Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Nils »

2012 schreef:
Voila, da bedoel ik nu net ...
Groentje spreekt van "draaiboek" bij incidenten, mss zinvol om steeds te overwegen om 112 te bellen ook. Tenzij men met zekerheid weet dat het ni lang gaat duren uiteraard...
Dit is ook vaak een van de problemen die bij dergelijke incidenten bovenkomt.
Men denkt een oplossing gevonden te hebben en dat alles snel in orde zal zijn,
duikt daar toch niet weeral een nieuw probleem op, waardoor het allemaal wat langer duurt...
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door groentje »

Ik ben het met je eens, maar zonder draaiboek of iets dergelijks moet je als regelaar wel over veel fantasie beschikken om op het juiste idee te komen. Bepaalde denkpatronen moeten gewoon routine worden, en daar kan een draaiboek bij helpen. Een beetje van 'probleem bvl? Nee: doe dat, Ja: bereikbaar met dieselmat? Nee: doe iets anders, Ja: zoek dieselloc etc., maar dan iets minder stupide. Dat, en regelmatig een oefening. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een brandoefening gehad, maar we worden wel verondersteld om correct te kunnen reageren.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

wva schreef:Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank.

Domme vraag ?
Wat is het MIP ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef:Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een brandoefening gehad, maar we worden wel verondersteld om correct te kunnen reageren.
Oei da's wel erg! Op de paar jaar dat ik in het Atrium-gebouw werkte was er toch wel eens per jaar een oefen-evacuatie. Maar ja, voor enkele duizenden kantoorlui is dat iets simpeler te organiseren dan voor enkele honderden treinbestuurders, waarschijnlijk. En vooral ook: veel minder duur...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door jan_olieslagers »

dentheo schreef:
wva schreef:Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank.
Domme vraag ? Wat is het MIP ?
Dat zat ik me ook al af te vragen, ik denk "Medisch Interventie Plan". Iets dat op provinciaal niveau geregeld wordt, staat me voor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door 2012 »

jan_olieslagers schreef:
dentheo schreef:
wva schreef:Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank.
Domme vraag ? Wat is het MIP ?
Dat zat ik me ook al af te vragen, ik denk "Medisch Interventie Plan". Iets dat op provinciaal niveau geregeld wordt, staat me voor.
Inderdaad, je hebt algemeen rampenplan, da gaat vooral over brandweer en technische tussenkomsten, het medische luik heeft zijn eigen rampenplan, dat heet men idd het MIP
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Constructief antwoord: Het sperren van het verkeer is geen probleem, enkel het VEILIG laten uitstappen of overstappen van de reizigers is een probleem.
gegeven: trein staat op een spoor . spoor ligt op een bed van ballast.
De hoogte gemeten tussen het niveau van de rand van de ballast(inplanting v/d bovenleiding) tot de onderste trede is gemakkelijk 1.8M. Als de trein in een bocht staat is het nog hoger langs buitenkant bochtHoe ga je iemand VEILIG daaraf laten afstappen? Jong, oud ,kind,minder valide,bagage ,rokje ,broek enz.....
Daarom dat als de trein nog in staat is om te bewegen er altijd eerst gekeken moet worden of hij niet gewoon weggesleept kan worden.

Onlangs heb ik in Frankrijk in een trein gezeten die op de vrije baan was komen stil te staan. We kregen van de conducteur informatie over wat er aan de hand was, en werden uitgenodigt allemaal tezamen in het eerste rijtuig te gaan zitten zodat hij ons beter op de hoogte kon houden. (de trein was niet bepaald vol, ik was de einige reiziger :-)
Uiteindelijk werden we na ongeveer een half uur weggesleept door de loc van de trein die achter ons zat. Die liet gewoon even zijn wagons (het was een goederentrein) achter in het station waar we zelf net uit vertrokken waren, haakte aan de staart van de gestrande trein vast en sleepte ons terug naar het station. Daarna pikte hij zijn sleep weer op en ging verder.
Nu, als er inderdaad ook met de bovenleiding wat mis was, dan heb je om de trein weg te slepen een diesel nodig. Vertel me nu echter niet dat er nergens in de buurt van Antwerpen ergens een diesel was met al warme motor en een machinist op de bok...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door treinbruno »

hoelang zou het eigelijk duren om allemaal uit de trein te geraken en geevacueerd te worden als er gevaar dreigd, of de trein in brand staat of er is een bom ontploft ofzo :?

zolang er geen gevaar dreigd blijf je natuurlijk best in de trein zitten, maar als er gevaar is moet je er toch zo snel mogelijk uitkunnen :)
Afbeelding
snubber

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door snubber »

Robin schreef:Leer alle treinbestuurders rijden met een 77 of 52 en je vind gemakelijker volk :)
Ja hoor, maar dan komt de ware aard van vadertje spoor weer naar boven.. Ik verduidelijk.
Vandaag planton en miserie op L161. 'Ken je L144 of L130?' => Natuurlijk niet!!
Men laat enkel toe dat onze bestuurders de lijnen en het materieel kennen van hun reeks, zodat het uitbetalen van premies tot een MINIMUM wordt beperkt! Zodoende is er (toegegeven, valt ook niet meer met stelligheid te zeggen [grijns]) evt wel personeel, maar kan je er desgevallend niks mee beginnen!!! En ik ben dan nog ne vlotter!
Dit gaat echter op voor méér dan 80% van besturingspersoneel! Dus besluitend: ik vond het ook erg dat Sneeuwwitje in de appel beet, maar ik geloof dus wel degelijk NIET meer in sprookjes
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Asterix »

wva schreef:Ik heb heel het verhaal nu een paar maal gelezen. Veiligheid primeert inderdaad en regels moeten er gevolgd worden. Je kan niet voor elk senario een oplossing hebben.
Men heeft mijn inziens maar één fout(je) gemaakt. Men had inderdaad het MIP moeten opstarten om de gestrande reizigers te voorzien van warme dekens en warme drank. In de zomer heeft men dat ook al gedaan. Maar dan om uitdroging tegen te gaan van de hitte in het treinstel. De bereikbaarheid mag geen probleem zijn. De hulpdiensten moeten immers altijd de plaats van het onheil kunnen bereiken. Of dit nu moeilijk of gemakkelijk gaat. Als er op die plaats twee treinen zouden botsen, dienen de hulpdiensten daar ook te geraken.

Er had inderdaad beter iemand 112 gebeld..... dan zien de reizigers actie, is men bewust dan men hen probeert te helpen en zal de kritiek veel minder zijn.
Exact mijn punt. Mensen laten verkleumen, zou geen optie mogen zijn. Ik geloof graag dat hen zomaar evacueren geen sinecure is zonder hulp. Men had dus beter het MIP afgekondigd. Dat is helemaal geen "godenwerk" zoals sommigen beweren. Vermoedelijk wilde men echter liever het potje bedekt houden. Hukpdiensten zijn geen goede reclame.
2012 schreef:Ik ook al moeilijke klussen moeten doen bij de brandweer ... wat doe jij dan ?
D100, CB, RK (SIT). Horziontale evacuaties, evacuaties uit kelders, werken met zwaar materiaal, tenten opzetten op de meest onmogelijke plaatsen. Je zal het ook wel kennen in je sectie in Deinze :wink: Had trouwens een goede oefening geweest voor alle betrokken actoren.
nighttrain
Berichten: 2550
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef:Om het debat iets te verruimen zou ik graag volgende vraag stellen.
Laten we aannemen dat het besproken incident opgelost was geweest in 45' minuten.Iedereen tevreden...
Maar na onderzoek(intern /extern) zou blijken dat ieder of sommige NMBS personeelsleden betrokken bij het incident, onverantwoorde veiligheidsrisicos had genomen met het oog op "snelle oplossing". Zodanig dat ze meerder mensen (reizigers/personneelslden) hadden blootgesteld aan gevaren.
Wat zou de reaktie dan zijn?
Dan hadden we het debat niet gehad over het incident zelf (al lang vergeten) maar O schande ze leven de procedures niet na!!
Er is niet veel reaktie gekomen op deze hypothetische vraag.
Dan maar een volgende betreffende het in aktie zetten van het medisch interventieplan!
Wat zou er gebeurt zijn indien een reiziger de 112 zou hebben gebeld vanop de trein ,met onderkoelingsverschijnselen, uitdroging enz?? Hij heeft het recht en de mogelijkheid.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Robin »

nighttrain schreef:
nighttrain schreef:Om het debat iets te verruimen zou ik graag volgende vraag stellen.
Laten we aannemen dat het besproken incident opgelost was geweest in 45' minuten.Iedereen tevreden...
Maar na onderzoek(intern /extern) zou blijken dat ieder of sommige NMBS personeelsleden betrokken bij het incident, onverantwoorde veiligheidsrisicos had genomen met het oog op "snelle oplossing". Zodanig dat ze meerder mensen (reizigers/personneelslden) hadden blootgesteld aan gevaren.
Wat zou de reaktie dan zijn?
Dan hadden we het debat niet gehad over het incident zelf (al lang vergeten) maar O schande ze leven de procedures niet na!!
Er is niet veel reaktie gekomen op deze hypothetische vraag.
Dan maar een volgende betreffende het in aktie zetten van het medisch interventieplan!
Wat zou er gebeurt zijn indien een reiziger de 112 zou hebben gebeld vanop de trein ,met onderkoelingsverschijnselen, uitdroging enz?? Hij heeft het recht en de mogelijkheid.
ik denk dat ze dat beter hadden gedaan, dan zullen ze in Brussel ook inzien dat er iets scheef loopt.
jammer genoeg als iemand zelf initiatief neemt word hij nadien toch geschraft :(
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door dentheo »

Robin schreef:
ik denk dat ze dat beter hadden gedaan, dan zullen ze in Brussel ook inzien dat er iets scheef loopt.
jammer genoeg als iemand zelf initiatief neemt word hij nadien toch geschraft :(
Misschien moet de treinbegeleider het "stilletjes" suggereren aan een reiziger ????

Hoe kan de NMBS die reiziger straffen ?? levenslang treinverbod ???
Theo
Groeten vanop de Heide
RIDCO

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door RIDCO »

Het opstarten van het MIP is afhankelijk van het aantal gekwetsten/zieken en derg. In dit concreet geval was het voldoende geweest dat een tiental reizigers het slachtoffer waren van "onderkoeling", hyperventilatie, de aanwezigheid van baby's. De dienst 100 had in deze omstandigheden waarschijnlijk (zeker) het MIP in werking gesteld. Misschien een tip voor de toekomst....

Evacuatie in hoofdspoor lijkt mij in dit geval een risico waar men zeker rekening moet mee houden als de nevenliggende sporen in dienst blijven. Het is niet eenvouding om meer dan 100 reizigers gedisciplineerd naar het station te loodsen terwijl de nevenliggende sporen nog in dienst zijn. Denk maar even aan de moeilijk begaanbare paden naast en tussen 2 spoorlijnen.

Oefeningen en rampenplannen : de meeste oefeningen hebben steeds hetzelfde scenario, nl. ontsporing reizigerstrein in een station (belangrijk) of een aanrijding tussen reizigers/goederen (met gevaarlijke stoffen) in een station. De toestand is uiteraard totaal verschillend tussen een ongeval in een gemakkelijk bereikbaar station en hetzelfde ongeval in hoofdspoor.
Het zal waarschijnlijk zeer nuttig zijn om dit voorval te bespreken tijdens de permanente opleidingen van de medewerkers van Infrabel (die in dergelijke gevallen de leiding hebben). Dergelijke incidenten kunnen zich steeds voordoen.

De tussenkomst van diverse hulpdiensten in hoofdspoor : dezelfde opmerking als voor de evacuatie, nl. het risico dat deze mensen de sporen oversteken, met alle risico's en nog meer ongevallen.

Moraal van het verhaal : iedereen zou lessen moeten trekken uit dit voorval.

Wat deden die cameraploegen in hoofdspoor ? Met of zonder begeleiding van Infrabel.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Robin »

dentheo schreef:
Robin schreef:
ik denk dat ze dat beter hadden gedaan, dan zullen ze in Brussel ook inzien dat er iets scheef loopt.
jammer genoeg als iemand zelf initiatief neemt word hij nadien toch geschraft :(
Misschien moet de treinbegeleider het "stilletjes" suggereren aan een reiziger ????

Hoe kan de NMBS die reiziger straffen ?? levenslang treinverbod ???
met zelf initiatief nemen had ik het meer op de TB of TGB.
ikzelf ging eens een ventiel halen in de CW omdat ik het origneel per ongeluk had laten vallen achter een valse wand van de mr96 en kreeg onder mijn vijs omdat ik zelf naar een andere atelier ging (in de cw zelf) om een ventiel te gaan halen. Dit gebeurd dan in de werkplaats dus wat gebeurd er ni als een treinbegeleider of bestuurder zelf iets doet..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie