gezien denk ik.
de nummering is afhankelijk van de rijrichting van de trein, deze zal door de tbg doorgegeven worden aan de SIV bij het instellen er van.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Adler »

Wat is het nut van die nummering ?
Reservering in een binnenlandse trein is niet mogelijk dus vraag ik me af waarvoor die nummers dienen.
rds

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door rds »

Ik neem aan dat die nummering dient voor wanneer politie-assistentie nodig is, ze kunnen doorgeven in welke wagon ze zitten.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door HLE 2302 »

rds schreef:Ik neem aan dat die nummering dient voor wanneer politie-assistentie nodig is, ze kunnen doorgeven in welke wagon ze zitten.
niet echt, tijdens de splitsing van de trein bv. in brugge, dan roept de tbg de nummers om die rijden naar knokke, en vervolgens de nummers die rijden naar blankenberge
bv. 'de rijtuigen met de nummers 15-20 rijden verder met bestemming knokke'

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Steven »

Op de verbinding Brussel Luxemburg gebruikt men dit om aan te duiden welke rijtuigen in bepaalde stations niet aan perron komen, meestal gaat dit om de laatste 2 à 3 rijtuigen (van 10 M6).
Trainspotterke

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Trainspotterke »

Bij het binnenrijden van Brugge met de IC E naar Knokke/blankenberge worden de nummers inderdaad omgeroepen dewelke naar welke bestemming rijden. Maar het moet dan natuurlijk soms lukken dat de cijfers net niet weergegeven worden op het moment de TBG omroept... :P
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Ruben »

Ik heb de indruk dat die schermen in de IC E de laatste tijd meer niet werken dan wel. Wel vervelend, want dan zeggen ze gewoon dat de eerste vijf naar Knokke en de laatste vijf naar Blankenberge rijden, maar de occasionele reiziger weet dan uiteraard niet in welk deel hij zit (niet iedereen telt de wagons alvorens op te stappen).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door treinbruno »

ach, je kunt altijd de UIC nummers gaan omroepen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door HLE 2302 »

treinbruno schreef:ach, je kunt altijd de UIC nummers gaan omroepen :mrgreen: :mrgreen:
:lol:
alle mensen in brugge kijken naar de rijtuigen of het UIC nummer dat ze moeten hebben er staat, want bij mijn weten kan je de UIC nummers alleen maar raadplegen buiten op het rijtuig, als er dan natuurlijk pas geen graffiti op gespoten is, zoals regelmatig voorvalt

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steviewonder

Re: Cijfer rechts onderaan op lichtkrant

Bericht door Steviewonder »

HLE 2302 schreef:
treinbruno schreef:ach, je kunt altijd de UIC nummers gaan omroepen :mrgreen: :mrgreen:
:lol:
alle mensen in brugge kijken naar de rijtuigen of het UIC nummer dat ze moeten hebben er staat, want bij mijn weten kan je de UIC nummers alleen maar raadplegen buiten op het rijtuig, als er dan natuurlijk pas geen graffiti op gespoten is, zoals regelmatig voorvalt

greetz 2302
Dan gaan we zeker op tijd kunnen vertrekken te Brugge :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie