Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Bartjedj »

ma 24/11/08 16:53 (UPDATE) - Spoorwegmaatschappij NMBS heeft vandaag officieel het startsein gegeven voor de Brussel-Maastricht Express, de rechtstreekse treinverbinding tussen Brussel en Maastricht. Voor de eindejaarsperiode werd vandaag ook het "shoppingbiljet" voorgesteld.

De NMBS tekende voor de nieuwe verbinding een overeenkomst met onder meer de gemeente Maastricht en het bestuur van Nederlands-Limburg.

De trein reed al enkele maanden als proefproject. De doelstellingen op het vlak van reizigersaantallen werden ruimschoots gehaald en daarom besliste de NMBS om het traject in het internationale aanbod op te nemen.

Voortaan zal er dus elk uur van de dag een treinverbinding zijn tussen Brussel, Luik en Maastricht. Vanaf 1 februari gelden dezelfde tarieven als de tarieven voor het binnenland. De Go Pass en de Railplus(sic) zijn niet geldig tot Maastricht.

Nieuw biljet voor "shop-o-holics"

De NMBS heeft vandaag ook het "shoppingbiljet" voorgesteld. Met dat ticket kan je in de weekends van december en januari voor slechts 8 euro heen en terug naar elke stad in België.

Tijdens de kerstvakantie is het biljet elke dag geldig van maandag 22 december 2008 tot en met zondag 4 januari 2009. Het is niet mogelijk om een shoppingbiljet met een internationaal biljet te combineren.
____

Ik heb even 2 zaken aangeduid. Pers en trein...

BDJ
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door FLV-FGSP »

Wat een slordig bericht....

Hier is de versie uit www.delimburger.nl:
Driejarig contract Maastricht-Brussel-Express

Lagere prijzen, hogere kwaliteit en betrouwbaardere verbindingen zijn samengevat de drie pijlers van een nieuw driejarig contract tussen Belgie en Nederland over de internationale trein Maastricht-Brussel. Het is maandagmiddag in Maastricht ondertekend.
Na een proef van twee jaar zetten de Belgische treinvervoerder NMBS, provincie Limburg, gemeente Maastricht en Nederlandse Spoorwegen een vervolgstap op weg naar de internationalisering van het railvervoer voor personen. Het contract gaat in december in.
Agelopen weekeinde is over de laatste details onderhandeld. Zo wordt per 14 december het NS-spoorboekje aangepast ten faveure van reizigers in de regio Eindhoven. Hun intercitytreinen naar Maastricht sloten niet aan op de succesvolle verbinding Maastricht-Luik-Brussel en verder. Ze arriveerden op het station van Maastricht en zagen de Brussel Express in de verte wegrijden. Door het schema met vier minuten aan te passen is dat met ingang van 14 december voorbij.
NMBS-baas Jadot maakte bekend dat veel tarieven voor de Belgische treinen per januari stabiel blijven en zelfs goedkoper worden. Met name voor studenten komen er aantrekkelijke kortingskaarten en abonnementen die per maand tientjes voordeel kunnen opleveren.
De Maastricht Brussel Express gaat vanaf 08.00 uur tot 20.00 uur elk uur rijden tussen beide steden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Shrek »

ah elk uur, hoe passen ze dan de IC-O naar gouvy in?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door treinbruno »

Railplus :mrgreen:
Normaal is railplus wel geldig hoor daar... Ze bedoelen waarschijnlijk railpass
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door rvdborgt »

Bartjedj schreef:Voortaan zal er dus elk uur van de dag een treinverbinding zijn tussen Brussel, Luik en Maastricht. Vanaf 1 februari gelden dezelfde tarieven als de tarieven voor het binnenland. De Go Pass en de Railplus(sic) zijn niet geldig tot Maastricht.
Meteen een contradictio in terminis: "dezelfde tarieven als voor het binnenland" en "Go Pass en Rail Pass [neem ik aan] zijn niet geldig tot Maastricht".
Ik heb ook inderdaad wat voorbeeldtarieven gezien die wat lager zijn dan nu, maar nog steeds hoger dna in het binnenland. Ik ben ook benieuwd tot waar mijn netabonnement zal gelden. Nu is dat nog steeds tot aan de grens.

Groetjes,
Rian
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door calabria »

Shrek schreef:ah elk uur, hoe passen ze dan de IC-O naar gouvy in?
Idd, om nog maar te zwijgen van het schandaal genaamd niet stoppen in Leuven en het feit dat te treinen naar Maastricht 's avonds niet meer rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Shrek »

calabria schreef: Idd, om nog maar te zwijgen van het schandaal genaamd niet stoppen in Leuven en het feit dat te treinen naar Maastricht 's avonds niet meer rijden.
liever de IC-A in leuven dan de IC-O eerlijk gezegd, maar tot 20u 's avonds is inderdaad nogal vroeg om als maastrichtenaar een dagje brussel te doen :roll:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:
calabria schreef: Idd, om nog maar te zwijgen van het schandaal genaamd niet stoppen in Leuven en het feit dat te treinen naar Maastricht 's avonds niet meer rijden.
liever de IC-A in leuven dan de IC-O eerlijk gezegd, maar tot 20u 's avonds is inderdaad nogal vroeg om als maastrichtenaar een dagje brussel te doen :roll:
Dat is jammer maar opzich kan je het laatste stukje toch met de stoptrein vanaf Luik?
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door wimpiespoor »

Shrek schreef: liever de IC-A in leuven dan de IC-O eerlijk gezegd, maar tot 20u 's avonds is inderdaad nogal vroeg om als maastrichtenaar een dagje brussel te doen :roll:
Het is niet de bedoeling dat Maastrichtenaren naar Brussel gaan, maar juist omgekeerd. En dan ook niet op dezelfde dag terug, maar tenminste één nacht, en liever meer, blijven slapen. Daarom heeft Maastricht zich juist zo sterk gemaakt voor de IC-O. Het is een uitvloeisel van het beleid van Maastricht om het inkomende toerisme te bevorderen, en met name ook Maastricht als congresstad te ontwikkelen. Op extra bezoek van goedkope toeristen zit men niet zo te wachten.
Wim
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steve »

Geen trein meer na 20 u, dat lijkt de nieuwe standaard te zijn. Kijk naar de IC-O, maar ook naar de toekomstige Noordkempen"epxress", de IC-P enzovoort.

Trieste ontwikkeling...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

tja kijk naar de verbinding dat die maken, het zijn meestal treinen die ook grote binnenlandse steden verbinden die na die uren in aantal reizigers dalen. Tussen Luik en brussel resten er dan nog altijd drie treinen (waarvan wel eentje via namur gaat).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Asterix »

Non-stop (24u/dag) elk uur een IC-A in elke richting, met een tweeledig stelletje ofzo. Onbegrijpelijk dat dit niet kan....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Non-stop (24u/dag) elk uur een IC-A in elke richting, met een tweeledig stelletje ofzo. Onbegrijpelijk dat dit niet kan....
omdat er niet genoeg volk is om nu al een optimale dienstverlening te bezorgen, men heeft al werk genoeg om de gepensioneerde proberen te vervangen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

MIVB-reiziger schreef:Geen trein meer na 20 u, dat lijkt de nieuwe standaard te zijn. Kijk naar de IC-O, maar ook naar de toekomstige Noordkempen"epxress", de IC-P enzovoort.

Trieste ontwikkeling...
De stoptrein rijdt 's avonds nog wel gewoon voor zover ik weet?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Startsein gegeven voor Brussel-Maastricht Express

Bericht door deadlock »

Jeroen schreef:Non-stop (24u/dag) elk uur een IC-A in elke richting, met een tweeledig stelletje ofzo. Onbegrijpelijk dat dit niet kan....
Elk uur vind ik eigenlijk nog wat aan de krappe kant. Ieder uur één intercity en één stoptrein komt al meer in de buurt. Idealiter rijdt er ieder half uur een intercity én een stoptrein. Dus 4 treinen per uur. Volgens mij kan dit eenvoudig rendabel gemaakt worden.
Plaats reactie