Nieuws

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
el_barto

Bericht door el_barto »

Bert schreef:Als er iemand een ijzeren staaf op een spoor legt dan geeft dit toch hetzelfde effect alsof er een trein op een spoor komt en het sein op rood staat voor die blok. Is dit ook bij HST-lijnen?
ja, en van zodra de bestuurder een baken afrijdt zal die van het dichtvallen van't sein verwittigd worden.

Knap hé
Wover

Bericht door Wover »

idd, daar verschiet ik van, knap systeem :)


nog een vraagje over die mono/duo bloc wielen, worden die in België op een type trein gebruikt? En wat is er met al die ICE (1/2?) gebruikt die bij de ramp nog duoblocks hadden?
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Wover schreef:idd, daar verschiet ik van, knap systeem :)


nog een vraagje over die mono/duo bloc wielen, worden die in België op een type trein gebruikt? En wat is er met al die ICE (1/2?) gebruikt die bij de ramp nog duoblocks hadden?
De ICE die ontspoorde in Eschede had tussen wielband en wiel rubber, een systeem gebruikt om de trillingen op te vangen, die bij gewone wiel-wielbandcostructie na een relatief kort aantal kilometers voorkwam.
Nu werd dat systeem door de meeste spoor-Ingenieurs enkel geschikt bevonden voor snelheden tot 120 km/u; dus in de praktijk voor Tram en S-bahn. Toch heeft iemand het systeem doorgedrukt voor de ICE
Door de samendrukbaarheid van rubber wordt de wielband eigenlijk altijd in een ovaal gewalst, en ontstaan er bij (te) hoge snelheid op den duur kleine scheurtjes.
Deze zijn ontdekt geworden bij de bewuste ICE, maar herhaaldelijk genegeerd...tot op het bewuste moment.
De wielband is er toen afgeschoten en heeft zich in het rijtuig geboord.
het ander gedeelt hing nog onderaan en heeft aan de eerste wissel de geleiding van de wissel meegetrokken die de trein de rails uittrok.
Het vervolg is gekend; harmonica tegen de brug en 100 doden.

Dit is zoals ik op een Duitse zender gezien heb, de gebeurtenissen die uiteindelijk tot dit ongeval hebben geleid.

Gr
W
Wover

Bericht door Wover »

jaja dat heb ik ook gezien hoor, op NGC bij seconds from disaster (kan ook op discovery geweest zijn), maar wat ik mij dus afvroeg: wat is er met al die ICE's gebeurd die ook nog zo'n wielen hadden, of hebben ze die gewoon laten bollen, maar dan beter nagekeken altijd?

En waarom zijn al die ICE 1/2's eigenlijk nergens meer te zien. Hoe oud zijn die feitelijk al?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de 1 zie je zeker nog rijden hoor :wink: hij komt alleen niet tot brussel of amsterdam, maar vanaf keulen kan je ze bewonderen :wink:
1607

Bericht door 1607 »

de 1tjes worden nu volledig vernieuwd. nieuwe bankjes enz...
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Wover schreef:jaja dat heb ik ook gezien hoor, op NGC bij seconds from disaster (kan ook op discovery geweest zijn), maar wat ik mij dus afvroeg: wat is er met al die ICE's gebeurd die ook nog zo'n wielen hadden, of hebben ze die gewoon laten bollen, maar dan beter nagekeken altijd?

En waarom zijn al die ICE 1/2's eigenlijk nergens meer te zien. Hoe oud zijn die feitelijk al?
Het systeem met rubber hebben ze overal vervangen naar verluid, of dat ze monobloc of wiel-wielband hebben weet ik niet zeker, maar ik meen te hebben begrepen dat ze voor monobloc kozen.
1607

Bericht door 1607 »

na het tragische ongeval hebben die treinen enigste maanden niet gereden en hebben ze alle wielen vervangen. risico was een beetje te groot.
Plaats reactie