Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef: Hoe werkt zo'n bord eigenlijk (LCD, kristallen,...?)
De grote borden in de stationshal en de kleine aanwijzers op de perrons (met de geel/oranje cijfers en letters) zijn LCD schermen van AEG MIS.
Er worden verschillende technieken gebruikt om de zichtbaarheid te verhogen afhankelijk van de plaats van opstelling (binnen, buiten, invallend zonlicht, ... ).
Die modes noemt men transmissief, transflectief, enz.
nighttrain
Berichten: 2557
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Bart,

Uw uitleg over de klokken is juist maar je moet er nog aan toevoegen dat alle stationsklokken in heel Belgie gestuurd worden door 1 klok die op zijn beurt wordt gesynchroniseerd met de atoomklok van Ukkel.
Voor de tecneuten zie hier een link met uitleg over de werking van de atoomklok in Frankfurt : http://www.ptb.de/en/org/4/44/442/dcf77_1_e.htm
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door jan_olieslagers »

Alleen is die hele atoomklokkenbrol totaal verouderd, met wat simpele NTP-software haalt men véél meer nauwkeurigheid (als er ergens een goede NTP-server beschikbaar is). Helaas heeft dat nog niet iedereen door bij de NMBS...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dietrich

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Dietrich »

Denk dat je zoiets niet gemakkelijk vervangt, gans het spoorwegnet is al decennia met dat systeem uitgerust en dat is redelijk wat. Bovendien werkt het nog altijd dus als de nood er niet is en er geen echte verbetering mee ontstaat zullen ze dat niet vervangen.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door tomdg »

jan_olieslagers schreef:Alleen is die hele atoomklokkenbrol totaal verouderd, met wat simpele NTP-software haalt men véél meer nauwkeurigheid (als er ergens een goede NTP-server beschikbaar is). Helaas heeft dat nog niet iedereen door bij de NMBS...
die servers halen de tijd ook van een atoomklok en een trein moet toch nie tot op de µs correct vertrekken é :D
als ge die klokken aan een netwerk hangt met servers,... zit ge weer met het risico dat er iemand da gaat hacken :lol:
Dietrich

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Dietrich »

Hacken is weeral een groot woord, je kan veel hacken maar daarom niet zo simpel. Er zijn een aantal voorwaarden vooraleer dat kan, bvb dat het systeem ergens publiek bereikbaar moet zijn (bekendste voorbeeld is een publieke website), tenzij je medewerkers hebt die zich hiermee ook bezig houden.

Ik veronderstel dat de stationsklokken nu ook in verbinding staan met een kabel langs de spoorweg die de impulsen voortbrengt. Als je die vindt en doorknipt leg je dat systeem ook plat. Om maar te zeggen dat quasi niets tegen alles te beveiligen is (niet hetzelfde als hacken).
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door jan_olieslagers »

O jawel, "to hack" is toch maar een vertaling van "kappen" ?

Nu even ernstig: inderdaad niets is 100% beveiligbaar. En wees maar gerust: die servers bestaan bij de NMBS, met NTP, goed gedaan, zeer betrouwbaar, HICT-departement "LNI" is een van de betere! Natuurlijk is niets volstrekt onmogelijk, maar degene die die service van buitenaf kan verstoren die wil ik nog wel eens ontmoeten!

En inderdaad: de meeste informaticamisdrijven gebeuren binnen het bedrijf, niet van buitenuit. Als er dan toch eens van buitenaf wordt gehackt, dan is het meestal iemand die erop kickt van het te hebben gekund, maar zonder echt diepgaande schade aan te richten.

NB: nu zitten we al wel erg ver van die stroompanne in Mechelen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door jan_olieslagers »

Dietrich schreef:Denk dat je zoiets niet gemakkelijk vervangt, gans het spoorwegnet is al decennia met dat systeem uitgerust en dat is redelijk wat. Bovendien werkt het nog altijd dus als de nood er niet is en er geen echte verbetering mee ontstaat zullen ze dat niet vervangen.
Da's geen redenering hé, volgens die mentaliteit reden we vandaag nog op stoomtractie!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dietrich

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Dietrich »

Euhm de reden voor locomotieven te vervangen en te doen rijden op diesel en elektriciteit zal wel gegrond geweest zijn he. Deze twee laatste hebben wel redelijk veel voordelen tegenover stoom, ik denk niet dat de huidige bediening in de spits met stoom te doen zou zijn.

Iets helemaal anders dan klokken doen werken op NTP ipv het huidige systeem, die klokken gaan ook nog altijd werken (op dezelfde snelheid anders is er iets mis :D ) en de uitval zal denk ik niet veel minder zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:Euhm de reden voor locomotieven te vervangen en te doen rijden op diesel en elektriciteit zal wel gegrond geweest zijn he. Deze twee laatste hebben wel redelijk veel voordelen tegenover stoom, ik denk niet dat de huidige bediening in de spits met stoom te doen zou zijn.

Iets helemaal anders dan klokken doen werken op NTP ipv het huidige systeem, die klokken gaan ook nog altijd werken (op dezelfde snelheid anders is er iets mis :D ) en de uitval zal denk ik niet veel minder zijn.
maar in dit geval valt er niets te winnen door die klokken anders te gaan aansturen, ze gaan er niet stipter op werken :mrgreen:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door treinbruno »

de digitale klokjes (zoals bv in brussel luxemburg) zullen wel al op de nieuwste manieren aangepast zijn zeker :)

maar anderzijds hangt in beervelde dan weer een ouderwedse goeie stationsklok :P
Afbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:maar in dit geval valt er niets te winnen door die klokken anders te gaan aansturen, ze gaan er niet stipter op werken :mrgreen:
de oude aansturingsmechaniek is voldoende nauwkeurig, da's waar. maar door over te stappen op een modernere die toch al aanwezig is (en goed onderhouden wordt, en nog wel een flinke tijd zal blijven) kan men de oude overbodig maken; da's vereenvoudiging en vereenvoudiging is altijd winst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Bartjedj

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Bartjedj »

Maar laten we vooral niet te ver afwijken van de stroompanne in Mechelen.

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef:de oude aansturingsmechaniek is voldoende nauwkeurig, da's waar. maar door over te stappen op een modernere die toch al aanwezig is (en goed onderhouden wordt, en nog wel een flinke tijd zal blijven) kan men de oude overbodig maken; da's vereenvoudiging en vereenvoudiging is altijd winst.
Ik kan mij voorstellen dat door het afwezig zijn van de typische mechaniek in digitale klokken de kosten voor onderhoud/herstelling alsook voor het energieverbruik lager zullen liggen. Hoeveel verbruikt een klok met LED-technologie? Bitter weinig.
Bartjedj

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Bartjedj »

Daar heb je een punt, maar de digitale klok bleef wel langer uit dan de analoge klokken op de perrons.
Dus dat is dan weer een nadeel van nieuwe technologie...

Trouwens, nog een leuke noot: Toen ik in het station stond, kwam tegen 11 uur de stationschef naar boven. Eén van de dingen die hij zei, was echt hilarisch:
Toen we begonnen over de EBP (Mechelen zit in de overgangsfase), zei hij: "We weten wel al hoe we met EBP moeten werken, hoor. Alleen hebben we enkel nog maar de opleiding voor normaal bedrijf gehad. Storingen oplossen moest nog komen." Er is een brigade van Infrabel moeten komen om de zaak aan de gang te krijgen :lol: .

BDJ
Plaats reactie