Pendelaarsleed in Heide

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door dekooiker »

Een stationschef weten te wel te vinden om te klagen, maar om alternatieven te vragen gaan ze er niet op af.
Ik heb de indruk dat de meeste treinreizigers geen problemen met overstappen hebben.
De NMBS is voor mij niet heilig maar krijgt de schuld van àlles.
Dus: de reiziger is altijd de sukkelaar en moet medelijden krijgen (soms terecht, soms niet) en de instelling NMBS is de boosdoener.
Kan ik niet mee eens zijn als er een andere, niet voorziene en minder goede maar nog steeds redelijke mogelijkheid is om ter bestemming te raken.

Om het verkeer op lijn 12 te verbeteren lijkt me het best om de trein tot Brussel te laten rijden en Charleroi, de lijn met vele vertragingen, in een andere relatie te steken.
Dan zal het pas wat regelmatiger verlopen.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door groentje »

Dan krijg je nog meer vertraging in de NZV. Er zijn gewoon niet voldoende rijpaden om alle doorgaande verbindingen te knippen in Brussel. Of je zou een van de beide treinseries niet door de NZV laten rijden, maar ik laat het met plezier aan een ander om te bepalen welke dat zal zijn. Want sowieso zal je dan met een volksopstand zitten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: Om het verkeer op lijn 12 te verbeteren lijkt me het best om de trein tot Brussel te laten rijden en Charleroi, de lijn met vele vertragingen, in een andere relatie te steken.
Dan zal het pas wat regelmatiger verlopen.
Volgens mijn bescheiden mening is dit niet het voornaamste probleem.

Er zijn een aantal andere problemen die veel meer invloed hebben op de lijn L12:

- de werken tijdens het weekend.
- de internationale treinen (benelux en Thalys) die al jaren van die lijn hadden moeten verdwenen zijn en die heel dikwijls vertraging hebben maar steeds voorrang krijgen op de binnenlandse treinen.
- de aanhoudende problemen met de M6 rijtuigen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Asterix »

Trammist schreef:Stop met zagen, engageer jezelf.

@Steven: da's niet tegen jou hoor, maar tegen iedereen die dit leest.
En hoe kan je je als reiziger je "engageren" tegen die overvloed aan vertragingen en afgelaste treinen? Ik vind dit een inhoudsloze uitspraak....
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Asterix »

Vaak is de problematiek ook te verklaren door een slechte organisatie. Daar heb ik al helemaal geen begrip voor.

Haast altijd vertrekt de IR 4128 Leuven-Mechelen-Kortrijk met vertrek te Leuven om 06.43u met enige vertraging, net genoeg om in Mechelen de aansluiting met de IC naar Antwerpen te missen. Nochtans komt die trein uit de bundel. Als je echter op het vertrekuur nog kop moet gaan maken, loopt het gegarandeerd verkeerd. Enkele malen werd mij beloofd dat het befaamde RDV de aansluitende trein in Mechelen zou laten wachten. Zo een loze belofte pakt misschien drie keer maar als je dan op een leeg perron staat, geloof je die gasten ook niet meer... Oplossing: een kwartier vroeger vertrekken en nog vroeger opstaan.... :roll: Trouwens, de O/STCH kan mij nog steeds geen antwoord bieden en de klantendienst weigert pertinent elk antwoord. Kwestie van "engagement" te tonen....
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door dekooiker »

Het oprichten van RDV was misschien geen goede zaak, immers, nog meer mensen waarmee overlegd moet worden.
Ik zie het eigenlijk somber in.
Als het nu al niet lukt om op één lijn, in dit geval lijn 12, vlot te communiceren naar de reiziger toe, wat zal het dan worden na het vrijmaken van het nationaal reizigervervoer?
Qua dienstverlening en het serieus nemen van de reiziger zullen privémaatschappijen wellicht beter doen, dat wel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Hogersluys »

dekooiker schreef: Ik zie het eigenlijk somber in.
Als het nu al niet lukt om op één lijn, in dit geval lijn 12, vlot te communiceren naar de reiziger toe, wat zal het dan worden na het vrijmaken van het nationaal reizigervervoer?
Qua dienstverlening en het serieus nemen van de reiziger zullen privémaatschappijen wellicht beter doen, dat wel.
Dat is nog iets voor de verre toekomst (ten vroegste 2016 zal het binnenlands reizigersvervoer vrijgemaakt worden, maar het zal waarschijnlijk nog later worden). Het is dus nog niet aan de orde, bovendien kan een "vrijmaking" ook gewwon betekenen dat men op een model zoals De Lijn overstapt.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door odul »

Om even terug te komen op die maandag toen het volledig in de soep ging.

Hoelang ligt die spoorlijn daar al...meer dan 150 jaar.
Hoe dikwijls zijn er werken geweest op lijn12...honderden keren.
En ja, het is niet de eerste keer dat er werken in het weekend uitlopen tot maandag morgen in de spitsuren.

Men zou veel pendelaarsleed kunnen verhelpen door van Essen een 'volwaardig vertrek en eind station (terug) te maken.

Zo zou men op zen minst tijdens werken de lege treinstellen kunnen stockeren in de bundel aldaar.
Aangezien Essen een treinwachters- en machinistendepot heeft. Kan men steeds een trein reserve houden voor gevallen zoals op die maandag.

Nu blijft er slechts één trein in de bundel staan. die van 05.29 uur.
En bekijk het maar eens die trein vertrekt zo goed als nooit te laat.
Het zijn meestal de treinen die moeten "toekomen", die te laat en zijn, en alzo ook terug te laat vertrekken.

Lege treinstellen die moeten vertrekken in Essen worden in Antwerpen gestockeerd.
Terwijl Essen genoeg plaats heeft om er een paar te plaatsen.

Tevens,als er in Essen een trein reserve staat, kan een IC komende van Charleroi die beperkt wordt tot Antwerpen meteen 'opgevangen' worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Steven »

Dat heeft alles te maken met centralisatie van bepaalde diensten. Herstellingen, onderhoud (reinigen) doet men allemaal op Schijnpoort wat de Antwerpse regio betreft.. Alle kleinere wijkplaatsen moeten op die manier wijken. Kostenbesparend aangezien je op veel minder plaatsen personeel moet voorzien dat instaat voor onderhoud en herstellingen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door odul »

Steven schreef:Dat heeft alles te maken met centralisatie van bepaalde diensten. Herstellingen, onderhoud (reinigen) doet men allemaal op Schijnpoort wat de Antwerpse regio betreft.. Alle kleinere wijkplaatsen moeten op die manier wijken. Kostenbesparend aangezien je op veel minder plaatsen personeel moet voorzien dat instaat voor onderhoud en herstellingen.
Dat zal wel kloppen, maar je ziet dat deze 'besparingen' nefast zijn voor een degelijke service.

Wat betreft klein onderhoud, dat kan ook in Essen gebeuren herstellingen en groot onderhoud oké dat men dat centraliseert.
Maar dan kan men toch nog een treinstel reserve zetten in Essen, toch niet alle treinstellen staan voor onderhoud op Schijnpoort of luchtbal?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Steven »

Voor twee of drie treinstellen een volwaardige kuisploeg betalen is voor de directie een dure uitgave.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door dekooiker »

Centralisatie is weliswaar kostenbesparend maar als er iets misloopt dan zijn de problemen groter dan bij een gedecentraliseerd beleid.
Alles heeft voor-en nadelen maar het mag niet de bedoeling zijn reizigers de prijs te laten betalen.
Het voorstel van odul is zinvol en zéker bij vertragingen/beperkingen op de gewraakte Essen-Charleroi.
Als men er niet in slaagt om op tijd te rijden dan moet er echt wel een stel reserve blijven om meteen in te pikken.
Is iedereen beter mee.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Steven »

Leuk om een trein in reserve te hebben. Essen is echter maar een klein sateliet van Antwerpen centraal en telt maar een handvol bestuurders. Reservediensten kennen ze daar volgens mij niet. Wat ben je met een trein als er geen tb is. Daarnaast heb je ook nog een tbg nodig.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door ferry »

Hoi

Essen is toch een depot van tbg


f
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Steven »

net zoals de TB is dat voor TBG een satelietdepot van antwerpen centraal.
Plaats reactie