vrijmaken spoor belgie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Liberalisering spoor in België.

Bericht door HLE 2302 »

ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: "Ja, het gaat zeer slecht bij B-cargo"

Bericht door TrainzDr3ver »

HLE 2302 schreef:ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
Elke regio/provincie zijn eigen bedrijf zeker, of misschien dat ze per IC, IR of L-verbinding gaan werken :lol:
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: "Ja, het gaat zeer slecht bij B-cargo"

Bericht door AlexNL »

Ik gok dat er inderdaad heel veel op concessiebasis gedaan zal worden. Zolang er dan maar één landelijk tariefsysteem komt zodat je als reiziger niet 4 verschillende kaartjes nodig hebt...

Overigens: waar komt al die overschotten bij B-Cargo vandaan? Hoe kun je ineens 900 man teveel hebben? Zag men dat niet aankomen?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

vrijmaken spoor belgie

Bericht door Bibke »

TrainzDr3ver schreef:
HLE 2302 schreef:ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
Elke regio/provincie zijn eigen bedrijf zeker, of misschien dat ze per IC, IR of L-verbinding gaan werken :lol:
Dat zou wel eens kunnen en zo komen we terug in de situatie van voor het ontstaan van de NMBS :roll:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door Steven »

ik was bezig harde moderatie toe te passen op een bepaald onderwerp en heb dit dus afgesplits, gelieve dus niet meer af te wijken.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door K V B »

Bibke schreef:
TrainzDr3ver schreef:
HLE 2302 schreef:ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
Elke regio/provincie zijn eigen bedrijf zeker, of misschien dat ze per IC, IR of L-verbinding gaan werken :lol:
Dat zou wel eens kunnen en zo komen we terug in de situatie van voor het ontstaan van de NMBS :roll:
De situatie voor het onstaan van de NMBS was:
- Een landelijk net uitgebaat door de staat.
- Een paar grote bedrijven zoals de "Grand Central Belge" die zelf ook een behoorlijk net hadden.
- Een reeks kleine bedrijven.

En vooral: Veer meer spoorkm... Heel wat kleinere privé spoorwegen zijn gewoon direct gesloten nadat ze bij de NMBS kwamen. De laatste privé maatschappij in België was de spoorlijn van Brussel naar Tervuren. Die is ergens in de jaren 50 ook genationaliseerd, en vervolgens prompt gesloten en opgebroken. Jammer want men had die prima in het Brusselse metronet kunnen integreren.

De situatie met een groot staatsbedrijf, een paar middelgrote bedrijven en een hele reeks piepkleine bedrijfjes is precies wat je in Zwitserland nog steeds hebt. In in Zwitserland is ook nog het gros van alle spoor dat ooit gebouwd is nog in gebruik.

in totaal zo'n 50 spoorbedrijven en mee dan 100 busbedrijven. En toch komt er elk jaar op tijd een set dienstregelingsboeken uit waar alles in staat, en functioneert alles in principe in een tariefsysteem.
België kan daar wat van leren, denk ik, vooral omdat er nogal wat vergelijkingspunten zijn. Als we de Alpen even buiten beschouwing laten heeft Zwitserland een vergelijkbare bevolkingsdichtheid als België. De verantwoordelijkheid voor OV is over verschillende bestuursniveaus verdeeld. In Zwitserland heeft men het zo gedaan:
- IC/IR net is nationaal. De SBB heeft een langdurige concessie voor dit net en dit net wordt niet gesubsidieert. In ruil voor een de facto monopolie wordt van de SBB wel verwacht dat ze een landelijk net uitbaten. De dienstregeling voor dit net is meestal al meer dan een jaar voor elke wijziging bekent, en wordt meestal vier jaar min of meer constant gehouden.
- Regionale treinen zijn een zaak van de kantons, net als het overige regionale vervoer. In België kan men dit aan de gewesten of de provincies overlaten. Steeds meer kantons gaan over tot het aanbesteden van lijnen. In het kanton Bern bevoorbeeld bestaat er een heel process, met regionale "verkeersconferenties" waar per regio gemeentebesturen, plaatselijke belangenverenigingen en OV bedrijven tesamen een wensnet en dienstregeling uitwerken. Vervolgens worden dan de lijnen gewoon aanbesteed. Zo is worden in Kanton Bern ondertussen de meeste regionale treinen door de BLS gereden, ook op het SBB net.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door apestaart »

In het Verenigd Koninkrijk bestaat ook zo'n systeem nl de British Railways werd
geprivatiseerd en er zijn tal van privé bedrijfjes ontstaan, maar de dienstverlening is
daar ondermaats geworden; treinen rijden niet meer zo stipt enz
Het is te hopen dat in België zulke toestanden niet zullen voorkomen, al vrees ik er voor
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door K V B »

apestaart schreef:In het Verenigd Koninkrijk bestaat ook zo'n systeem nl de British Railways werd
geprivatiseerd en er zijn tal van privé bedrijfjes ontstaan, maar de dienstverlening is
daar ondermaats geworden; treinen rijden niet meer zo stipt enz
British Rail is pas in 1948 opgericht. Voordien bestonden er in het VK vier grote privé bedrijven, en de spoorwegen in het VK waren toonaangevend voor heel Europa. Het is onder British Rail dat men in het VK is beginnen achterhinken op het continent. Dat de huidige privé operatoren er niet in geslaagd zijn om op korte termijn de zaak weer op orde te krijgen moet je ze niet aanwrijven.
En er zijn bij de privatisering fouten gemaakt. Mogelijks was gewoon een terugkeer naar de grote vier van vroeger beter geweest, en men zou beter langere concessies geven.
Maar ik wil je wel aanbevelen om al de negative berichten over het spoor in het VK met een korreltje zout te nemen. Er wordt in de pers een hoop onzin over de privatisering verkondigt.

Sinds de privatisering zijn het aantal treindiensten in het VK behoorlijk toegenomen. Waar vroeger bijvoorbeeld een trein per uur reed, rijd er nu een per halfuur. Er zijn lijnen en stations bijgekomen. En dat allemaal op een infrastructuur die decennia lang, onder Britisih Rail, verwaarloosd was. Veel van de problemen die men in het VK heeft zijn daarop terug te voeren.
Er is sinds de privatisering massaal nieuw materieel aangekocht, en het aantal reizigers is explosief toegenomen. Dus iets moeten die bedrijven wel goed doen...

Wat je steeds weer hoort in de pers is dat door de privatisering de treinen in het VK onveiliger geworden zouden zijn. Dat is gewoon pertinent niet waar. Wat vertragingen betreft doen de meeste privé bedrijven het beter dan BR voor hen, maar een paar die het slechter doen halen natuurlijk vaak de pers. Dat is een groot nadeel van de het opsplitsen van een groot bedrijf in vele kleintjes: Je geeft de pers veel meer om over te schrijven. En je weet hoe journalisten zijn.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door Paul »

Er is toch wel een serieus verschil tussen de liberalisering van het spoor zoals die nu door 'Europa' opgelegd wordt, en de situatie in België voor de oprichting van de NMBS waar KVB het over heeft.

In die vroegere situatie kon een privé-onderneming een concessie krijgen om een bepaalde spoorlijn aan te leggen en te exploiteren. De Staat legde een aantal voorwaarden op. En daarna had het privébedrijf het monopolie op die lijn en er was geen concurrentie.

In de nieuwe situatie is er een splitsing tussen de netwerkbeheerder (Infrabel) die de spoorlijnen aanlegt, onderhoudt en beheert, en de exploitant (NMBS en in de toekomst, ook nu al voor het goederenvervoer, privébedrijven) die treinen laat rijden. Zo is er op eenzelfde lijn of verbinding concurrentie mogelijk tussen verschillende exploitanten.

Of vergis ik mij?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liberalisering spoor in België.

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
De liberalisering van de goederenmarkt werkt toch goed, de grootte van het land heeft daar weinig invloed op...
Dat het voor de nmbs (B-cargo) alleen maar nadelen eheft moeten ze alleen bij zichzelf zoeken.
De SNCF slaagt erin om in België belangrijke transporten te doen maar de NMBS lukt er maar niet in om dit in frankrijk te doen... :wink:
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door Hogersluys »

Ik geloof meer in een model zoal De Lijn, waarbij de NMBS dus nog blijft bestaan maar de diensten zelf worden verzekerd door een privéfirma. TB en TBG staan dan in loondienst van deze laatsten maar blijven het NMBS-uniform dragen. Zodoende blijft er een eenheid in het tariefsysteem en is het niet verwarrend voor de klant. De NMBS blijft uiteraard de dienstregelingen en tarieven opmaken, zo blijven alle diensten op elkaar afgesteld.

Ik geloof niet in privatisatie in het genre 'één of andere vervoerder' neemt bijvoorbeeld de lijn Gent-Eeklo over en doet daar vervolgens haar eigen zin mee'.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:
Ik geloof niet in privatisatie in het genre 'één of andere vervoerder' neemt bijvoorbeeld de lijn Gent-Eeklo over en doet daar vervolgens haar eigen zin mee'.
Ik denk dat een constructie waarbij het Vlaams Gewest vastlegd welke diens ze willen en dat aanbesteed de toekomst is. Bijvoorbeeld: "Wij willen 7 dagen per week een halfuurdienst op Gent - Eeklo. Wie wil dat voor een schappelijke prijs doen?"
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door Joris »

Hallo,
K V B schreef:
Hogersluys schreef:
Ik geloof niet in privatisatie in het genre 'één of andere vervoerder' neemt bijvoorbeeld de lijn Gent-Eeklo over en doet daar vervolgens haar eigen zin mee'.
Ik denk dat een constructie waarbij het Vlaams Gewest vastlegd welke diens ze willen en dat aanbesteed de toekomst is. Bijvoorbeeld: "Wij willen 7 dagen per week een halfuurdienst op Gent - Eeklo. Wie wil dat voor een schappelijke prijs doen?"
Dat is het Duitse systeem, en daar heeft dat voor een enorme heropleving van vele lokale lijntjes gezorgd.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trammist

Re: Liberalisering spoor in België.

Bericht door Trammist »

HLE 2302 schreef:ik vind die liberarsering vn het spoorverkering dikke bullshit ... zeker in een land zoals België
dat ze dat gaan toepassen in grote landen ? ja, maar toch niet in zo'n klein landje als hier

ik vraag me af wat ze gaan doen ... en ik hoop dat de nmbs alles kan behouden ...
Hallo, Nederland is niet veel groter dan België en ze hebben in totaal minder km's spoor dan België. En daar is het spoor ook vrijgemaakt voor privébedrijven. Bullshit, ahja.

En doe nu niet alsof de NMBS heilig is. Het is een reus op lemen voeten die totààl vergiftigd is van politieke invloeden. Het is nog klaar en duidelijk gezegd in die Terzake-repo over B-Cargo.

Een paar lesjes economie zouden voor jou geen kwaad kunnen, en neem het aub niet kwaad op...
Hogersluys schreef:Ik geloof meer in een model zoal De Lijn, waarbij de NMBS dus nog blijft bestaan maar de diensten zelf worden verzekerd door een privéfirma. TB en TBG staan dan in loondienst van deze laatsten maar blijven het NMBS-uniform dragen.
Klein detail: een TreinBestuurder draagt bij NMBS geen uniform...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1217
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: vrijmaken spoor belgie

Bericht door Tim »

Ik vind het vrijmaken van de markt een zeer goede zaak, ben immers flagrant tegen een staatsmonopolie.
Vorige maand in Duitsland ook meegereden met een privémaatschappij, de HEX (HarzElbeExpres) die ondertussen een heel netwerk in de Harz uitbaten en hun treinen reden zeker niet leeg!
Plaats reactie