Stationsomroepers krijgen dictieles

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

Frederic Petit deelde gisteren in het VRT-nieuws mee dat de stationsomroepers gaan dictieles krijgen en les om beter verstaanbaar te zijn in een bepaalde stationsomgeving.
Of dat nu de communicatieproblemen gaat oplossen, daar twijfel ik aan.
Het gaat er vooral over wat er gezegd wordt (of niet gezegd), denk ik, en niet of dat nu in perfect Nederlands is of met een dialect accent.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Accelerat »

Ach in Antwerpen galmt het zo hard door, daar kunnen ze toch niets aan doen. :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

sncf-sncb schreef:Ach in Antwerpen galmt het zo hard door, daar kunnen ze toch niets aan doen. :roll:
Antwerpen is inderdaad een probleem, zowel op +1, als op -1 en -2.
Ik heb al eens gezien dat de firma van de geluidsinstallatie (Bose geloof ik) metingen aan het doen was op -2 met overal microfoontjes.
Nochtans zijn er omroepers die perfect verstaanbaar zijn en andere waar je geen woord van begrijpt.
Er is dus wel iets aan te doen denk ik met de juiste techniek van spreken (snelheid van spreken, articulatie, ...)
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
sncf-sncb schreef:Ach in Antwerpen galmt het zo hard door, daar kunnen ze toch niets aan doen. :roll:
Antwerpen is inderdaad een probleem, zowel op +1, als op -1 en -2.
Ik heb al eens gezien dat de firma van de geluidsinstallatie (Bose geloof ik) metingen aan het doen was op -2 met overal microfoontjes.
Nochtans zijn er omroepers die perfect verstaanbaar zijn en andere waar je geen woord van begrijpt.
Er is dus wel iets aan te doen denk ik met de juiste techniek van spreken (snelheid van spreken, articulatie, ...)
Antwerpen +1 is volgens mij altijd slecht (voorbeeld zijde dierentuin)
-2 is soms goed, hangt sterk van de spreker af.

Antwerpen Centraal is voor "audio" geen prijs waard....

Ik heb soms de indruk (zeker in Berchem) dat het een jobke is voor de man met de diepste bromstem... daar zal dictie niet helpen.
Een vrouwenstem is "bijna" altijd beter.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Steven »

Dictie is goed, maar dat ze er op slag dan microlessen bij stekken. Je mag nog zo mooi en rustig spreken als de beste, als je niet weet hoe om te gaan met een micro zal je er nog niets van maken. De juiste afstand tussen mond en micro maakt dus minstens evenveel uit tov het spreken op zich.
Het is namelijk zo dat als je TE dicht bij de micro spreekt dit evengoed een slecht geluid zal veroorzaken. Te ver van de micro en de mensen zullen je letterlijk niet verstaan.
Wat gaat er dan mis als die micro veel te dicht is? Heel eenvoudig als je spreekt gebruik je lucht om uw stembanden te laten werken,deze lucht is nooit helemaal droog, ze bevat dus een bepaalde hoeveelheid vocht. Het is deze vochtigheid die voor storing kan zorgen in de micro met alle gekende effecten in de luispreker.
Door een micro spreken vergt dus
Duidelijk spreken
Niet roepen in de micro.
Rustig spreken (anders ontstaat als het ware een effect dat uw woorden elkaar schijnbaar inhalen)
De micro op de juiste afstand van de mond plaatsen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dictie is goed, maar dat ze er op slag dan microlessen bij stekken. Je mag nog zo mooi en rustig spreken als de beste, als je niet weet hoe om te gaan met een micro zal je er nog niets van maken. De juiste afstand tussen mond en micro maakt dus minstens evenveel uit tov het spreken op zich.
SNIP
De micro op de juiste afstand van de mond plaatsen.
allemaal goede tips ( DJ ?) bassen verder dichtdraaien in Berchem zou ook al helpen denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Steven »

Ik heb wat dj werk gedaan, maar heb ook jongerenwerking gedaan, als je vakanties helpt in elkaar boxen waar 100-en jongeren aanwezig zijn en je spreekt ze aan via een groep is het ook belangrijk dat ze u van de eerste keer goed hebben verstaan. Verder heb ik een technische opleiding genoten en dan steek je ook al eens iets op he :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Dieselfreak »

Adler schreef:Het gaat er vooral over wat er gezegd wordt (of niet gezegd), denk ik, en niet of dat nu in perfect Nederlands is of met een dialect accent.
Waarom dan dictieles? Ik kan me behoorlijk ergeren aan de Brabantse en Antwerpse ruukwienden - iemand uit Vilvoorde zei ooit eens tegen mij: "Zie de t siete"? (Zie je het zitten?), ik begreep het eerst niet, had iets verstaan als "verschieten" - en aan de systematische monoftongering van de klanken ij, ou en ui.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

Dieselfreak schreef:
Adler schreef:Het gaat er vooral over wat er gezegd wordt (of niet gezegd), denk ik, en niet of dat nu in perfect Nederlands is of met een dialect accent.
Waarom dan dictieles? Ik kan me behoorlijk ergeren aan de Brabantse en Antwerpse ruukwienden - iemand uit Vilvoorde zei ooit eens tegen mij: "Zie de t siete"? (Zie je het zitten?), ik begreep het eerst niet, had iets verstaan als "verschieten" - en aan de systematische monoftongering van de klanken ij, ou en ui.
Die dictielessen waar men nu plots mee afkomt zouden zogezegd de communicatieproblemen moeten oplossen die onder andere in de afgelopen weken werden aangeklaagd.
Ik denk dat een reiziger die te maken krijgt met een situatie zoals in Leuven op de eerste plaats wil weten hoe hij kan thuis geraken en zich op dat ogenblik niet zal ergeren aan het feit dat de omroeper niet vlekkeloos Nederlands spreekt.
Dat Infrabel eerst eens begint met de juiste informatie door te geven aan de omroepers in dergelijke situaties en dan daarna met dictielessen afkomt.
Dat is weeral zo een beslissing van managers om te tonen dat ze toch iets gaan doen aan het probleem van de communicatie, zonder de kern van het probleem eerst op te lossen.
Laatst gewijzigd door Adler op 14 jan 2009, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
melle

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door melle »

Adler schreef:Frederic Petit deelde gisteren in het VRT-nieuws mee dat de stationsomroepers gaan dictieles krijgen en les om beter verstaanbaar te zijn in een bepaalde stationsomgeving.
Of dat nu de communicatieproblemen gaat oplossen, daar twijfel ik aan.
Het gaat er vooral over wat er gezegd wordt (of niet gezegd), denk ik, en niet of dat nu in perfect Nederlands is of met een dialect accent.
In het station is er niet meestal een probleem (je hebt immers de talloze borden met vertrekuren), voor mij ligt het probleem op de trein zelf. Neem nu deze ochtend, je kon geen woord verstaan van wat de TBG zei: over de aansluiting naar Brussel-zuid, of die nog verzekerd was.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Adler »

melle schreef:
Adler schreef:Frederic Petit deelde gisteren in het VRT-nieuws mee dat de stationsomroepers gaan dictieles krijgen en les om beter verstaanbaar te zijn in een bepaalde stationsomgeving.
Of dat nu de communicatieproblemen gaat oplossen, daar twijfel ik aan.
Het gaat er vooral over wat er gezegd wordt (of niet gezegd), denk ik, en niet of dat nu in perfect Nederlands is of met een dialect accent.
In het station is er niet meestal een probleem (je hebt immers de talloze borden met vertrekuren), voor mij ligt het probleem op de trein zelf. Neem nu deze ochtend, je kon geen woord verstaan van wat de TBG zei: over de aansluiting naar Brussel-zuid, of die nog verzekerd was.
De slechte verstaanbaarheid in de treinen ligt meestal aan de kwaliteit van de geluidsinstallatie.
In heel veel breaks bijvoorbeeld is die kwaliteit zodanig dat je er inderdaad niets van verstaat en er wordt ook niets aan gedaan.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door 260689 »

In het station van Brugge vind ik dat er juist voldoende omgeroepen word bij problemen + het is dan nog eens heel verstaanbaar.
Station Gent-St-Pieters roepen ze ook verstaanbaar om + als er problemen zijn roepen ze voldoende en nodige informatie om.
Nekvin

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door Nekvin »

wat gaan ze dan in de stations doen waar de OCHST omroept? BVB Kontich en Vilvoorde
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door nighttrain »

Wat heeft de omroeper te maken bij slechte of ontbrekende informatieverspreiding? Niks,men schiet op de laagste in rang..Hij die moet o m r o e p e n wat niet geweten is of wat niet mag omgeroepen worden.
Je mag de beste voordrachtkunstenaar zijn met de beste omroepinstalatie maar zonder de juiste tekst bak je er niks van..
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stationsomroepers krijgen dictieles

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, dit lijkt wel een subtiele manier om alweer de zwarte piet toe te schuiven aan het voetvolk.

PS verder op eerdere: microfoon vlak bij de mond kan helemaal geen kwaad, wel integendeel, maar men moet dan wel erg rustig en beheerst spreken. Stemverheffing leidt direct tot oversturing wat erg lelijk klinkt en slecht verstaanbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie