Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn014

Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Stijn014 »

Boetes voor te laat instappen in de trein
door belga




BRUSSEL l Tussen 1 januari en 10 mei werden dit jaar 36 treinreizigers beboet omdat ze nog op de trein stapten nadat de conducteur het vertreksignaal had gegeven. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) op een schriftelijke vraag van Guido De Padt (Open Vld). De boete bedraagt 12,50 euro.
Vijfentwintig seconden voor het vertrek richt de treinbegeleider met fluittonen de aandacht van de reizigers erop dat de deuren gaan sluiten. Dat gebeurt 5 seconden later, met uitzondering van de deur waar de treinbegeleider zich bevindt. Nadat hij zich ervan vergewist heeft dat alles in orde is, maakt hij de mededeling 'verrichtingen gedaan' over aan de bestuurder. Vanaf dat ogenblik verbiedt hij klanten verbaal om in of uit te stappen. Vanuit de laatst open gebleven deur blijft hij toezicht uitoefenen. Hij sluit de deur pas als de trein in beweging komt.
In zijn vraagstelling pleitte De Padt ervoor dat de deuren pas zouden worden gesloten op het vertrekuur zelf. "In een tijd waarin vele mensen leven op het ritme van de elektronische agenda kan een halve minuut het verschil maken", aldus de volksvertegenwoordiger. "Aangezien iedereen wil dat de reizigers veilig kunnen opstappen en de treinen stipt rijden kan ik niet aan de NMBS instructies geven de deuren pas te sluiten op het ogenblik dat de trein effectief moet vertrekken", aldus Vervotte in haar antwoord.

De morgen
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door dentheo »

Stijn014 schreef:
Boetes voor te laat instappen in de trein
door belga




BRUSSEL l Tussen 1 januari en 10 mei werden dit jaar 36 treinreizigers beboet omdat ze nog op de trein stapten nadat de conducteur het vertreksignaal had gegeven.
Dus snel binnenwippen terwijl hij eindje verder staat te sleutelen is toch nog ok ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Beesty »

dentheo schreef:Dus snel binnenwippen terwijl hij eindje verder staat te sleutelen is toch nog ok ?
Als hij staat te sleutelen aan de avg zal je niet meer binnewippen aan de andere kant van het perron want die deuren zijn reeds gesloten.
En het is ook ten sterkste afgeraden om toch nog in de deur van de TBG binnen te wippen want dan zou je wel eens een boete aan je been kunnen hebben, of erger :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door dentheo »

Beesty schreef:
dentheo schreef:Dus snel binnenwippen terwijl hij eindje verder staat te sleutelen is toch nog ok ?
Als hij staat te sleutelen aan de avg zal je niet meer binnewippen aan de andere kant van het perron want die deuren zijn reeds gesloten.
En het is ook ten sterkste afgeraden om toch nog in de deur van de TBG binnen te wippen want dan zou je wel eens een boete aan je been kunnen hebben, of erger :)
Dat risico neem ik dan wel...alleen direkt stukje doorwandelen....
Hij moet toch nog wachten in zijn deuropening tot de trein vertrekt... (waarom eigenlijk ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

hij moet zien of het vertreksein open staat en indien ja of de bestuurder de trein in beweging brengt. gewoon een stukje doorwandelen? mij goed maar je ontgoocheling zal des te groter zijn als de toegang dan toch geweigerd word. Ze mogen u niet meer op de trein laten, als er iets gebeurd op het moment dat de trein dan toch in beweging komt zijn ze verantwoordelijk. Jijzelf gaat uw leven risceren voor zoiets? ik heb om dergelijke reden bijna een vrouw onder de trein zien komen in Brussel zuid. De toegang werd haar ontzegd (zoals het moet) toch is ze blijven proberen op de trein te geraken, ook op het moment dat deze in beweging kwam. het gevolg was dat ze viel op het perron, als ze nog een maar iets anders was gevallen kon je haar terugvinden tussen perron en trein....
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door dentheo »

Steven schreef:hij moet zien of het vertreksein open staat en indien ja of de bestuurder de trein in beweging brengt. gewoon een stukje doorwandelen? mij goed maar je ontgoocheling zal des te groter zijn als de toegang dan toch geweigerd word. Ze mogen u niet meer op de trein laten, als er iets gebeurd op het moment dat de trein dan toch in beweging komt zijn ze verantwoordelijk. Jijzelf gaat uw leven risceren voor zoiets? ik heb om dergelijke reden bijna een vrouw onder de trein zien komen in Brussel zuid. De toegang werd haar ontzegd (zoals het moet) toch is ze blijven proberen op de trein te geraken, ook op het moment dat deze in beweging kwam. het gevolg was dat ze viel op het perron, als ze nog een maar iets anders was gevallen kon je haar terugvinden tussen perron en trein....
Kalm ik stap op terwijl hij enkele meter verder staat te sleutelen.... lijkt mij totaal niet onveilig... de trein mag nog niet rijden en hij moet zelf nog opstappen...

Ten andere waarom neemt men zo dikwijls de deur aan de roltrap als laatste, dat is toch uitnodigend ?
of is het om een klapke te doen met de stationsbediende die de roltrap gaat nemen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

en ik zie enkel excuses staan om toch nog mogen op te stappen ondanks men het vertrek van een trein aan het geven is.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door dentheo »

Steven schreef:en ik zie enkel excuses staan om toch nog mogen op te stappen ondanks men het vertrek van een trein aan het geven is.
Ik kom boven bij een deur ZONDER mannetje, die staat eindje verder naast een paal te frunniken..als het zo gevaarlijk is moet hij maar in zijn deurgat blijven staan....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

je spreekt over zaken die maar paar seconden in beslag nemen. dus al wat je nu komt te vertellen blijven excuses om toch nog op te stappen. zoveel verder mogen ze niet staan of ze geraken zelf niet tijdig op de trein.
OMC

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door OMC »

Kom gewoon op tijd, zo simpel is het toch? Wie weet zo je nog mooie dingen passeren in het station ;)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Adler »

Steven schreef:je spreekt over zaken die maar paar seconden in beslag nemen. dus al wat je nu komt te vertellen blijven excuses om toch nog op te stappen. zoveel verder mogen ze niet staan of ze geraken zelf niet tijdig op de trein.
Ik keur niet goed dat reizigers nog opstappen als het vertrek is gegeven, maar ik maak wel dikwijls mee dat de trein nog een minuut of langer moet wachten alvorens het sein open gaat.
Ik begrijp dan ook de frustratie en het onbegrip van een reiziger die voor een open deur staat en niet meer mag opstappen en een uur moet wachten op een volgende trein.
Het zou volgens mij veel 'aanvaardbaarder' zijn voor die reiziger als alle deuren, inclusief die waar de TBG staat worden gesloten, als de avg is gegeven en de TBG is opgestapt. Dat zou ook veel discussies en gevaarlijke situaties vermijden zoals die zich nu voordoen.
Ik begrijp trouwens niet waarom de TBG moet kijken of het sein open gaat, het is toch de TB die de seinen moet in het oog houden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Adler »

OMC schreef:Kom gewoon op tijd, zo simpel is het toch? Wie weet zo je nog mooie dingen passeren in het station ;)
Als alle treinen zouden op tijd aankomen zou dat kunnen.
Als je nu een aansluiting moet hebben, is het dikwijls onvermijdelijk dat je op het laatste moment aankomt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

tja de regel dat die tbg het sein moet controleren is me ook wat raars maar wie ben ik he.
het systeem in NL is iets anders daar heeft men een witte lamp aan de perronluifels hangen die aangeeft dat het stopsein open staat en pas dan mag het vertrek gegeven worden. Dit zou bij ons ook moeten bestaan dat enkel het vertrek mag gegeven worden indien het stopsein al open staat. zou het probleem dat adler hier weergeeft volledig voorkomen aangezien dan elke trein onmiddellijk kan vertrekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door Steven »

Adler schreef:
OMC schreef:Kom gewoon op tijd, zo simpel is het toch? Wie weet zo je nog mooie dingen passeren in het station ;)
Als alle treinen zouden op tijd aankomen zou dat kunnen.
Als je nu een aansluiting moet hebben, is het dikwijls onvermijdelijk dat je op het laatste moment aankomt.
ok voor aansluitende treinen, maar ik zit dit ook in kleine stopplaatsen gebeuren en daar zijn geen aansluitende treinen (zelfs zelden aansluitende bussen)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja de regel dat die tbg het sein moet controleren is me ook wat raars maar wie ben ik he.
het systeem in NL is iets anders daar heeft men een witte lamp aan de perronluifels hangen die aangeeft dat het stopsein open staat en pas dan mag het vertrek gegeven worden. Dit zou bij ons ook moeten bestaan dat enkel het vertrek mag gegeven worden indien het stopsein al open staat. zou het probleem dat adler hier weergeeft volledig voorkomen aangezien dan elke trein onmiddellijk kan vertrekken.
Inderdaad fluiten, deuren dicht en rijden is veel minder "uitdagend" dan ernstig staan kijken in een open deurgat van een stilstaande trein.

Toch was ik laatste maal blij toen ik uit de Thalys stormde in Brussel Zuid naar de IR voor Essen en de tbg lachend acheruit ging in het enge deurtje toen ik hijgend de roltrap opgestormd kwam....

Is een korte overstap maar was toen in Berchem nog iets korter en onbetrouwbaarder... :D :D
Nu de thalys ook door de tunnel gaat is het natuurlijk niet meer nodig... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie