Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door melle »

Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door HLE 2302 »

melle schreef:Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?
2016 wordt een héél zwart jaar ... :cry:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Steven »

ten vroegste voor 2017 en dit na evaluatie van het internationaal verkeer.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door jan_olieslagers »

In het Nederlands* noemen we dit BINNENLANDS verkeer, hoor... En jawel, het lijkt mij onvermijdelijk dat "Europa" vroeg of laat gaat opleggen dat ook daar de vrije concurrentie moet kunnen spelen. Wanneer, dat hebben we af te wachten; denkende aan vakbonden en "sommige" regeringen verwacht ik het eerder laat dan vroeg.

Anderzijds lijkt mij ook onvermijdelijk dat vroeg of laat Infrabel geregionaliseerd wordt - tenslotte is het spoor de enige verkeersinfrastructuur die nog niet gewestelijk beheerd wordt - met slechts een bizarre uitzondering voor de "nationale" luchthaven Zaventem** Maar dat is een heel ander verhaal, dat voorlopig nog enkel binnen Belgie verteld wordt.

*Nederlands != NMBS-iaans
**newspeak: "Brussels Airport"
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Kristofke »

een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Joris »

Hallo,
HLE 2302 schreef:
melle schreef:Hallo,

komt dit er ooit?
Zoja wat is dan de deadline?
2016 wordt een héél zwart jaar ... :cry:
Waarom?
Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
En ja we zullen tegen dan eenheidsworst hebben, ook in het reizigers verkeer, maar dat komt er toch...
Misschien brengen de private maatschappijen wat afwisseling... Die zullen alleszinds al geen M6 rijtuigen hebben!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Hogersluys »

Kristofke schreef:een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden
Misschien kan de coördinatie en het toekennen van rijpaden beter nationaal blijven, maar de belangrijkste taak (de bouw en onderhoud van het spoorwegnet) zie ik toch ook op termijn naar de gewesten verschuiven (conform de andere infrastructuur zoals snel- en waterwegen, eigenlijk zijn spoorwegen momenteel de uitzondering op de regel).
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Hogersluys »

Joris schreef: Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Ik denk dat het nog niet kan beoordeeld worden of we de liberaliseringsvoorbeelden in het buitenland "geslaagd over de hele lijn" kunnen noemen. Nieuw ziet iedere trein er mooi uit (privatisatie en liberalisatie is een relatief recent fenomeen), het zal afwachten worden of de investeringen na een tiental jaar blijven doorgaan. Veel hangt af van de overheid, zij moet een duwende rol vervullen. In België vrees ik dat de overheid net iets te passief zal blijven waardoor spoorwegmaatschappijen een beetje zullen doen waar ze zin in hebben (en dan bedoel ik iets te veel oog hebben voor de winstcijfers wat voor de reizigers nooit goed kan zijn).

Het ergst vindt ik dat de liberalisering van het spoor (en het onvermijdelijk daaruit vloeiende faillissement van de NMBS) er voor zal zorgen dat álle (of toch de meeste) loketten gesloten zullen worden (wat voor kleinere stations onvermijdelijk in verpaupering en leegstand zal resulteren).
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Jérôme »

Hogersluys schreef:(en dan bedoel ik iets te veel oog hebben voor de winstcijfers wat voor de reizigers nooit goed kan zijn).
Daar ben ik er ook bang voor.
Ik denk dat wij zoiets als in America zullen krijgen: de kleine spoorlijnen gaan verdwenen en er zullen dan alleen maar winst opbrengende hst's overblijven.
Het zou zonde zijn...
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:een reizigersmaatschappij regionaliseren is nog altijd iets anders dan de infrastructuurbeheerder

de infrastructuurbeheerder, in dit geval Infrabel, regionaliseren is de grootste nonsens en zoeken en vragen om een hoop problemen en onveiligheden
Inderdaad, de auto's staan nu al tien jaar stil op de autostrades....en de treinen rijden nog stipt..
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Hogersluys »

Vreemde vergelijking. Auto's en treinen verhouden zich in niets tot elkaar. 20 jaar geleden toen autosnelwegen nog een nationale bevoegdheid waren stonden de auto's trouwens ook al stil. :lol:

Je mag er denk ik zeker van zijn dat het beheer en het onderhoud van de infrastructuur aangevuld met de planning van nieuwe spoorlijnen onder Vlaamse vleugels zullen komen. Het is eigenlijk vreemd dat dit nog niet het geval is als je kijkt hoe de bevoegdheden tussen de Federale en de Vlaamse overheid verdeeld zijn.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Bart »

Joris schreef: Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Ja bijzonder slecht!
Kijk eens in Engeland.
Een paar maatschappijen die elkaar beconcurreren met verschillende tarieven en uurregelingen. Ten nadele van de veiligheid!

Als er hier in België ooit een vrijmaking komt, zullen de minder rendabele lijnen het slachtoffer worden van een dergelijke concurrentie. En er zijn in België vrij veel van zulke lijnen.
Nu wordt het verlies van die lijnen met weinig reizigers gecompenseerd door de winst die de spoorwegmaatschappij maakt met de rendabele lijnen. Maar geen enkele privémaatschappij gaat wakker liggen van een niet rendabele spoorlijn, en gaan er in geen geval hun geld in pompen.
Ik hoop dat ze het om de één of andere manier, het kunnen tegen houden, dat ook in 2017 de vrijmaking er niet komt.
Eventuele acties daaromtrent gaan voor de volle 100% op mijn steun (en van 99% van het NMBS personeel) kunnen rekenen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door Steven »

Die vrijmaking kan je niet stoppen bart, europa heeft dat al voorzien in haar regels en als belgie niet braaf is, is dat op straffe van boete (belgië heeft op dat al een aardige reputatie opgebouwd). Vanaf nieuwjaar is het zover voor het internationaal verkeer. Als de vrijmaking voor het binnenland er komt zal het ni allemaal van vandaag op morgen slecht gaan. Te positief denken is niet goed, maar te negatief denken al evenmin. Ik hoop gewoon dat zoals in verschillende andere landen er gewerkt zal worden met bundels. elke bundel zal zowel rendabele als minder rendabele lijnen bevatten. Is dus gewoon een kwestie van degelijk verdelen en vanuit de overheid moeten er minimumvereisten komen om een licentie te krijgen. Dat is wat je uit het engelse verhaal wel kan leren. Als daar een firma niet meer voldoet aan de reeds vooropgestelde eisen verliezen ze hun licentie om nog treinen te mogen laten rijden. Als je denkt dat dit enkel papieren regels zijn moet je het engelse nieuws maar is volgen en dan zal je weten dat er in de eerste helft van dit jaar nog een firma geweest is die haar licentie is kwijtgespeeld.
dcenens

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door dcenens »

Ik was vroeger altijd tegen de liberalisering, maar nu begin ik te denken dat dit misschien goed is voor de Kempen en Limburg. De Nmbs kent ons blijkbaar niet. Moest nu een prive firma beginnen, die zou het reizigerspotentieel wel herkennen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Bericht door dentheo »

Bart schreef:
Joris schreef: Voor de NMBS kan het een zwart jaar worden, dat is waar...
Maar als we even naar de ons omringende landen-Duitsland in het bijzonder-kijken, is die liberalisering dan zo slecht?
Een paar maatschappijen die elkaar beconcurreren met verschillende tarieven en uurregelingen. Ten nadele van de veiligheid!.
Waar haalt U die onzin ? Engeland heeft beter veiligheidscijfers dan Frankrijk !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie