Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

AlexNL schreef:Ik heb het hele topic gevolgd, en eigenlijk heb ik er maar één mening over: wat een gepruts.

Ik kan me voorstellen dat er allerhande procedures zijn als een trein strandt, en ik snap dat er binnen 10 minuten niet zomaar vervangend vervoer kan zijn. Maar dat het minimaal 3,5 uur duurt voordat de reizigers verder kunnen, in een ijskoude trein, is onaanvaardbaar.

Ook vind ik het onuitstaanbaar dat de VRT wél bij die trein kan om mensen te interviewen, maar dat hulpverleners niet ter plaatse komen met warme koffie, thee en chocolademelk... het minste wat je voor die verkleumde mensen kunt doen.
Ik denk exact hetzelfde als u. Maar wat is de conclusie van zij "die weten waarover ze praten"?

1. Hetgene jij vraagt, is "godenwerk" alhoewel ik als hulpverlener al verschillende malen sneller hulp heb geboden in meer barre omstandigheden en op moeilijk bereikbare locaties.
2. Uiteindelijk is het allemaal de fout van de reizigers die met hun "gratuite" uitspraken de boel hebben opgeklopt. Uiteraard is het weer niet de NMBS haar fout.
3. Je moet blijkbaar al weten hoe een locomotief werkt of hoe je een sein mag overschrijden vooraleer je nog maar een minimum aan empathisch inzicht kan hebben en dus tot de conclusie kan komen dat dit een schandalige behandeling van de reiziger betrof.

10 op 10.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door groentje »

Bij tussenkomst van hulpdiensten in de sporen moet er voorzichtig rijden worden opgelegd aan de treinen op nevenliggende sporen. Als 'meneer den agent' geen schrik heeft van een rijdende trein, dan is het al snel volledig gedaan met rijden. Voorzichtig rijden (opgelegd met een document, alleen al daarmee verlies je makkelijk 5 à 10 min) betekent op de plaats van incident aan maximum 40 voorbijtaffelen.
Ik moet Steven in deze gelijk geven, de veiligheid is in deze niet in het gedrang gekomen, wat de voornaamste prioriteit is in zo'n geval. Ik mag het niet gedroomd hebben dat door een vergetelheid je ernaast een tweede incident mag noteren. Dan ben je niet voor 3,5 uur, maar voor een hele dag vertrokken.
Wil dat zeggen dat er geen kritiek te geven is? Toch wel. Zo'n overstap is niet simpel te regelen, maar het is te regelen. De reizigers hadden misschien even veel kritiek gehad, maar ze zouden wel het gevoel gehad hebben dat er met hen rekening gehouden was. De totale vertraging zou wellicht wel nog groter geweest zijn. Maar het is ingebakken in de spoorwegmentaliteit, dat veiligheid op de eerste plaats komt. Altijd. Stiptheid en klantvriendelijkheid zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk als dat eerste.
In een perfecte wereld zou er op elk groot knooppunt een noodlocomotief staan zoals voor de hogesnelheidslijnen, maar besparingen, tekort aan bestuurders en materieel, gebrek aan initiatief, soms te strikte arbeidsregels (?), maken dit onmogelijk. Ook een koppeling is sneller beslist dan uitgevoerd, zeker als er met noodkoppelingen moet worden gewerkt (locomotief en motorstellen, bijvoorbeeld). Bestuurders kunnen dit getuigen, die dingen wegen behoorlijk zwaar. Al kunnen bepaalde procedures natuurlijk wel worden vereenvoudigd en versneld, maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

aanvulling bij groentje zijn uitleg
voorzichtig rijden = max snelheden zoals bij rit op zicht dag = 40 km/ u nacht, mist en zicht < 200m = 20 km/u, dit zijn de max snelheden opgegeven, als de bestuurder in kwestie van mening is dat het noodzakelijk is nog trager te rijden dan doet hij dat.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Ik heb het hele topic gevolgd, en eigenlijk heb ik er maar één mening over: wat een gepruts.

Ik kan me voorstellen dat er allerhande procedures zijn als een trein strandt, en ik snap dat er binnen 10 minuten niet zomaar vervangend vervoer kan zijn. Maar dat het minimaal 3,5 uur duurt voordat de reizigers verder kunnen, in een ijskoude trein, is onaanvaardbaar.
Hopeloos gepruts, dat is inderdaad het enige juiste woord dat hier van toepassing is.
Ik vind het ronduit schandalig dat sommige hier, die het weer allemaal veel beter weten dan die stomme reizigers die van niets verstand hebben met hun "gratuite" uitspraken, het heel normaal vinden dat het bijna 3 uur duurt om een locomotief van Leuven naar Duffel te krijgen. Ja, Duffel ligt dan ook in de middle-of-nowhere.
Die domme reizigers hadden maar het raampje niet moeten open doen en eens zwaaien naar de reporter van de VRT, wat een onzin zeg.
Ah ja, ze moesten nog eens goed "nadenken" in Brussel hoe ze dit probleem moesten oplossen.
Ik hoop dat al die verkleumde reizigers klacht indienen bij de NMBS.

Bij Infrabel kan men blijkbaar ook al niet meer rekenen.
Het was de trein van 7.15u uit Brussel, die normaal om 7.57u moest vertrekken in Antwerpen.
Om 10.25u is hij weggesleept in Duffel naar Kontich (volgens Infrabel) en volgens andere berichten omstreeks 11.30u terug vertrokken vanuit Kontich.
Dat is dus al minstens 3 uur 45 minuten vertraging in Antwerpen als we 15 minuten rekenen tussen Kontich en Antwerpen.
Hoe komt Frédéric Petit dan aan 2 uur 40 minuten ?
Of denkt de heer Petit misschien dat die diesellocomotief met zijn sleep aan 160 km/h is vertrokken, richting Amsterdam ?
Ik begrijp ook zijn uitleg niet dat het zo lang heeft geduurd omdat het kerstvakantie is en er dan minder materieel beschikbaar is.
Ik zou juist denken dat er op een zaterdag in de kerstvakantie veel materieel beschikbaar is, tenzij hij NMBS-personeel nu ook al als materieel beschouwt.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door AlexNL »

NS meldde naar het schijnt een vertraging van +222 minuten, 3 uur en 42 minuten. Petit kan dus echt niet rekenen...

Overigens vraag ik me af hoe dat op station Roosendaal geklonken heeft: "De internationale trein uit Antwerpen en Brussel vertrekt over ongeveer tweehonderdtwintig minuten. Herhaling..." :lol:
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef:aanvulling, welke overheid?? lol voor de zoveelste keer zitten we zonder nationale regering, is dit land deels onbestuurbaar en al wat er volgt merk je dan ook op alle vlakken he.
Niet overdrijven, jullie krijgen elk jaar 3 miljard EURO, zonder dat er een "objectief meetbaar" resultaat gevraagd wordt.
De rest is aan jullie.
Ondanks dat is er regelmatig debat over het ov in de kamer en senaat.
debat... zijn jullie al ooit een half miljard ofzo kwijtgeraakt? Jamais....

Integendeel NMBS vraagt een zakje geld extra en dat krijgen ze dan niet, politieker zijn gezicht gered, NMBS tevreden....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
AlexNL schreef:Ik heb het hele topic gevolgd, en eigenlijk heb ik er maar één mening over: wat een gepruts.

Ik kan me voorstellen dat er allerhande procedures zijn als een trein strandt, en ik snap dat er binnen 10 minuten niet zomaar vervangend vervoer kan zijn. Maar dat het minimaal 3,5 uur duurt voordat de reizigers verder kunnen, in een ijskoude trein, is onaanvaardbaar.
Hopeloos gepruts, dat is inderdaad het enige juiste woord dat hier van toepassing is.
Ik vind het ronduit schandalig dat sommige hier, die het weer allemaal veel beter weten dan die stomme reizigers die van niets verstand hebben met hun "gratuite" uitspraken, het heel normaal vinden dat het bijna 3 uur duurt om een locomotief van Leuven naar Duffel te krijgen. Ja, Duffel ligt dan ook in de middle-of-nowhere.
Die domme reizigers hadden maar het raampje niet moeten open doen en eens zwaaien naar de reporter van de VRT, wat een onzin zeg.
Ah ja, ze moesten nog eens goed "nadenken" in Brussel hoe ze dit probleem moesten oplossen.
Ik hoop dat al die verkleumde reizigers klacht indienen bij de NMBS.

.
Gelieve niet alles uit zijn context te rukken.
Ik heb enkel willen zeggen dat een client, in het algemeen, in dit van toestanden weinig rationeel is. Dit is geen kritiek maar een vaststelling.
Tot op heden weten maar enkele mensen wat er echt gebeurt is en zijn mischien niet aktief aanwezig op dit forum.
Dat het 3 uur heeft geduurd is de enige objectieve info die we hebben.Wie benik ik om te zeggen dat dit te lang is,zonder de aard of omstandigheden te kennen. Dus laten we wachten op inside info om te kunnen beoordelen en veroordelen.
Voor de rest hebt U nog altijd de mogelijkheid om een parlementaire vraag te laten stellen via uw demokratisch verkozen volksvertegenwoordiger om te weten te ekomen wat er gebeurt is. Dit kost geen geld enkel een telefoontje of mail.Of is dit te veel gevraagd om uw demokratische rechten te laten gelden als individu?
En als spoorwegman kan ik enkel vaststellen dat er geen doden ,gekwesten met of zonder blijvende letsels zijn gevallen niet bij de reizigers niet bij de arbeiders en dit is het belangrijkste.Dit in schril contrast met cowboy verhalen van mensen te laten overstappen in volle baan tussen 2 treinen zonder speciale veiligheidsvoorzieningen.
een reiziger die U laat afstappen in volle baan die goed terecht komt zal de NMBS en de spoorwegbeamte in de hemel prijzen, valt hij en is hij gewond dan zal hij een klacht neerleggen bij de politie.
Nochtans de beginintentie was dezelfde voor beide partijen.Dat is de enige realiteit. Dit is het zelfde voor andere interventies van gelijk welke aard ook wanneer je begint te improviseren als verantwoordelijke(treinbesturder,treinbegeleider enz).Daarom bestaan er procedures die moeten gerespecteerd worden.Dit zijn mijn 30 jaar rationele operationele spoorweg explotatie ervaringen,en niet vanachter een bureautje.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Om het debat iets te verruimen zou ik graag volgende vraag stellen.
Laten we aannemen dat het besproken incident opgelost was geweest in 45' minuten.Iedereen tevreden...
Maar na onderzoek(intern /extern) zou blijken dat ieder of sommige NMBS personeelsleden betrokken bij het incident, onverantwoorde veiligheidsrisicos had genomen met het oog op "snelle oplossing". Zodanig dat ze meerder mensen (reizigers/personneelslden) hadden blootgesteld aan gevaren.
Wat zou de reaktie dan zijn?
Dan hadden we het debat niet gehad over het incident zelf (al lang vergeten) maar O schande ze leven de procedures niet na!!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Dus laten we wachten op inside info om te kunnen beoordelen en veroordelen.
Die inside info zal er nooit komen, in elk geval niet van officiele NMBS of Infrabel kanalen.
Zoals gewoonlijk achten zij het niet nodig om achteraf hier enige commentaar op te geven, noch via hun website, noch via de pers.
nighttrain schreef: Voor de rest hebt U nog altijd de mogelijkheid om een parlementaire vraag te laten stellen via uw demokratisch verkozen volksvertegenwoordiger om te weten te ekomen wat er gebeurt is. Dit kost geen geld enkel een telefoontje of mail.Of is dit te veel gevraagd om uw demokratische rechten te laten gelden als individu?
Om een parlementaire vraag te laten stellen moet er wel eerst een parlement zijn dat samenkomt en zoals u weet is dit er niet momenteel.
nighttrain schreef: En als spoorwegman kan ik enkel vaststellen dat er geen doden ,gekwesten met of zonder blijvende letsels zijn gevallen niet bij de reizigers niet bij de arbeiders en dit is het belangrijkste.Dit in schril contrast met cowboy verhalen van mensen te laten overstappen in volle baan tussen 2 treinen zonder speciale veiligheidsvoorzieningen.
Ik heb ook nooit beweerd dat het laten overstappen van de reizigers een mogelijke oplossing was. De NMBS is hier niet voor voorzien, in tegenstelling met bijvoorbeeld de DB die hiervoor speciaal materieel heeft en daar ook regelmatig oefeningen voor houdt.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Dus laten we wachten op inside info om te kunnen beoordelen en veroordelen.
Die inside info zal er nooit komen, in elk geval niet van officiele NMBS of Infrabel kanalen.
Zoals gewoonlijk achten zij het niet nodig om achteraf hier enige commentaar op te geven, noch via hun website, noch via de pers.
nighttrain schreef: Voor de rest hebt U nog altijd de mogelijkheid om een parlementaire vraag te laten stellen via uw demokratisch verkozen volksvertegenwoordiger om te weten te ekomen wat er gebeurt is. Dit kost geen geld enkel een telefoontje of mail.Of is dit te veel gevraagd om uw demokratische rechten te laten gelden als individu?
Om een parlementaire vraag te laten stellen moet er wel eerst een parlement zijn dat samenkomt en zoals u weet is dit er niet momenteel.
nighttrain schreef:
.
Voor zover ik weet is het parlement niet ontbonden,maar heeft enkel de regering zijn ontslag aangeboden en gekregen.Dus een nieuwe regering is in de maak.Parlement is niet hetzelfde als regering.
Conclussie: de parlementaire werkzaamheden gaan gewoon door.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Conclussie: de parlementaire werkzaamheden gaan gewoon door.
Voor zover ik weet, komt het parlement niet meer samen tot er een nieuwe regering is.
Parlementaire vragen worden trouwens gesteld aan de bevoegde minister en die is er ook niet meer.
Dat komt de NMBS natuurlijk heel goed uit, geen controle meer.
Niet dat er in normale omstandigheden wel veel controle is.
Een recent rapport van het Rekenhof (70 bldz.) zegt dat er nagenoeg geen controle is van de overheid op de activiteiten van de spoorweg of op de naleving van de beheerscontracten.
Stiptheidsmetingen van Infrabel worden bijvoorbeeld niet gecontroleerd op hun juistheid.
De regeringscommissarissen,die alle directievergaderingen kunnen bijwonen, lopen er maar bij voor spek en bonen en worden amper betrokken bij het beleid.
Zolang de geldkraan maar stroomt, is het goed.
nighttrain
Berichten: 2552
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Conclussie: de parlementaire werkzaamheden gaan gewoon door.
Voor zover ik weet, komt het parlement niet meer samen tot er een nieuwe regering is.
Parlementaire vragen worden trouwens gesteld aan de bevoegde minister en die is er ook niet meer.
Redelijk off topic maar bon, hier gaan we.
toch jammer hoe in België de mensen redelijk ver staan van de werking van de parlementen en politiek in het algemeen enz.
U verwart enkele zaken.
Er is nog steeds een minister die de lopende zaken afhandeld.Dus het verschil tussen GEEN en EEN is enorm.Ga eens een kijkje nemen op deKamer.be
Het parlement komt niet meer samen in plenaire zitting.
Dit soort vragen,welke ik voorstelde worden gesteld in een commisie bv:Commissie voor de Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven voorgezeten door François Bellot.
En daar zal op geantwoord moeten worden bij monde van het kabinet van de bevoegde minister ,mischien zonder dat hij daarom aanwezig hoeft te zijn.Dit zijn dan de zogezegde schriftelijke vragen.Deze kunt U opvolgen om te weten of de volksveregewoordiger van uw arrondissement de vraag wel gesteld heeft op uw aangeven.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Robin »

had ik weer geluk, ben zaterdag naar Parijs geweest met de Thalys van 7hr25 te vertrekken in Antwerpen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Bij tussenkomst van hulpdiensten in de sporen moet er voorzichtig rijden worden opgelegd aan de treinen op nevenliggende sporen. Als 'meneer den agent' geen schrik heeft van een rijdende trein, dan is het al snel volledig gedaan met rijden. Voorzichtig rijden (opgelegd met een document, alleen al daarmee verlies je makkelijk 5 à 10 min) betekent op de plaats van incident aan maximum 40 voorbijtaffelen.
Men kan toch het verkeer stilleggen en omleiden? Dat is hier niet gebeurd. Het ging hier helemaal niet over de veiligheid, het gaat over het feit dat men liever de operaties draaiende houdt (en dus de lijn open houdt) en de mensen dan maar letterlijk in de kou laat stikken. Veiligheid is in dit geval een drogreden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Steven »

jeroen leer eens aanvaarden dat treinverkeer altijd om veiligheid gaat van de eerste tot de laatste seconde. Jij zoekt enkel zaken om op te kunnen schieten, elk punt van kritiek dat je kan geven vuur je hier af, constructief meewerken of gewoon een paar regels aanvaarden doe je niet. Dat er zaken vlotter en beter kunnen is altijd en overal van toepassing (ook in de prive) maar zo een pessimistisch geschrijf is niet leuk meer.
Plaats reactie