Pagina 1 van 1

T.E.E. DESIGNER UIT 1957 OVERLEDEN

Geplaatst: 03 aug 2009, 00:11
door etoile du nord
Zij ontwierp de eerste typische "T.E.E." snoet van Europa in 1957 : de Nederlands-Zwitserse dieselmotortrein


Na een creatief en veelbewogen leven is ELSEBETH VAN BLERKOM op 18 juli overleden


Op zaterdag 18 juli 2009 is Elsebeth Bout-van Blerkom overleden. Zij zou op 24 september a.s. 90 jaar zijn geworden.
De naam van Elsebeth zal voor altijd aan het TEE-project verbonden blijven, omdat zij begin vijftiger jaren verantwoordelijk is geweest voor het markante design van de motorwagen- en stuurstandkop van deze trein. Als zodanig mogen we haar beschouwen als de ‘moeder van de Nederlandse Trans Europ Express’. Elsebeth was industrieel ontwerper en kwam als zodanig in contact met Werkspoor. Zoals bekend kreeg zij daar van de directie de bijzondere opdracht voor het ontwerp van de Nederlandse bijdrage aan het toen revolutionaire TEE reisconcept, de motorwagen. In het kader van de harde concurrentiestrijd met de sterk opkomende luchtvaart kreeg zij als bijzondere instructie mee: “de trein moet smoelen als een vliegtuig."
foto06.jpg
Te oordelen naar de enthousiaste reacties die het druppelvormige design van de treinkop ruim een halve eeuw na datum nog steeds losmaakt, is haar dat uitstekend gelukt. Bovendien was haar positie uniek omdat zij als vrouw met deze prestatie in een mannenwereld wist te triomferen. Wij zullen ons Elsebeth blijven herinneren zoals zij was: energiek, scherp, creatief, optimistisch en humoristisch.

Re: T.E.E. DESIGNER UIT 1957 OVERLEDEN

Geplaatst: 03 aug 2009, 03:10
door Bordensteker
Mooie woorden voor de schepper van een schitterende trein! (Schepster vind ik niet zo'n echt woord ...)

Wat de foto's niet kunnen weergeven is het goed bij deze stoere blik passende imposante geluid. Ik werkte een tijdje op het station Roosendaal toen deze treinen daar halteerden, en weer wegreden! Dan werkte ik juist even niet eigenlijk ... die twee in cadans blaffende en niet te fijnzinnig gedempte Werkspoor RUHB 1616 motoren, wat een geweldenaars waren dat!