Never ending story met HSL4

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Never ending story met HSL4

Bericht door Adler »

En de soap gaat verder...
Burgemeester Luc Aerts van Brecht is woedend op de NMBS.
Nog steeds zijn er geen vooruitzichten voor een trein naar Noorderkempen. De NMBS 'hoopt' op december 2008.
Voor de HST ten vroegste december 2009 !
Ondertussen moet de politie van Brecht het verlaten station in de gaten houden.
Het gemeentebestuur krijgt elke dag vragen wanneer er een trein gaat komen. De furieuze burgemeester verwijst de mensen nu rechtstreeks door naar Descheemaecker. Dat hij het zelf maar uitlegt.

Uit woede heeft de burgemeester de laatste brief van de NMBS op de website van de gemeente gezet.
Hij heeft groot gelijk om de onkunde van de NMBS openbaar te maken.

Descheemaecker zegt onder andere het volgende in die brief:
Op dit ogenblik bestaat er nergens in Europa een locomotief die gecertificeerd is om op dit baanvak te rijden.
Heeft men bij de NMBS nog nooit van planning gehoord ? Dit is toch te gek om los te lopen.
Bovendien merkt hij nog op dat Bombardier eigenlijk geen tijd heeft om zich met dit project bezig te houden omdat er nog veel andere projecten zijn in Europa :shock:
Wat een onzin zeg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Steven »

Ik weet niet of de grote baas alles even goed opvolgt maar in de grafieken is er toch plaats gemaakt voor treintjes naar Brecht met de beurtregeling van december 2008. Of de grafieken zullen uitgevoerd worden zoals voorzien is een andere zaak, voorlopig is het voor ons als rijdend personeel ook nog een beetje koffiedik kijken. Druppelgewijs worden links en rechts wat zaken gelost. maar niets is zeker tot we het op papier zien verschijnen natuurlijk.
voor wie al wat nieuwsschierig is in de laatste 'OP de baan' van TSP staat er al wat nieuws in verband met de nieuwe beurtregeling.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door stefanic »

Natuurlijk weet de 'grote baas' dat de dienstregeling voor Noorderkempen al lang vastligt. Reizigers Nationaal is klaar, Infrabel is klaar, alleen de locomotieven zijn nog niet klaar. De enige reden dat dit nog niet is is gesukkel met twaalfendertig softwareversies voor ETCS, waarvan de ene niet goed is voor dat stukje traject, en een andere versie dan voor iets anders weer niet voldoet, etc.

Lees ook de brief op de site van de gemeente Brecht (wordt vermeld in het artikel waarop Adler zijn bericht baseerde), dan heb je een idee wat er nog moet gebeuren eens de testen eindelijk met succes kunnen afgsloten worden.

Dus: de dienstregeling is zeker (drukproeven voor de nieuwe spoorboek zijn al nagezien). Enige vraag is nog of er op dat uur ook een trein te zien zal zijn op 15 december. En op dit moment is er niemand (en dat is zeer letterlijk te nemen) die dat weet.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Adler »

stefanic schreef: Lees ook de brief op de site van de gemeente Brecht (wordt vermeld in het artikel waarop Adler zijn bericht baseerde), dan heb je een idee wat er nog moet gebeuren eens de testen eindelijk met succes kunnen afgsloten worden.
De bewuste brief is eigenlijk een opeenstapeling van uitvluchten.
Ik begrijp ook niet dat er in de brief, die gedateerd is op 8 september, gezegd wordt dat er eind augustus voor de zoveelste maal testen zullen gedaan worden en dat op basis van die testen 'kan voorspeld worden' wanneer de lijn kan in dienst worden genomen.
1. Als de proeven zijn gedaan eind augustus, waarom is de uitslag dan niet gekend op 8 september ?
2. Als de uitslag van de proeven gekend is, wat moet er dan nog 'voorspeld' worden ?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door stefanic »

Adler schreef: 1. Als de proeven zijn gedaan eind augustus, waarom is de uitslag dan niet gekend op 8 september ?
2. Als de uitslag van de proeven gekend is, wat moet er dan nog 'voorspeld' worden ?
Omdat het antwoord al voor eind augustus opgemaakt werd (maar dat kon jij niet weten natuurlijk).
En zelfs na de proeven (indien succesvol.. ik blijf vaag omdat ik geen betrouwbare info heb) is er nog een hele weg te gaan vooraleer er een trein in commerciële dienst rijdt.

Ik weet persoonlijk niet hoe het zit met de opleiding van de TB. Traxx zal al geen probleem meer zijn denk ik, maar ik veronderstel dat er ook nog lijnstudie dient gedaan te worden + specifieke ETCS-toestanden voor L4. Dat zal Steven wel beter kunnen uitleggen.

