Wover schreef:idd, daar verschiet ik van, knap systeem
nog een vraagje over die mono/duo bloc wielen, worden die in België op een type trein gebruikt? En wat is er met al die ICE (1/2?) gebruikt die bij de ramp nog duoblocks hadden?
De ICE die ontspoorde in Eschede had tussen wielband en wiel rubber, een systeem gebruikt om de trillingen op te vangen, die bij gewone wiel-wielbandcostructie na een relatief kort aantal kilometers voorkwam.
Nu werd dat systeem door de meeste spoor-Ingenieurs enkel geschikt bevonden voor snelheden tot 120 km/u; dus in de praktijk voor Tram en S-bahn. Toch heeft iemand het systeem doorgedrukt voor de ICE
Door de samendrukbaarheid van rubber wordt de wielband eigenlijk altijd in een ovaal gewalst, en ontstaan er bij (te) hoge snelheid op den duur kleine scheurtjes.
Deze zijn ontdekt geworden bij de bewuste ICE, maar herhaaldelijk genegeerd...tot op het bewuste moment.
De wielband is er toen afgeschoten en heeft zich in het rijtuig geboord.
het ander gedeelt hing nog onderaan en heeft aan de eerste wissel de geleiding van de wissel meegetrokken die de trein de rails uittrok.
Het vervolg is gekend; harmonica tegen de brug en 100 doden.
Dit is zoals ik op een Duitse zender gezien heb, de gebeurtenissen die uiteindelijk tot dit ongeval hebben geleid.
Gr
W