Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Bibke »

Een groep gehandicapten en hun begeleiders van wooncentrum Zonnedauw in Hasselt had afgelopen donderdag een dagje Boudewijn Seapark in Brugge gepland. De plaatsen op de trein waren gereserveerd, maar groot was de verwondering van de reizigers toen zowel op de heen- als op de terugrit de plekken niet beschikbaar waren.


Het is de tweede keer in evenveel dagen dat er vanuit Limburg over de NMBS geklaagd wordt. Nadat woensdag en donderdag Limburgse reizigers urenlang moesten wachten voor ze vanuit de kust weer thuis waren, werden donderdagochtend 32 mensen van wooncentrum Zonnedauw in Hasselt door de spoorwegen teleurgesteld.

Donderdagochtend vertrok de groep naar het station van Hasselt om daar de trein naar Brugge te nemen. Het ging om verstandelijk en lichamelijk gehandicapten, onder wie zes personen in een rolwagen, en hun begeleiders. Ongeveer een maand geleden hadden ze de plaatsen op de trein gereserveerd. Alles was in orde, volgens de mensen van de NMBS.

Toen de groep in het station arriveerde, bleek de trein echter vol te zitten. Van gereserveerde plaatsen wisten de mensen in het station niets.

Eerste klasse
“Om 9.11 uur moesten we de trein op”, getuigt Dirk Kurinx (40) van Zonnedauw. “We hadden na onze reservatie immers van de NMBS een bevestiging gekregen dat die in orde was. Toen we in het station van Hasselt aankwamen, zagen we dat de trein vol zat en dat er geen plaatsen voorbehouden waren."

"Ook het personeel van het station wist van niets. Na lang rondvragen werd ons verteld dat we in eerste klasse mochten plaatsnemen. Maar daar zaten ook al veel mensen, en die stonden de plaats waar ze voor betaald hadden uiteraard niet graag af. Uiteindelijk zijn we dan toch op de trein en, met enige vertraging, in Brugge geraakt.”

Spijtig
‘s Avonds had de groep echter opnieuw problemen in het station. “Voor de trein van 18.31 uur hadden we eveneens plaatsen gereserveerd”, vertelt Kurinx.“Maar weer zat de trein in het station van Brugge helemaal vol. Het personeel stelde ons voor om de volgende trein te nemen. Dat ging echter niet omdat we dan moesten overstappen in Leuven, iets wat met onze groep onmogelijk was op zo een korte tijd. Daarom konden we pas de trein van 19.15 uur nemen.”

“Wij zijn niet kwaad op het personeel van de stations zelf. We vinden het alleen spijtig dat we ondanks al de gedane inspanningen deze problemen voorgeschoteld hebben gekregen.”

Filip VRANCKX

Bron HBvL: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... ein-2.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Adler »

Ach, men zal bij de NMBS wel weer een antwoord klaar hebben, zoals "het stuurde onze planning in de war, dus hebben we de plaatsen maar niet gereserveerd."
Schandalig gewoonweg.
En waar zijn de bevoegde ministers: op vakantie.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door dekooiker »

De documenten ergens verloren gegaan.
Het zou me niet verbazen met zoveel papier dat er dagelijks weggegooid wordt.
Moest het nu om 10 mensen gaan dan valt er nog een oplossing uit de mouw te schudden, maar 32?
Zet er een paar in de stuurpost, dan maken ze de treinrit van hun leven mee :D
De trein.
Alleen voor durvers.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Stijn D.C. »

Die groep neemt best contact om met de ombudsman.
melle

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door melle »

Om wat te doen?
Die man kan er totaaaaaaaal niets aan doen.
Ze moeten hun geld terug eisen via gerechtelijke weg.
Alleen zo kunnen ze die luilakken bij de NMBS terugpakken
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Stijn D.C. »

Die kan meer doen dan dat je denkt...
pietje

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door pietje »

melle schreef: Ze moeten hun geld terug eisen via gerechtelijke weg.
Alleen zo kunnen ze die luilakken bij de NMBS terugpakken
Dat zou werken indien de NMBS georganiseerd is als een privé bedrijf, maar helaas.
In een overheidsbedrijf vol ambtenaren kan je niemand straffen door de firma geld uit de zakken te halen, dat kan alleen met mensen die een verloning hebben die gedeelterlijk afhankelijk is van doelstellingen en evaluaties.

En kom nu niet af met "bij de top is dit het geval" want de doelstellingen worden opgesteld dat ze zeker gehaald worden, er zit daar totaal geen ambitie in.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Stijn D.C. »

Sorry, maar die ombudsman bij NMBS is een goed persoon, ik heb die al eens moeten contacteren voor een probleem
ik heb toen alles netjes terugbetaald gekregen, dus zeg nie dat het allemaal lamzakken zijn.

Ombudsman werkt voor de nmbs maar is onpartijdig, als die personen of verantwoordelijke van die groep/instelling/tehuis

naar ombudsman gaat, probleem uitlegt... kan er eventueel een rechtzetting gebeuren of wat dan ook.
Niet elk geval is immers hetzelfde, maar het is toch positief dat ze alles bespreekbaar maken.

Kom eerst zelf zo een probleem tegen, contacteer ombudsman, en kijk zelf of de nmbs lamzakken zijn of niet.
op school vroeger was er zo een gelijkaardig probleem, is ook netjes opgelost via deze persoon, ze hebben toen een deel teruggekregen als tegemoetkoming, als dat geen gestes zijn :-)
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Nils »

melle schreef:Om wat te doen?
Die man kan er totaaaaaaaal niets aan doen.
Ze moeten hun geld terug eisen via gerechtelijke weg.
Alleen zo kunnen ze die luilakken bij de NMBS terugpakken
Intussen weten we allemaal dat je het niet hoog op hebt met het NMBS personeel (en nog minder met de NMBS zelf).
Nochthans doe ik, en met mij het grootste deel van mijn collega's hun uiterste best
om de reizigers in veilige en zo goed mogelijke omstandigheden te vervoeren.
Het kan best zijn dat er een aantal mensen minder hun best doen,
maar om daarom elke keer opnieuw, topic na topic het personeel uit te kafferen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Steven »

Nils laat melle maar doen, als hij enkel kan veralgemenen voor wat een paar mensen verkeerd doet dat is hij zeker niet goed bezig. Oh jawel hij is goed bezig om veel mensen tegen zich in het harnas te jagen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Adler »

Stijn D.C. schreef: Ombudsman werkt voor de nmbs maar is onpartijdig, als die personen of verantwoordelijke van die groep/instelling/tehuis
Toch even verduidelijken dat de ombudsman niet behoort tot het personeel van de NMBS, gelukkig maar zou ik zeggen.
Het is inderdaad meestal de enige persoon om iets gedaan te krijgen, want de klantendienst van de NMBS is waardeloos.
En als dat nog niet helpt, kan je ook altijd rechtstreeks naar de bevoegde minister schrijven.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Stijn D.C. »

Inderdaad.
melle

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door melle »

Steven schreef:Nils laat melle maar doen, als hij enkel kan veralgemenen voor wat een paar mensen verkeerd doet dat is hij zeker niet goed bezig. Oh jawel hij is goed bezig om veel mensen tegen zich in het harnas te jagen.

Ik wil niemand in het harnas jagen.
Dat is gewoon niet mooi dat dit zo moet gebeuren, en dan nog wel 2 keer!
Ik bedoel niet dat alle mensen bij de NMBS lamzakken zijn, maar diegene die erbij waren en niets deden.
Gereserveerd is gereserveerd. Anders moeten ze die procedure maar afschaffen...

Ik wil niet bewust op de NMBS kakken, maar soms vindt ik ze erover gaan, en dan ga ik er ook over.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door Steven »

Alsof de mensen die met voldongen feiten geconfronteerd worden nog iets kunnen doen. Moet je er dan het leger bijhalen om die mensen alsnog op die trein te krijgen? Als de TBG en het stationspersoneel niet op de hoogte zijn gebracht van een bepaalde reservatie kunnen die mensen ook niets meer doen hoor. Ik heb de indruk da jij wonderen verwacht waar het niet meer mogelijk is. Het voornaamste dat moet gebeuren is deze fout gewoon aanklagen te beginnen bij klantendienst/ombudsdienst en zo verder. Een klein beetje realist blijven zou echt wel wonderen doen.
melle

Re: Geen plaats voor mensen met handicap op de trein

Bericht door melle »

De mensen zouden dat kunnen uitzoeken, een telefoontje plegen ofzo?
Maar gewoon zeggen, neem maar een trein later, dat is ook het gemakkelijkste wat er is..
Plaats reactie