Onbevoegde geeft vertreksein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door groentje »

Zo hoort het inderdaad, maar goed. Maar goed, met een beetje pech staat men niet klaar, en duurt het wat langer. Dan is het maar normaal dat of de boordchef of de onderchef perron de blok inlicht, me dunkt.
260689
Berichten: 3354
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door 260689 »

In een station met AVG sluit men de duren 20 seconde voor het vertrek uur. De overige 10seconde zijn voor de AVG. Als men nu 30seconde voor vertrek uur de avg draait heeft de blok 20 seconden voor het sein open te zetten. De overige 10secondes zijn voor de deuren te sluiten. Blijkt mij het meest ideale oplossing om geen investering aan te gaan. Gebruik de middelen die we nu hebben kunnen we perfect het Nederlands systeem mee vergelijken alleen hebben wij een iets meer gecontroleerde uitvoering.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Steven »

Dus 30 seconden voor vertrek deuren toe!! Daar gaan veel mensen op zagen hoor, ze doen nu al lastig over die 20 seconden van vandaag.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door AlexNL »

De witte lamp op de Nederlandse perrons is gekoppeld aan de vertrektijd van de trein in de systemen van ProRail, voor zover mij bekend. Vertragingen zijn hier ook in meegeteld. De witte lamp licht een ruim aantal seconden voor het vertrekmoment op, soms wel tot 30 seconden als ik me niet vergis.

Als de vertrektijd is aangebroken gaat die lamp branden, de conducteur sluit dan na een visuele inspectie (op instappende reizigers, bijvoorbeeld) de deuren, en zijn eigen deur als laatste.

De trein blijft vervolgens aan het perron staan totdat het sein open gaat. Het kan dus best voorkomen dat een trein 2 minuten aan een perron blijft wachten met alle deuren gesloten. Reizigers kunnen dan niet meer instappen, alle deuren zijn immers vergrendeld en de trein kan in principe ieder moment gaan wegrijden.

Ik zie niet in waarom dit systeem in België niet zou kunnen werken, de vertrektijden en vertragingen zijn als het goed is bekend, de lampjes hangen er al (gewoonweg de rozetjes anders aansturen) en het systeem is bewezen veilig. Nederland had tot 2005 ook een soortgelijke procedure als in België (laatste deur open), sinds dat is gewijzigd zijn er geen incidenten meer geweest.

Waarom dan zo moeilijk doen met sms'jes en weet ik veel wat? Dat doet niemand, volgens mij.
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:De witte lamp op de Nederlandse perrons is gekoppeld aan de vertrektijd van de trein in de systemen van ProRail, voor zover mij bekend. Vertragingen zijn hier ook in meegeteld. De witte lamp licht een ruim aantal seconden voor het vertrekmoment op, soms wel tot 30 seconden als ik me niet vergis.
De witte lamp is gekoppeld aan het volgende sein. Als dat niet rood is (als er dus een rijweg is vanaf het perron), dan zal de witte lamp branden. Het instellen van die rijweg hangt af van een aantal factoren, maar zal meestal inderdaad korte tijd voor de vertrektijd gebeuren.

Groetjes,
Rian
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door wimpiespoor »

Volgens mij gaat het Nederlandse vertreklicht pas branden als het sein waarvoor de trein staat uit de stand stop komt, en niet eerder. Oorspronkelijk was het vertreklicht niet gekoppeld aan het sein. Dat was er de oorzaak van dat diverse keren ten onrechte het vertrekbevel gegeven werd en de machinist (bestuurder) het sein dat nog in de stand stop stond negeerde. Dat heeft tot ongelukken geleid, waaronder het hele ernstige ongeluk bij Schiedam, met meer dan 10 doden, toen een D-trein frontaal op een sprinter botste.
Wim
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door AlexNL »

Ah, juist. Dan heeft mijn geheugen me even in de steek gelaten, bedankt voor het opfrissen! :) Dan nog denk ik dat een dergelijk systeem ook in België wel zijn nut zal bewijzen. Waarom sturen jullie niet eens een paar Infrabellers naar de Inktpot (ProRail's hoofdkantoor)? :lol:
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door wimpiespoor »

AlexNL schreef:Ah, juist. Dan heeft mijn geheugen me even in de steek gelaten, bedankt voor het opfrissen! :) Dan nog denk ik dat een dergelijk systeem ook in België wel zijn nut zal bewijzen. Waarom sturen jullie niet eens een paar Infrabellers naar de Inktpot (ProRail's hoofdkantoor)? :lol:
Volgens mij is het voldoende als onze Belgische vrienden in Roozendaal of Maastricht gaan kijken .... Trouwens, daar komen ze dagelijks.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Steven »

Het rijdend personeel komt daar zeker maar dat zijn niet de mensen die de beslissingsmacht over die vertrekprocedure.
260689
Berichten: 3354
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Dus 30 seconden voor vertrek deuren toe!! Daar gaan veel mensen op zagen hoor, ze doen nu al lastig over die 20 seconden van vandaag.
Wil je het niet deftig lezen of wa is da?
Ik zeg 20 Seconde dat den blok tijd heeft op het rijpad klaar te leggen zodat het sein open komt de overige 10 seconde (10 seconde voor het vertrek uur) deuren sluiten. Das geen 30 seconde op voorhand bij mijn wete.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Steven »

Allemaal mooi in theorie maar in de praktijk gaat dat sms gedoe enkel vertraging veroorzaken, niet meer of minder dan dat, zoveel eenvoudige niet elektronische systemen bestaan heden al en daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. Hoe meer stappen er zijn hoe meer kansen op vertragingen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Glodenox »

Ik was eerst vrij negatief over dit SMS-gebeuren, maar ik heb beginnen inzien dat dit eigenlijk wel iets effectief kan zijn!
Volgens mij is het de bedoeling dat er gebruik gemaakt wordt van een programma dat gewoon via SMS communiceert. Je gaat dan geen berichten intypen, maar het programma gaat bij het drukken op een knop dan via SMS de andere persoon een notificatie sturen. Op die manier lijkt dit mij wel een interessant idee aangezien vanwege GSM-R er op zo goed als alle plaatsen connectie is.

Daarnaast heb ik vandaag nog maar eens iemand zich (vrij terecht) zien kwaad maken dat, op die van de conducteur na, de deuren gesloten waren en dat hij niet begrijpt dat hij de trein niet meer op mag terwijl de trein duidelijk niet meteen ging vertrekken. Begrijp me niet verkeerd: ik begrijp dat het gewoon de procedure is die gevolgd werd en dat de trein op elk moment kan vertrekken vanaf dat punt, maar het lijkt me gewoon veel logischer dat de trein al een stuk verder rijdt aan het perron totdat hij bij het gesloten sein staat. Op deze manier kunnen alle deuren dicht en zien reizigers duidelijk dat die trein vertrokken is...

Greetings,
Glodenox
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Asterix »

Heeft om te beginnen wel elk station voldoende GSM-R dekking? Ik dacht dat er hiermee problemen zijn in, onder meer, het ondergrondse Antwerpen-Centraal...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Heeft om te beginnen wel elk station voldoende GSM-R dekking? Ik dacht dat er hiermee problemen zijn in, onder meer, het ondergrondse Antwerpen-Centraal...
Elk stukje spoor in België zou dekking moeten hebben, dus als er problemen zijn in Antwerpen is dat alleen een reden om daar de ontvangst eter te maken, niet om het systeem niet te gebruiken :wink:
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Onbevoegde geeft vertreksein

Bericht door dentheo »

Hoe werkt de vertrekprocedure in Frankrijk ? (is meestal meer relevant voor Belgie)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie