shoppingbiljet verplicht heen terug??

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
hendriaque

shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door hendriaque »

Hello,

Ik vraag mij af of je met dat shoppingbiljet dat er nu uit is verplicht bent een heen en terugreis te maken, of kan je het ook gebruiken om goedkoop een enkele reis te maken.

Ik vind dit namelijk niet terug in de algemene voorwaarden. Het enige wat erbij staat is dat je moet aankomen in hetzelfde station als je bent vertrokken, maar hoe valt zoiets te controleren?

Merci!

Hendriaque
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door rvdborgt »

hendriaque schreef:Ik vraag mij af of je met dat shoppingbiljet dat er nu uit is verplicht bent een heen en terugreis te maken, of kan je het ook gebruiken om goedkoop een enkele reis te maken.
Je mag altijd een deel van je reis laten vervallen. Je bent niet verplicht om de hele reis waarvoor je betaald hebt op te gebruiken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door Steve »

En hoe dan ook is het volstrekt onmogelijk om te controleren of je de volledige reis uitzit, dus je zit altijd goed. Loont trouwens de moeite om even bij stil te staan, want behalve met het Shoppingbiljet zijn er nog situaties waarbij dit in je voordeel kan spelen terwijl je perfect binnen de lijntjes kleurt. Ik heb niet meteen een actueel voorbeeld in gedachten, maar denk aan zoiets: je moet van punt A naar B, een vrij lange afstand. Toch neem je een biljet van punt A naar C, want tussen A en C is de spoorafstand kort maar die rechtstreekse verbinding wordt niet bediend (bijvoorbeeld in het weekend) en men is verplicht van A naar C te gaan via B. In dat geval kun je dus tegen het goedkope tarief A > C het normaal duurdere traject A > B afleggen.

Niet duidelijk? Misschien toch een concreet voorbeeld dat vroeger bestond. Zie de spoordriehoek Brugge (A) - Gent (B) - Lichtervelde (C) voor je. Brugge - Lichtervelde is vrij kort (A - C) en een biljet kost 3,30 euro. Brugge - Gent (A - B) is langer en een biljet kost 5,60 euro. Nu wil het lukken dat de rechtstreekse L-trein Brugge - Lichtervelde vroeger maar om de twee uur reed tijdens het weekend. Op bepaalde uren was de enige mogelijkheid dus om eerst naar Gent te gaan en daar de IR te nemen tot Lichtervelde. Als je eigenlijke bestemming dan Gent was, was het heel handig om een goedkoper biljet Brugge - Lichtervelde te kopen. Niemand kan controleren of je de uiteindelijke rit Gent - Lichtervelde nog uitvoert.

Tegenwoordig kom je daar niet mee weg omdat de L-trein elk uur rijdt, maar er moeten zo nog voorbeelden te vinden zijn.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door rvdborgt »

MIVB-reiziger schreef:[...] maar er moeten zo nog voorbeelden te vinden zijn.
Een weekendretour Hasselt - Leuven met een terugreis vanaf Schulen is goedkoper dan een enkele reis van Hasselt naar Leuven. Niemand kan controleren of je die terugreis Schulen - Hasselt wel gebruikt...

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door Asterix »

Je kan tijdens de eindejaarsdagen ook een weekendbiljet (heel die periode geldig) kopen waarmee je je terugreis meerdere dagen kan overdoen, zeker als bij de eerste terugreis het ticket niet werd geknipt.

Een weekendbiljet Leuven-Antwerpen (H/T) resulteert in het gebruik van één biljet heel de periode door in meerdere reizen Antwerpen-Leuven of Aarschot-Leuven of Brussel-Leuven als je zogezegd een snellere verbinding via een andere stad neemt.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door rvdborgt »

Jeroen schreef:Je kan tijdens de eindejaarsdagen ook een weekendbiljet (heel die periode geldig) kopen waarmee je je terugreis meerdere dagen kan overdoen, zeker als bij de eerste terugreis het ticket niet werd geknipt.

Een weekendbiljet Leuven-Antwerpen (H/T) resulteert in het gebruik van één biljet heel de periode door in meerdere reizen Antwerpen-Leuven of Aarschot-Leuven of Brussel-Leuven als je zogezegd een snellere verbinding via een andere stad neemt.
Je mag je reis niet onderbreken, dus zodra je een knipje op je kaartje hebt, dan worden de mogelijkheden nogal ingeperkt.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:Je mag je reis niet onderbreken, dus zodra je een knipje op je kaartje hebt, dan worden de mogelijkheden nogal ingeperkt.
Met een klein beetje speeksel kan je een cijfer van de datum onleesbaar maken. :wink:
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door 260689 »

Fraude heeft mijn moeder een hekel aan, krijg ze er mee te maken is het 12,50 euro boete + het traject dat deze persoon heeft afgelegd. wil deze persoon het niet betalen = SOC (securail) bellen en volgend station eraf. Frauderen doet men gewoon niet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door Steve »

Volledig akkoord. Ik had het over handigheidjes en achterpoortjes die 'binnen de plooien' vallen. Een stempel uitwissen of vervagen begint daarentegen sterk naar fraude te ruiken...
Laatst gewijzigd door Steve op 28 dec 2008, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door treinbruno »

met een kaartje lokeren-brussel kan ik naar:

