HLe 1300 en BB36000 SNCF

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door sammarco1 »

Had een vraagje, of beter gezegd ik heb iemand uit het buitenland die mij vraagt of de Hle 1300 iets gemeen heeft met de franse BB36000 ?
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22782
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Steven »

het zijn zustermachines, wel met een paar jaar verschil in bouw als ik me niet vergis, ze hebben dus redelijk wat gemeenschappelijke delen, de zijkanten van de kast gelijken sterk op elkaar, alsook de indeling van de stuurtafel, al heeft de sncf loc een commandowiel ipv een joystick om tractie te geven.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door treinbruno »

de astride is vooral gemaakt voor de cargo
astride kan ook op 1,5 KV
en er was ook nog een verschil in de snelheden dacht ik
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door HLE 2302 »

de 13 is ook gemaakt voor de cargo hé, want nu gaan ze ook over, en idd, de astride mag bij mijn weten ook maar 160

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Stijn D.C. »

Neen, sommige BB 36000 mogen 200 km/h de rest 120 blijkbaar.
Jethro

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Jethro »

HLE 2302 schreef:de 13 is ook gemaakt voor de cargo hé, want nu gaan ze ook over, en idd, de astride mag bij mijn weten ook maar 160

greetz 2302
De 13 is echt wel geen lok die gemaakt is voor cargo hoor, ze gebruiken hem daar wel voor, maar hij begint maar goed zijn werk te doen aan hogere snelheden.....
daarvoor zijn ook de meeste goederen-loks maar voor max140km/h gemaakt en de reizigers-loks +140km/h
K'heb er zowel marchandisen mee gereden als reizigerstreinen (de meeste te FSD :D )en voor het laatste vond ik hem zonder twijfel het beste hoor :!:
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Stijn D.C. »

Hoi,

ik heb gelezen op dit forum dat het ook te maken heeft met een tandwieloverbrenging...
Hans

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Hans »

Jethro schreef:De 13 is echt wel geen lok die gemaakt is voor cargo hoor, ze gebruiken hem daar wel voor, maar hij begint maar goed zijn werk te doen aan hogere snelheden.....
Waarom heeft men er dan eigenlijk voor gekozen de reeks 13 volledig naar goederen over te plaatsen eens de 18en binnenstromen? Heeft dat dan meer te maken met dat de 27 met mux rijdt en daardoor op reizigers blijft? (Hoewel ik ook al gelezen heb dat reeks 27 ook richting goederen zou gaan?)
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Stijn D.C. »

is wel zot dat ze eerst tijd en kosten steken in reeks 27 en dan naar HKM doen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door msts.be »

Stijn D.C. schreef:Neen, sommige BB 36000 mogen 200 km/h de rest 120 blijkbaar.
Niet meer, alle BB36000 zijn sinds 2004 officiëel gedegradeerd naar 120 km/u, ook al staat in de stuurpost van sommige locs "vitesse maximale 200 km/h".

Het verhaal van de BB36000 start zo rond 1996, en lag mee aan de basis van het "multiservices" concept (dus de locs zouden zowel passagiers- als cargotreinen rijden) en de Nightstar treinen. Er zat echter een haar in de boter wanneer men de locs ging testen voor 200 km/u, aangezien de bogies enorm slingergevoelig waren en om de x-aantal maand scheurtjes vertoonden.
Men heeft in 2003 de laatste testen voor passagiersdienst gedaan, maar deze waren niet succesvol en het plan ging de kast in.

Hadden de Nightstar-treinen van de grond gekomen moest dit probleem sowiso opgelost worden, en zouden zij van Calais-Fréthun naar resp. Parijs/Amsterdam/Aachen gereden hebben over de LGV-Nord/L1/L2 & L3 resp. L4 !

De reden waarom onze HLE13 deze problemen niet hadden is omdat dat men die bogies helemaal opnieuw herbekeken heeft en deels herontworpen om niet met hetzelfde probleem te zitten (eerste testen BB36000 waren al achter de rug toen de eerste 13 in bouw was).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22782
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Steven »

Hans schreef: Waarom heeft men er dan eigenlijk voor gekozen de reeks 13 volledig naar goederen over te plaatsen eens de 18en binnenstromen? Heeft dat dan meer te maken met dat de 27 met mux rijdt en daardoor op reizigers blijft? (Hoewel ik ook al gelezen heb dat reeks 27 ook richting goederen zou gaan?)
de reeks 13 is nog aangekocht van voor het openstellen van de markt en dus van voor het in voege komen van de regels wat betreft aankopen van loks om te gebruiken op die vrije markt.
Bij aankoop van een loc in functie van goederen mag men niet zomaar gaan gebruik maken van een subsidie (daar waar dit voor de reeks 18 nog wel mag). Dus is het goedkoopste om voor de reizigers een nieuwe lok te kopen en de rest (vooral de reeks 13 dan) volledig te laten doorschuiven naar de goederen. Voorlopig zal enkel de reeks 13 volledig naar de goederen gaan, samen met de instromende traxxen die ze daar huren zal je al wat verschuivingen zien gebeuren in het wagenpark voor goederentreinen. Zeker is ook dat eens de reeks 18 vlot begint te rijden en geleverd is je binnen het reizigersverkeer ook veel veel zal vereenvoudigen. Reeksen 22, 25 en 26 zullen dan vrij snel sneuvelen, van andere reeksen zal je ook geregeld loks met zware schade niet meer hersteld zien worden. Het wagenpark zal met de nieuwe bestellingen een zware verjongingskuur ondergaan wat ook broodnodig is om concurrentieel te blijven naar de toekomst toe.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door sammarco1 »

Weet iemand het exacte prijskaartje van één locomotief, de 1300, of de 1800 bvb ?
Afbeelding
**********************************************************************************************************
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door HLE 2302 »

Jethro schreef:
HLE 2302 schreef:de 13 is ook gemaakt voor de cargo hé, want nu gaan ze ook over, en idd, de astride mag bij mijn weten ook maar 160

greetz 2302
De 13 is echt wel geen lok die gemaakt is voor cargo hoor, ze gebruiken hem daar wel voor, maar hij begint maar goed zijn werk te doen aan hogere snelheden.....
daarvoor zijn ook de meeste goederen-loks maar voor max140km/h gemaakt en de reizigers-loks +140km/h
K'heb er zowel marchandisen mee gereden als reizigerstreinen (de meeste te FSD :D )en voor het laatste vond ik hem zonder twijfel het beste hoor :!:
sorry van mijn uitspraak, ik redeneerde zo aangezien ze nu de T 18 gaan inzetten op de reizegers, en de T 13 naar de cargo gaan duwen
vandaar ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12800
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Shrek »

sammarco1 schreef:Weet iemand het exacte prijskaartje van één locomotief, de 1300, of de 1800 bvb ?
de eerste 60 18nen kosten de nmbs 3,5 miljoen per stuk :wink:
de volgende 60 kosten 3,7
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: HLe 1300 en BB36000 SNCF

Bericht door Stijn D.C. »

BEF of EUR?
Plaats reactie