Dubbeldektreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Test-Treinen

Dubbeldektreinen

Bericht door Test-Treinen »

Ik neem dagelijks om 16u31 de trein naar Aarschot en Tongeren in Brussel-Zuid, zo'n nieuwe dubbeldekker. Met de regelmaat van de klok zijn daar problemen mee. Defecte locomotief, problemen met de ontkoppeling in Leuven, luidsprekers kapot zodat informatie in bepaalde wagons niet toekomt,... maar vooral: de airco begeeft het voortdurend, bijvoorbeeld afgelopen woensdag nog (19/08). Nog mensen die hier ervaring mee hebben?
swfjvh

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door swfjvh »

Iedere bestuurder die met de combinatie 27+M6 rijdt kent deze problemen.
Het grote probleem is, is dat de loks NIET geschikt zijn om met de M6'en te rijden.
De 13'en daarentegen zouden het "perfect" moeten doen maar die worden voor andere treinen gezet...
Lok = analoog, de M6'en zijn digitaal => noodzakelijk om de analoge signalen te converteren naar analoge signalen en dit ook in omgekeerde zin.
Bij besturing uit de lok zelf zou m'n dit probleem niet hebben => geen converteerproces nodig.
In die situatie verloopt normaalgezien alles goed daar de signalen in de lok blijven.
Als men de trein vanuit de Bx bestuurt, dan heeft m'n wel problemen.
Deze communicatieproblemen kunnen in de Bx de zotste taferelen teweegbrengen.
(noodremmingen, lampen die beginnen te knippen, alle lampen die aangaan, panto's die op- en neer gaan, ...)

Dit is waarschijnlijk 1 van de oorzaken van de problemen die je opsomt, maar er zitten verschillende verschijnselen tussen die niet met bovenstaande informatie te verklaren zijn, vandaar, als iemand nog oorzaken weet, dan kan die persoon mij gerust aanvullen :wink:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Teach2 »

Het is al langer bekend dat de M6, hoe zal ik het zeggen, nooit de 'koop van de eeuw' zal worden. Nog enkele andere problemen, die niks met de locs type 27 te maken hebben: Digitale infopanelen die meer niet dan wel werken, krakende/piepende zetels, binnendeuren die om de haverklap kapot zijn, buitendeuren die het ook meer dan goed is begeven, of die mensen ernstig verwonden omdat ze plotseling dichtslaan. The list goes on...
stefke

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door stefke »

Dat de NMBS gewoon Dosto's aankoopt
die zijn beter
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

Met dosto's ga je totaal niets veranderen aan de situatie. De rijtuigen zelf zorgen niet voor tractieproblemen, zorgen niet voor uitvallende airco's, ... zoals hierboven omschreven.
Bij de Knokke Blankenberge trein moet je al uitgaan van twee gekoppelde treinen die ieder als onafhankelijke eenheid te beschouwen is. Als op de tweede lok de hoofdschakelaar (DUR genaamd) uitvalt zal op dat treingedeelte geen hoogspanning meer gegeven worden aan de rijtuigen. Hierdoor vallen de omvormers uit op die rijtuigen. De airco's vallen uit. Doordat de omvormer uitvalt komt de verlichting op de batterij te werken wat ook beperkt in tijd is (om uitputting van de batterij te voorkomen).
Verder ga je ook problemen krijgen met de deuren omdat de elektrokleppen niet meer gaan werken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Joris »

Hallo,
stefke schreef:Dat de NMBS gewoon Dosto's aankoopt
die zijn beter
Neenee, dat is regiomaterieel....
Neenee, IC2000, dát zou veel beter zijn! Die kunnen bovendien ook 200kmph, en het zijn zeer confortabele rijtuigen.
Als het kan de resto en de minibar erbij bestellen.
Het enige nadeel is dat ze niet drukdicht zijn (wat tussen Bern en Zürich wel lastig is op de NBS), maar dat zijn veel hedendaagse rijtuigen volgens mij niet...
Wat me opvalt is dat bij tamelijk wat M6'en, tenminste toch die waar ik onlangs enkele keren in zat, temalijk wat kapotte zetels hebben...
Dat zou toch niet mogen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Knipex »

Waarom dan niet de type 28? Wat zou het vragen om die compatibel te maken?
Via een lease overeenkomst zijn ze snel inzetbaar. Ik geloof trouwens dat de type 28 op een rekordtijd is ingezet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

De reeks 28 is vooral ingehuurd voor cargo, het basisidee is niet om er passagierstreinen mee te doen. Trouwens de reeks 18 staat klaar om de reeks 27 af te lossen bij de M6 treinen.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Stijn82 »

Krijgen die 18'en dan ook een automatische koppeling? En wat gaat er met die stormram 27'en gebeuren? Die lijken me toch minder geschikt om andere diensten te rijden, aangezien ze steeds in de juiste richting georiënteerd moeten staan en je niet overal kan driehoeken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

Zover ik te weten ben gekomen zoude de eerste 96 loks gewone machines zijn met klassieke schroefkoppeling. Er zou sprake zijn om dan de laatste 24 te nummeren van 1901 tot 1924 en ze voorzien van een GF, maar dit moet nog allemaal een beetje worden afgewacht want nergens officieel gemaakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Shrek »

Stijn82 schreef:En wat gaat er met die stormram 27'en gebeuren? Die lijken me toch minder geschikt om andere diensten te rijden, aangezien ze steeds in de juiste richting georiënteerd moeten staan en je niet overal kan driehoeken.
De gewone koppeling is zo weer geïnstalleerd hoor :wink:
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Beesty »

Teach2 schreef:Het is al langer bekend dat de M6, hoe zal ik het zeggen, nooit de 'koop van de eeuw' zal worden. Nog enkele andere problemen, die niks met de locs type 27 te maken hebben: Digitale infopanelen die meer niet dan wel werken, krakende/piepende zetels, binnendeuren die om de haverklap kapot zijn, buitendeuren die het ook meer dan goed is begeven, of die mensen ernstig verwonden omdat ze plotseling dichtslaan. The list goes on...
Inderdaad. De dichtslaande deuren is een levensgevaarlijk element waar de NMBS dringend een oplossing zou mogen voor vinden. Zelf vind ik de M6'n al 'rotbakken' (sorry voor het woord) wegens meerdere elementen .. maar een veiligheidsprobleem .. das er nu net iets teveel aan. Hopelijk doen ze hier iets aan, voor er is iets ernstig gebeurt..
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Kalimero »

Beesty schreef:Zelf vind ik de M6'n al 'rotbakken' (sorry voor het woord) wegens meerdere elementen ..
Als passagier zie ik toch één groot voordeel: de alternatieve zetelopstelling. De klassieke "tête à tête" wordt afgewisseld met zitplaatsen achter elkaar. Mijn voorkeur gaat naar dat laatste, omdat ik dan beter mijn benen kwijt kan. Als er iemand vóór je zit, is het altijd wriemelen om niet teveel te botsen (ik heb nogal lange benen). En met alle respect, ik heb echt geen boodschap aan een wildvreemde medepassagier voor mijn neus.
Afgezien van de AM96 ken ik geen enkel treintype met dit soort opstellingen. Jammer genoeg wordt dit systeem niet doorgetrokken bij de gemoderniseerde stellen.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door dcr »

Ook positief zijn de stopcontacten, en de éénzitjes.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dubbeldektreinen

Bericht door Steven »

M6, MS96 en I11 hebben dit soort opstelling. Waarbij vele mensen het verschil tussen een MS96 en I11 niet zien, het interieur is quasi identiek en dat doet al is verwarren blijkbaar.
Plaats reactie