-antwerpen
-gent
-dendermonde
-sint niklaas
-mechelen
-aalst
-brussel
-........

met een kaartje lokeren-barvaux kan je naar:
-brussel
-antwerpen
-gent
-dendermonde
-sint niklaas
-mechelen
-aalst
-namur
-luik
-aarschot
-hasselt
-marloie
-mol
-rivage
-leuven
-ottignies
-......


een kaartje lokeren-brussel is goedkoper als een kaartje gent-brussel maar van lokeren mag je wel naar brussel via gent reizen :D
idem voor antwerpen 8)

met een kaartje lokeren-zone marloie ben ik ook al zonder problemen in mol uitgekomen :D
(kaartje marche en famenne behoort tot zone marche, en je kan daarheen via luik, en naar luik kan je dan weer via mol en hasselt :) )

eigelijk wel nog zoiets, maar k'weet niet of het volledig legaal is:
athus is een NMBS station, maar het is tijdens het weekend enkel via luxemburg bereikbaar...
je kunt dus proberen met een keycard of gewoon kaartje arlon-athus te kopen en zo via luxemburg naar athus gaan :)
allesinds goedkoper als grenstarief arlon-luxemburg :idea:
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door HLE 2302 »

treinbruno schreef:met een kaartje lokeren-brussel kan ik naar:

-antwerpen
-gent
-dendermonde
-sint niklaas
-mechelen
-aalst
-brussel
-........

met een kaartje lokeren-barvaux kan je naar:
-brussel
-antwerpen
-gent
-dendermonde
-sint niklaas
-mechelen
-aalst
-namur
-luik
-aarschot
-hasselt
-marloie
-mol
-rivage
-leuven
-ottignies
-......


een kaartje lokeren-brussel is goedkoper als een kaartje gent-brussel maar van lokeren mag je wel naar brussel via gent reizen :D
idem voor antwerpen 8)

met een kaartje lokeren-zone marloie ben ik ook al zonder problemen in mol uitgekomen :D
(kaartje marche en famenne behoort tot zone marche, en je kan daarheen via luik, en naar luik kan je dan weer via mol en hasselt :) )

eigelijk wel nog zoiets, maar k'weet niet of het volledig legaal is:
athus is een NMBS station, maar het is tijdens het weekend enkel via luxemburg bereikbaar...
je kunt dus proberen met een keycard of gewoon kaartje arlon-athus te kopen en zo via luxemburg naar athus gaan :)
allesinds goedkoper als grenstarief arlon-luxemburg :idea:
hehe, gewoon opletten
want als de speciale brigade mee is dan vrees ik er een beetje voor, da zijn nogal, geweetwel :?

ma anders wel goed gevonden eigenlijk :D

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door Dietrich »

Veel van die dingen zijn perfect legaal en dus kan een speciale brigade u niets maken, laat staan u beboeten voor iets.

Hij heeft het geluk in Lokeren te wonen, zodat als hij naar Brussel wil een reisweg langs Gent of Antwerpen (of Mechelen?) kan kiezen en dus ook overal op de weg zijn reis kan stopzetten. Aalst is zo een voorbeeld, liggend op lijn 50 als je via Gent naar Brussel gaat over de "oude lijn".
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door HLE 2302 »

Dietrich schreef:Veel van die dingen zijn perfect legaal en dus kan een speciale brigade u niets maken, laat staan u beboeten voor iets.

Hij heeft het geluk in Lokeren te wonen, zodat als hij naar Brussel wil een reisweg langs Gent of Antwerpen (of Mechelen?) kan kiezen en dus ook overal op de weg zijn reis kan stopzetten. Aalst is zo een voorbeeld, liggend op lijn 50 als je via Gent naar Brussel gaat over de "oude lijn".
ja, maar meestal weten ze zelfs niet dat het legaal is, of zeggen ze gewoon dat het ilegaal is, ik heb ook nog zo gevaren,

we moesten van maria-aalter naar kortrijk (ik heb een vrijbiljet) en men vriend een gewoon enkel ticket, wij gingen via brugge, maar of je nu via brugge of via gent maakt, veel verschil maakt het niet, dus zie ik het ook niet in waarom het niet zou mogen
maar toch was de tbg nogal boos en dreigde hij met een boette als dat nog een keertje gebeurde :P

de mensen die het weten, en vanuit oostende, kortrijk, ... naar halle moeten vragen beter een ticket naar brussel, want je mag vanuit kortrijk naar brussel via moeskroen, en die trein paseert in halle ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door treinbruno »

ik heb gewoon de bundel op de harde schijf van mijn laptop staan :D

dus dan kunnen ze mij niets doen lijkt mij :)
Afbeelding
antwerpen noord tbs

Re: shoppingbiljet verplicht heen terug??

Bericht door antwerpen noord tbs »

In de algemene voorwaarden staat wel dat je steeds de meest snelle en kortste route moet nemen.
Dus omwegen maken mag eigenlijk niet.
Plaats reactie