NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Adler »

Bron: VRT

De NMBS heeft een spoorplan klaar voor het noorden van Limburg. In de Limburgse maar ook in de Antwerpse Kempen wonen 700.000 mensen en die kunnen te weinig gebruik maken van het spoorvervoer. De treinen die er nu al rijden, blijken enorm populair, vandaar de uitbreiding.

Wat meteen in het oog springt, zijn de betere verbindingen met de belangrijke Vlaamse steden. Vanaf nu zullen er om het halfuur rechtstreekse treinen rijden naar Antwerpen en Brussel.

Goed nieuws ook voor wie vanuit Limburg naar Nederland moet. De verbinding tussen Hasselt en Weert gaat opnieuw open, en vanuit Weert zijn er snelle verbindingen met Eindhoven, Amsterdam en Utrecht.

Met het spoorplan wil de NMBS een inhaalbeweging maken voor een enigszins benadeelde regio. In de Kempen wonen zowat 700.000 mensen die niet altijd gebruik kunnen maken van het treinvervoer. Het is de bedoeling om het reizigersaantal tegen 2020 met dertig procent op te krikken.

Dan zal er eerst nog behoorlijk wat werk aan de winkel zijn. Voor de heropening van de lijn Hasselt-Weert moeten de sporen weer aangelegd worden, want daar ligt nu een toeristisch fietspad. Bovendien moeten de plannen nog worden voorgelegd aan de federale overheid en aan de burgemeesters.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Steven »

Komt het Nederlandse Prorail dan ook niet een klein beetje in dit plan voor. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Weert plots Infrabeldomein is?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Adler »

Steven schreef:Komt het Nederlandse Prorail dan ook niet een klein beetje in dit plan voor. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Weert plots Infrabeldomein is?
De plannen voor een verbinding naar Weert zijn zeker niet nieuw.
Al in november 1998 zei de toenmalige directeur-generaal van de NMBS, Antoine Martens, dat de NMBS zelfs de kosten wou betalen op Nederlands grondgebied voor de aansluiting naar Weert.
Er was toen zelfs al een NS-NMBS werkgroep om dit te bestuderen.
De NS was daar echter nooit voor geinteresseerd.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door LML »

Om effe over die werkgroepen te beginnen die Neerpelt-Weert graag wil zien heropenen voor reizigersverkeer:

Jaren '80 en '90
WOVK: Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen. Sinds de 'Teutenexpress' voor het laatst gereden heeft (met MW41'ers) tussen Neerpelt en Weert, heb ik van deze werkgroep niets meer gehoord. Ik ben er trouwens zeker van dat de WOVK niet meer bestaat...

Jaren 2000
WEPIJR: WErkgroep Personenvervoer IJzeren Rijn. Sinds kort noemt de werkgroep WTNW: Werkgroep Treinreizigers Neerpelt Weert
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door LML »

Adler schreef:Bron: VRT

De NMBS heeft een spoorplan klaar voor het noorden van Limburg. In de Limburgse maar ook in de Antwerpse Kempen wonen 700.000 mensen en die kunnen te weinig gebruik maken van het spoorvervoer. De treinen die er nu al rijden, blijken enorm populair, vandaar de uitbreiding.

Wat meteen in het oog springt, zijn de betere verbindingen met de belangrijke Vlaamse steden. Vanaf nu zullen er om het halfuur rechtstreekse treinen rijden naar Antwerpen en Brussel.

Goed nieuws ook voor wie vanuit Limburg naar Nederland moet. De verbinding tussen Hasselt en Weert gaat opnieuw open, en vanuit Weert zijn er snelle verbindingen met Eindhoven, Amsterdam en Utrecht.

Met het spoorplan wil de NMBS een inhaalbeweging maken voor een enigszins benadeelde regio. In de Kempen wonen zowat 700.000 mensen die niet altijd gebruik kunnen maken van het treinvervoer. Het is de bedoeling om het reizigersaantal tegen 2020 met dertig procent op te krikken.

Dan zal er eerst nog behoorlijk wat werk aan de winkel zijn. Voor de heropening van de lijn Hasselt-Weert moeten de sporen weer aangelegd worden, want daar ligt nu een toeristisch fietspad. Bovendien moeten de plannen nog worden voorgelegd aan de federale overheid en aan de burgemeesters.
In een gelijkaardig persbericht, maar dan in HbvL (Het belang van Limburg), spreekt men over een elektrificatie Herentals-Mol-Hamont... (huh?). Van daaruit kunnen dan om het half uur treinen naar Antwerpen en Brussel rijden. Kan men dan voor die kleine 6 km den draad niet verder trekken tot en Weert en vanuit Weert evt. treinen van/naar Antwerpen en/of Brussel inleggen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door giuseppe »

Het Nederlandse baanvak is helemaal nieuw aangelegd twee jaar geleden voor die paar goederentreinen per dag. Er zal alleen beveiliging aangelegd moeten worden (Alhoewel dat op Maastricht Randwijck-Visé grens ook nog steeds niet is gebeurd) en misschien uitbreiding van de perroncapaciteit in Weert.

Qua gelden zal het in Nederland geen probleem zijn want er is op het ogenblik veel aandacht voor grensoverschrijdend treinvervoer (Al flinke bedragen gereserveerd voor lightrail in Maastricht en spoorlijn Heerlen - Aken via Kerkrade en Avantis)
Paul1946

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Paul1946 »

Eindelijk zou ik zeggen. Ik vermoed zo dat de NMBS de hete adem van De Lijn in de nek voelt (Zie Spartacus plan). Zo meen ik ook te weten dat de gemeente Genk heel geïnteresseerd is in lijn 18 en dit in verband let goederenvervoer voor de haven van Genk - zeker als de Ijzeren Rijn terug ter sprake zou komen.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door giuseppe »

Maar als de NMBS toch eindelijk wil investeren, kan het spartacusplan eigenlijk afgeserveerd worden. Maastricht - Hasselt kan voor een fractie van de kosten per spoor.
Rob

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Rob »

Dat wordt drummen op die 1 m brede asfaltstrook, die ooit lijn 18 was, als er én fietsers, én de sneltram van De Lijn én treinen van de NMBS op willen gaan rijden, in beide richtingen dan nog wel.

"Lijn 18" loopt doorheen geen enkel centrum. Enerzijds is dat zalig voor de fietsers die er nu gebruik van maken als toeristische route, die m.i. onontbeerlijk is in het kader van het knooppuntennetwerk. Als die route moet sneuvelen voor Spartacus of voor de NMBS zou dat Limburg als fietsparadijs serieus degraderen. Anderzijds genereert dat traject amper trein- of tramreizigers, tenzij men op bepaalde plaatsen transferiums bouwt in het veld:
*in Houthalen passeert de route achter een woonwijk die ver van het centrum ligt
*in Helchteren kruist lijn 18 meerdere invalswegen naar het centrum, maar dan wel telkens zeer ver weg van het centrum (zeker niet op wandelafstand)
*in Wijchmaal gaat de route dwars door het dorp, maar heeft Wijchmaal nu nog wel nood aan een trein?
*in Eksel kruist de route de N747 waar nu nog niet eens een bus over rijdt, terwijl daar vroeger wel het station van Eksel lag
*in Overpelt zijn er talrijke kruisingen met invalswegen, maar dan weer telkens ver van het centrum

Men zal de gehele lijn 15 (dus ook de tak Mol-Hasselt) moeten elektrificeren en dubbelsporig maken (of voldoende uitwijksporen voorzien) als men de capaciteit drastisch wil verhogen en rechtstreeks naar Brussel sporen; ik zie nog geen MW41'ers doorheen de Brusselse noordzuidverbinding boemelen. Bovendien is de missing link tussen Herentals en Aarschot onontbeerlijk om efficiënt van Neerpelt (laat staan Hamont of Weert) naar Leuven en Brussel te sporen. Als men, zoals de toeristentreinen, van Neerpelt over Lier naar Mechelen spoort, kan men beter een overstap voorzien in Lier zoals nu al het geval is.

Spartacus lijkt mij ideaal om Noord-Limburg te ontsluiten, op voorwaarde dat de tram grotendeels zal rijden over de N715, de oude bijna kaarsrechte verbinding tussen Hasselt en Eindhoven, die knal doorheen de centra van Houthalen, Helchteren en Hechtel gaat en zijn rol als verbindingsweg toch heeft verloren aan de N74. De heropening van lijn 18 door de NMBS (of recyclage ervan door Spartacus als verbinding tussen Hasselt en Neerpelt) daarentegen zal het fietstoerisme zwaar verstoren, tussen Zonhoven en Neerpelt amper reizigers kunnen aantrekken en de prachtige bucolische landschappen aantasten met bovenleidingen, dubbele sporen en om de 100 m overweginstallaties.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door dcr »

Rob schreef:
Men zal de gehele lijn 15 (dus ook de tak Mol-Hasselt) moeten elektrificeren en dubbelsporig maken (of voldoende uitwijksporen voorzien) als men de capaciteit drastisch wil verhogen en rechtstreeks naar Brussel sporen; ik zie nog geen MW41'ers doorheen de Brusselse noordzuidverbinding boemelen. Bovendien is de missing link tussen Herentals en Aarschot onontbeerlijk om efficiënt van Neerpelt (laat staan Hamont of Weert) naar Leuven en Brussel te sporen. Als men, zoals de toeristentreinen, van Neerpelt over Lier naar Mechelen spoort, kan men beter een overstap voorzien in Lier zoals nu al het geval is.
Men kan perfect een trein Hamont -Brussel voorzien (electrisch), en de reeds aanwezige trein Neerpelt/Hasselt naar Antwerpen laten rijden met MW41 (ook vanuit Hamont).
Wat mij ook de bedoeling lijkt van NMBS als ik het zo lees. Vanuit Hasselt rijden veel snellere treinen naar Brussel, via Diest-Aarschot-lus van Leuven.
elriverslide

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door elriverslide »

LML schreef:In een gelijkaardig persbericht, maar dan in HbvL (Het belang van Limburg), spreekt men over een elektrificatie Herentals-Mol-Hamont... (huh?). Van daaruit kunnen dan om het half uur treinen naar Antwerpen en Brussel rijden. Kan men dan voor die kleine 6 km den draad niet verder trekken tot en Weert en vanuit Weert evt. treinen van/naar Antwerpen en/of Brussel inleggen?
Volgens HBvL heb ik begrepen dat het de bedoeling is dat de trein Antwerpen - Neerpelt tegen dan Antwerpen - Hamont zal worden, en elektrisch zal zijden. dan komt er de trein Hamont - Brussel. Deze trein zal via Mechelen rijden (wat ik raar vind maar goed) en dus ook elektrisch rijden.

Alleen de lijn Hasselt - Weert zal dan met Dieseltreinen worden gereden (omdat enkel het stuk Neerpelt - Hamont dan onder draad zal zijn).

Een bijkomende vraag die ik mij nu stel: De trein Neerpelt - A'pen en Hasselt - A'pen rijden nu met MW41's en worden in Mol gekoppeld. Hoe gaan ze dat doen als de trein hamont - A'pen Elektrisch rijd terwijl de Hasselt - A'pen met MW41 blijft toeren.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door dcr »

elriverslide schreef:
LML schreef:In een gelijkaardig persbericht, maar dan in HbvL (Het belang van Limburg), spreekt men over een elektrificatie Herentals-Mol-Hamont... (huh?). Van daaruit kunnen dan om het half uur treinen naar Antwerpen en Brussel rijden. Kan men dan voor die kleine 6 km den draad niet verder trekken tot en Weert en vanuit Weert evt. treinen van/naar Antwerpen en/of Brussel inleggen?
Volgens HBvL heb ik begrepen dat het de bedoeling is dat de trein Antwerpen - Neerpelt tegen dan Antwerpen - Hamont zal worden, en elektrisch zal zijden. dan komt er de trein Hamont - Brussel. Deze trein zal via Mechelen rijden (wat ik raar vind maar goed) en dus ook elektrisch rijden.

Alleen de lijn Hasselt - Weert zal dan met Dieseltreinen worden gereden (omdat enkel het stuk Neerpelt - Hamont dan onder draad zal zijn).

Een bijkomende vraag die ik mij nu stel: De trein Neerpelt - A'pen en Hasselt - A'pen rijden nu met MW41's en worden in Mol gekoppeld. Hoe gaan ze dat doen als de trein hamont - A'pen Elektrisch rijd terwijl de Hasselt - A'pen met MW41 blijft toeren.

De trein Hamont-Antwerpen kan perfect met MW41 blijven rijden, terwijl de Hamont-BXL electrisch moet worden (Noord-zuid verbinding).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Bibke »

elriverslide schreef:Een bijkomende vraag die ik mij nu stel: De trein Neerpelt - A'pen en Hasselt - A'pen rijden nu met MW41's en worden in Mol gekoppeld. Hoe gaan ze dat doen als de trein hamont - A'pen Elektrisch rijd terwijl de Hasselt - A'pen met MW41 blijft toeren
Zoals vroeger overstap in Mol. Of misschien op termijn ook die lijn dubbelsporig en elektrificeren.

Nu, wat geëlektrificeerd betreft. Nederland en Duitsland waren onlangs in het kader van de IJzeren Rijn voorstander om die te elektrificeren om ze dan sneller in gebruik te nemen. Dit is een reikende hand naar die 2 landen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
elriverslide

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door elriverslide »

dcr schreef:
elriverslide schreef:
LML schreef:In een gelijkaardig persbericht, maar dan in HbvL (Het belang van Limburg), spreekt men over een elektrificatie Herentals-Mol-Hamont... (huh?). Van daaruit kunnen dan om het half uur treinen naar Antwerpen en Brussel rijden. Kan men dan voor die kleine 6 km den draad niet verder trekken tot en Weert en vanuit Weert evt. treinen van/naar Antwerpen en/of Brussel inleggen?
Volgens HBvL heb ik begrepen dat het de bedoeling is dat de trein Antwerpen - Neerpelt tegen dan Antwerpen - Hamont zal worden, en elektrisch zal zijden. dan komt er de trein Hamont - Brussel. Deze trein zal via Mechelen rijden (wat ik raar vind maar goed) en dus ook elektrisch rijden.

Alleen de lijn Hasselt - Weert zal dan met Dieseltreinen worden gereden (omdat enkel het stuk Neerpelt - Hamont dan onder draad zal zijn).

Een bijkomende vraag die ik mij nu stel: De trein Neerpelt - A'pen en Hasselt - A'pen rijden nu met MW41's en worden in Mol gekoppeld. Hoe gaan ze dat doen als de trein hamont - A'pen Elektrisch rijd terwijl de Hasselt - A'pen met MW41 blijft toeren.

De trein Hamont-Antwerpen kan perfect met MW41 blijven rijden, terwijl de Hamont-BXL electrisch moet worden (Noord-zuid verbinding).
kunnen wel, maar aangezien men momenteel de L trein A'pen - Mol al heeft opgesplitst omdat men te weinig MW41's heeft, denk ik niet dat ze zoveel kunnen inzetten op de nieuwe lijn Hasselt - Weert. Of ze zouden enkele MW's van andere lijnen moeten gaan plukken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg

Bericht door Adler »

Ach, ik zou nog niet te veel beginnen dromen over allerlei wilde plannen.
Het is komkommertijd in de media en dan is dergelijk nieuws altijd welkom.
Het lijkt wel of de NMBS elke 10 jaar de Limburgers weer wat blij wil maken met een dode mus.
Als je ziet wat een bovenmenselijke inspanningen het heeft gekost om na 3 jaar een trein te laten rijden naar Noorderkempen op een nieuwe infrastructuur die klaar en af was, en dat daar nog steeds geen trein rijdt naar Nederland, dan denk ik niet dat er binnen 10 jaar een trein naar Weert of Hamont zal rijden.
Plaats reactie