Overwegvraagje

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Overwegvraagje

Bericht door Sara Raats »

ik heb misschien een hele vreemde vraag.

hoe weet een overweg dat er een trein aankomt?

ik ben geobsedeerd door overwegen (ik had vroeger zelfs een namaakoverweg in de speelkamer laten maken uit karton)

Sara
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Heel simpel uitgelegd.
Het spoor is in delen verdeeld.

A-B-C
A= de aankondiging van Links
B= de overweg
C= de aankondiging van rechts,
Zodra een trein in deel A komt gaat de overweg dicht.
Zodra hij op B is overbrugt hij C (A+B= Overbruggen C)
De overweg blijft dicht.
Zodra hij uit de sectie B is gaat de overweg open.
Zodra hij ook uit C is komt de overweg in rust.
En kan het spel van voor af aan weer beginnen.
Dit werk in beide richtingen zo.
Er zijn meerdere mogelijkheden. (Dit is variant enkelspoor)
Voor meer info PM.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Wover

Bericht door Wover »

Dus volgens jou is het hetzelfde systeem als met seinen (dus dat er door een stroom op de sporen waargenomen wordt waar de trein is).

Want ik heb voor en vlak na overwegen precies ook al gewone sensorachtige dingen gezien :)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Jep, dat werkt ook met stroomkringen, je kan dat aan die 'bakjes' zien naast de sporen in de buurt van overwegen. Sommige overwegen werken ook met assentellers, die tellen dan het aantal assen van de trein.

Op lijnen waar niet snel gereden wordt, word ook gebruik gemaakt van pedalen. Wanneer een trein dan over de pedaal rijdt wordt de overweg geactiveerd, vlak na de overweg ligt nog een pedaal, de uit-pedaal zeg maar. Wanneer de trein dan uit de stroomkring van de overweg is zal de overweg terug openen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die laatste zijn industrielijnen oftewel lijnen met vereenvoudigde exploitatie, zo een pedaal is te zien op mijn reportage van dinant givet, er staat steeds een wit bord met zwarte P bij zo een pedaal, de pedaal op mijn foto aldaar is eentje die in twee rijrichtingen werkt
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Bericht door Sara Raats »

ik moet toegeven dat ik de technische dingen niet zo goed snap
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

via de spoorstaven zorgen de wielen geregeld voor een contact, als je net voor de overweg en net na de overweg een gescheiden stuk maakt tussen de sporen dan zorgt de trein er via zen wielen voor dat er een contact bediend word om zodoende een bevel te geven de overweg te sluiten, het zelfde gebeurd nadien ook om hem terug open te doen, vandaar het in secties delen van de spoorstaven
Wover

Bericht door Wover »

Dit is zo'n 100m voor een overweg op L207 in Herentals:
Afbeelding Afbeelding


Speciaal 800*600 se :P
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Da's inderdaad een pedaal om een overweg te activeren, die heeft altijd 2 armpjes. De pedaal over de overweg om hem terug te openen heeft er maar 1.
100 meter lijkt me wat dicht, normaal moet die pedaal op 350 meter van de overweg liggen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die pedaal heeft twee armkes als da spoor in twee richtingen kan bereden worden hoor das al :-)
Wover

Bericht door Wover »

Tim schreef:Da's inderdaad een pedaal om een overweg te activeren, die heeft altijd 2 armpjes. De pedaal over de overweg om hem terug te openen heeft er maar 1.
100 meter lijkt me wat dicht, normaal moet die pedaal op 350 meter van de overweg liggen :wink:
tis toch zeker ni meer als 200m ofzo ze, maar tis daar ne serieuze bergop (hoogteverschil van +- 10m in +- 150m
Wimpie

Bericht door Wimpie »

dat is zo een ^pedaal als in eeklo he?

mvg Wimpie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Jep, op Eeklo - Maldegem werken de overwegen ook aan de hand van pedalen :wink:
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Had ik nu ook maar dat ingewikkeld schematje dat ze ons hebben voorgeschotelt in de les. Dan zou iedereen het snappen :? :lol: 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zo ingewikkeld is da ni meer eens je da verstaat :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie