Ongeval Zwitserland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

als logische gevolg kan je ook stellen dat dlc dus een concurrentieel voordeel heeft tov de nmbs (lagere loonkost), en aldus misschien een beter toekomstperspectief biedt ... uiteindelijk maakt het geen verschil voor een bedrijf wie het vervoer doet, als ze maar de beste voorwaarden (prijs/dienstverlening/stiptheid) krijgen.

kan dlc trouwens een klacht indienen indien nmbs infrabel dwingt te staken?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:als logische gevolg kan je ook stellen dat dlc dus een concurrentieel voordeel heeft tov de nmbs (lagere loonkost), en aldus misschien een beter toekomstperspectief biedt ... uiteindelijk maakt het geen verschil voor een bedrijf wie het vervoer doet, als ze maar de beste voorwaarden (prijs/dienstverlening/stiptheid) krijgen.

kan dlc trouwens een klacht indienen indien nmbs infrabel dwingt te staken?

aangezien zowel nmbs als infrabel onder de holding vallen denk ik dat dit nog delikaat kan liggen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Miljaarde schreef:
Concurrent schreef:Vol protest eerder :P

Had ik niet op de trein gesukkeld , dan had ik op de Bus beland zenne :lol: Dus troost U :lol: :lol:

Je zegt maar wat, ik had graag echte argumenten gehoord Concurrent.Wat is uw protest nu eigenlijk? Is de uitbreiding van Dlc nu echt het enige wat telt voor u? Ik begrijp u niet echt Concurrent, je moet eens verder kijken dan uw neus lang is. Bij een ander bedrijf (zijnde de nmbs) kun je meer verdienen voor hetzelfde werk. (uit respect voor u ga ik hier geen cijfers noemen)

Als je objectief en eerlijk bent, dan moet je zeggen dat de nmbs hier betere voorwaarden heeft dan DLC, dat is de enige waarheid hierover.

We zouden dit allemaal veel meer in de verf moeten zetten aan mensen die treinbestuurder willen worden. Nmbs betaalt beter dan Dlc en heeft veel betere arbeidsvoorwaarden en extralegale voordelen. Zo is dat!

Groeten
kan ik niets meer aan toevoegen, als personeelslid is da toch wat telt dacht ik zo :-)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

prahsharp schreef:als logische gevolg kan je ook stellen dat dlc dus een concurrentieel voordeel heeft tov de nmbs (lagere loonkost), en aldus misschien een beter toekomstperspectief biedt ... uiteindelijk maakt het geen verschil voor een bedrijf wie het vervoer doet, als ze maar de beste voorwaarden (prijs/dienstverlening/stiptheid) krijgen.

kan dlc trouwens een klacht indienen indien nmbs infrabel dwingt te staken?
Hier haal je iets interessants aan, prahsharp. Dlc heeft inderdaad op dat vlak een concurrentie-voordeel. Ze hebben minder kosten aan hun personeel. De vraag die ik dan stel is wat het sociaalst is? Als Dlc sterk groeit ten nadele van de nmbs op het vlak van goederenvervoer (sommigen hun natte droom blijkbaar), dan is het logische gevolg dat meer mensen bij Dlc zullen werken aan slechtere arbeidsvoorwaarden. Als de Nmbs ten gevolge hiervan jobs moet schrappen, dan zijn er ook minder mensen die van het betere nmbs-statuut kunnen genieten.

Als men wil dat de nmbs aan dezelfde regels onderworpen is als de prive-concurrenten dan moet je ook consequent zijn en durven zeggen dat elk transportbedrijf via het spoor dezelfde arbeidsvoorwaarden moet kunnen aanbieden. het is volgens mij dan ook socialer dat er voor iedereen die bij een goederenbedrijf werkt als machinist 1 enkel 'statuut' is en 1 enkele loonschaal zou zijn. Op die voorwaarde (maar wie ben ik?) mogen er voor mij 100 privebedrijven komen in Belgie.

Ik weet niet of er vakbonden zijn bij Dlc, maar als er zouden zijn, dan moeten zij daar eens grondig over nadenken...

Als machinisten zouden we met 1 stem moeten spreken op dat vlak, ongeacht of je bij nmbs of Dlc werkt.

:idea: :roll: :idea:
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

idd, volledig mee eens. 1 statuut is het eerlijkst ...

Maar dan zit je bij de keuze tussen een afname van voordelen van de NMBS (ondenkbaar, stakingen vanaf dat iemand het idee nog maar zou opperen) of het dwingen van de andere bedrijven om meer loon etc. uit te betalen.

In dat geval verdwijnt,zoals gezegd, een stukje van het concurrentieel voordeel van de privé. (schaalvergroting werkt in het voordeel van B-cargo, flexibiliteit in het voordeel van de privé). Misschien verdwijnt dan een reden om nog nieuwe privébedrijven op te richten in België.

Eventueel krijgen we (dan) ook een ryanair-effect. Goedkopere TB's kunnen onder Pools/Duits/Sloveens/Iers contract (toegelaten via EU) job's afnemen (cfr vrachtwagenchauffeurs). (Als die opgeleid voor het Belgische net geraken uiteraard) En ook B-cargo overleeft niet/marginaliseert in dit scenario.

Verder ben ik ervan overtuigd (zonder echt te weten, ben geen insider, geen cheminot) dat er bij de spoorwegen heel wat scheefgegroeide situaties zijn, zeker organisatorisch (als ik hoor hoeveel hier gesproken wordt van planton zitten, hoeveel losse ritten je ziet) als sociaal (vakbonden in het bestuur/beleid?). Het heeft geen zin om scheefgroei (qua regelneverij bv) ook in de privé te verplichten, dan zou een van de redenen tot privatisering nl het concurrentieel maken van spoorwegtransport tov andere transportmodi, wegvallen.

Miljaarde schreef:Als men wil dat de nmbs aan dezelfde regels onderworpen is als de prive-concurrenten dan moet je ook consequent zijn en durven zeggen dat elk transportbedrijf via het spoor dezelfde arbeidsvoorwaarden moet kunnen aanbieden

Uiteindelijk blijft hier de vrije markt spelen. Als mensen voor XXX€ bij dlc TB willen spelen, en dit is wettelijk, waarom niet? Als er niet genoeg kandidaten meer zijn zullen de lonen wel stijgen. Zo niet, B-cargo kan nieuw personeel ook aan dezelfde voorwaarden tewerkstellen. Uiteindelijk probeer je als consument zelf ook de beste koop te doen, dus waarom een firma niet?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou het doodjammer vinden moest B-cargo/NMBS verdwijnen/in de problemen geraken. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze zelf hun lot in handen hebben, en dringend moeten handelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

effe vermelden dat wat je daar schrijft van planton zitten enkel van toepassing is voor grote stelplaatsen en dit wel degelijk nodig is, soms zijne er zelfs te weinig van, dit soort dienten is nodig voor als er bestuurders te laat zijn, problemen met andere trein(en) en zo meer schaf deze diensten volledig af over het land en je gaat pas zien wat voor een soep het kan worden
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

prahsharp schreef:idd, volledig mee eens. 1 statuut is het eerlijkst ...

Maar dan zit je bij de keuze tussen een afname van voordelen van de NMBS (ondenkbaar, stakingen vanaf dat iemand het idee nog maar zou opperen) of het dwingen van de andere bedrijven om meer loon etc. uit te betalen.

In dat geval verdwijnt,zoals gezegd, een stukje van het concurrentieel voordeel van de privé. (schaalvergroting werkt in het voordeel van B-cargo, flexibiliteit in het voordeel van de privé). Misschien verdwijnt dan een reden om nog nieuwe privébedrijven op te richten in België.

Eventueel krijgen we (dan) ook een ryanair-effect. Goedkopere TB's kunnen onder Pools/Duits/Sloveens/Iers contract (toegelaten via EU) job's afnemen (cfr vrachtwagenchauffeurs). (Als die opgeleid voor het Belgische net geraken uiteraard) En ook B-cargo overleeft niet/marginaliseert in dit scenario.

Verder ben ik ervan overtuigd (zonder echt te weten, ben geen insider, geen cheminot) dat er bij de spoorwegen heel wat scheefgegroeide situaties zijn, zeker organisatorisch (als ik hoor hoeveel hier gesproken wordt van planton zitten, hoeveel losse ritten je ziet) als sociaal (vakbonden in het bestuur/beleid?). Het heeft geen zin om scheefgroei (qua regelneverij bv) ook in de privé te verplichten, dan zou een van de redenen tot privatisering nl het concurrentieel maken van spoorwegtransport tov andere transportmodi, wegvallen.

Miljaarde schreef:Als men wil dat de nmbs aan dezelfde regels onderworpen is als de prive-concurrenten dan moet je ook consequent zijn en durven zeggen dat elk transportbedrijf via het spoor dezelfde arbeidsvoorwaarden moet kunnen aanbieden

Uiteindelijk blijft hier de vrije markt spelen. Als mensen voor XXX€ bij dlc TB willen spelen, en dit is wettelijk, waarom niet? Als er niet genoeg kandidaten meer zijn zullen de lonen wel stijgen. Zo niet, B-cargo kan nieuw personeel ook aan dezelfde voorwaarden tewerkstellen. Uiteindelijk probeer je als consument zelf ook de beste koop te doen, dus waarom een firma niet?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou het doodjammer vinden moest B-cargo/NMBS verdwijnen/in de problemen geraken. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze zelf hun lot in handen hebben, en dringend moeten handelen.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het werk van machinist minder gaat verdienen door prive-bedrijven toe te laten (in die situatie zitten we nu bij Dlc) Je kunt er inderdaad over discussieren wat je in dat ene statuut allemaal zou opnemen, maar loonschalen, extralegale voordelen, enz... zijn toch wel van groot belang. En wat is regelneverij? ik heb geleerd dat ieder regeltje wel zijn reden heeft , er zijn inderdaad overdrijvingen, daar heb je gelijk in, maar veralgemenen is altijd gevaarlijk. 1 voorbeeld is bvb 14 uren tussen 2 diensten. Bij Nmbs heb je het recht om daar moeilijk over te doen als dat niet gehaald word, bij dlc lig je buiten om het nu even scherp te stellen(met alle sociale dramas van dien) Ziedaar de beste koop van firma's. Ziedaar de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, ziedaar de vrije markt...

Met zuiver economische redeneringen kun je alles uitleggen en verlies je het menselijke aspect soms uit het oog, een genuanceerd evenwicht is hier op zijn plaats. Wij zijn allemaal mensen die vooruit willen en niet achteruit.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Steven schreef:effe vermelden dat wat je daar schrijft van planton zitten enkel van toepassing is voor grote stelplaatsen en dit wel degelijk nodig is, soms zijne er zelfs te weinig van, dit soort dienten is nodig voor als er bestuurders te laat zijn, problemen met andere trein(en) en zo meer schaf deze diensten volledig af over het land en je gaat pas zien wat voor een soep het kan worden
Ik neem aan dat planton diensten in grote depots hun nut hebben. Maar is het niet mogelijk die mensen tijdens hun betaalde uren iets nuttigs te laten doen? In het bedrijf waar ik deze zomer vakantiewerk deed was er ook altijd een chauffeur in reserve. Maar deze man zat geen 8u te niksen, als hij niet aan het rijden was, was hij bezig met vanalles anders, gaande van administratie bijwerken tot de lavabo repareren .... er is altijd wel iets te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

neen, trouwens voor administratie zijn wij niet opgeleid of denk je da wij ook nog is verstand hebben van personeeldosiers? welk loon moeten ze ons dan wel niet geven. als planton moet je steeds te beschikking zijn en onmiddelijk ingezet kunnen worden. indien je ook nog andere taken moet doen word dat wel een beetje lastig allemaal. zo kan je voor iedereen het onderste uit de kan halen he
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Miljaarde schreef: Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het werk van machinist minder gaat verdienen door prive-bedrijven toe te laten (in die situatie zitten we nu bij Dlc) Je kunt er inderdaad over discussieren wat je in dat ene statuut allemaal zou opnemen, maar loonschalen, extralegale voordelen, enz... zijn toch wel van groot belang. En wat is regelneverij? ik heb geleerd dat ieder regeltje wel zijn reden heeft , er zijn inderdaad overdrijvingen, daar heb je gelijk in, maar veralgemenen is altijd gevaarlijk. 1 voorbeeld is bvb 14 uren tussen 2 diensten. Bij Nmbs heb je het recht om daar moeilijk over te doen als dat niet gehaald word, bij dlc lig je buiten om het nu even scherp te stellen(met alle sociale dramas van dien) Ziedaar de beste koop van firma's. Ziedaar de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, ziedaar de vrije markt...

Met zuiver economische redeneringen kun je alles uitleggen en verlies je het menselijke aspect soms uit het oog, een genuanceerd evenwicht is hier op zijn plaats. Wij zijn allemaal mensen die vooruit willen en niet achteruit.
Uiteraard willen alle mensen vooruit, ik ook. Maar je moet ook naar het groter plaatje kijken. De tijd van grote overheidsbedrijven is voorbij. Ofwel worden ze drastisch omgevormd (In de tijd van de RTT werkten er 44 mensen in de kantine, nu bij belgacom nog 6.....) ofwel gaan ze failliet (Sabena).

Er zal altijd een behoorlijk betaalde baan blijven voor goede vakmensen, maar een deel van de sociale verworvenheden zijn niet meer realistisch. Onderwijzers worden ook niet meer vastbenoemd (alle chanse, ooit een jonge, dynamische, competente en knappe :wink: lerares frans na 2 weken zien verdwijnen voor een oude zure tante), gewone militairen zwaaien af op hun 30-35 ipv 40-45, brugpensioen wordt teruggeschroeft.

Want geef toe, dat bv familie van gepensioneerde werknemers goedkoop (gratis?) mag rijden op de trein, is misschien wel leuk, maar niet noodzakelijk. Een werknemer van Shell tankt ook niet gratis.

Uiteindelijk zijn mensen niet dom. Als de NMBS zoveel betere voorwaarden en verloning biedt, zal dlc snel zien dat zijn TB's niet blijven, en iets doen aan de lonen&voorwaarden. Anderzijds zal B-cargo/NMBS zien dat ze niet concurrentieel zijn, en iets (moeten) doen aan zijn organisatie. Een gulden middenweg zal wel bereikt worden.

En over regels: die zijn er om nageleeft te worden. Enkel verzekeringstechnisch is het al onaanvaardbaar om dat niet te doen. Anderzijds dienen regels wel hun nut te hebben. Regels over de kleur van de voorkant van een loc, de exacte positie tot op de cm van de lampen etc hebben geen nut.
De 14-uren regel heeft zeer nut en is zelfs noodzakelijk (wat zijn eigenlijk de wettelijke rij-rust tijden van een vrachtwagenchauffeur?) Maar een beetje flexibiliteit mag wel, op een kwartier komt het niet aan, zolang dat dat niet systematisch gebeurd (hoe goet je dit in regels?). Als TB laat je je trein naar het FNND toch ook niet ergens tussen lier en berchem staan omdat je shift van 8u net om is?
Laatst gewijzigd door prahsharp op 23 mei 2006, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Steven schreef:neen, trouwens voor administratie zijn wij niet opgeleid of denk je da wij ook nog is verstand hebben van personeeldosiers? welk loon moeten ze ons dan wel niet geven. als planton moet je steeds te beschikking zijn en onmiddelijk ingezet kunnen worden. indien je ook nog andere taken moet doen word dat wel een beetje lastig allemaal. zo kan je voor iedereen het onderste uit de kan halen he
Bonnen per kleur sorteren, toezicht houden, een buis vasthouden in een atelier, koffie zetten, een klein defect herstellen, kijken of alle documenten nog in de loc's liggen, stuurposten uitkuisen, batterijspanningen nakijken, duurklinken smeren .... daar moet je geen opleiding voor hebben. En als ze je nodig hebben ben je er toch direct met de huidige communicatiemiddelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:
Steven schreef:neen, trouwens voor administratie zijn wij niet opgeleid of denk je da wij ook nog is verstand hebben van personeeldosiers? welk loon moeten ze ons dan wel niet geven. als planton moet je steeds te beschikking zijn en onmiddelijk ingezet kunnen worden. indien je ook nog andere taken moet doen word dat wel een beetje lastig allemaal. zo kan je voor iedereen het onderste uit de kan halen he
Bonnen per kleur sorteren, toezicht houden, een buis vasthouden in een atelier, koffie zetten, een klein defect herstellen, kijken of alle documenten nog in de loc's liggen, stuurposten uitkuisen, batterijspanningen nakijken, duurklinken smeren .... daar moet je geen opleiding voor hebben. En als ze je nodig hebben ben je er toch direct met de huidige communicatiemiddelen.
effe een korte situatie schets :-) wat kan en niet kan van uw lijstje :-)
bonnen sorteren? da doen ze al bij treinwachters :-), koffie zetten? daar dienen automaten voor (geld insteken en kiezen), defecten herstellen?? welke defecten bedoel je dan?, alle documenten? de enige die er moet liggen zijn volgfiche in elke stuurpost en logboek maar dat kunnen wij niet doen wegens geen locs aanwezig in brussel zuid :-), stuurposten idem als documenten, batterijspanning idem, deurklink idem, ...

als bestuurders van brussel zuid zitten wij reserve of planton in een kantoorgebouw in de frankrijkstraat, geen locs of werklplaats in de buurt
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Je gaat me niet vertellen dat er in een hoofdkwartier als dat van de NMBS geen niet-dringende eenvoudige adminstratieve taken zijn, die je met 5 min opleiding kunt doen. Ik neem aan dat je dat niet plezant vindt, je bent uiteindelijk aangenomen om treintjes te rijden, niet om klerk te spelen (wees blij dat ik je nog niet stationswc's laat kuisen 8)), maar als zoon van een zelfstandige kan ik er niet bij dat men mensen betaalt om niets te doen. Daarvoor is arbeid in België veel te duur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

prahsharp schreef:Je gaat me niet vertellen dat er in een hoofdkwartier als dat van de NMBS geen niet-dringende eenvoudige adminstratieve taken zijn, die je met 5 min opleiding kunt doen. Ik neem aan dat je dat niet plezant vindt, je bent uiteindelijk aangenomen om treintjes te rijden, niet om klerk te spelen (wees blij dat ik je nog niet stationswc's laat kuisen 8)), maar als zoon van een zelfstandige kan ik er niet bij dat men mensen betaalt om niets te doen. Daarvoor is arbeid in België veel te duur.
heel af en toe bezorgen we de interne post (van frankrijkstraat naar fonsnylaan) of help ik de telefonist even door zijn werk, maar echt iets specifiek is er dus niet
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

prahsharp schreef:
Miljaarde schreef: Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het werk van machinist minder gaat verdienen door prive-bedrijven toe te laten (in die situatie zitten we nu bij Dlc) Je kunt er inderdaad over discussieren wat je in dat ene statuut allemaal zou opnemen, maar loonschalen, extralegale voordelen, enz... zijn toch wel van groot belang. En wat is regelneverij? ik heb geleerd dat ieder regeltje wel zijn reden heeft , er zijn inderdaad overdrijvingen, daar heb je gelijk in, maar veralgemenen is altijd gevaarlijk. 1 voorbeeld is bvb 14 uren tussen 2 diensten. Bij Nmbs heb je het recht om daar moeilijk over te doen als dat niet gehaald word, bij dlc lig je buiten om het nu even scherp te stellen(met alle sociale dramas van dien) Ziedaar de beste koop van firma's. Ziedaar de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, ziedaar de vrije markt...

Met zuiver economische redeneringen kun je alles uitleggen en verlies je het menselijke aspect soms uit het oog, een genuanceerd evenwicht is hier op zijn plaats. Wij zijn allemaal mensen die vooruit willen en niet achteruit.
Uiteraard willen alle mensen vooruit, ik ook. Maar je moet ook naar het groter plaatje kijken. De tijd van grote overheidsbedrijven is voorbij. Ofwel worden ze drastisch omgevormd (In de tijd van de RTT werkten er 44 mensen in de kantine, nu bij belgacom nog 6.....) ofwel gaan ze failliet (Sabena).

Er zal altijd een behoorlijk betaalde baan blijven voor goede vakmensen, maar een deel van de sociale verworvenheden zijn niet meer realistisch. Onderwijzers worden ook niet meer vastbenoemd (alle chanse, ooit een jonge, dynamische, competente en knappe :wink: lerares frans na 2 weken zien verdwijnen voor een oude zure tante), gewone militairen zwaaien af op hun 30-35 ipv 40-45, brugpensioen wordt teruggeschroeft.

Want geef toe, dat bv familie van gepensioneerde werknemers goedkoop (gratis?) mag rijden op de trein, is misschien wel leuk, maar niet noodzakelijk. Een werknemer van Shell tankt ook niet gratis.

Uiteindelijk zijn mensen niet dom. Als de NMBS zoveel betere voorwaarden en verloning biedt, zal dlc snel zien dat zijn TB's niet blijven, en iets doen aan de lonen&voorwaarden. Anderzijds zal B-cargo/NMBS zien dat ze niet concurrentieel zijn, en iets (moeten) doen aan zijn organisatie. Een gulden middenweg zal wel bereikt worden.

En over regels: die zijn er om nageleeft te worden. Enkel verzekeringstechnisch is het al onaanvaardbaar om dat niet te doen. Anderzijds dienen regels wel hun nut te hebben. Regels over de kleur van de voorkant van een loc, de exacte positie tot op de cm van de lampen etc hebben geen nut.
De 14-uren regel heeft zeer nut en is zelfs noodzakelijk (wat zijn eigenlijk de wettelijke rij-rust tijden van een vrachtwagenchauffeur?) Maar een beetje flexibiliteit mag wel, op een kwartier komt het niet aan, zolang dat dat niet systematisch gebeurd (hoe goet je dit in regels?). Als TB laat je je trein naar het FNND toch ook niet ergens tussen lier en berchem staan omdat je shift van 8u net om is?
een regel die voor u niet nuttig lijkt of niet van belang, is dat heel dikwijls wel voor andere mensen. Het is niet omdat iets voor u niet belangrijk is, dat je het zou moeten afschaffen. Vandaar dat ik de gepensioneerden hun vrijkaart gun. Je kunt die mensen niet straffen alleen maar omwille van het economische nut ervan.(namelijk meer plaats in trein of zo) Ik vind dat een erg economisch gerichte redenering. En mensen zijn inderdaad niet dom, maar de baas is gewiekster dan de werknemer en kan met weinig regels hem naar zijn pijpen doen dansen. En dat kan dus niet. Ik vind dat iedereen nog altijd het recht heeft om vrij te zijn in zijn doen en laten. Zoveel mogelijk. Ik wil echt geen slaaf worden van een economisch systeem. Maa een regelnicht ben ekik nu ook weer nie zulle

wettelijke rusttijden van chauffeurs zijn 4 uren rijden een kwartier rust, 4 uren rijden en dan stoppen...iets in die aard
Plaats reactie