'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

wat vind je van de klagende mensen

Ze hebben gelijk
27
57%
Ze weten er bijna niets van, het is niet de schuld van de nmbs
13
28%
Ik geef geen stem
7
15%
 
Totaal aantal stemmen: 47

timothy_Vermeulen

'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door timothy_Vermeulen »

'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'


^^Reageer zelf ^^
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... _088#debat

Het treinverkeer is sinds dinsdag verstoord door het winterweer. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) heeft een hoop klachten van treinreizigers ontvangen. Vooral het gebrek aan informatie over de winterproblemen in de stations stoort de reizigers. Bovendien slepen de problemen volgens de BTTB te lang aan.

De informatie die de reizigers bij de huidige winterproblemen krijgen, is 'beneden alle peil', meent de BTTB. ‘We ontvingen tal van klachten over gebrekkige informatie in de stations. Op de infoschermen stonden nauwelijks treinen, vervangende busdiensten werden niet aangekondigd, en omroepers hulden zich in stilzwijgen’, zegt Jan Vanseveren van de BTTB.

De meeste klachten kwamen volgens Vanseveren uit Brussel, Mechelen en Leuven. Maar ook in de kleine stopplaatsen was het nagelbijten voor veel reizigers die zonder enige informatie anderhalf uur lang op hun trein moesten wachten. Dit was het geval in Diegem en Wijgmaal.

In Leuven zijn er sinds dinsdagmiddag problemen met een beschadigde bovenleiding. De BTTB is verbaasd dat het herstel zoveel tijd in beslag neemt. Volgens Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, werden de herstellingswerken bemoeilijkt door de vrieskou.

Ook tussen Mechelen en Antwerpen waren er problemen. Vandaag om elf uur verscheen een melding op de site van de NMBS dat de problemen in Leuven verholpen waren. ‘Veel te rooskleurig, zo moesten veel klanten aan den lijve ondervinden’, aldus Vanseveren.

De BTTB wil dat er een noodplan komt, voor het geval dat de dienst op een bepaalde lijn verstoord wordt. ‘In de jaren '90 publiceerde de NMBS bij het begin van elke winter een nooddienstregeling voor streng winterweer. Dit was een nuttig initiatief dat nu niet meer herhaald wordt', zegt Vanseveren.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel liet eerder al verstaan dat het begrip heeft voor reizigers die klagen over gebrekkige informatie. ‘De informatieverstrekking aan de reizigers moet en kan beter', geeft Petit toe. Dit jaar starten er ook een aantal projecten die de informatie aan de reiziger moet verbeteren. Ook vraagt Infrabel begrip voor de inspanningen van het spoorwegpersoneel
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

Ik vind de tweede keuze nogal eigenaardig geformuleerd.
Wat zou dan moeten de schuld zijn van de NMBS ?
Dat het zo hard vriest, dat de bovenleiding breekt, dat er veel treinen vertraging hebben, dat er geen informatie wordt gegeven ?
Als je de vraag zo stelt, kan je moeilijk verwachten dat in een forum waar 95% van de leden ook personeel is van de NMBS-groep, je een objectief antwoord krijgt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door dekooiker »

...maar over het gebrek aan informatie bij De Lijn horen we BTTB weer niet klagen!
Of hoe ze voor de zoveelste keer met twee maten en gewichten werken.
Het doet uiteraard niks af aan het feit dat één en ander beter kan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:...maar over het gebrek aan informatie bij De Lijn horen we BTTB weer niet klagen!
Of hoe ze voor de zoveelste keer met twee maten en gewichten werken.
Het doet uiteraard niks af aan het feit dat één en ander beter kan.
Waarom wilt u toch elke keer dat er iets is met de treinen, dat er ook zou geklaagd worden over de Lijn ?
Het gaat hier wel over de panne in het station van Leuven, niet over iets waar de Lijn mee te maken heeft.
Je kan toch niet verwachten dat de mensen gaan klagen over de Lijn als ze geen trein hebben om naar huis te rijden.
Ze kunnen dan ook gaan klagen over de slechte fietspaden, de taxi's die te duur zijn, de autowegen die te glad zijn, en nog 1001 andere zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

Adler schreef: Als je de vraag zo stelt, kan je moeilijk verwachten dat in een forum waar 95% van de leden ook personeel is van de NMBS-groep, je een objectief antwoord krijgt.
Als je zou denken dat hier 95% van de leden bij de nmbs horen heb je het vrij goed mis, het meeste deel van de leden hier zijn zelfs gewoon studenten, dit terzijde bij deze opmerking. als je dergelijk forum zoekt geef ik u de raad eens langs www.rijdendpersoneel.be te surfen, daar zal je die verhouding wel eerder zo aantreffen.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

Het gebrek aan informatie is inderdaad ergerlijk, maar ik vertik om weeral de schuld te leggen bij het spoorpersoneel want aan de basis zijn dat voor het overgrote deel brave mensen die hard hun best doen in moeilijke omstandigheden. Het is hùn schuld niet dat de reizigers in de 21ste eeuw leven, de directie in de 20ste en de ingenieurs in de 19de!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:Het gebrek aan informatie is inderdaad ergerlijk, maar ik vertik om weeral de schuld te leggen bij het spoorpersoneel want aan de basis zijn dat voor het overgrote deel brave mensen die hard hun best doen in moeilijke omstandigheden. Het is hùn schuld niet dat de reizigers in de 21ste eeuw leven, de directie in de 20ste en de ingenieurs in de 19de!
als je niet op 50 jaar kijkt natuurlijk :mrgreen:
maar kan inderdaad ook stellen dat de mogelijke antwoorden nogal vaag zijn. Het is nogal zwart wit weergeven ofwel stem je pro reizigers of pro nmbs maar ergens tussenin bestaat ook. Dat er door winterweer schade ontstaat kan je bijna niet voorkomen dat er betere communicatie moest zijn is duidelijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

Die "nood-dienstregeling" lijkt wel een goed idee, overigens. Daar wil ik wel eens meer over vernemen. Maar ik vrees dat pannes zò divers zijn, en de standaard-dienstregeling zò overladen, dat geen enkele nood-dienstregeling alle pannes kan afdekken; wat misschien vroeger beter ging.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef:Het gebrek aan informatie is inderdaad ergerlijk, maar ik vertik om weeral de schuld te leggen bij het spoorpersoneel want aan de basis zijn dat voor het overgrote deel brave mensen die hard hun best doen in moeilijke omstandigheden. Het is hùn schuld niet dat de reizigers in de 21ste eeuw leven, de directie in de 20ste en de ingenieurs in de 19de!
Wie beweert er dat "de NMBS" = "het spoorpersoneel" ?
Zet die directie af en vervang ze door bekwame mensen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

Steven schreef:
Adler schreef: Als je de vraag zo stelt, kan je moeilijk verwachten dat in een forum waar 95% van de leden ook personeel is van de NMBS-groep, je een objectief antwoord krijgt.
Als je zou denken dat hier 95% van de leden bij de nmbs horen heb je het vrij goed mis, het meeste deel van de leden hier zijn zelfs gewoon studenten, dit terzijde bij deze opmerking. als je dergelijk forum zoekt geef ik u de raad eens langs http://www.rijdendpersoneel.be te surfen, daar zal je die verhouding wel eerder zo aantreffen.
Dan moet je toch eens uitleggen hoe het komt dat ik bijna alle namen die hier voorkomen, ook terug vind als leden in dat forum, terwijl je daar enkel lid kan worden als je kan bewijzen dat je personeel bent.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door jan_olieslagers »

Bijna alle namen? Den dezen dan toch niet, al zou het me niet verbazen dat de gegevens van min oude badge nog zouden "pakken".... En werd er niet verteld over iemand die hier flink wat post, maar nog véél boterhammen moet eten?

Niet overdrijven, hé Adler...? Ook al zitten hier zeker flink wat spoormedewerkers, jawel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

Neen hoor iedereen kan daar lid worden, als je personeel bent zal je basis van uw id nummer toegang krijgen tot bepaalde delen van het forum, zo is er een deel nmbs personeels, een deel infrabel en is er een deel prive spoorwegen, .... en natuurlijk heb je ook een deel met vrije toegang voor iedereen. Het forum is ontstaan in de schoot van het rijdend personeel (vandaar de naam) maar is buiten zijn grenzen getreden, het hoofddoel is echter blijven bestaan, rijdend personeel met elkaar in contact brengen buiten de uren over alle depots heen. Dus jij kan daar perfect lid worden zonder probleem, je zal echter geen toegang krijgen tot bepaalde delen die enkel bestemd zijn voor bepaalde delen van het personeel.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Adler »

Ah ok, ik had het niet goed gelezen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:Die "nood-dienstregeling" lijkt wel een goed idee, overigens. Daar wil ik wel eens meer over vernemen. Maar ik vrees dat pannes zò divers zijn, en de standaard-dienstregeling zò overladen, dat geen enkele nood-dienstregeling alle pannes kan afdekken; wat misschien vroeger beter ging.

Dan moet ge nooit een noodplan maken..zal nooit alles afdekken....

Maar iets is beter dan niets...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
jan_olieslagers schreef:Die "nood-dienstregeling" lijkt wel een goed idee, overigens. Daar wil ik wel eens meer over vernemen. Maar ik vrees dat pannes zò divers zijn, en de standaard-dienstregeling zò overladen, dat geen enkele nood-dienstregeling alle pannes kan afdekken; wat misschien vroeger beter ging.

Dan moet ge nooit een noodplan maken..zal nooit alles afdekken....

Maar iets is beter dan niets...
klopt, zolang er basisregels zijn wanneer wel en niet gebruik te gaan maken van dat noodplan moet dat lukken (ook al is dat altijd met vallen en opstaan)
Plaats reactie