Ikzelf hoop volgende week meer zicht te hebben op de hele situatie na een vergadering bij FOD Mobiliteit & Vervoer, specifiek over dit thema.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Steven »

lijnstudie op lijnen met cabsignalisatie (of dit nu etcs of tbl2 is) vergt niet zoveel en zeker niet voor L4 aangezien het maar over een jort stuk gaat. Of er al aanpassingen zijn in de reglementen weet ik niet aangezien dergelijke hoofstukken enkel uitgedeeld worden aan de betrokken TB, aangezien dit voor antwerpen is zou ik het moeten gaan vragen aldaar. Waarschijnlijk is (of zal er) een hoofdstuk komen dat deze regels zal omvatten die op L4 (en ook L3) van toepassing zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Enige vraag is nog of er op dat uur ook een trein te zien zal zijn op 15 december. En op dit moment is er niemand (en dat is zeer letterlijk te nemen) die dat weet.
Ik geloof dus nooit dat er in december een trein zal rijden naar Noorderkempen.
Descheemaecker zegt in zijn brief van 8 september aan de burgemeester van Brecht:

Noch Bombardier Transportation, noch een andere leverancier van locomotieven beschikt op dit moment over de nodige software-versie nodig voor de homologatie van de ETCS-uitrusting op lijn 4.

Dat men dit moet vaststellen, 2 jaar na voltooiing van de lijn, is iets wat er bij mij niet in kan.

In dat verband is het wel ironisch om op te merken wat de Europese Coordinator van ERTMS verleden maand zei over ERTMS op een congres in Bern:

- High satisfaction of users.
- Interoperability between different manufacturers achieved in the framework of different projects.

En rara wie is die coordinator ? Ene zekere Karel Vinck...
Bartjedj

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Bartjedj »

Vandaag waren er Nederlanders te gast in Maldegem, en één van hen zei dat België enorm opvalt door zijn gebrek aan transparantie. En dat is exact wat de Belgische spoorwegen typeert.
De klanten zijn dom, de 3 zitten in een Ivoren Toren, en het enige dat moet is de centen op het einde van de maand. Zie naast L4 ook naar de houding tov Europa.

De problemen op L4 zijn aan één ding te wijten: een compleet gebrek aan grondkennis en planningsvermogen. De directeurs hebben waarschijnlijk de voorbije 2 jaar geen trein meer van binnen gezien (alle 3 hebben ze een privé-chauffeur, en dat voor spoorbazen), laat staan dat ze de werking kennen.

De capriolen van de NMBS worden steeds erger, en het gaat over steeds meer geld. Achteraf bekeken ben ik blij dat ik er niet bij betrokken ben.

BDJ
Sander

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Sander »

Steven schreef:lijnstudie op lijnen met cabsignalisatie (of dit nu etcs of tbl2 is) vergt niet zoveel en zeker niet voor L4 aangezien het maar over een jort stuk gaat.
Ook voor een kort stuk moet je de hele regelgeving kennen hè. ETCS-examen is pittig, geloof dat.
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
stefanic schreef:Enige vraag is nog of er op dat uur ook een trein te zien zal zijn op 15 december. En op dit moment is er niemand (en dat is zeer letterlijk te nemen) die dat weet.
Ik geloof dus nooit dat er in december een trein zal rijden naar Noorderkempen.
Descheemaecker zegt in zijn brief van 8 september aan de burgemeester van Brecht:

Noch Bombardier Transportation, noch een andere leverancier van locomotieven beschikt op dit moment over de nodige software-versie nodig voor de homologatie van de ETCS-uitrusting op lijn 4.

Dat men dit moet vaststellen, 2 jaar na voltooiing van de lijn, is iets wat er bij mij niet in kan.

In dat verband is het wel ironisch om op te merken wat de Europese Coordinator van ERTMS verleden maand zei over ERTMS op een congres in Bern:

- High satisfaction of users.
- Interoperability between different manufacturers achieved in the framework of different projects.

En rara wie is die coordinator ? Ene zekere Karel Vinck...
Je moet het verkeerd aangepakte project HSL-Zuid / lijn 4 niet als representatief voor alle ERTMS-implementaties nemen.
Bij de HSL-Zuid proberen alle spelers een rookgordijn op te gooien en zo mogelijk anderen de schuld in de schoenen te schuiven. In werkelijkheid heeft iedereen wel iets verkeerd gedaan, maar iedereen doet dus zijn best om dat te verbergen.
Ik heb verder wel begrepen dat het grote probleem van dit moment de treinapparatuur van Bombardier is, die niet op alle punten aan de ERTMS/ETCS-specificaties zou voldoen. En dat ligt dus niet aan de specificaties of het zogenaamd laat beschikbaar zijn, maar gewoon aan Bombardier zelf. Als ik me niet vergis, rijden er ook nog steeds geen locs met Bombardier-spullen op de Betuweroute en beginnen sommige vervoerders daar een beetje genoeg van te krijgen, nu de infrakant van de beveiliging daar al ruim 1,5 jaar klaar is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Steven »

Sander schreef:
Steven schreef:lijnstudie op lijnen met cabsignalisatie (of dit nu etcs of tbl2 is) vergt niet zoveel en zeker niet voor L4 aangezien het maar over een jort stuk gaat.
Ook voor een kort stuk moet je de hele regelgeving kennen hè. ETCS-examen is pittig, geloof dat.
Je hebt de regelgeving en je hebt de lijnkennis, de regels zijn niet meer of minder volgens de lengte van een lijn. Waar ik op aanstuurde is dat het opdoen van lijnkennis bij een lijn van 30 km iets sneller gaat dan een lijn van 150 km die je nieuw moet leren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:Je moet het verkeerd aangepakte project HSL-Zuid / lijn 4 niet als representatief voor alle ERTMS-implementaties nemen.
Bij de HSL-Zuid proberen alle spelers een rookgordijn op te gooien en zo mogelijk anderen de schuld in de schoenen te schuiven. In werkelijkheid heeft iedereen wel iets verkeerd gedaan, maar iedereen doet dus zijn best om dat te verbergen.
Ik heb verder wel begrepen dat het grote probleem van dit moment de treinapparatuur van Bombardier is, die niet op alle punten aan de ERTMS/ETCS-specificaties zou voldoen. En dat ligt dus niet aan de specificaties of het zogenaamd laat beschikbaar zijn, maar gewoon aan Bombardier zelf. Als ik me niet vergis, rijden er ook nog steeds geen locs met Bombardier-spullen op de Betuweroute en beginnen sommige vervoerders daar een beetje genoeg van te krijgen, nu de infrakant van de beveiliging daar al ruim 1,5 jaar klaar is.
Wat ik dus niet begrijp is dat verschillende heel belangrijke personen op Europees niveau, zoals bv. Michael Clausecker, directeur-generaal van Unife, en Karel Vinck, Europees coordinator voor ERTMS, op allerlei congressen komen vertellen wat een groot succes ERTMS wel is in Europa en zelfs daarbuiten, terwijl een project dat nu al minstens 8 miljard euro heeft gekost al jaren ongebruikt is omwille van problemen met ERTMS. Ik tel daarbij nog niet de gederfde inkomsten van al die jaren. Die HSL-lijn is niet zomaar een klein projectje maar is samen met de Betuweroute momenteel het belangrijkste ERTMS-project in Europa.
Wat Bombardier betreft, die HSL lijn is in eerste instantie gebouwd om er de treinen van AnsaldoBreda op te laten rijden die ook al jaren niet kunnen geleverd worden, ook zogezegd omwille van ETCS, alhoewel dat maar een van de vele problemen zal zijn waarmee AnsaldoBreda kampt en die ETCS voor hun een welgekomen uitvlucht is om alle andere problemen te verbergen.
Ik begrijp ook niet de opmerking van Descheemaecker in zijn brief als zou Bombardier Transportation die lijn niet belangrijk genoeg vinden om daar nu veel tijd en energie in te steken om de problemen op te lossen omdat er andere projecten zijn in Europa zijn die voor hun blijkbaar belangrijker zijn.
Waarschijnlijk denkt men bij Bombardier, je hebt de zaak zelf verknoeid, los het nu maar zelf op.
En de politieke verantwoordelijken, die laten maar begaan, althans in Belgie.
Laatst gewijzigd door Adler op 26 sep 2008, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
rds

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door rds »

Al eens berekend wat 750 miljoen euro opbrengt aan interesten op 2 jaar tijd? En het vandalisme dat al is toegebracht.

Wat me nog het meeste stoort is dat er al 2 jaar licht in die tunnel brandt. Neem de trein, spaar het milieu. Yeah right.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door Steven »

ConducLK schreef:Misschien kunnen ze er railbikes laten op rijden tussen Breda en Antwerpen. Zo brengt het toch nog iets op............
Gelieve uw snelheid aan te passen aan uw voorligger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: voorbijsteken is niet voorzien.
13'erke

Re: Never ending story met HSL4

Bericht door 13'erke »

Steven schreef:
ConducLK schreef:Misschien kunnen ze er railbikes laten op rijden tussen Breda en Antwerpen. Zo brengt het toch nog iets op............
Gelieve uw snelheid aan te passen aan uw voorligger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: voorbijsteken is niet voorzien.
Tis aan 20 km/h te doen he, rijden op zicht! :lol:
Plaats reactie