Sterkste dieselloc aller tijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
polysix

Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door polysix »

Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Dietrich

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Dietrich »

Ik weet dat er in een bepaald land locs reden voor ijzerertstreinen, deze locs waren zelfs drieledig bij mijn weten. Nu weet ik niet meer of die op diesel of elektriciteit reed, ook niet in welk land. Kan het wel opzoeken (maar denk dat anderen het hier wel weten).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door treinbruno »

in Narvik (Noorwegen) heb je inderdaad van die 3 ledige electrische loc's :D
deze rijden met ertstreinen tussen (lulea)-kiruna-narvik :)
er zijn er 3 ledige, en ook nieuwe 2 ledige, die nieuwe zijn de sterkste electrische loc's ter wereld...

er rijdt daar ook een dieselversie rond
(waarschijnlijk voor het geval dat er een probleem is met de electrische bovenleiding, want je zit daar op het noordelijkste station van noorwegen)
ze lijken me zeker kandidaat voor de sterkste dieselloc's ter wereld
(fotos van augustus 2008)
DSCF6194.JPG
DSCF6195.JPG
DSCF6227.JPG
Afbeelding
polysix

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door polysix »

alvast bedankt!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door dentheo »

polysix schreef:Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Wat is "sterk" trekkracht ????of vermogen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door rail s »

polysix schreef:Heeft iemand enig idee wat de sterkste dieselloc aller tijden is (was). Dit zowel op het Belgische spoorwegennet als gewoon algemeen over de ganse wereld?
Hangt er af wat je bedoeld?
voith turbo schreef:With 3 600 kW, the Maxima 40 CC is the world's most powerful single-engine diesel-hydraulic locomotive
eurailpress schreef:Russian Railways' experimental GT1-001 gas turbine locomotive hauled a trailing load totalling 10 000 tonnes during trials held last month.(...)The maximum power of the locomotive is 8·3 MW, and its total weight is 300 tonnes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Shrek »

De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55 :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Adler »

Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55 :)
De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55 :)
De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
Maar wat kon die aan trekkracht leveren ? Maximum 30 ton ongeveer neem ik aan.

Rond de 60 breekt de standaardkoppeling...
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door treinbruno »

die elektrische locjes in noorwegen hebben 10800kw :)
de diesellocjes weet ik niet direct

5001 is wel inderdaad de sterkste van belgie...
Afbeelding
ems
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 feb 2007, 17:55

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door ems »

treinbruno schreef: er rijdt daar ook een dieselversie rond (waarschijnlijk voor het geval dat er een probleem is met de electrische bovenleiding, want je zit daar op het noordelijkste station van noorwegen) ze lijken me zeker kandidaat voor de sterkste dieselloc's ter wereld
(fotos van augustus 2008)
Dit is gewoon een slijptrein, is niet zo sterk hoor (hoeft namelijk alleen zichzelf en eventueel een verblijfswagentje voor te trekken....)
Groet, Edwin
polysix

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door polysix »

Met sterkste bedoelde ik hoeveel kW leveren de motoren of wordt er geleverd op de aandrijfas (of PK mag van mij ook). Kracht is mss ook wel intresant, welke dieselloc heeft de grootste trekkracht? Want grootste vermogen geeft niet altijd de grootste trekkracht...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef:
Shrek schreef:De sterkste belgische diessellocs waren de class 66 van de toen nog belgische DLC, met 2460 kW komen ze ruim boven de nmbs reeks 51 of 55 :)
De sterkste Belgische diesellok was volgens mij de 5001.
De 5001 had een dieselmotor van 2940 kW.
Door de voortdurende problemen met kortsluiting in de tractiemotoren heeft deze proeflok echter maar 7 jaar gereden.
Maar wat kon die aan trekkracht leveren ? Maximum 30 ton ongeveer neem ik aan.

Rond de 60 breekt de standaardkoppeling...
De continue trekkracht van de 5001 bedroeg 27,3 ton en 36 ton bij het aanzetten.
De 5001 was eigenlijk een ombouw van de 200.001.
Deze ombouw heeft geduurd van juni 1969 tot juli 1972.
Zoals ik al zei heeft men eigenlijk niets anders dan problemen gehad met deze lok, vooral met zogenaamde 'flashes' (rondvuur) in de tractiemotoren, wat meestal resulteerde in de vernieling van de wikkelingen van de rotoren.
De machine stond dan lange tijd terzijde omdat men geen reservetractiemotor ter beschikking had.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door Joris »

Hallo,
Als ik me niet vergis mag deze loc ook zeker in het gallerijtje van zeer sterke diesels:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/pri ... _001_c.jpg
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Sterkste dieselloc aller tijden

Bericht door TrainzDr3ver »

Joris schreef:Hallo,
Als ik me niet vergis mag deze loc ook zeker in het gallerijtje van zeer sterke diesels:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/pri ... _001_c.jpg
Groeten,
Joris De Mol
Een gepimpte versie van nen BR218?? :P
Plaats reactie