Spoorstaking op 6 oktober

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Presario

Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Presario »

www.standaard.be schreef:Spoorstaking op 6 oktober

Ook ACOD Spoor voert actie op 6 oktober

De ACOD Spoor heeft donderdag op zijn Nationaal Uitvoerend Bureau beslist dat ze zich achter het ordewoord voor een 24-urenstaking schaart, uitgevaardigd door het Interprofessioneel gemeenschappelijk vakbondsfront ACV en ABVV.
"Dit ordewoord zal omgezet worden in stakingsacties in functie van lokale omstandigheden en met als doel het gemeenschappelijk vakbondsfront spoor te vrijwaren". De stakingsacties kunnen aanvangen vanaf zondag 5 oktober 22 uur tot maandag 6 oktober 22 uur.

"Wij hopen dat de treinreizigers de nodige maatregelen zullen treffen en begrijpen dat deze actie - tevens een solidariteitsactie - op 6 oktober tot chaos zou kunnen leiden op het spoorwegnet."

bvb
Ik ben benieuwd naar de opvolging hiervan.
Bartjedj

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Bartjedj »

De staking uitgevaardigd door het gemeenschappelijk front? Dacht het niet.
Grote delen van ACOD-ABVV hebben zich er al uit teruggetrokken, net als grote delen van ACV. De staking verdeelt het vakbondsfront net, en is een zeer slechte stap. Het zijn de bonden die gewoon eens van zich willen laten horen, uit schrik dat hun leden gaan vinden dat ze niet genoeg doen.

Deze staking stoot mij nog meer tegen de borst dan de vorigen.

BDJ
Wover

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Wover »

Mijn gok:

65% van de treinen gaat volgens het boekje rijden
20% van de treinen zal met vertragingen tot een kwartier rijden
10% van de treinen zal met vertragingen groter dan een kwartier rijden
5% van de treinen zal afgeschaft worden

Ik baseer mij op het volgende:

- Vooral in Wallonië zal de staking goed opgevolgd worden, en daar zullen dan ook de meeste afschaffingen en vertragingen te vinden zijn
- De intergewestelijke verbindingen zullen last ondervinden van de goed opgevolgde staking in Wallonië, vooral Charleroie - Brussel - Antwerpen
- Domino-effect wegens wachten op aansluitingen en dergelijke
- Matige opvolging in Vlaanderen waardoor hier en daar wellicht ook een trein zal uitvallen

Zaken die mijn prognose volledig kunnen doen omslaan:

- Bezetting van de sporen door de vakbonden, vooral als men Brussel blokkeert zal dit rampzalig zijn voor bijna al het treinverkeer
- Een seingever die staakt kan vaak veel meer "schade" aanrichten en dat is moeilijk te voorspellen
Dietrich

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Dietrich »

Is een risicodag en in samenspraak met de unief (verplaatsing lessen) blijf ik gewoon thuis, zeker omdat ik de metro nodig heb en men daar ook aankondigde van te staken.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door ferry »

Hoi

De vakbonden hopen dat de reizigers de nodige maatregelen treffen.
Ge moet maar durven, bende profiteurs!

f
Bartjedj

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Bartjedj »

Wover schreef: Zaken die mijn prognose volledig kunnen doen omslaan:

- Bezetting van de sporen door de vakbonden, vooral als men Brussel blokkeert zal dit rampzalig zijn voor bijna al het treinverkeer
- Een seingever die staakt kan vaak veel meer "schade" aanrichten en dat is moeilijk te voorspellen
Een seingever die staakt heeft evenveel recht om dat te doen dan iemand anders, dus no offence op dat vlak.
Echter zou Infrabel, in tegenstelling tot NMBS waar ik dat niet nodig vind, wel voor minimale dienstverlening moeten zorgen, vooral naar privé-operatoren toe. Als een trein van Crossrail, ATCS, Veolia, edg. niet kan rijden, moet dat vergoed worden volgens de Europese regels.

De sporen bezetten echter kan niet, en zou streng bestraft moeten worden, desnoods de spoorwegwet inroepen die hier strenge straffen opzet.
Als de piloten staken, gaan ze toch ook niet betogen op de landingsbaan? Neen, want die kunnen hun licentie verliezen...

BDJ
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Hobbes »

Ik doe in ieder geval NIET mee met die bende hypocrieten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door dekooiker »

Ik heb dan niks met het spoor te maken (hoewel, vandaag medisch goedgekeurd voor seingever), wel met de lijnbussen en ik doe absoluut niet mee.
De onzin waarvoor ze nu weer staken is duidelijk eentje in de zin van 'onze vakantiedagen zijn op maar we willen nog wel een lang weekend in oktober krijgen'.
Bende zeikers.
De trein.
Alleen voor durvers.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door treinbruno »

kankermongolen bij de NMBS :(

toch wel net DIE dag heb ik een pedagogische studiedag :)
en wou dan een rondje met de trein maken...

+ als ze niet rijden, moet ik ook niet naar school :P

dubbele pech dus :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Shrek »

ik dacht dat vakbonden dienden om naar de werknemers te luisteren wanneer de bazen dat niet doen. Hier moeten de werknemers opeens naar de vakbonden luisteren. Totaal absurde situatie :?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door HLE 2302 »

Hobbes schreef:Ik doe in ieder geval NIET mee met die bende hypocrieten.
groot gelijk, zeer groot gelijk
die helpen ons alleen maar in de miserie, hoe moet ik op school geraken ??????
wat haalt dat nu toch uit zeg, dat is gewoon de treinreizegers een mes op de keel zetten, gijzelen dus

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door treinbruno »

HLE 2302 schreef:
Hobbes schreef:hoe moet ik op school geraken ??????
niet?

lijkt me niet echt verplicht naar school te komen als er door overmacht geen enkele trein rijdt (in dit geval niet dus)
ze kunnen je moeilijk verplichten te fietsen of de bus te nemen.
en als je ouders gaan werken zijn is dat ook moeilijk

in ons schoolreglement staat er: gewettigde afwezigheid: als de school door overmacht niet bereikbaar is :)
Afbeelding
Bartjedj

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Bartjedj »

Dat is geen garantie dat je niet naar school moet bij een staking. Dat zijn standaardzinnetjes, maar vaak moet je toch komen.
Er zijn altijd alternatieven, zoals bus of meerijden (als voorbeeld!).

Dus toch maar eens navragen :wink:

BDJ
lucian

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door lucian »

Staken?

Ze kunnen mijne rug op. Kl**tzakken :evil:
DIe annozelaars denken toch alleen maar aan hun eigen :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorstaking op 6 oktober

Bericht door Steven »

ik staak zeker niet mee, de keer dat we wel meegestaakt hebben is er met moeite iets uit de bus gekomen die naam waardig voor het rijdend personeel een aantrekkelijke job te geven naar de buitenwereld toe (ik spreek niet enkel van financiele middelen), nu dat hun kans voorbij is gaan ze moord en brand roepen (de klassieke bonden zijn veel leden verloren trouwens aan de spoorweg).
Ze doen maar wat ze niet laten kunnen, ik zal aanwezig zijn en klaar om met mijn treintje uit te rijden als dat voorzien is.
Plaats reactie