Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door K V B »

Molenbruch Y. schreef: @Stefanic: ook voor het binnenlands verkeer kan dit project wel een aantal interessante mogelijkheden bieden, zonder noodzakelijkerwijs de kokerverdeling in Brussel in gevaar te brengen. Denk bv. aan een binnenlandse IC-trein Antwerpen - Mechelen - Luchthaven - Brussel - Charleroi.
Of wat te denken van Antwerpen - Mechelen - Luchhaven - Leuven - Luik. ?
Of Gent - Mechelen - Luchthaven - Leuven.

Men zou van de Luchthaven een alternatieve "hub" van het reizigersverkeer kunnen maken, om Brussel zo wat te ontlasten.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door stefanic »

K V B schreef:
Molenbruch Y. schreef: @Stefanic: ook voor het binnenlands verkeer kan dit project wel een aantal interessante mogelijkheden bieden, zonder noodzakelijkerwijs de kokerverdeling in Brussel in gevaar te brengen. Denk bv. aan een binnenlandse IC-trein Antwerpen - Mechelen - Luchthaven - Brussel - Charleroi.
Of wat te denken van Antwerpen - Mechelen - Luchhaven - Leuven - Luik. ?
Of Gent - Mechelen - Luchthaven - Leuven.

Men zou van de Luchthaven een alternatieve "hub" van het reizigersverkeer kunnen maken, om Brussel zo wat te ontlasten.
Natuurlijk! Ik beweer ook helemaal niet dat 25N en Diabolo geen mogelijkheden biedt zoals om bestaande treinen via die lijn te zenden en ook de luchthaven te bedienen.
Ik denk bv. aan IC-Q Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven(-Luik) ipv via Nekkerspoel en Haacht.
Maar specifiek voor de UITBREIDING van het aanbod tussen Antwerpen en Brussel (en dat bedoel ik letterlijk, dus tussen die twee punten) is het voordeel nog te bewijzen. Al legt men daar 3 spoorlijnen bij, daarmee is het capaciteitsprobleem tussen Mechelen en Antwerpen niet opgelost.
spoorwegrealist
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door ferry »

Hoi


Om een beetje in de lijn te blijven van Vic(Overweg 13): toen ik schooljongen was hadden we ook les op zaterdag, en reden de treinen bijna op dezelfde manier als in de week.Van zodra de zaterdagen "zondagen werden met winkels open" heeft de NMBS de weekend treindienst ingevoerd voor beide dagen. Zou het niet wenselijk zijn om opnieuw een aangepaste zaterdagdienst te voorzien? Thans is er zelfs in de treinsamenstelling geen onderscheid meer tussen zaterdag en zondag terwijl de reizigersflux op beide dagen totaal verschillend is.
Om dan in mijn regio te eindigen: waarom geen M6 op zaterdag op lijn 12? Het argument dat deze stellen niet "binnen"mogen in Roosendaal klopt maar is totaal voorbijgestreefd: de Nederlanders vertrekken niet in Roosendaal, zij komen met de wagen tot Essen en kopen zich aldaar een(goedkoop) binnenlands weekendbiljet !


f

btw voorspoedig 2010
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door LML »

Het zal nog jaaaaaren duren eer de NMBS gaat afstappen dat 'de trein enkel voor woon-werk-woon-verkeer dient'. Recreanten, shoppers, daguitstappers,... was da...?
Weekdienst gaat zowiezo blijven, weekenddienst ook (op zater-, zon- en feestdagen). Maar een zaterdagdienst? Niet direct volgens mij...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Trammist

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Trammist »

Mag ik eventjes opmerken dat de reizigerstellingen op zondag veel hogere cijfers hebben dan die op zaterdag...
m.a.w. , op zondag zijn er meer reizigers dan op zaterdag. Dat zal voor een deel komen door de kotstudenten?
Dietrich

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Dietrich »

Zeer spijtig... ik ben deze week zelfs serieus aan het overwegen van geen trein meer te nemen in het weekend op momenten dat ik ergens moet zijn op een bepaald uur. Ben zelf student en mijn vriendin ook. Als je op zaterdag, zondag of feestdag enkele 25 km verder moet zijn op een gegeven uur kan je dikke miserie hebben door de veel te magere dienstverlening op veel plaatsen (een trein per uur of minder). Enkele vertraging is risico op gemiste aansluiting (deze zijn zeker niet altijd gegarandeerd). Tijdens de blokperiode kan je dat dus missen als de pest. Ik hoop dat de NMBS eens deftig werkt maakt van een betere weekenddienst, nadat men er in slaagt de problemen rond Brussel op te lossen en het GEN optimaal krijgt.

Als je hopen mensen naar het OV wilt lokken (waarom zou je dat niet willen eens je dit aankan) dan moet men wel een hoge frequentie aanbieden. Zeggen dat je uw dag moet plannen rekening houdende met de dienstregeling klinkt in de oren van veel Belgen als "met uw auto zal je veel flexibeler zijn en geen 45 min moeten wachten op een trein wanneer je beslist van nu te vertrekken". Een trein om de 5 min is overdreven maar om de 15 - 20 min zou toch wel mogen op veel plaatsen, ook in mijn streek (Zottegem).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:Mag ik eventjes opmerken dat de reizigerstellingen op zondag veel hogere cijfers hebben dan die op zaterdag...
m.a.w. , op zondag zijn er meer reizigers dan op zaterdag. Dat zal voor een deel komen door de kotstudenten?
Dat is ongetwijfeld zo: op zondagavond heb je op bepaalde (vele) lijnen een echt spitsuur vanaf ongeveer 17:00. Het aantal treinen en de aangeboden capaciteit is vaak maar net voldoende en soms ronduit onvoldoende. OP zaterdag liggen de reizigersstromen helemaal anders, qua tijdstip en locatie.
Nu moet toch gezegd dat in vergelijking met enkele jaren geleden de capaciteit op enkele verbindingen toch is opgedreven. Het gebeurt allemaal mondjesmaat, maar zeggen dat er niets gebeurt voor de weekenddiensten is ook overdreven: de stoptrein Braine-le-Comte - Leuven is zonder meer een nieuwe verbinding tussen Braine-le-Comte en Brussel, en voorbij Brussel is de frequentie verdubbeld. Tussen Dinant en Brussel rijden zowat alle treinen nu met 2 breaks, waar 1 break enkele jaren geleden nog de regel was; hetzelfde is gebeurd op de verbinding Poperinge - Lokeren. Ook de L-treinen uit Brussel naar Ottignies en Nivelles worden nu met 2 stellen gereden.
En nu komt er ongetwijfeld een vloed aan tegenvoorbeelden, maar daarom heb ik ook het woord mondjesmaat gebruikt. Het is een soms te trage evolutie naar een toereikend aanbod op zaterdag en zondag, en voorlopig blijft het vaak beperkt tot meer zitplaatsen, maar je mag dan ook niet vergeten dat weekenddiensten dure dingen zijn, en dat de focus eerder op de weekdagen ligt.
Ik begin zelf meer en meer te denken dat men maar eens helemaal opnieuw moet beginnen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend, en dat de weekenddienst best afgeleid kan worden van de weekdienst (zoals dat bij het begin van IC-IR ook het geval was). Achteraf heeft men een weekenddienst georganiseerd die op vele plaatsen zo drastisch van de weekdienst afweek, dat men ook het spoorboekje opsplitste in 2 delen, omdat het anders onleesbaar werd. Tegenwoordig ligt het aantal weekendreizigers vele keren hoger dan in de jaren 1980 en 1990, en volstaat de weekenddienst op vele plaatsen nog maar net. Dus is er ook geen reden meer om hem - op de vele P-treinen na - los van de weekdienst op te stellen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Adler »

Onlangs zei een woordvoerder van de NMBS, in verband met de verliezen van dit jaar, dat 75% van de treinreizigers mensen zijn met een abonnement.
Van die 25% andere zal dus ook maar een deel tijdens het weekend reizen.
Men kan zich natuurlijk de vraag stellen wat oorzaak en gevolg zijn.
Misschien zijn er juist zo weinig reizigers omdat het treinaanbod in het weekend zo beperkt is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:Onlangs zei een woordvoerder van de NMBS, in verband met de verliezen van dit jaar, dat 75% van de treinreizigers mensen zijn met een abonnement.
Het zal wel een toeval zijn dat dat ook ongeveer de enige manier is om op regelmatige basis tot 100 % van je kosten te recupereren...
Met vriendelijke groet

overweg13
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Hobbes »

Mooi voorbeeld is lijn 52 (FN-FRP), totaal GEEN weekendbediening...Alhoewel er volgens mij toch potentieel op de lijn zit om te gaan shoppen in Antwerpen, of om naar de zoo te gaan enz enz...
Als het dan nog eens tegenzit met de feestdagen, heeft men soms 4 (!) dagen na mekaar geen treinen op de lijn... Is dit normaal qua dienstverlening? Ik vind van niet.
Vorig jaar hadden we prijs, met kerst en nieuwjaar 2 x 4 dagen geen treinen, dit jaar 2 x 3 dagen geen treinen.

Men praat al jaren over weekenddienst op L52, maar momenteel is het rond die plannen weer heel stil geworden.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door L29&15 »

overweg13 schreef:
Ik begin zelf meer en meer te denken dat men maar eens helemaal opnieuw moet beginnen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend, en dat de weekenddienst best afgeleid kan worden van de weekdienst (zoals dat bij het begin van IC-IR ook het geval was). Achteraf heeft men een weekenddienst georganiseerd die op vele plaatsen zo drastisch van de weekdienst afweek, dat men
Om te beginnen zou het misschien wenselijk zijn om daar waar de week- en WE-dienst niet veel afwijkt, hen weer hetzelfde te laten lopen in de week en het WE. Waarom dat ene minuutje verschil? (-> zie lijn 15: Olen en Herentals bv.). Dit kan toch niet aan werken liggen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door LML »

Het is idd zo dat zaterdag èn zondag een verschil heeft qua aantal reizigers. Op zaterdag zal het merendeel uit shoppers bestaan en dagjesmensen. Op zondag familiebezoeken en 's avonds de invasie van de studenten richting kot.

Dus nogmaals: een zaterdagdienst èn een zondagdienst moet dus verschillend zijn al naar gelang de behoeften. Maar zoals ik het hierboven omschreven heb: dan moet de NMBS 'ns dringend afstappen van hun definitie 'dat de trein enkel dient voor woon-werk-woon-verkeer', en voor de jeugd/jongeren (secundair onderwijs) woon-school-woon-verkeer.

Er bestaan wel degelijk shoppers, dagjesmensen, recreanten. En daar moet op worden ingespeeld. Maar ik twijfel er heel sterk aan dat de NMBS daar op korte termijn gaat op inspelen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door K V B »

LML schreef:Het zal nog jaaaaaren duren eer de NMBS gaat afstappen dat 'de trein enkel voor woon-werk-woon-verkeer dient'. Recreanten, shoppers, daguitstappers,... was da...?
Weekdienst gaat zowiezo blijven, weekenddienst ook (op zater-, zon- en feestdagen). Maar een zaterdagdienst? Niet direct volgens mij...
Om maar even een paar voorbeelden te geven hoe het anders kan: Zowel in Nederland als in Zwitserland is er nauwelijks verschil tussen de week en de weekenddienst...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door K V B »

Adler schreef:Onlangs zei een woordvoerder van de NMBS, in verband met de verliezen van dit jaar, dat 75% van de treinreizigers mensen zijn met een abonnement.
Van die 25% andere zal dus ook maar een deel tijdens het weekend reizen.
Men kan zich natuurlijk de vraag stellen wat oorzaak en gevolg zijn.
Misschien zijn er juist zo weinig reizigers omdat het treinaanbod in het weekend zo beperkt is.
Kip en ei...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
Adler schreef:Onlangs zei een woordvoerder van de NMBS, in verband met de verliezen van dit jaar, dat 75% van de treinreizigers mensen zijn met een abonnement.
Van die 25% andere zal dus ook maar een deel tijdens het weekend reizen.
Men kan zich natuurlijk de vraag stellen wat oorzaak en gevolg zijn.
Misschien zijn er juist zo weinig reizigers omdat het treinaanbod in het weekend zo beperkt is.
Kip en ei...
Ondanks het veel kleinere aanbod in het weekend zit ook het aantal treinreizigers in het weekend sterk in de lift. Het aantal treinkilometers in het weekend stijgt ook wel langzaam ieder jaar, maar zit op dit moment nog steeds onder het niveau van 1992.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie