Groen! naar rechter tegen hervorming Sint-Pietersstation !

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jean

Groen! naar rechter tegen hervorming Sint-Pietersstation !

Bericht door Jean »


GENT - Groen! start een juridische procedure tegen de heraanleg van de NMBS-site rond het Gentse Sint-Pietersstation.


Volgens de partij zal het geplande project veel meer auto's aantrekken, wat leidt tot de uitstoot van meer fijn stof.


Maar nu al flirt de stad Gent met de Europese norm voor fijn stof.

Aan het Sint-Pietersstation komen nieuwe kantoren en woningen, waaronder twee torens van 60 tot 90 meter hoog, en een parking voor 2.800 wagens.


De ring rond Gent wordt doorgetrokken, zodat het station beter bereikbaar wordt voor wagens.


Buurtbewoners vinden de projecten te grootschalig en vrezen dat de plannen heel wat extra verkeer naar de buurt zullen lokken.

Volgens Groen! zal de Europese norm voor fijn stof dan zeker overschreden worden.


De partij wil daarom een milieustakingsvordering indienen.

Het is volgens de groenen de eerste milieustakingsvordering in ons land.

In Nederland zijn er wel al vaker zulke rechtszaken aangespannen.

llc



Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 052006_053
Jean

Bericht door Jean »

Groen! start juridische procedure tegen project Sint-Pietersstation



De partij Groen! neemt het gerenommeerde milieuadvocatenbureau LDR Milieuadvocaten onder de arm voor de allereerste milieustakingsvordering omwille van teveel fijn stof.

Gent flirt nu al met de toegelaten Europese maximumnorm voor fijn stof.

Van zodra die norm – 35 dagen overschrijdingen op jaarbasis - wordt overschreden, start Groen! een juridische procedure tegen het geplande project Sint-Pietersstation.



De Vlaamse regering legde in februari 2006 het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de stationsomgeving voorlopig vast.


De omgeving van het Sint-Pietersstation zou de komende jaren een complete metamorfose ondergaan. Volgens de plannen zou het station volledig vernieuwd worden. Langs de Fabiolalaan komt er een grootschalige projectontwikkeling (kantoren, woningen,…) met hoge torens.


Omwonenden vrezen voor de leefbaarheid van de buurt wanneer straks te veel mensen met de auto naar het station komen.



Een nieuwe autoparking langs de Fabiolalaan zal 2.810 plaatsen tellen, zowat de capaciteit van alle centrumparkings in Gent samen!


Daarvan zijn er 1.500 gereserveerd voor pendelaars en 800 voor de projectontwikkeling.


Het autoverkeer zal nog extra worden aangezogen doordat de parking én de projectontwikkeling een nieuwe verbindingsweg met de R4 krijgt.



Groen! vraagt uitdrukkelijk de aandacht voor het aspect luchtvervuiling. Door een totaal verkeerde keuze, maakt men van een toplocatie voor openbaar vervoer ook een autogerichte locatie, met natuurlijk meer uitlaatgassen tot gevolg.


“De realisatie van de plannen zal in ieder geval leiden tot veel meer vervuiling door fijn stof in de omgeving van het Sint-Pietersstation,” stelt Groen!-gemeenteraadslid Tine Heyse.

“En dat terwijl bewezen is dat fijn stof bijzonder schadelijk is voor de gezondheid. In Gent tellen we dit jaar al 34 dagen waarop de Europese maximumnorm werd overschreden. Dringend tijd dus voor concrete maatregelen tegen fijn stof. We willen niet meer dan dat de Europese wet wordt toegepast.”



Dat fijn stof schadelijk is voor de gezondheid is een feit.

In België veroorzaakt dit fijn stof 13.000 vroegtijdige sterftes en omgerekend naar Gent betekent dit dat 300 Gentenaars vroegtijdig overlijden tengevolge van deze vorm van luchtvervuiling. Dringend tijd dus om maatregelen te nemen om de gezondheid van de mensen veilig te stellen.

In Nederland werden al verschillende rechtszaken aangespannen tegen projecten die de uitstoot van fijn stof zouden doen toenemen.

De Nederlandse milieubeweging gebruikt de luchtkwaliteitsnormen in haar strijd tegen de aanleg van nieuwe autowegen of industrieterreinen op plaatsen waar de normen voor luchtkwaliteit overschreden worden. En met succes.
De Nederlandse Raad van State floot de aanleg terug van 20 km spitsstroken op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch omwille van de slechte luchtkwaliteit in het gebied. De goedkeuring door de provincie Zuid-Holland van een bestemmingsplan voor een bedrijvenpark in Hendrik-Ido-Ambacht werd door de Raad van State geschorst onder meer omdat de grenswaarden voor fijn stof worden overschreden.

“Gezien in Nederland dezelfde Europese regelgeving van kracht is als in ons land, is het onbegrijpelijk dat er bij ons zo laks gereageerd wordt op de nieuwe normen voor de kwaliteit van de lucht,” stelt Vera Dua. “Groen! wil het er niet bij laten. Het gaat om de gezondheid van kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom grijpen we nu naar het instrument van de milieustakingsvordering.”

Groen! zal via de rechtsprocedure een grondige herziening van het project Sint-Pietersstation vragen en minstens de schrapping van de verbindingsweg naar de R4, de hoge torens (van 60 -90 meter hoog) en de veel te ruime parking.

De vordering zal ingesteld worden door een aantal buurtbewoners die persoonlijke en rechtstreekse schade kunnen aantonen tengevolge van deze plannen.


Tegelijkertijd zal Groen! een nieuw plan vorderen waarbij de opwaardering van het station volledig kadert in een integrale visie op uitbouw van openbaar vervoer (ook via tram en bus) en via vlotte fietsvoorzieningen.

En waarbij de bewoners actief betrokken worden bij de beslissingen rond de ruimere stationsomgeving. “De wet geeft ons net dit instrument om het basisrecht van mensen op een goede gezondheid te verdedigen. We moeten daar gebruik van maken,” concludeert Vera Dua.


http://www.groen.be/nieuwseninformatie/ ... med_id=583
Jean

Bericht door Jean »

Dus groen en dat buurtcomité willen niet dat de mensen via een vlotte verbindingsweg makkelijk naar de stationsparking kunnen komen en zo de trein een aantrekkelijker alternatief wordt dan met de wagen naar Brussel of Antwerpen te rijden ? :evil:


Ze hebben dus liever dat mensen lange afstand volledig met de wagen doen !


En diegenen die toch met de trein willen komen , die moeten niet via korte ,vlotte verbindingsweg direct naar ruime stationsparking kunnen ; laat die maar lekker omrijden en eerst hele tijd in stadsverkeer vooruitkruipen waar ze lekker veel vervuilen en hun wagen extra veel verbruikt ,want dat brengt lekker veel accijnzen op voor de staatskas ! :evil:


Who cares dat ze dan 3 kwartier staan te vervuilen ipv anders op 10-15 min ter plaatse zijn ?


?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Jean schreef:Dus groen en dat buurtcomité willen niet dat de mensen via een vlotte verbindingsweg makkelijk naar de stationsparking kunnen komen en zo de trein een aantrekkelijker alternatief wordt dan met de wagen naar Brussel of Antwerpen te rijden ? :evil:


Ze hebben dus liever dat mensen lange afstand volledig met de wagen doen !


En diegenen die toch met de trein willen komen , die moeten niet via korte ,vlotte verbindingsweg direct naar ruime stationsparking kunnen ; laat die maar lekker omrijden en eerst hele tijd in stadsverkeer vooruitkruipen waar ze lekker veel vervuilen en hun wagen extra veel verbruikt ,want dat brengt lekker veel accijnzen op voor de staatskas ! :evil:


Who cares dat ze dan 3 kwartier staan te vervuilen ipv anders op 10-15 min ter plaatse zijn ?


?
Wie in de auto zit, rijdt net zo makkelijk het hele eind naar Brussel. Dat is al ten overvloede bewezen. Daar zal zo'n verbindingsweg naar FGSP niet aan veranderen, integendeel, die zal vooral worden gebruikt door mensen die komen werken in de buurt. Mensen die anders misschien wel de trein hadden genomen, of de tram/bus/fiets...
Je moet de mensen niet naar FGSP krijgen, je moet ze naar de stations krijgen, liefst het dichtstbijzijnde. En daar heb je absoluut geen verbindingsweg naar FGSP voor nodig.

Overigens was de discussie hier al begonnen: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=522
paljas

Bericht door paljas »

...moest het van die vuile Groenen afhangen zou men het gras niet meer mogen afrijden want het zou wel eens pijn kunnen hebben!!!
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

paljas schreef:...moest het van die vuile Groenen afhangen zou men het gras niet meer mogen afrijden want het zou wel eens pijn kunnen hebben!!!
Dank je om on topic te blijven

:roll:
paljas

Bericht door paljas »

kwestie van maar eens te zeggen dat ze altijd wel iets vinden om moeilijk over te doen....
Thomas

Bericht door Thomas »

Ze willen dus de verbindingsweg met de R4 schrappen. Goed, laat ze dan maar volledig rondrijden via de Sterre en daar in de spits half uur staan aanschuiven en het OV tegenhouden in de Voskenslaan. De verbindingsweg lijkt me dan iets korter.
Die verbindingsweg lijkt me dan enkel voordelen op te brengen.

Grote parking. Mensen parkeren daar en gaan verder met het openbaar vervoer.
Als je die niet te groot of te klein maakt kan dat volgens mij ook positieve gevolgen hebben.
Als die te groot is, gaat iedereen met de auto tot aan het station komen, ook de mensen uit de voorsteden die nu handig met het OV tot aan het station kunnen.
Met een te kleine parking krijg je enkel parkeerproblemen in de buurt rond het station.


Groen, stop waarmee je bezig bent en ga verder boompjes knuffelen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Met een goede dienstregeling vanuit Drongen, De Pinte, (Sint-Denijs-Westrem), Gent-Dampoort etc. per trein, met daar voldoende parkeerplaatsen (bij Flanders Expo is er plaats genoeg), heb je geen parkeergarage nodig bij FGSP. Het Openbaar vervoer door de Voskenslaan rijdt over eigen bedding, btw, en heeft geen last van eventuele verkeersopstoppingen aan de Sterre of in de Voskenslaan.
FGSP heeft geen overgedimensioneerde parking nodig, wel een GEN. Iets waar dit project eigenlijk geen aandacht voor heeft...
RhB

Bericht door RhB »

OK, echter zorg dan wel voor korte wachttijden. Zo doen ze het in Duitsland, om de wagens uit het stadscentrum te houden. Is dit niet gegarandeerd, dan is een vlotte doorstroom naar het station wel wenselijk.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb geen uitgewerkt GEN voor Gent op mijn computer staan, hoor. :mrgreen:
RhB

Bericht door RhB »

Echter Gent is groot genoeg om GEN-plannen te kunnen realiseren.
Zie maar naar kleinere steden in Duitsland, mat minder inwoners dan Gent.
Het is wel aan de overheid om dat te sturen. :roll:

Naja, de NMBS staat er weigerachtig tegenover. Was in Duitsalnd ook zo bij de DB. En nu is de DB constant, in samenspraak met de regionale overheden, S-Bahn (vergelijkbaar met GEN) verder aan het uitbouwen. :!:
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik steun je volledig. Nu nog de overheid zover krijgen...
RhB

Bericht door RhB »

Als het file leed blijft groeien, en met de stijgende olieprijzen, is er kans dat politiekers wakker worden geschud. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dit is een goed project als je het totaal bekijkt, maarja die groenen kijken niet verder dan hun boompje lang is :roll:
Plaats reactie