Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:
groentje schreef:Want alle respect voor de dienstregelingsopstellers, maar het zijn maar mensen, ze kunnen niet alles zien. Hoe meer mensen er hun licht over kunnen laten schijnen, hoe sneller de kritieke punten bekend zijn. En hoe sneller er iets aan gewijzigd kan worden.
Precies. De NMBS laat gewoon een kans op gratis advies voorbijgaan. En daarmee ook de kans op het voorkomen van een deel van de ergernis van half december.

Groetjes,
Rian
Sorry, maar zoals al eerder gezegd: dat gratis advies komt er gewoon op neer dat alle mogelijke individu's het beste voor zichzelf willen. Voordeel voor de NMBS is dat ze uiteindelijk toch kunnen doen wat ze willen, omdat er zelden unanimiteit zal zijn. (Zo een beetje zoals ik mijn klas liet beslissen waar we op schoolreis gingen: meestal eindigde dat in de complete chaos, omdat er al snel 10 voorstellen waren, en dat was het moment waarop ik mijn voorstel kon introduceren... En achteraf kreeg ik dan ook nog te horen dat het een onverwachte, verrassend toffe schoolreis geworden was...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Duikbril AM86

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Duikbril AM86 »

Na de talrijke klachten vorig jaar over de bediening van Brussel-Congres heeft men blijkbaar zijn lesje NOG STEEDS NIET geleerd bij de NMBS.
En moest er weer geknabbeld worden aan het aantal stops, nu zijn er terug zoveel klachten dat de respectievelijke trein terug moet stoppen in Brussel-Conges. De NMBS krijgt zelf een pluim van de minister... hip hip hoera!!

Brussel-Congres

Met de nieuwe dienstregeling van 13 december 2009 werd voor de verbinding Schaarbeek (16u06) – Doornik (17u28) de stop in Brussel-Congres afgeschaft.

Heel wat reizigers hebben hier echter op gereageerd. NMBS houdt rekening met hun opmerkingen en kan dankzij een aanpassing van de treindienst van andere treinen vanaf 4 januari 2010 voor de betrokken trein opnieuw een stop in Brussel-Congres voorzien.

Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder NMBS: “Ik ben heel tevreden met de vooruitgang. Het is belangrijk dat NMBS naar haar klanten luistert en zo veel mogelijk aan hun wensen tegemoet komt. De reizigers zijn de beste indicatoren in deze materie. De nieuwe aanpassingen bewijzen dan ook dat de mening van de reizigers, samen met comfort en veiligheid, een prioriteit is voor NMBS.”

Inge Vervotte, Minister van Overheidsbedrijven: "De trein vormt een belangrijk aspect in de mobiliteit van de mensen. De vele vragen die ik heb gekregen over o.a. de verbinding met Etterbeek, maakten dat zeer duidelijk. Dat NMBS er in geslaagd is om aanpassingen te doen in functie van de wensen van de reizigers, stemt me dan ook heel tevreden."

Voor meer informatie over de treindienst kunnen reizigers terecht bij het NMBS-personeel, maar ook op de website http://www.nmbs.be .
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:
groentje schreef:Want alle respect voor de dienstregelingsopstellers, maar het zijn maar mensen, ze kunnen niet alles zien. Hoe meer mensen er hun licht over kunnen laten schijnen, hoe sneller de kritieke punten bekend zijn. En hoe sneller er iets aan gewijzigd kan worden.
Precies. De NMBS laat gewoon een kans op gratis advies voorbijgaan. En daarmee ook de kans op het voorkomen van een deel van de ergernis van half december.
Sorry, maar zoals al eerder gezegd: dat gratis advies komt er gewoon op neer dat alle mogelijke individu's het beste voor zichzelf willen. Voordeel voor de NMBS is dat ze uiteindelijk toch kunnen doen wat ze willen, omdat er zelden unanimiteit zal zijn.
Dat is lang niet altijd zo. Vaak zijn er een paar zwaartepunten waar de klachten over gaan. Een van die zwaartepunten was dacht ik inderdaad de treinen naar Etterbeek (en in het algemeen over lijn 26). FLV-FGSP kan daar wel meer over vertellen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:Dat is lang niet altijd zo. Vaak zijn er een paar zwaartepunten waar de klachten over gaan. Een van die zwaartepunten was dacht ik inderdaad de treinen naar Etterbeek (en in het algemeen over lijn 26). FLV-FGSP kan daar wel meer over vertellen.

Groetjes,
Rian
De bedenking die ik daarbij maak is: als de NMBS op een bepaald moment beslist om een bepaalde dienst anders te organiseren omdat dat nu eenmaal aangewezen is (door werken bijv.), en ze na korte tijd al bakzeil moet halen onder druk van enkele honderden (?) reizigers, hoeveel stille, niet-georganiseerde reizigers worden daar dan het slachtoffer van?
Concreet: die 4 treinen die nu doorgetrokken worden hebben meteen een vrij korte keertijd in Mechelen tot gevolg - dat leidt tot potentiële vertragingen voor álle reizigers op die verbinding, 's morgens en 's avonds.
Een ander voorbeeld is de P8511, waarmee in de voorbije jaren voortdurend geschoven is, waarschijnlijk omdat hij voor problemen zorgde in de NZV. Enkele tientallen reizigers hebben nu zo luid geprotesteerd, blijkbaar, dat de weggevallen stop in Brussel-Congres opnieuw ingevoerd wordt. Vraag: hoeveel reizigers in andere treinen (en zelfs in de 8511) worden nu het slachtoffer van de goede wil van de NMBS om de stop onder druk van wat roepers opnieuw in te voeren?
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Kristofke »

men wil op Lijn 26 per uur rijden, dat zorgt voor enorme problemen bij vertragingen, aangezien er maar 6 minuten tijd is voor een frontwisseling in de eindstations

als een trein om de een of andere reden (en nu meestal door enkelspoor tussen merode en evere) 20 minuten vertraging heeft, neemt hij dat nog enkele uren mee door

vroeger werd er al eens de stops tussen Vilvoorde en Mechelen afgeschaft om zo terug optijd te kunnen vertrekken, dat doet TC/RDV echter om de een of andere reden niet meer sinds de nieuwe dienstregeling

gevolg: zo goed als niets rijdt nog op tijd op L26 de laatste week
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: gevolg: zo goed als niets rijdt nog op tijd op L26 de laatste week
Bij ons op lijn 12 is de stoptrein blijkbaar niet meer gelinkt aan de stoptrein naar Gent... reed de laatste dagen dan ook op tijd...
Hopelijk ook tot vreugde van de Benelux die er altijd achteraan moest sluipen en dan met vertraging Nederland binnenreed.
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door ferry »

Hoi

Op lijn 12 hebben ze het nog niet geleerd
's morgens P 7200 Essen 06:59 van 3x2 naar 2x2 stellen: nu tijdens de examenperiode is deze trein voor 95% volzet; wat gaat het worden in januari wanneer alle stdenten opnieuw
tesamen deze trein nemen?
P8251(AntwC 16:05) en P8253(AntwC 17:05) zijn plots(in tegenstelling tot wat in reisgids
vermeld staat) 10 minuten verlaat zodat zij 2 minuten voor de IC van '17 vertrekken.
Aangezien zij evenwel via de ringlijn rijden(waarom? stoppen NIET voor Luchtbal) komen zij
achter de IC te rijden waardoor zij voor vele mensen geen alternatief meer zijn tov de
volle IC trein uit Brussel!


f
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door dentheo »

ferry schreef: P8251(AntwC 16:05) en P8253(AntwC 17:05) zijn plots(in tegenstelling tot wat in reisgids
vermeld staat) 10 minuten verlaat zodat zij 2 minuten voor de IC van '17 vertrekken.
Aangezien zij evenwel via de ringlijn rijden(waarom? stoppen NIET voor Luchtbal) komen zij
achter de IC te rijden waardoor zij voor vele mensen geen alternatief meer zijn tov de
volle IC trein uit Brussel!

f
Eigenaardig , heb ik al gehoord in November, in de P trein van 16:05..
Deze P reed dagelijks in de weg van de IC-IR, vanaf Heide reed de IC er meestal traag achteraan.
Nu niet meer, wat ook de bedoeling is van de verandering, een stoptrein wegsturen juist voor een IC is ook niet zooo slim.
De funktie van de P-trein (16:05) ligt volgens mij misschien in omgekeerde richting...Essen-Antw.
Hij zou nu inderdaad uit de kelder kunnen vertrekken, wat hij ooit gedaan heeft...
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door ferry »

Hoi

Inderdaad, maar zo ze beiden vanuit "de kelder" zouden vertrekken kon gerust de vertrektijd op uur '05 behouden blijven!


f
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door dentheo »

ferry schreef:Hoi

Inderdaad, maar zo ze beiden vanuit "de kelder" zouden vertrekken kon gerust de vertrektijd op uur '05 behouden blijven!


f
Klopt maar is die er niet uitgevlogen toen de Brecht kwam , alhoewel een half uur later...
Rond deze tijd staan 21 en 24 vol denk ik, lijn 12 is denk ik vrij, ik heb niet alle grafieken.
Eigenlijk vind ik het ook een "kort" P-treintje.
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door ferry »

Hoi

"kort" P treintje: zekers de 16:15 is te kort(1x 2) en zoals hoger aangehaald de P7200 naar
Antwerpen mist een stel.

f


ps: heb deze week trein genomen in Antwerpen Zuid en in een keer doorgereden richting
Essen, dus de koppeling bestaat nog steeds
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door dentheo »

ferry schreef:Hoi
ps: heb deze week trein genomen in Antwerpen Zuid en in een keer doorgereden richting
Essen, dus de koppeling bestaat nog steeds
dat wist ik dan weer niet...heeft Stefan ooit beweert..of was het Rian ?
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door stefanic »

De koppeling L59-L12 bestaat nog steeds. P-trein 8251 is verlaat omdat 8221 (uit Essen) verlaat is zodat de schoolbussen aansluiting geven ('t is dan ook een schooltrein). 8221 wordt 8251 in Antwerpen. Deze verlating kon niet eerder omdat Thalys hinderde. Voor gelijkvormigheid is 8253 ook verlaat.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door groentje »

@overweg13: De perfectie voor iedereen is onbestaande, maar als je de situatie verslechtert voor een hoop mensen, dan moet je echt alles bekeken hebben of er niet toch nog een mogelijkheid is om de situatie te verzachten. Blijkbaar is er nu toch nog een steen omgedraaid geworden, waar een oplossin(kje) voor het probleem voor lijn 26 is gevonden. Toegegeven, de luidste roepers krijgen het eerst eten, maar hun stem klinkt ook luider als ze met velen zijn. En dan hoor je als klantgerichte maatschappij te luisteren. Of een zeer goede uitleg te hebben.
Duikbril AM86

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Duikbril AM86 »

overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:Dat is lang niet altijd zo. Vaak zijn er een paar zwaartepunten waar de klachten over gaan. Een van die zwaartepunten was dacht ik inderdaad de treinen naar Etterbeek (en in het algemeen over lijn 26). FLV-FGSP kan daar wel meer over vertellen.

Groetjes,
Rian
De bedenking die ik daarbij maak is: als de NMBS op een bepaald moment beslist om een bepaalde dienst anders te organiseren omdat dat nu eenmaal aangewezen is (door werken bijv.), en ze na korte tijd al bakzeil moet halen onder druk van enkele honderden (?) reizigers, hoeveel stille, niet-georganiseerde reizigers worden daar dan het slachtoffer van?
Concreet: die 4 treinen die nu doorgetrokken worden hebben meteen een vrij korte keertijd in Mechelen tot gevolg - dat leidt tot potentiële vertragingen voor álle reizigers op die verbinding, 's morgens en 's avonds.
Een ander voorbeeld is de P8511, waarmee in de voorbije jaren voortdurend geschoven is, waarschijnlijk omdat hij voor problemen zorgde in de NZV. Enkele tientallen reizigers hebben nu zo luid geprotesteerd, blijkbaar, dat de weggevallen stop in Brussel-Congres opnieuw ingevoerd wordt. Vraag: hoeveel reizigers in andere treinen (en zelfs in de 8511) worden nu het slachtoffer van de goede wil van de NMBS om de stop onder druk van wat roepers opnieuw in te voeren?
Die vraag van die reizigers was wel degelijk terecht normaal stopt de IRd Geraadsbergen / Kortrijk rond dat uur in Brussel-Congres maar omdat er één IRd nr. 3138 NIET in Brussel-Congres stopt! Is het maar normaal dat die P-trein terug in Brussel-Congres stopt!
De NMBS moet maar leren uit haar fouten in de plaats van ieder jaar dezelfde fouten te maken, moest je dat in de privé doen u klanten zouden snel op een ander gaan...

Gisteren ben ik naar Antwerpen geweest ik nam in Brussel-Noord de ICI (2014) ook op gebied van capaciteit in het weekend op lijn 25
is de NMBS eens slechte leerling, die trein kwam toe met 2 klassiekjes (namelijk één gemoderniseerd en één bordeaux klassiekje).
Trein overbezet en vertragingen door het moeilijk in- en uitstappen.
Tijdens mijn terugrit deze middag nam ik de IRn naar Brussel hier kwam de NMBS vrolijk aandraven met slecht één break.
Een deftig capaciteit bieden op de belangrijkste spoorlijn van het land, is ook niet voor de NMBS, wij zullen weer de zagende reizigers zijn zeker??
Plaats reactie