NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Patrick »

't Is gazettepraat natuurlijk.
Is gebeurd met laatste trein FBMZ naar Oostende (of eerste trein :wink: ) donderdagochtend 17.09.
40-tal reizigers, waren al opgestapt maar moesten er weer uit.
TB was aan zijn maximum uren gekomen (of zou eraan zijn gekomen in Oostende?).
(Uit Het Laatste Nieuws)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Adler »

Patrick schreef:'t Is gazettepraat natuurlijk.
Waarom zou dat niet waar kunnen zijn ?
Waarom zou Belga zo een bericht verzinnen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Steven »

Dat onderwerp is al op verschillende plaatsen inderdaad aan bod gekomen en daar is zowel binnen als buiten de spoorweg al menig woord over gezegd. Ook op www.rijdendpersoneel.be is dat al aan bod gekomen. Ik verschiet er dus van nu nog een apart onderwerp van de vinden hier (ik meende dat het hier al ergens vermeld was, maar ik kan mis zijn).
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Patrick »

Mijn excuses mocht het hier al vermeld geweest geworden zijn :) Ik lees ook niet alles van de HGBTF-praat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Shrek »

tjah de diensten worden soms heel nipt opgesteld, dan heb je dat natuurlijk bij vertragingen :roll:
Tom1970

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Tom1970 »

Een zeer kostelijk grapje dat had kunnen vermeden worden. En even ter verduidelijking:

1: Ik geef de treinbestuurder absoluut gelijk. Als de man over zijn uren zat is dat zijn goed recht om te zeggen dat hij stopt. Veiligheid voor alles. De machinist hadden ze wel met een taxi naar huis kunnen sturen.

2: Een reserve machinist dat hebben ze blijkbaar niet? Zoiets lijkt me toch de normaalste zaak van de wereld me dunkt. Pure geldverkwisting.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Steven »

tja er zijn wel geregeld reservediensten op bepaalde plaatsen, maar dat trachten men nu ook niet te veel op te stellen. Aangezien een reserve bestuurder ook vrij kostelijk is.
Tom1970

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Tom1970 »

Misschien situatieschets:

Machinist belt dat hij over z'n uren zit en hij zegt dat hij stopt met rijden. Taxi voor de machinist wordt geregeld, machinist kan veilig naar huis gebracht worden. Reserve machinist staat al klaar op het perron de trein kan direct vertrekken. Efficiënt werken heet dat.

Spoorbonden 8 miljoen euro per jaar om de sociale vrede te bewaren, onnodige dure functies, veel te dure stations bouwen. Zaken die de belastingbetaler veel geld kosten , maar een machinist in reserve hebben die reizigers bij eventueel onvoorziene omstandigheden naar huis kan brengen, dat hebben ze niet :roll:.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Steven »

Dat gebeurd ook zo indien er een reserve is tom, maar die zijn er niet op elk uur van de dag beschikbaar op alle plaatsen van het net. Een bestuurder die gewoon reserve zit betalen ze ook gewoon zijn uren he of die nu veel doet of niets. Dat systeem past men zelfs meermaals per dag toe om laatkomers op te vangen of zieken. Maar je kan onmogelijk voor elk scenario een reserve gaan voorzien dat is gewoon te kostelijk.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dat gebeurd ook zo indien er een reserve is tom, maar die zijn er niet op elk uur van de dag beschikbaar op alle plaatsen van het net. Een bestuurder die gewoon reserve zit betalen ze ook gewoon zijn uren he of die nu veel doet of niets. Dat systeem past men zelfs meermaals per dag toe om laatkomers op te vangen of zieken. Maar je kan onmogelijk voor elk scenario een reserve gaan voorzien dat is gewoon te kostelijk.
En als de reserve al aan een andere vervanging bezig is, dan moet je al twee reserves hebben, ik vind dat de NMBS het netjes opgelost heeft...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door Steven »

Inderdaad die reserve kan al gebruikt zijn of die kan zelf ook te ver op het einde van zijn diensturen zitten om nog te kunnen invallen. Pech zit in het kleinste hoekje.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door markske »

Bestuurder wist al van in Luik dat hij bij aankomst te Oostende 15 minuten over zijn uren ging gaan.
Dus kon hij volgens mij toch minimaal tot in Brugge gereden hebben. En dan is er nog de mogelijkheid van er hier en daar een minuutje af te doen.
RIDCO

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door RIDCO »

Vroeger kreeg een Tb in dergelijke gevallen overal (bij manier van spreken) "dubbel groen" zodat het nog allemaal nog in orde kwam, maar de dag van vandaag......
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS zet taxi's in voor "verbouwereerde" reizigers

Bericht door HLE 2302 »

RIDCO schreef:Vroeger kreeg een Tb in dergelijke gevallen overal (bij manier van spreken) "dubbel groen" zodat het nog allemaal nog in orde kwam, maar de dag van vandaag......
dat klopt volgens mij toch niet :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie