Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef:gewoon, de investering is gemaakt, dus kan ze maar best gebruikt worden niet?
Das ook geen goeie redenering he. Je moet het hele net optimaal gebruiken, niet enkel de nieuwe stukken. :wink:
Goederentreinen hebben ook altijd meer baat bij een vlak profiel. Ook al is de tunnel korter, sneller zal het niet zijn met een zware trein.
Ook gaat het veel duurder zijn door de tunnel, je moet immers eerst de remmen hard belasten en dan volle tractie geven. Daarbij komt dan nog eens dat het een tunnel is en er dus bij incidenten meteen een zeer grote hinder is.
Een trein die niet in Antwerpen-centraal moet zijn heeft dus niets dan nadelen bij de NZV :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Bibke »

Kristofke schreef:
Trammist schreef:Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
gewoon, de investering is gemaakt, dus kan ze maar best gebruikt worden niet?

bovendien ligt het ringspoor langs dichtbebouwde gebieden die geluidsoverlast hebben van het spoor
Wat als er een gastrein in de tunnel tot ontploffing komt?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door fitnessboy »

Bibke schreef:
Kristofke schreef:
Trammist schreef:Geef mij eens één goeie reden waarom met cargotreinen door de NZV zou moeten sturen, zolang het Ringspoor normaal functioneert?
gewoon, de investering is gemaakt, dus kan ze maar best gebruikt worden niet?

bovendien ligt het ringspoor langs dichtbebouwde gebieden die geluidsoverlast hebben van het spoor
Wat als er een gastrein in de tunnel tot ontploffing komt?
wat is een gast rein ? :mrgreen:
melle

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door melle »

Een trein geladen met gas..

Ik denk niet dat deze cargo gewoon in de tunnel mag hoor. Er komt sowieso geen cargo door..
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door treinbruno »

De bergland heeft een paar keer nonstop door de tunnel gereden, en de thalys ging ook heel soms door de tunnel in de tijd dat die alleen in berchem stopte maar de tunnel al open was
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Accelerat »

Er word inderdaad 90 km/h gereden in de tunnel. Maar als je zoiets met een cargo zou doen, ik zou daar NIET beneden willen staan! Wat een herrie zou dat maken... :?
Bockie

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Bockie »

Steven schreef: de hoofdsporen (22 en 23) hebben een toegelaten snelheid van 90 km/u.
Correctie:

De Thalystreinen mogen op sporen 22 en 23 aan 90 km/u rijden bij het binnenrijden van Antwerpen - Centraal (komende van Antwerpen - Luchtbal).
De binnenlandse treinen komende van Antwerpen - Luchtbal zijn beperkt tot 40 km/u.

De treinen komende van Antwerpen - Berchem richting Antwerpen - Centraal weet ik niet :)

Grtz
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Fabian318 »

Waarom mag er alleen de Thalys aan 90 km/h rijden en overige treinen niet?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door stefanic »

Fabian318 schreef:Waarom mag er alleen de Thalys aan 90 km/h rijden en overige treinen niet?
Er is een opgelegde snelheidsbeperking in de tunnel wegens schade aan de huizen erboven door trillingen. Deze overmatige trillingen zijn het gevolg van een constructiefout bij de bouw van de tunnel. Logischerwijze geldt die snelheidsbeperking voor alle treinen maar voor de Thalys is een uitzondering gemaakt, want studies wezen uit dat die niet zoveel trillingen veroorzaakt als de andere treinen.
spoorwegrealist
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Hobbes »

stefanic schreef:
Fabian318 schreef:Waarom mag er alleen de Thalys aan 90 km/h rijden en overige treinen niet?
Er is een opgelegde snelheidsbeperking in de tunnel wegens schade aan de huizen erboven door trillingen. Deze overmatige trillingen zijn het gevolg van een constructiefout bij de bouw van de tunnel. Logischerwijze geldt die snelheidsbeperking voor alle treinen maar voor de Thalys is een uitzondering gemaakt, want studies wezen uit dat die niet zoveel trillingen veroorzaakt als de andere treinen.
@Stefanic: Weet jij misschien of we er in de toekomst terug 90km/h mogen gaan rijden? Ik weet dat er eind vorig jaar nog eens proefritten gedaan zijn in de tunnel maar daarna werd het weer oorverdovend stil...

Het ging toch over de demplaag onder de sporen die vol water zat? Is dat ondertussen nog niet opgelost?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door dentheo »

Typisch waren de laatste maanden van de serie 11 met Benelux, die ging regelmatig rond Antwerpen.
Waarschijnlijk reed die op dat moment met minder motoren.....
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door stefanic »

Hobbes schreef:
stefanic schreef:
Fabian318 schreef:Waarom mag er alleen de Thalys aan 90 km/h rijden en overige treinen niet?
Er is een opgelegde snelheidsbeperking in de tunnel wegens schade aan de huizen erboven door trillingen. Deze overmatige trillingen zijn het gevolg van een constructiefout bij de bouw van de tunnel. Logischerwijze geldt die snelheidsbeperking voor alle treinen maar voor de Thalys is een uitzondering gemaakt, want studies wezen uit dat die niet zoveel trillingen veroorzaakt als de andere treinen.
@Stefanic: Weet jij misschien of we er in de toekomst terug 90km/h mogen gaan rijden? Ik weet dat er eind vorig jaar nog eens proefritten gedaan zijn in de tunnel maar daarna werd het weer oorverdovend stil...

Het ging toch over de demplaag onder de sporen die vol water zat? Is dat ondertussen nog niet opgelost?
Inderdaad. En... een constructiefout oplossen gaat meestal enkel door het opnieuw te construeren... den helen begot uitbreken en beter terug maken... ziet ge 't al gebeuren... Ik weet dat men poogde de drainagebuizen vrij te krijgen maar wat ondertussen de situatie is???

De reden dat de vertragingszone trouwens zo (onnodig) lang is (de hele tunnel tussen Centraal en Dam) is ... omdat ze de snelheidsborden niet kunnen plaatsen IN de tunnel, want dan staan ze te laag... (gezien vanop het evacuatiepad naast het spoor) dus bij evacuatie van reizigers zouden ze tegen die plakaten kunnen lopen... dus staan de plakaten pas aan het einde van de tunnel (meer plaats) maar moeten de treinen ook over een grotere afstand trager rijden... dus meer extra rittijd dan eigenlijk technisch noodzakelijk is...
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door dentheo »

Fabian318 schreef:Waarom mag er alleen de Thalys aan 90 km/h rijden en overige treinen niet?
Thalys heeft volgens mij kleinere aslast dan de andere (17T?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Robin »

de ophanging is inderdaad anders en zorgt voor minder trillingen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bockie

Re: Maximumsnelheid Antwerpen Centraal

Bericht door Bockie »

Robin schreef:de ophanging is inderdaad anders en zorgt voor minder trillingen.
Ik denk dat het inderdaad ermee te maken heeft dat die pneumatische ophanging bevestigd is tussen 2 rijtuigen in.
Plaats reactie