treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

2 mannen belanden onder trein
In het station van Dinant zijn deze middag een treinbegeleider en een reiziger op de treinsporen beland, net toen een trein vertrok. Ze zijn zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht.

De precieze omstandigheden zijn nog niet duidelijk, maar het lijkt erop dat de 2 mannen op de sporen terechtkwamen na een discussie. Het parket van Dinant onderzoekt de feiten.

Bron: http://www.vtm.be

Ruziënde treinbegeleider en reiziger vallen op sporen

Een treinbegeleider en een reiziger zijn rond 12.30 uur in het station van Dinant zwaargewond geraakt. De twee belandden op de sporen toen juist een trein vertrok. De omstandigheden zijn niet geheel duidelijk, maar het ziet ernaar uit dat het ongeval volgde na een woordenwisseling. Eén slachtoffer werd met de helikopter naar het ziekenhuis afgevoerd, de andere met de ambulance.

De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. De dienstregeling raakte na de feiten niet verstoord. Het parket van Dinant kwam na de feiten ter plaatse. (Straks meer)

bron: http://www.hln.be


Zou men beter ni het vertrek eens herzien om het vertrek veiliger te maken??
Thomas

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Thomas »

Volgens het nieuws van de VTM is de treinbegeleider beide benen kwijt, de andere één been.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

klopt der moet altijd iets ergs gebeuren voor ze misschien iets zullen veranderen aan de zaak
13'erke

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 13'erke »

Thomas schreef:Volgens het nieuws van de VTM is de treinbegeleider beide benen kwijt, de andere één been.
Das veel minder :( ,
hoogstwaarschijnlijk weer door een banale discussie, dat het dan weer zo moet aflopen... :(
Presario

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Presario »

Jammer dat zoiets weer moet gebeuren :(! God weet over wat ging het weer
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

Presario schreef:Jammer dat zoiets weer moet gebeuren :(! God weet over wat ging het weer
dat ze nog op de trein wouden springen terwijl de TBG al de AVG had gedraaid.
Trammist

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Trammist »

Verschrikkelijk.
jan_olieslagers
Berichten: 3581
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad heel erg. Ik kan enkel hopen dat die "reiziger" een zwaar proces aan zijn been krijgt.
Nuja, of aan wat er van overschiet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wimpie

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Wimpie »

Een treinbegeleider en een reiziger zijn rond 12.30 uur in het station van Dinant zwaargewond geraakt. Op het moment dat een trein vertrok, belandden de twee op de sporen. De begeleider verloor beide benen, bij de andere man zal het uiteinde van de voet geamputeerd moeten worden.

Woordenwisseling
Het ongeval zou het gevolg zijn van een woordenwisseling tussen beiden. De treinbegeleider had pas het vertreksignaal geactiveerd voor de machinist toen de andere man, een zeventiger, op de proppen kwam: hij wou nog opstappen op de trein richting Houyet. De twee belandden op de sporen en werden gegrepen door een trein.

Helikopter
De treinbegeleider werd met de helikopter naar een ziekenhuis in Charleroi afgevoerd. De zeventiger werd met de ambulance overgebracht naar het lokale universitaire ziekenhuis. Na de feiten kwamen het parket van Dinant en zowel de lokale politie, de recherche als de spoorwegpolitie ter plaatse.

Dienstregeling licht verstoord
De vertrekkende trein reed op de lijn Dinant-Houyet. In het volgende station, Anseremme, hield de trein halt en werd die onmiddellijk stopgezet. Rond 15.30 uur werden de passagiers met een andere trein weggevoerd. De dienstregeling raakte volgens spoornetbeheerder Infrabel na de feiten licht verstoord. De juridische dienst van de NMBS wacht het resultaat van het onderzoek af, vooral ze zich wil uitspreken over eventuele juridische stappen tegen de treinreiziger

Moet ge daarvoor in de 70 geworden zijn :s
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door AlexNL »

Iemand in de zeventig die eigenwijs genoeg is om ná de AVG nog in te willen stappen, en omdat dat niet mag dan maar begint te trekken en te duwen tot ze beiden onder te trein belanden? Ik zou het in een absurdistische sketch verwachten, niet in het echte leven. Je zou verwachten dat iemand van die leeftijd wel beter weet... ik had eerder verwacht dat het een jongen van 17 zou zijn ofzo, die de risico's nog niet kent.

Mijn medeleven gaat uit naar de TBG... 2 benen kwijt, arme man :(
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door groentje »

Ook bij een 17-jarige is het niet goed te praten, hoor. Dat het een 70-jarige betreft maakt het inderdaad wel nog onbegrijpelijker. Alle sterkte aan die treinbegeleider. Het had nog veel erger kunnen zijn, maar ik kan me voorstellen dat die daar geen boodschap aan heeft.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

260689 schreef:klopt der moet altijd iets ergs gebeuren voor ze misschien iets zullen veranderen aan de zaak
Ik begrijp nog steeds niet waarom na het geven van het vertrek, niet ALLE deuren worden gesloten, inclusief die waar de treinbegeleider is opgestapt.
De procedure zoals ze nu is, is toch om problemen vragen.
Nu staat de treinbegeleider dikwijls nog een minuut of langer in een open deur, met alle zinloze discussies als gevolg.
Waarom mag die ene deur slechts gesloten worden op het moment dat de trein effectief vertrekt ?
Ik heb daar nog geen enkel zinnig antwoord op gehoord.
Wat kan er nog gebeuren tussen het moment dat de andere deuren zijn gesloten en het moment dat de trein vertrekt en waar de treinbegeleider enige invloed zou kunnen op hebben ?

Ik lees zonet op de VRT site dat de collega's van de TBG in Luik even het werk hebben stilgelegd en net hetzelfde eisen als ik hier kom te zeggen, namlijk dat alle deuren gesloten worden voor het vertrek. Ik kan ze enkel maar gelijk geven.
De huidige procedure zal problemen en ongevallen blijven geven en heeft geen enkele zin.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 2012 »

Adler schreef:
260689 schreef:klopt der moet altijd iets ergs gebeuren voor ze misschien iets zullen veranderen aan de zaak
Ik begrijp nog steeds niet waarom na het geven van het vertrek, niet ALLE deuren worden gesloten, inclusief die waar de treinbegeleider is opgestapt.
De procedure zoals ze nu is, is toch om problemen vragen.
Nu staat de treinbegeleider dikwijls nog een minuut of langer in een open deur, met alle zinloze discussies als gevolg.
Waarom mag die ene deur slechts gesloten worden op het moment dat de trein effectief vertrekt ?
Ik heb daar nog geen enkel zinnig antwoord op gehoord.
Wat kan er nog gebeuren tussen het moment dat de andere deuren zijn gesloten en het moment dat de trein vertrekt en waar de treinbegeleider enige invloed zou kunnen op hebben ?

Ik lees zonet op de VRT site dat de collega's van de TBG in Luik even het werk hebben stilgelegd en net hetzelfde eisen als ik hier kom te zeggen, namlijk dat alle deuren gesloten worden voor het vertrek. Ik kan ze enkel maar gelijk geven.
De huidige procedure zal problemen en ongevallen blijven geven en heeft geen enkele zin.
HET zinnig antwoord waarom de deuren pas nadat de trein in beweging is mag gesloten worden ...

... dateerd nog van het stoom-tijdperk, toen er nog geen automatische deuren waren. De treinbegeleider(s) moesten er op toe zien als ze de deuren dichtgesmeten hadden dat er niemand na hun rug die deuren weer open deden en dit moesten ze nakijken tot de trein goed en wel aan het rijden was.

Men is al heel lang vragende partij om die regel te wijzigen, maar tot op heden zonder succes :?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door 260689 »

Die procedure komt van vroeger nog (rijtuigen K1, I2, ...). Eens alle deuren dicht geklopt waren moest de treinbegeleider controle doen over de deuren of iemand niet terug uitstapte. Nu de dag van vandaag zijn het allemaal deuren op luchtdruk en hoeft de treinbegeleider niet meer te controleren aangezien het vertrek gegeven is. Je zou kunnen zeggen 'iemand trekt aan de noodhendel van de deur' maar ook dan heeft de treinbestuurder geen lamp deuren en zal dan na een bepaald aantal meters stoppen en de nodige maatregelingen treffen zoals: treinbegeleider oproepen via de radio,...
Ik denk dat we het allemaal overeens zijn dat de vertrekprocedure herzien moet worden. Beste oplossing is, Fluiten, deuren sluiten, controleren of ze allemaal dicht zijn, AVG draaien, en uw deur ook sluiten. Of zoals hier word gezegd (en misschien zou ik dit enkel in de grotere stations doen, niet in kleine stopplaatsen) het vertrek geven zoals in Nederland. Als de lamp brand dan pas het vertrek geven. In kleine stations of stopplaatsen zou ik met AVG werken en die hierboven beschreven procedure volgen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Adler »

260689 schreef:Die procedure komt van vroeger nog (rijtuigen K1, I2, ...).
Dat vermoedde ik dus ook al.
Dat die procedure nog steeds niet is veranderd, ligt waarschijnlijk eens te meer aan de oneindige bureaucratie van de NMBS, waar voor alles en nog wat, 37 comités moeten beslissen vooraleer er iets wordt veranderd.
Plaats reactie