23's op een rij!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

23's op een rij!

Bericht door LHOON »

Maandag passeerde ik in Arlon: er stonden daar negen 23's achter elkaar op het zijspoor... eigenaardig detail was dat ze allen de 2 panto's omhoog hadden! Is dit normaal voor geparkeerde machines? Of heeft het met de kou te maken?
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 23's op een rij!

Bericht door Steven »

deze machines staan op vriesdienst, dit om condensatie en vriesproblemen te voorkomen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: 23's op een rij!

Bericht door Robin »

en wat houd vriesdienst in?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 23's op een rij!

Bericht door Steven »

Vriesdienst is er voor zorgen dat de treinen rijvaardig blijven, hierbij blijven de locs en ms in dienst en draaien de motoren van de diesels. Er is een bestuurder aangeduid die deze vriesdienst moet vervullen. hij moet toezicht houden op de hem toegewezen treinen. Hij doet om de twee uur een aantal voorgeschreven proeven op al de treinen die er zijn.
Bij elektrische locs is het dan ook vooral belangrijk dat de stroomafnemer niet gaat vast vriezen, bij diesels is het vooral belangrijk dat de motor kan blijven draaien (de brandstof begint bij deze koude te veel te stollen en de motor kan dus stilvallen eventueel).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 23's op een rij!

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Vriesdienst is er voor zorgen dat de treinen rijvaardig blijven, hierbij blijven de locs en ms in dienst en draaien de motoren van de diesels. Er is een bestuurder aangeduid die deze vriesdienst moet vervullen. hij moet toezicht houden op de hem toegewezen treinen. Hij doet om de twee uur een aantal voorgeschreven proeven op al de treinen die er zijn.
Bij elektrische locs is het dan ook vooral belangrijk dat de stroomafnemer niet gaat vast vriezen, bij diesels is het vooral belangrijk dat de motor kan blijven draaien (de brandstof begint bij deze koude te veel te stollen en de motor kan dus stilvallen eventueel).
dus moeten ze onder andere de panto's eens naar beneden laten en weer naar boven ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: 23's op een rij!

Bericht door LHOON »

In echt koude landen zoals Canada laat men een diesel die niet in dienst is als het moet dagenlang draaien.
Naar verluidt komt dit omdat de motoren geen antivries zouden bevatten: geen probleem zolang hij draait en warm is, maar als de motor uitvalt bij koud weer moet het water afgelaten worden.
Wellicht is mazout daarginder goedkoper dan antivries...

A propos, hoe wordt een zware diesellocomotief eigenlijk gestart? Ge moet daar al een serieuze batterij voor hebben (wat met de kou?), of wordt er perslucht gebruikt zoals bij scheepsmotoren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 23's op een rij!

Bericht door Steven »

bij de reeksen 84 en 85 werd vroeger perslucht gebruikt (twee startflessen = twee kansen, met ieder 30 bar lucht in)
Bij de huidige reeksen diesels is er een startmotor aanwezig.

bij de elektrische locs moet bij iedere test inderdaad de stroomafnemer is af en opgelaten worden. Bij alle krachtvoertuigen doet men antivries op de COMPRESSOR. Dit is omdat lucht altijd een bepaalde hoeveelheid vocht bevat. In de compressor ga je dat samenduwen, het is dus best dat dit geen kleine bevriezende druppels worden.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 23's op een rij!

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:bij de reeksen 84 en 85 werd vroeger perslucht gebruikt (twee startflessen = twee kansen, met ieder 30 bar lucht in)
Bij de huidige reeksen diesels is er een startmotor aanwezig.

bij de elektrische locs moet bij iedere test inderdaad de stroomafnemer is af en opgelaten worden. Bij alle krachtvoertuigen doet men antivries op de COMPRESSOR. Dit is omdat lucht altijd een bepaalde hoeveelheid vocht bevat. In de compressor ga je dat samenduwen, het is dus best dat dit geen kleine bevriezende druppels worden.

Deze startflessen waren inderdaad aanwezig op de T 72,84,85.
Er waren inderdaad 2 flessen maar 1 met 30 of 40 Bar (exact cijfer ontgaat mij nu) en een andere met 5 Bar à 7 Bar.Beiden moesten opgevuld worden via de compressor en de kraantjes moesten dichtgedraaid worden voor het einde van de dienst om geen problemen te geven aan de aflos.
De eerste diende inderdaad om de SEM of ABC motor te laten ronddraaien en starten (lucht naar de pistons=>door de compressie van de gasoil(verwarming => ontpploffing) etc.
De tweede daarentegen diende om min5 Bar naar de "servostop" te sturen en deze open te houden om de motor te laten starten.En dit tot er genoeg luchtproduktie was via de compressor om dit over te nemen en de controle van de motor te verzekeren.
Indien geen 30 Bar aanwezig moest ge dit reservoir opvullen in de atelier via een smalle slang naar een reeds draaiende motor/loc of vaste luchtdrukinstallatie(naast koerdienst op den ex-Dam).
Indien geen 5 bar aanwezig in de tweede fles moest de loc gestart worden met 2 bestuurders.
De procedure was dan (theorie) dat de gasoil leiding moesten ontlucht worden eerst via de gasoilpomp naast de servostop.
1 in de cabine om de startfles te openen en de startkop(electrische circuit) in te drukken. De tweede buiten op de loopgang naast de geopende compartiments deur om de servo stop(electro valve) naar beneden te drukken zonder evenwel hem over de inkeeping te trekken (anders was er geen veiligheid van de motor bij op hol slaan=> overbrugging van de overloopdetector.)
De antievries voor de compressoren(indien geen electrische luchtdroger) is niet meer of minder alcohool(gekleurd) . daarom de sterke alcohollucht in een stuurcabine na het testen van de noodremming en waakinrichting.Het was dus niet de bestuurder die had gedronken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 23's op een rij!

Bericht door Steven »

begin 2000 deed ik diensten op de reeksen 84/85 en daar heb ik altijd twee flessen van 30 bar op geweten (misschien voordien anders), op de reeks 72 heb ik nooit gereden en daar weet ik het dus niet van. Heb die tweede fles van 30 bar ooit goed kunnen gebruiken wegens kort na dienstaanvang een defect met stilvallende motor (zekering gesmolten).
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 23's op een rij!

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:begin 2000 deed ik diensten op de reeksen 84/85 en daar heb ik altijd twee flessen van 30 bar op geweten (misschien voordien anders), op de reeks 72 heb ik nooit gereden en daar weet ik het dus niet van. Heb die tweede fles van 30 bar ooit goed kunnen gebruiken wegens kort na dienstaanvang een defect met stilvallende motor (zekering gesmolten).
U hebt 100% gelijk. Bij nakijken van mijn depannageboeken.
2 reservoirs met 4 kranen ,kranen 7 als vulkraan en kranen 9 aanzetkranen met daarna kraan 10 als aanzetklep met hendel.
Bij afwezigheid van druk voor de servo stop via hoofdreservoir moetsen we inderdaad gewoon een andere loc pneumatisch aankoppelen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 23's op een rij!

Bericht door nighttrain »

LHOON schreef:In echt koude landen zoals Canada laat men een diesel die niet in dienst is als het moet dagenlang draaien.
Naar verluidt komt dit omdat de motoren geen antivries zouden bevatten: geen probleem zolang hij draait en warm is, maar als de motor uitvalt bij koud weer moet het water afgelaten worden.
Wellicht is mazout daarginder goedkoper dan antivries...

A propos, hoe wordt een zware diesellocomotief eigenlijk gestart? Ge moet daar al een serieuze batterij voor hebben (wat met de kou?), of wordt er perslucht gebruikt zoals bij scheepsmotoren?
Diesellocs worden op 3 manieren opgestart
1) met luchtdruk 2)met kleine startmotor zoals bij autos
3) de hoofdgenerator wordt als startmotor geschakeld via de batterij van ik denk 72V. dus de bestuurder zet een comutator in startpositie zodanig dat de baterij via een drukknop de generator gaat laten draaien als electromotor. eenmaal gestart wordt deze commutator op "rit "gezet ,zodanig dat de generator stroom zal kunnen leveren aan de electrische traktiemotoren.
partikulariteit bij GM motoren:indien ze langer dan 12 uren hadden stilgestaan moest de bestuurder alvorens te starten ,de motor "tornen".
Hij moest per cylinder een spuiklep opendraaien en daarna door middel van een hefboom gplaatst in gaten in het vliegwiel de motor een toer laten draaien om eventueel koelwater te laten ontsnappen.Want in het begin hadden ze enkele motoren opgeblazen door waterslag t.t.z. een lekje van koelwater boven de cylinder en gezien bij het starten water niet samendrukbaar is begaf de motor het.
Koeling: eind jaren 70 heeft de NMBS types 80 getest met diesel koeling,tot er 1 in brand is gevlogen in Schellebele.
Voordeel :diesel bevroor niet,1 grote reservoir en geen bijvullingsproblemen onder weg voor koelwater gezien de eventuele lekken.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: 23's op een rij!

Bericht door wva »

Deze week stonden in Oostende ook een losse 27 (in het station op spoor 1) en een losse 13 (aan het seinblok)met beide panto's omhoog, doch zonder witte of rode front lichten aan....
Stijn014

Re: 23's op een rij!

Bericht door Stijn014 »

Die 2317 is wel erg vuil
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: 23's op een rij!

Bericht door Joris »

Hallo,
LHOON schreef:In echt koude landen zoals Canada laat men een diesel die niet in dienst is als het moet dagenlang draaien.
Naar verluidt komt dit omdat de motoren geen antivries zouden bevatten: geen probleem zolang hij draait en warm is, maar als de motor uitvalt bij koud weer moet het water afgelaten worden.
Wellicht is mazout daarginder goedkoper dan antivries...
Dat moet naar wat ik horen zeggen hier in België ook zo (geweest) zijn. Het concert op Den Dam moet toen schitterend geweest zijn.
De reden dat men die diesels op Den Dam liet draaien, was blijkbaar ook dat diesel goedkoper is dan antivries, en men daarom alle diesels maar liet draaien...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 23's op een rij!

Bericht door Steven »

inderdaad op wijlen den dam was er een wezenlijk verschil tussen winter en zomer, in de winter had je een waar dieselconcert. het laatste jaar dat ik dit heb gehoord (winter 00/01) had je de geluiden van een 51/59(museum)/62/73/74/75/76/82/84/85
Plaats reactie