Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Geplaatst: 12 okt 2008, 11:20
De nieuwe dienstregeling die in voege treedt op zondag 14 december 2008 is voor het grootste deel bekend!
BTTB schreef:NMBS-dienstregeling 2009
Geldig vanaf 14 december 2008
Zoals ieder jaar past de NMBS in december haar dienstregeling aan. Nadat er in december 2006 en 2007 telkens een storm van kritiek op de nieuwe dienstregeling losbarstte, lijkt het erop dat daartoe in december 2008 minder aanleiding zal zijn. We zetten voor u de aanpassingen even op een rijtje. Alle gegevens zijn onder voorbehoud van wijzigingen op het laatste moment!
Internationaal
Mede op aandringen van BTTB en zustervereniging Rover komt er opnieuw een 17e treinpaar op de Beneluxverbinding: een vertrek na 22.00 uur van Brussel naar Rotterdam en een vroege ochtendtrein van Rotterdam naar Brussel. Na een heel pak klachten van reizigers drongen wij hier al in januari 2007 op aan. Spijtig dat de spoorwegen zo langzaam reageren, want veel klagers zijn al overgestapt op andere verkeersmodi. De IC-trein uit Rijsel, Kortrijk en Gent komt voortaan in Antwerpen-Centraal aan op niveau -1, zodat de loopafstand en het aantal trappen voor de aansluiting richting Nederland wordt beperkt.
België verliest zijn laatste reguliere nachttrein. Vanaf 14 december zal de nachttrein Parijs - Berlijn niet meer via Brussel rijden, maar via Metz, zoals al gemeld in Mondig Mobiel 82. DB Nachtzug ergerde zich al jaren aan de hoge prijzen van NMBS (voor de tractie) en Infrabel (voor de stops in Brussel-Zuid en Luik). Verder wilde DB Nachtzug een aantal verbindingen combineren. De Bergland-Expres van de Nederlandse privé-onderneming TTC rijdt voortaan via Venlo. "Door de moeilijke houding van de Belgische Spoorwegen zijn we genoodzaakt om onze trein om België heen te laten rijden teneinde zeker te zijn van een stabiel product", schrijft de onderneming op haar website. De TreSki rijdt dit seizoen drie keer naar Zell am See.
De verbinding naar Londen doet het goed: Eurostar legt een elfde treinpaar Brussel - Londen in. Eén treinpaar zal opnieuw in Ashford stoppen. De TGV Perpignan - Brussel zal voortaan 1,5 uur later rijden: Perpignan 14u10 (was 12u40), Lyon Part-Dieu 17u56 (was 16u20), Brussel-Zuid 21u52 (was 20u22). .
De grote veranderingen op internationaal gebied zullen we echter pas in juni (of december?) 2009 zien, wanneer de nieuwe hogesnelheidslijnen eindelijk in gebruik zouden worden genomen. Thalys en ICE zullen dan tussen Brussel en Keulen weer in hetzelfde patroon rijden.
Antwerpen - Brussel en Antwerpen - Leuven
De belangrijkste verbetering die we in december zullen zien is de herschikking op de belangrijke as Antwerpen - Brussel. Eigenlijk had deze herschikking er al tegelijk met de opening van de Antwerpse Noordzuidverbinding moeten komen, maar het heeft nog even geduurd voordat er genoeg treinbestuurders en andere middelen beschikbaar waren om de treindienst uit te breiden.
Tussen Antwerpen en Brussel zal ongeveer om het kwartier een IC of IR rijden:
* een IC Antwerpen - Charleroi,
* een IC Essen - Charleroi,
* een IR Antwerpen - Brussel
* een IR Antwerpen - Brussel - Tournai/Geraardsbergen.
De IR's zullen stoppen in Antwerpen-Berchem, Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel – Mechelen en Vilvoorde. De L-treinen zullen grotendeels via de parallelle lijn 27 rijden, wat vooral voor de reizigers in Mortsel even wennen zal zijn. Zij zullen kunnen kiezen tussen de IR-trein in station Oude God of de L-trein in Mortsel-Liersesteenweg.
De IC Antwerpen - Leuven zal voortaan niet meer stoppen in Mechelen, maar in Mechelen-Nekkerspoel. Nadat deze verbinding in december 2007 veel langzamer werd, wordt ze nu weer een beetje versneld. Wel is nog onduidelijk hoe laat deze trein 's avonds zal rijden. De IR Kortrijk – Gent – Mechelen rijdt opnieuw verder als L-trein naar Leuven. De IR Sint-Niklaas - Leuven zal niet meer stoppen in Muizen, Hever en Hambos, maar blijft langer stilstaan in Mechelen.
De P-treinen Leuven - Haacht - Brussel (maandag-vrijdag) worden als volgt aangepast:
Trein 7256 Leuven 6:59 Haacht 7:08/09 Bru N 7:43/45 Bru C 7:48/50 Bru M 7:53.
Trein 7257 Leuven 7:59 Haacht 8:08/09 Bru N 8:43/45 Bru C 8:48/50 Bru M 8:53.
Trein 8256 Bru M 16:09 - Bru C 16:12/13 - Bru N 16:16/18 Haacht 16:54/ 55 - Leuven 17:04.
Trein 8257 Bru M 17:09 - Bru C 17:12/13 - Bru N 17:16/18 Haacht 17:54/ 55 - Leuven 18:04.
Deze treinen stoppen ook in Mechelen, Weerde, Eppegem, Vilvoorde, Buda en Schaerbeek.
Andere aanpassingen
De IC-G Antwerpen-Oostende zal voortaan altijd in Antwerpen-Zuid stoppen. IC-P (Antwerpen – Gent) zal voortaan altijd in Beveren stoppen, maar niet meer in Gentbrugge. De L-trein Antwerpen – Lokeren wordt van maandag t/m vrijdag verlengd naar Gent met een stop in de nieuwe halte Beervelde. Voor de halte Gentbrugge ontstaat er zo bij benadering een halfuursdienst naar Dampoort en Sint-Pieters.
Een nieuwe L-trein Herentals - Lier vervangt de huidige P-treinen, een flinke verbetering voor Nijlen en andere stopplaatsen op die verbinding. De IR Turnhout – Antwerpen gaat mogelijk in Mortsel stoppen, maar dat is nog in onderzoek.
Naar Noorderkempen (Brecht) zou eindelijk een trein gaan rijden, maar dat geloven we pas als we het zien. De ambities lijken in ieder geval bescheiden, want deze trein zou enkel het traject Brecht - Antwerpen-Centraal afleggen en slechts om het uur rijden van maandag tot vrijdag tussen 06u00 en 20u00. Het vertrek in Noorderkempen (Brecht) zou van 6:08 tot 19:08 zijn; in Antwerpen zouden de treinen van 6:37 tot 19:37 vertrekken. Of de NMBS met dit aanbod de files op de E19 zal doen verdwijnen, is twijfelachtig.
De IR Antwerpen – Brussel – Ath – Geraardsbergen krijgt een treindeel dat vanaf Ath doorrijdt naar Tournai. Een andere verbetering voor onze Waalse vrienden is dat de vrijdagse studententrein naar Arlon voortaan iedere werkdag van Namur naar Arlon zal rijden.
BTTB kon bereiken dat Halle eindelijk een veel beter gespreid weekendaanbod krijgt. Dat kon heel eenvoudig door een stop van de IR naar Mons in plaats van de IR naar Binche. Concreet zullen in het weekend de volgende treinseries in Halle stoppen:
IR j/serie 3700 vertrek om .07 naar Quiévrain, om .54 naar Brussel
IC H/serie 1900 vertrek om .31 naar Moeskroen, om .30 naar Schaarbeek
L-trein vertrek om .45 naar Braine, om .16 naar Leuven.
Na klachten van werknemers van bedrijven in Diegem in december 2006 zetten wij ons er met succes voor in dat de NMBS twee P-treinen die nu in Schaarbeek eindigen, doortrekt naar Leuven. Deze treinen krijgen stops in Diegem en Zaventem, wat door de talrijke pendelaars naar de bedrijventerreinen daar zeker zal worden gewaardeerd. Het gaat om P7004 uit Kortrijk en Gent: Brussel-Noord 8:14, Schaarbeek 8:19, Diegem 8:24, Zaventem 8:27, Leuven 8:40 en P7515 uit Moeskroen (Brussel-Noord 8:44) in de ochtendspits. In de avondspits gaat het om P8005 Leuven 16:45, Zaventem 16:59, Diegem 17:02, Brussel N 17:12, door naar Gent en Oostende en P8514 (Brussel-Noord 17:44) naar Moeskroen.
* De treinseries IC-A (Oostende – Eupen) en IC-0 (Brussel-Maastricht) worden tussen Brussel en Luik lichtjes versneld:
IC-A Bru N x:04/06 Leuven x:23/26 - Liège Guillemins x:00/05, resp. Liège Guillemins x:54/x:00 Leuven x:34/37 Bru N x:54/56.
IC-0, Bru N x:31/33 Liège Guillemins x:19/21, resp. Liège Guillemins x:39/41 Bru N x:27/29.
Materieelnieuws
Op de verbinding Aarschot - Leuven - Schuman vv zullen de eerste vernieuwde M5-rijtuigen te zien zijn. Bij de pendelaars waren deze oude dubbeldekkers niet geliefd wegens de Spartaanse uitrusting, maar we zijn benieuwd naar de opgefriste versie.
De treinen van de verbinding Quévy - Brussel - Nationale Luchthaven zullen grotendeels met M6-rijtuigen (moderne dubbeldekkers) worden gereden.
Ook naar Essen zullen M6-rijtuigen worden ingezet, behalve op 3 treinen waarop MS96 te zien zal zijn.
Werk aan de winkel!
Vanaf februari 2009 bedient de MIVB Brussel-West met de ringmetro. Helaas volgt de NMBS nog niet met een CityRail Brussel – Dendermonde via het Weststation. Ook komen er op de verbinding Luik - Aken nog geen treinen bij. In Leuven behoudt de CityRail uit Brussel zijn barslechte aansluitingen. De problemen van reizigers van Ieper naar Brugge of van Genk naar Antwerpen zijn bij de dienstregelingsmakers bekend, maar er wordt nog niets aan gedaan. De snelle IC Brussel – Maastricht zal enkele minuten eerder in Maastricht aankomen, waardoor er aansluiting naar Eindhoven en Amsterdam ontstaat, maar een stop in Leuven is voor de Luikse lobby binnen de NMBS hors de question. Dat de Luikenaars door die stop nochtans een stuk sneller op de Luchthaven zouden geraken, lijkt geen argument.
Nu de NMBS de as Brussel-Antwerpen onder handen heeft genomen, moet men zich in 2009 toespitsen op de oost-westverbindingen in de ruime zin van het woord. De inwoners van Hamont-Achel zouden zich graag per trein naar Neerpelt en Weert kunnen begeven. Er ligt in Leuven een boog die nog steeds te weinig wordt gebruikt voor snelle verbindingen tussen Limburg, het Hageland en Brussel. Tussen Brussel en de Kust verliezen reizigers veel tijd door koppelingen en stuurstandrijtuigen die niet behoorlijk werken. Waarom niet beide problemen in een klap oplossen door de treinserie IC-E (Tongeren – Brussel – Knokke/Blankenberge) op te splitsen in een treinserie Tongeren – Leuven – Brussel – Blankenberge en een tweede treinserie Hasselt – Brussel – Knokke door de boog bij Leuven? Met een kleine variatie op een bekende uitspraak uit de politieke wereld zouden we kunnen stellen dat er maar vijf minuten moed nodig is om de Knokke-Blankenberge te splitsen.
Reageren kan via dienstregeling@bttb.be.
Beneluxstops
Aangezien de Nederlandse stuurstandrijtuigen momenteel op hun laatste wielen rijden, moet de locomotief van de Beneluxtrein vanaf december in Brussel-Zuid altijd omlopen. Daar is blijkbaar wat meer tijd voor nodig dan er nu is en daarom was in de oorspronkelijke planning voorzien dat de Beneluxtrein niet meer in Mechelen en Brussel-Noord zou stoppen. Reizigers Internationaal deed zelfs een bestemmingsonderzoek om te weten of er misschien toch niet meer reizigers voor Brussel-Noord dan voor Brussel-Centraal zijn. Om onverklaarbare redenen blijft de Benelux uiteindelijk toch in de woonplaats van minister Vervotte stoppen, terwijl het belangrijke overstapstation Brussel-Noord wordt overgeslagen, waardoor reizigers uit Antwerpen en Nederland de aansluiting naar Namen en Luxemburg missen. Ook verslechtert de aansluiting naar de Europese wijk, waar veel reizigers heen willen. Durft er nog iemand "behoorlijk bestuur" in de mond te nemen?