Nieuws

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wover

Nieuws

Bericht door Wover »

Aangezien er voorlopig nergens een plaats is om mijn onstopbare drang naar treinkennis op te halen, stel ik voor dat jullie hier nieuwtjes over het treinwezen posten, in afwachting van het nieuwe of gerecoverede forum ;)


Hier alvast enkele nieuwsfeiten van vrtnieuws.net
De Lijn wil camera op alle bussen en trams
di 31/01/06 - De Lijn onderzoekt de mogelijkheid om alle bussen en trams uit te rusten met camera's. Op dit ogenblik loopt er een proefproject in 72 voertuigen. Dat heeft uitgewezen dat de camera's wel degelijk geweld voorkomen.

De camera's werken preventief, stelt de werkgroep agressie van De lijn vast. De beelden kunnen ook als bewijs worden gebruikt als er zich een incident voordoet.

De Lijn gaat nu becijferen hoeveel de installatie van dergelijke camera's op alle voertuigen zal kosten.

Per bus kost dat ongeveer 7.500 euro, per tram 11.500. De Lijn heeft 2.500 voertuigen.

De partij Spirit kant zich alvast tegen het initiatief. Volgens de partij schaadt de aanwezigheid van camera's de privacy van de reizigers.

Bovendien staat die inbreuk op de privacy niet in verhouding tot de verhoogde veiligheid.
Sporen in het Schumanstation zijn hersteld
zo 29/01/06 - In het Brusselse Schumanstation zijn de twee sporen hersteld die eerder deze week beschadigd zijn geraakt bij een ongeluk. Dat leidde tot grote vertragingen op de lijn naar Namen.

Het heeft enkele dagen geduurd, maar nu is de schade aan twee sporen in het Brusselse Schumanstation hersteld.

Eerder deze week was een trein op een perron terechtgekomen. Daarbij waren de sporen beschadigd en werden twee bovenleidingen vernield.

Daardoor zaten honderden reizigers urenlang vast. Het treinverkeer naar Namen liep daardoor grote vertragingen op.

Het treinverkeer van en naar Namen verloopt intussen opnieuw normaal.
En dan nog iets wat niet op de nieuwssite staat, maar gisteren wel vermeld werd in het journaal: Een man had een metalen plaat vastgeschroefd op de sporen waar iets later een ICE 3 (Amsterdam - Köln?) over is gevolgen. Gelukkig bedroeg die zijn snelheid maar 130kph, en is de trein niet ontspoord. Gewonden waren er ook niet, maar het was al de 4e keer in 2 jaar tijd dat zulke levensgevaarlijke misdaden gepleegd werd.
Frank

Re: Nieuws

Bericht door Frank »

Wover schreef:En dan nog iets wat niet op de nieuwssite staat, maar gisteren wel vermeld werd in het journaal:
Voor wie er meer over wil lezen: http://news.google.be/news?hl=nl&ned=&i ... e54466.ece
Nikolai

Bericht door Nikolai »

Dat over die ICE heb ik ook gelezen; werkelijk schandalig!
Dat mensen het in hun hoofd halen om zo'n actie te ondernemen is echt niet te geloven; immers, wij praten hier over poging tot moord.
Ik hoop dat ze gepakt worden; dan gaan ze toch voor een behoorlijk aantal jaren achter slot en grendel!!
Wout

Bericht door Wout »

Was blijkbaar niet de eerste keer.
Kris

Bericht door Kris »

Nikolai schreef: Dat mensen het in hun hoofd halen om zo'n actie te ondernemen is echt niet te geloven; immers, wij praten hier over poging tot moord.
Dat is al geen poging tot moord meer, dat is even erg als een terroristische aanslag! :?
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Stel je eens voor dat dat tegen topsnelheid zou gebeuren...

Doet mij denken aan dat ongeval met de ICE die tegen die brug knalde. Was toen ook door 1 gebroken wiel.
Pieter

Bericht door Pieter »

BN-koekje schreef:Stel je eens voor dat dat tegen topsnelheid zou gebeuren...

Doet mij denken aan dat ongeval met de ICE die tegen die brug knalde. Was toen ook door 1 gebroken wiel.
was combinatie van verschillende facturen dat hij juist tegen brug knalde

was door

1 Wiel,
2 Wissel die versprong door wiel
3 Pech dat het juist onder brug gebeurde...
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

BN-koekje schreef: 1 gebroken wiel.
kleine correctie gebroken wielband,
is een 2 laag die rond het eigenlijke wiel geperst zit.
De wielband heeft het juiste profiel om de trein over de sporen te geleiden, regelmatig moet die wielband geherprofileerd worden op een wieldraaibank en na X*km moet die band van het wiel fagehaald worden en er een nieuwe opgestoken worden.
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Mechanik schreef:
BN-koekje schreef: 1 gebroken wiel.
kleine correctie gebroken wielband,
is een 2 laag die rond het eigenlijke wiel geperst zit.
De wielband heeft het juiste profiel om de trein over de sporen te geleiden, regelmatig moet die wielband geherprofileerd worden op een wieldraaibank en na X*km moet die band van het wiel fagehaald worden en er een nieuwe opgestoken worden.
ja, daar had ik het eigenlijk op :)

Gebruiken ze nu niet opnieuw monobloc-wielen voor de ICE? Dacht dat ik daar iets over gelezen had.
BN-koekje

Bericht door BN-koekje »

Pieter schreef:
BN-koekje schreef:Stel je eens voor dat dat tegen topsnelheid zou gebeuren...

Doet mij denken aan dat ongeval met de ICE die tegen die brug knalde. Was toen ook door 1 gebroken wiel.
was combinatie van verschillende facturen dat hij juist tegen brug knalde

was door

1 Wiel,
2 Wissel die versprong door wiel
3 Pech dat het juist onder brug gebeurde...
In principe is het allemaal begonnen met het wiel. Die andere zouden niet voorgevallen zijn moest er nietrs verkeerd geweest zijn met het wiel...
Bert

Bericht door Bert »

Als er iemand een ijzeren staaf op een spoor legt dan geeft dit toch hetzelfde effect alsof er een trein op een spoor komt en het sein op rood staat voor die blok. Is dit ook bij HST-lijnen?
Pieter

Bericht door Pieter »

BN-koekje schreef:
Gebruiken ze nu niet opnieuw monobloc-wielen voor de ICE? Dacht dat ik daar iets over gelezen had.

Ja...
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

Bert schreef:Als er iemand een ijzeren staaf op een spoor legt dan geeft dit toch hetzelfde effect alsof er een trein op een spoor komt en het sein op rood staat voor die blok. Is dit ook bij HST-lijnen?
bij de NMBS in een automatische sectie wel ja, in DB ? geen flauw gedacht van ...
Dusty

Bericht door Dusty »

De staaf moet dan over beide sporen liggen, liefst nog met een goed geleidend contact.
Plaats reactie