Eigenaar gronden bij opengebroken spoorlijnen
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Eigenaar gronden bij opengebroken spoorlijnen
Regelmatig duiken initiatieven op om fietspaden aan te leggen op voormalige spoorlijnen. Echter, wie is eigenaar van die gronden? Is dat nog steeds de NMBS (of Infrabel)?
Re: Eigenaar gronden bij opengebroken spoorlijnen
Infrabel: men krijgt nooit een bodemattest om te mogen verkopen ivm de grote vervuiling.Hogersluys schreef:Regelmatig duiken initiatieven op om fietspaden aan te leggen op voormalige spoorlijnen. Echter, wie is eigenaar van die gronden? Is dat nog steeds de NMBS (of Infrabel)?
RAVeL-spoorlijnen worden in 99-jarige pacht gegeven.
Re: Eigenaar gronden bij opengebroken spoorlijnen
Er is af en toe afgeweken van de gangbare politiek, bijvoorbeeld op de oude lijn 56 Grembergen - Hamme - Belsele zijn in Waasmunster villawijken gebouwd op een stuk bedding. Maar we spreken hier inderdaad over minimum 30 jaar terug, en wie sprak dan nog over heropleving van openbaar vervoer.
De stelling van het bodemattest klopt deels, maar is niet altijd een beletsel om gronden te verkopen!
Vooral tegenwoordig is een grote reden dat de afgeschafte spoorlijnen als corridors behouden moeten blijven. Je weet maar nooit...
Ook de 5 toeristische verenigingen hebben met de NMBS Holding een concessie-overeenkomst, per 27 jaar.
Greetz
Sven
De stelling van het bodemattest klopt deels, maar is niet altijd een beletsel om gronden te verkopen!
Vooral tegenwoordig is een grote reden dat de afgeschafte spoorlijnen als corridors behouden moeten blijven. Je weet maar nooit...
Ook de 5 toeristische verenigingen hebben met de NMBS Holding een concessie-overeenkomst, per 27 jaar.
Greetz
Sven