Bevroren 13en ???

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bevroren 13en ???

Bericht door dentheo »

Wat is dat gekke gerucht op internet usenet over bevroren locomotieven serie 13 ?

Zouden veel problemen hebben met te koude olie in transfo ???

Daar heb ik hier precies nog niets over gelezen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door 260689 »

er rijden de helft van de ICA locs 21/27 problemen met 13 maar komt door de ardenne het vriest daar redelijk hard
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door wva »

Kan de 21/27 dan beter tegen de kou dan de reeks 13??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Steven »

als de reeks 13 last heeft door problemen met de transfo dan zal de reeks 21/27 daar geen last van hebben, ze bezitten namelijk geen transfo :mrgreen:
Wat er niet is kan dus ook geen probleem bezorgen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Joris »

Hallo,
Er moet wel iets van kloppen, want, op de radio kwam de woordvoerder van de NMBS, Goovaerts ,dat ook zeggen, hij zei enkel niet welke reeks dat was...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door groentje »

De uitleg die de tractieverdeler me gisteren gaf was me niet helemaal duidelijk (ben geen techneut), maar blijkbaar is er vooral een probleem met een metertje dat iets te scherp staat afgesteld voor deze temperaturen...
Knipex
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Knipex »

Volgens onbevestigde bron is ook de reeks 28 getroffen en wordt er verder met 55 gereden tss Montzen en Aachen
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Paul »

groentje schreef:De uitleg die de tractieverdeler me gisteren gaf was me niet helemaal duidelijk (ben geen techneut), maar blijkbaar is er vooral een probleem met een metertje dat iets te scherp staat afgesteld voor deze temperaturen...
Volgens berichten op de nieuwsgroep fido.belg.trains is de helft van de 13-en uitgevallen. Ik kopieer hieronder een bericht met de technische uitleg (in het Frans). Ik ben geen technicus maar ik begrijp min of meer dat de dynamische rem de ventilatie doet aanslaan waardoor de olie in de transfo nog meer afgekoeld wordt... Gebruik van de rheostatische rem heeft dan weer negatief effect op de voedingstrafo in Houyet. Of zoiets.

Citaat: "... et les clients marchandises... 5 types 13 disponibles pour assurer tous les services de Sibelit (Athus-Meuse) au lieu des 30 habituelle... Certaines sont tombées en détresse cette nuit car lorsque le conducteur effectuait un freinage, le frein dynamique s'enclenche, la surventillation se met en route automatiquement entrainant une aspiration d'air sous la locomotive afin de refroidir le transformateur de la loco... qui est déjà à température critique basse!!!!!!! Résultat, Gedinne-Beauraing en rhéostatique et c'est défaut transfo majeur à Houyet (l'huile du transfo se fige et ne circule plus comme elle devrait, les superdétecteurs de la loco le remarque et font déclencher le disjoncteur.
A Ronet, (-16°C) les HLE en dégel déclenchaient aussi vers 4H00 du matin par "défaut circulation huile transfo".

Les 23, elles, roulent toujours...

Aldef"

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Steven »

ok op de athus meuse is de transfo in dienst wegens bovenleiding op 25kV.

Bij het remmen is automatisch (dit kan ook manueel) de elektrisch rem in dienst gekomen (sparen van remschijven van de loc). Doordat de elektrische rem in dienst gekomen is, komt ook automatisch de ventilatie hiervoor in dienst. Hierdoor ging de temperatuur van de machinekamer nog wat zakken. Dit was echter niet goed voor de transfo aangezien zijn olie moet circuleren, doordat de temperatuur al zo laag was (kritisch volgens het artikel), is de veiligheid op de loc tussengekomen en schakelde de loc dus uit (er zijn dus zowel veiligheden voor te hoge als te lage temperatuur).

in het kort een Nederlandstalige tekst van het verhaal hierboven.
rail s

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door rail s »

Paul schreef:
groentje schreef:(...)
Les 23, elles, roulent toujours...
l
Dan weet je het wel.
LEVE DE 23-ers, houden ons land mobiel :D :lol:
OMC

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door OMC »

Knipex schreef:Volgens onbevestigde bron is ook de reeks 28 getroffen en wordt er verder met 55 gereden tss Montzen en Aachen
Klopt, rond Genk en Hasselt bollen veel 55igers opnieuw heb ik gehoord, ook in de richting van Aachen-West. Zelfs tot in Antwerpen komen ze zelden nog eens!
OMC

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door OMC »

Steven schreef:als de reeks 13 last heeft door problemen met de transfo dan zal de reeks 21/27 daar geen last van hebben, ze bezitten namelijk geen transfo :mrgreen:
Wat er niet is kan dus ook geen probleem bezorgen.
Is dit de reden waarom er op de goederen ook zoveel met de reeks 12 en BB36000 SNCF wordt gereden de laatse dagen?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door Adler »

Ik begrijp dat toch allemaal niet.
Het is eens -13 graden en bovenleidingen breken, wissels werken niet meer, locomotieven doen het niet meer.
Wat doet men dan in landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland en zelfs Zwitserland, Oostenrijk of Duitsland ?
Daar heeft men elke winter nog veel strengere weersomstandigheden.
Is die 13 dan niet naar de klimaatkamer van Wenen geweest ?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Ik begrijp dat toch allemaal niet.
Het is eens -13 graden en bovenleidingen breken, wissels werken niet meer, locomotieven doen het niet meer.
Wat doet men dan in landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland en zelfs Zwitserland, Oostenrijk of Duitsland ?
Daar heeft men elke winter nog veel strengere weersomstandigheden.
Is die 13 dan niet naar de klimaatkamer van Wenen geweest ?
Lijkt mij logisch dat nu alle foutjes en zwakke punten eruit komen die heeft men 12-15 jaar verzameld zonder het te bewust te weten.
Als het elk jaar een weekje zo koud zou zijn dan heb je dat veel minder.
Na de herstellingen zou de "infrastructuur" beter moeten zijn dan twee maand geleden.
Als de volgende koudeprik te lang wegblijft, dan beginnen we weer foutjes te maken en verzamelen.

Van die 13en heb je wel gelijk, maar de klimakamer kan dat volgen mij NIET testen.
Om te bevriezen terwijl ze stilstaan dat had men wel eenvoudig kunnen testen...
Ik neem aan dat de olie dan verwarmd wordt ?
Maar of het dan slim is de ventilatoren op te gooien om condens te vermijden ??
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Bevroren 13en ???

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:Ik begrijp dat toch allemaal niet.
Het is eens -13 graden en bovenleidingen breken, wissels werken niet meer, locomotieven doen het niet meer.
Wat doet men dan in landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland en zelfs Zwitserland, Oostenrijk of Duitsland ?
Daar heeft men elke winter nog veel strengere weersomstandigheden.
Is die 13 dan niet naar de klimaatkamer van Wenen geweest ?


Vriesdienst?? en anticipatie?? naar weerbericht luisteren!!
Plaats reactie