Trammist schreef:Mag ik eventjes opmerken dat de reizigerstellingen op zondag veel hogere cijfers hebben dan die op zaterdag...
m.a.w. , op zondag zijn er meer reizigers dan op zaterdag. Dat zal voor een deel komen door de kotstudenten?
Dat is ongetwijfeld zo: op zondagavond heb je op bepaalde (vele) lijnen een echt spitsuur vanaf ongeveer 17:00. Het aantal treinen en de aangeboden capaciteit is vaak maar net voldoende en soms ronduit onvoldoende. OP zaterdag liggen de reizigersstromen helemaal anders, qua tijdstip en locatie.
Nu moet toch gezegd dat in vergelijking met enkele jaren geleden de capaciteit op enkele verbindingen toch is opgedreven. Het gebeurt allemaal mondjesmaat, maar zeggen dat er niets gebeurt voor de weekenddiensten is ook overdreven: de stoptrein Braine-le-Comte - Leuven is zonder meer een nieuwe verbinding tussen Braine-le-Comte en Brussel, en voorbij Brussel is de frequentie verdubbeld. Tussen Dinant en Brussel rijden zowat alle treinen nu met 2 breaks, waar 1 break enkele jaren geleden nog de regel was; hetzelfde is gebeurd op de verbinding Poperinge - Lokeren. Ook de L-treinen uit Brussel naar Ottignies en Nivelles worden nu met 2 stellen gereden.
En nu komt er ongetwijfeld een vloed aan tegenvoorbeelden, maar daarom heb ik ook het woord mondjesmaat gebruikt. Het is een soms te trage evolutie naar een toereikend aanbod op zaterdag en zondag, en voorlopig blijft het vaak beperkt tot meer zitplaatsen, maar je mag dan ook niet vergeten dat weekenddiensten dure dingen zijn, en dat de focus eerder op de weekdagen ligt.
Ik begin zelf meer en meer te denken dat men maar eens helemaal opnieuw moet beginnen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend, en dat de weekenddienst best afgeleid kan worden van de weekdienst (zoals dat bij het begin van IC-IR ook het geval was). Achteraf heeft men een weekenddienst georganiseerd die op vele plaatsen zo drastisch van de weekdienst afweek, dat men ook het spoorboekje opsplitste in 2 delen, omdat het anders onleesbaar werd. Tegenwoordig ligt het aantal weekendreizigers vele keren hoger dan in de jaren 1980 en 1990, en volstaat de weekenddienst op vele plaatsen nog maar net. Dus is er ook geen reden meer om hem - op de vele P-treinen na - los van de weekdienst op te stellen.