12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Presario

12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Presario »

www.standaard.be schreef: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Spoorwegmaatschappij NMBS neemt dit jaar negentig M6-rijtuigen in gebruik. Daardoor wordt het aantal zitplaatsen met 12.000 verhoogd. De NMBS wil daarmee ook het comfort voor de reiziger verbeteren.

Om de stelselmatige reizigersgroei op te vangen, investeerde de NMBS de laatste vijf jaar maar dan 500 miljoen euro per jaar in nieuw rollend materieel en in de modernisering van het bestaande materieel. Dit jaar brengt de NMBS alvast negentig nieuwe M6-rijtuigen in omloop. Dat zou neerkomen op 12.000 extra zitplaatsen.

De NMBS zegt dat ze de bezetting van de treinen opvolgt en extra treinen inzet op plaatsen waar er bijvoorbeeld sprake is van structurele overbezetting. Opmerkelijk is dat aan elke trein met maximale bezetting een "peter" wordt toegewezen. Dat "peterschapssysteem" zal volgens de NMBS ook toegepast worden om de stiptheid op te volgen.
Wat toveren zo toch allemaal uit hun hoed, een "petersysteem" :| ?!
Waar worden er nog (extra) nieuwe M6'en ingezet?
rail s

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door rail s »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
de spoorwegen, altijd een beetje lachen... :?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door stefanic »

tuurlijk, lach maar :twisted:

Er zit een grond van waarheid in, in de zin dat er bepaalde treinen zijn die extra aandacht krijgen omdat deze inderdaad regelmatig overbezet zijn. Maar dat peterschap (dat trouwens niet nieuw is) impliceert opvolging van zowel de stiptheid, samenstelling en bezetting.
Het is zo dat ELKE trein wordt opgevolgd zodat voor ELKE trein de optimale samenstelling kan GEVRAAGD worden (er is een verschil tussen vragen en krijgen!).

Maar als dit allemaal te belachelijk lijkt, kunnen we er ook mee stoppen natuurlijk en doen we maar wat nattevingerwerk om zitplaatscapaciteit te vragen. Dan kunnen we serieus werk doen, ipv iets dat toch enkel 'om te lachen' is.
spoorwegrealist
rail s

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door rail s »

stefanic schreef:tuurlijk, lach maar :twisted:

Er zit een grond van waarheid in, in de zin dat er bepaalde treinen zijn die extra aandacht krijgen omdat deze inderdaad regelmatig overbezet zijn. Maar dat peterschap (dat trouwens niet nieuw is) impliceert opvolging van zowel de stiptheid, samenstelling en bezetting.
Het is zo dat ELKE trein wordt opgevolgd zodat voor ELKE trein de optimale samenstelling kan GEVRAAGD worden (er is een verschil tussen vragen en krijgen!).

Maar als dit allemaal te belachelijk lijkt, kunnen we er ook mee stoppen natuurlijk en doen we maar wat nattevingerwerk om zitplaatscapaciteit te vragen. Dan kunnen we serieus werk doen, ipv iets dat toch enkel 'om te lachen' is.
Ik lach want:
1) meter/peterschap doen we bij mij op school met eerstejaars...mensen dus. (maar treinrelaties :? :?: )
2) men zou nu toch wel eens mogen gaan weten waar de problemen zich situeren :roll:
3) als men dan echt niet weet waar de problemen zich situeren dan mocht men wel aan dit project een paar jaar/decennia eerder beginnen.
4) al wat in het artikel wordt vermeld is niet nieuw behalve het meter/peterschap.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Steven »

Weten waar problemen zich situeren? IK denk dat er ook zoiets is als continue nieuwe problemen. Het is niet omdat je een bepaald probleem oplost dat er geen nieuwe kunnen ontstaan, het kan zelfs zijn dat bepaalde oplossingen pas nadien de oorzaak blijken te zijn van nieuwe grotere problemen. Zo een situatie is dus onderhevig aan continue veranderende waarden. Een maatschappij veranderd continue zo ook haar verplaatsingspatroon waar openbaar vervoer duidelijk in meespeelt. Dus zeggen dat je elk probleem al kan kennen? Tussen ons gezegd en gezwegen moet ge ook al weten dat bepaalde persartikels oud nieuws als nieuw durven verkopen. Hoeveel keer is bepaald nieuws over nieuw rollend materieel al niet hergebruikt?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door 260689 »

NMBS versterkt haar treinen met bijkomende rijtuigen

Bron: NA NMBS / NA SNCB 10/04/2009

Elk jaar stijgt het aantal reizigers van NMBS met ongeveer 5%. Om aan elke klant een optimaal comfort te kunnen bieden, investeert de spoorwegmaatschappij intensief in nieuw rollend materieel en in de modernisering van haar huidige vloot.


Gedurende de laatste 5 jaar ging dit om een bedrag van meer dan 500 miljoen euro per jaar. In 2009 brengt NMBS alvast bijkomende rijtuigen in circulatie. Zo wil ze haar treinen versterken.

In de loop van dit jaar zullen nieuwe M6-dubbeldekkers in dienst genomen worden om de capaciteit op verschillende verbindingen te verhogen. Volgens de planning treden 90
M6-rijtuigen in dienst in 2009. Dit zorgt in totaal voor 12000 bijkomende zitplaatsen.

De te versterken treinen worden geselecteerd op basis van een systeem dat de bezetting van de treinen nauw opvolgt. Dit systeem gaat na bij welke treinen er sprake is van een structurele overbezetting. Vervolgens wordt hiervoor een oplossing gezocht. Zo werden bepaalde treinen al versterkt, bijvoorbeeld: de IC G - treinen (Oostende 17u05 - Antwerpen-Centraal 19u39) en de P-trein die om 7u03 uit Essen vertrekt en om 9u28 in Schaarbeek toekomt.

Vanaf 20 april worden ook versterkingen uitgevoerd tijdens de spits op bepaalde treinen van de volgende verbindingen: IR d Grammont-Ath, IR I Louvain-la-Neuve – Brussel – Binche, De Panne/Kortrijk – Gent – Brussel en Ath – Grammont.

Tijdens de toeristische periode van 2009 zullen 8 M6-rijtuigen ingezet worden tussen Antwerpen en Oostende. Bovendien verhoogt NMBS vanaf midden juni tot en met september op een structurele manier het aantal zitplaatsen tussen Quiévrain, Brussel en Luik.
Ook zullen tijdens de spits ’s ochtends bepaalde L-treinen (omnibus) tussen Gent en Eeklo en vice versa versterkt worden om meer zitplaatsen te kunnen aanbieden.

Vanaf september worden daarnaast nog eens 15 bijkomende dubbeldeksrijtuigen op het net ingezet, wat ongeveer 2000 extra zitplaatsen betekent. Deze rijtuigen worden ingelegd om de huidige treinen te versterken.

Ook zullen 30 M6-rijtuigen tegen eind dit jaar – begin 2010 in circulatie gebracht worden om op uiteenlopende verbindingen het aantal zitplaatsen tijdens de spits te verhogen. Enkele van die M6-rijtuigen zullen de treinen versterken die nu al in M6 rijden, om zo het aanbod te versterken.

Deze verschillende extra rijtuigen zorgen voor een bijkomend aanbod van ongeveer 4500 zitplaatsen per dag.

Ter informatie, een M6-rijtuig biedt in haar maximale samenstelling tijden de piek een zitplaats aan bijna 1500 klanten. Een moderne enkeldekstrein biedt aan slechts de helft van dat aantal reizigers een zitplaats. De M6-rijtuigen zijn bovendien uitgerust met airconditioning en bieden aan de klanten een hoog comfortniveau. Dit treintype wordt dan ook bijzonder geapprecieerd door de reizigers.

Bovendien worden in 2009 ook treinen versterkt die vooral door studenten gebruikt worden, zoals dat al gebeurde (sinds 9 januari) op vrijdag- en zondagavond voor de trein tussen De Panne en Gent Sint-Pieters op lijn 73. Daarnaast worden drukbezette treinen nog intenser opgevolgd: aan elke trein met maximale bezetting zal een “peter” toegewezen worden. Dit “peterschapsysteem” zal ook toegepast worden voor de opvolging van de stiptheid.

Via deze uiteenlopende maatregelen wil NMBS haar capaciteit vergroten om bijgevolg ook de kwaliteit van haar service te verbeteren. De introductie van de nieuwe dubbeldeksrijtuigen en de hierboven vermeldde genomen maatregelen om het aanbod te versterken, moeten bijdragen tot een toename van het aantal zitplaatsen. Zo wil NMBS het comfort van haar reizigers verbeteren.

bron: extraweb NMBS
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door jan_olieslagers »

260689 schreef:de P-trein die om 7u03 uit Essen vertrekt en om 9u28 in Schaarbeek toekomt.
260689 schreef:Vanaf 20 april worden ook versterkingen uitgevoerd tijdens de spits op bepaalde treinen van de volgende verbindingen: IR d Grammont-Ath, IR I Louvain-la-Neuve – Brussel – Binche, De Panne/Kortrijk – Gent – Brussel en Ath – Grammont.
Respect voor het Nederlands is natuurlijk nooit de straffe kant van de NMBS geweest, maar dat ze zelfs Geraardsbergen al niet meer kennen, da's toch wel heel triestig... Maar ja, als ze zelfs hun eigen dienstregeling niet kennen: die P-trein komt om 8u36 in Schaarbeek, volgens Hafas/Aridisk. Hij zit wèl erg vol, meestal, M6-en zouden zeker een verbetering zijn tegenover de huidige duikbrillen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door LML »

jan_olieslagers schreef:Respect voor het Nederlands is natuurlijk nooit de straffe kant van de NMBS geweest, maar dat ze zelfs Geraardsbergen al niet meer kennen, da's toch wel heel triestig...
Ik zou ook zo redeneren: Grammont ligt in Vlaanderen, dus 'Geraardsbergen'. Aarlen ligt in Wallonië, dus 'Arlon'. En ga zo maar verder...
Brussel/Bruxelles mag dan weer allebei gebruikt worden (BHG)...

Alhoewel ikzelf een paar jaar geleden 'ns naar Namen ben geweest (met de 1ste trein vertrokken, met de laatste trein terug thuis). Ik schreef op m'n Rail-Pass voor m'n heenrit: Mol => Namur. Voor de terugrit (voor de fun): Namen => Taupe.
Ik kreeg wel vreemde gezichten te zien, maar voor de rest heeft daar geen haan over gekraaid...

Dit heeft uiteraard niks te maken met 'extra zitplaatsen dankzij M6-rijtuigen', maar toch het vermelden waard...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Steve »

260689 schreef: Vanaf 20 april worden ook versterkingen uitgevoerd tijdens de spits op bepaalde treinen van de volgende verbindingen: IR d Grammont-Ath, IR I Louvain-la-Neuve – Brussel – Binche, De Panne/Kortrijk – Gent – Brussel en Ath – Grammont.
Dan ben ik wel benieuwd wat ze gaan doen op De Panne - Brussel! Aangezien de gesplitste treinen (deel naar De Panne, deel naar Kortrijk) meestal al hun maximale samenstelling van 4 Breaks hebben tussen Brussel en Gent, zie ik M6 als enige mogelijkheid om nog extra te versterken?
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door LML »

Hebben ze bij de NMBS al 'ns gedacht aan een gemotoriseerd M6-stuurstandrijtuig?
Onderdek: motoren.
Bovendek: zitplaatsen.
Iets gelijkaardigs zoals de mDDM bij onze Noorderburen. Dan kunnen ze ineens ook dubbeldekstreinstellen samenstellen, wat op zwaardere (en gesplitste) diensten zeker geen overbodige luxe is. Want nu heb je voor elke stam M6'en steeds een loc nodig. En als er de komende maanden/jaren nog meer en meer M6'en op de sporen komen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hans

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Hans »

LML schreef:Hebben ze bij de NMBS al 'ns gedacht aan een gemotoriseerd M6-stuurstandrijtuig?
Onderdek: motoren.
Bovendek: zitplaatsen.
Iets gelijkaardigs zoals de mDDM bij onze Noorderburen. Dan kunnen ze ineens ook dubbeldekstreinstellen samenstellen, wat op zwaardere (en gesplitste) diensten zeker geen overbodige luxe is. Want nu heb je voor elke stam M6'en steeds een loc nodig. En als er de komende maanden/jaren nog meer en meer M6'en op de sporen komen...
Wat zou hier juist dan de meerwaarde van zijn? Ik zie ook niet meteen echte significante voordelen hiervan, of in ieder geval weinig die tegen de ontwikkelkosten zouden kunnen opwegen. Of er echt een tekort aan locs gaat zijn durf ik niet zeggen, maar met de insijpeling van 120 nieuwe 18en voor de reizigersdienst de komende 3 jaar, lijkt men toch wel voorbereid voor heel wat gesleepte treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Shrek »

LML schreef:Hebben ze bij de NMBS al 'ns gedacht aan een gemotoriseerd M6-stuurstandrijtuig?
Onderdek: motoren.
Bovendek: zitplaatsen.
Iets gelijkaardigs zoals de mDDM bij onze Noorderburen. Dan kunnen ze ineens ook dubbeldekstreinstellen samenstellen, wat op zwaardere (en gesplitste) diensten zeker geen overbodige luxe is. Want nu heb je voor elke stam M6'en steeds een loc nodig. En als er de komende maanden/jaren nog meer en meer M6'en op de sporen komen...
Veel mensen kan je daar niet extra mee vervoeren, de extra plaatsen zijn oncomfortabel en het kost gigantisch veel geld. Het zou dus stom zijn moesten ze daarmee beginnen. Ze kunnen dan beter investeren in meer personeel en meer normale locomotieven zodat er meer treinen rijden ipv evenveel treinen met enkele zitplaatsen meer :wink:
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door LML »

Hans schreef:Wat zou hier juist dan de meerwaarde van zijn? Ik zie ook niet meteen echte significante voordelen hiervan, of in ieder geval weinig die tegen de ontwikkelkosten zouden kunnen opwegen. Of er echt een tekort aan locs gaat zijn durf ik niet zeggen, maar met de insijpeling van 120 nieuwe 18en voor de reizigersdienst de komende 3 jaar, lijkt men toch wel voorbereid voor heel wat gesleepte treinen.
Treinstellen hebben toch meer voordelen dan getrokken/geduwde treinen? Een stam uit (al dan niet) dubbeldekstreinstellen maak je zo lang/zo kort dat je wil naar het moment van de dag: spits of dal. Dat is maar een kwestie van (ont)koppelen. Als je persé wil blijven werken met rijtuigen, tja,... dan moet je maar het werk van die leidingen en kabels ontkoppelen, luchtdruk, rangeren e.d. er maar bijnemen...
En... heb je trouwens al eens rondgereden op het bovendek met zo'n mDDM in NL? Die motoreenheden rijden al bijna een decenia rond in NL en qua geluid, trillingen, het comfort van 10 jaar geleden, zijn dit best aangename gemotoriseerde rijtuigen...
Maar ja, als ze bij de NMBS zich persé willen houden aan (dubbeldeks)rijtuigen als er op de markt een ruime keuze is aan dubbeldekstreinstellen + het voorbeeld van de mDDM in NL. Tja, dan is dat hun probleem...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dietrich

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door Dietrich »

Een mDDM is trouwens redelijk onderhoudsintensief heb ik gehoord. Vergeet niet dat deze 3 draaistellen hebben waarvan het middelste vrij moet kunnen bewegen in de breedte.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 12.000 extra zitplaatsen dankzij 90 M6-dubbeldekstreinen

Bericht door LML »

Dat wist ik, maar de optie voor een gemotoriseerd dubbeldeks-stuurstandrijtuig bestaat en is steeds mogelijk...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie