Blinden klagen over NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Miske

Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

Bron: VTM-Nieuws, 13u
21 oktober 2009

Blinden of slechtzienden hebben steeds meer klachten over de dienstverlening van de NMBS. Ze moeten 24 uur op voorhand begeleiding aanvragen, maar voor die begeleiding wordt vaak niet gezorgd.

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=qMQKFzpv_JI
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door odul »

De persoon stapt op in Noorderkempen.
Station Noorderkempen zit nog in een proefperiode, wat wil zeggen dat het nog niet officieel erkent is als bemand station, maar nog steeds als stopplaats.
Dit even terzijde.
Ik vraag me wel af waarom de hulpbehoevende persoon zich niet tot de loketbediende gericht heeft voor hulp bij het instappen.
Als een hulpbehoevend persoon onder begeleiding opstapt, wordt altijd ook het aankomststation verwittigd.

Zelfs als er niemand ter beschikking is in een station kan de persoon in kwestie steeds de treinbegeleider raadplegen voor hulp.
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

Officieel gezien moeten wij 24u op voorhand begeleiding aanvragen:
http://www.b-rail.be/nat/N/practical/li ... /index.php

In de praktijk doen maar weinig blinden dit (ikzelf doe het nooit).

Hoe verloopt het voor mij?
- Ik ga naar het loket (liefst +15 minuten op voorhand) en vraag er begeleiding.
- Als er geen loket is, dan vraag ik gewoon mensen om mij te helpen bij het instappen en de conducteur te zoeken en naar mij te laten komen.
- Ze zetten me meestal op de trein (let op!: er zijn stations die begeleiding weigeren omdat men het niet op voorhand heeft gevraagd, of geen assistentie kunnen verlenen omdat je niet op voorhand hebt gebeld en er dus niemand meer vrij is).
- Normaliter belt men dan naar het tussen/aankomststation en daar helpt men je verder.
- Maar ja, het gebeurt dus ook wel eens dat: men je in het vertrekstation vergeet op de trein te zetten (is mij al meermaals gebeurd), er niemand staat als er toch gebeld is, ...

Persoonlijk heb ik bij het station Noorderkempen al ZEER goede ervaringen gehad, maar goed, dit blijkt dus blijkbaar niet voor iedereen weggelegd te zijn.

Ikzelf vraag nooit op voorhand begeleiding aan; ik weet immers niet wanneer ik een trein ga nemen en wanneer ik weer naar huis ga reizen. Dit geldt dus ook voor de meeste blinden ...

Maar, of je nu al dan niet op voorhand telefonisch begeleiding aanvraagt, er toch wel wat kan mislopen ...

Ik vind het ook erg vervelend, maar ik ben zelf gelukkig wel in die fase beland dat ik zelfstandig durf vragen aan mensen om te helpen ... al is dit niet voor iedereen eenvoudig, uiteraard.
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

odul schreef:Zelfs als er niemand ter beschikking is in een station kan de persoon in kwestie steeds de treinbegeleider raadplegen voor hulp.
Hierbij nog wel even een kanttekening: Als je zoals ik volledig blind bent, dan zie je dus geen treinbegeleider/conducteur lopen (hahaha).

Ik vind dat dus zelf ook altijd een lastige situatie, en dan spreek ik altijd reizigers aan die het voor mij maar moeten oplossen en die man/vrouw moeten zoeken.

Soms is het wel gigantisch spannend ... Ooit eens in station Balen opgestapt (geen begeleiding aanwezig), geen treinbegeleider gevonden, geen andere reizigers en geen deuren die open gingen (althans niet dat ik kon horen). Een reiziger in de trein zag me sukkelen en opende de deur voor me want ik vond de knop ook niet!

Dan is het dus een kwestie van:
- ofwel mensen zoeken in de trein die voor jouw de conducteur kunnen vinden zodat je hulp kan krijgen aan het aankomstation
- ofwel een hele lijst van stations en hun telefoonnummer in je gsm hebben zitten zodat je zelf een belletje kan plegen
:)

Ja, soms moet je wel (erg) inventief zijn!

Maar ik snap ook, niet iedereen kan dit/durft dit te doen! Ik ken zat blinden die gewoon niet naar een onbemand station gaan!
melle

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door melle »

Awel, ik vind dat nu eens heel tof van je dat je met zo een bijna onvoorstelbare handicap de trein durft nemen :wink:

Daarom een dikke bravo voor mensen zoals jij!
Wat de nmbs betreft kan er misschien nog wel wat verbetering komen
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door K V B »

melle schreef:Awel, ik vind dat nu eens heel tof van je dat je met zo een bijna onvoorstelbare handicap de trein durft nemen :wink:

Daarom een dikke bravo voor mensen zoals jij!
Wat de nmbs betreft kan er misschien nog wel wat verbetering komen
Er is zeker veel verbetering mogelijk. Waarom lukt het de NMBS niet om blindegeleidings stroken aan te brengen in de stations. In Zwitserland nemen de meeste blinden de trein zonder bijzondere begeleiding. Zelfs Trenitalia krijgt dit voor elkaar...
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door odul »

Het klopt natuurlijk 'Miske' als je volledig blind bent dat je geen treinbegeleider ziet.
Nu, daar hoef je niet altijd 'blind' voor te zijn. :wink:

Maar mag ik vragen hoe jij je verplaatst van uw huis naar het station?
Heb je dan geen hulp bij?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een blind persoon zomaar 'achterlaat' in een station zonder dat deze zijn verplaatsing veilig kan verderzetten.
Trammist

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Trammist »

Kim Bols! ik ken jou van je, trouwens fantastische, website! Ik ben zelf 2 jaar lang vrijwillig blindenbegeleider geweest, maar ik ben van school veranderd en zo mijn functie kwijtgeraakt (Ik heb 2 jaar lang met een blinde in de klas gezeten, middelbare school). Toch ben ik nog steeds oprecht geïnteresseerd in de wereld van de blindenbegeleiding.
Ik heb nooit met hem met de trein gereisd, maar wel met de tram, wat ook niet zo simpel is.

Fijn dat je ook 'ns op ons forum langskomt!
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

odul schreef:Het klopt natuurlijk 'Miske' als je volledig blind bent dat je geen treinbegeleider ziet.
Nu, daar hoef je niet altijd 'blind' voor te zijn. :wink:

Maar mag ik vragen hoe jij je verplaatst van uw huis naar het station?
Heb je dan geen hulp bij?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een blind persoon zomaar 'achterlaat' in een station zonder dat deze zijn verplaatsing veilig kan verderzetten.
Ik heb samen met een instructeur van de geleidehondenschool deze route geleerd. Mijn hond geeft de bushalte aan, dan nemen we de bus tot aan 't station (Turnhout, Noorderkempen of Antwerpen), en dan vindt Olly op commando ook het station zelf. Zij kan eveneens een loket vinden, of zoals in Turnhout het kotje van de "onderstationschef" want aan het loket kunnen ze me niet helpen om begeleiding te krijgen, dat moet ik echt daar in dat kotje vragen.

Hoe anderen dat doen met stok, zal vast een hoop moeilijker zijn. Ook een kwestie van veel oefenen en hulp vragen als het nodig is, geloof ik ...

Het is idd niet makkelijk als je "achtergelaten" wordt en je dus niet verder kan naar de bus, uitgang, een andere trein, ... Soms ook komen de begeleiders pas als alle reizigers van het spoor weg zijn, maar goed, dat weet jij dan dus niet :). Soms ook, moeten ze begrijpelijkerwijze andere taken doen zoals een rolstoelgebruiker van een andere trein halen, en ja, ik als blinde kan zelfstandig uitstappen, een rolstoelgebruiker kan dat uiteraard niet.

Wel is het zo, dat moet ik écht zeggen, dat ik het fantastisch vind dat er begeleiding voorzien is voor mensen met een beperkte mobiliteit. OK, het is niet helemaal obstakelvrij, maar, dankzij de NMBS-assistentie ben ik toch in staat om zelfstandig te reizen. En dat vind ik ook heel erg knap!!!
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

Trammist schreef:Kim Bols! ik ken jou van je, trouwens fantastische, website! Ik ben zelf 2 jaar lang vrijwillig blindenbegeleider geweest, maar ik ben van school veranderd en zo mijn functie kwijtgeraakt (Ik heb 2 jaar lang met een blinde in de klas gezeten, middelbare school). Toch ben ik nog steeds oprecht geïnteresseerd in de wereld van de blindenbegeleiding.
Ik heb nooit met hem met de trein gereisd, maar wel met de tram, wat ook niet zo simpel is.

Fijn dat je ook 'ns op ons forum langskomt!
Wat leuk zeg dat je mij kent; omgekeerd is dat niet echt het geval (hihi). Maar wat leuk zeg dat je ervaring hebt met het begeleiden van blinde personen. Inderdaad, ik ken echt veel blinden/slechtzienden die toch bang zijn om het openbaar vervoer te gebruiken; het is een extra stap die je moet durven zetten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Steven »

Ik wens u eveneens veel plezier hier op het forum, wetende dat mensen zoals jij extra hulpmiddelen nodigen hebben om de computer te gebruiken.
Trammist

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Trammist »

Fora zoals deze lezen voor blinden met een brailleleesregel of text-to-speech het makkelijkst in 'Afdrukweergave'. Maar dat zal 'ons Kim' al wel weten ;)

Mijn (vroegere) blinde vriend (ik heb er geen contact meer mee) gebruikte enkel zijn leesregel.
melle

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door melle »

Wat is je site? Ik ben wel eens beniewd :wink:
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

melle schreef:Wat is je site? Ik ben wel eens beniewd :wink:
www.kimbols.be :)
Miske

Re: Blinden klagen over NMBS

Bericht door Miske »

Trammist schreef:Fora zoals deze lezen voor blinden met een brailleleesregel of text-to-speech het makkelijkst in 'Afdrukweergave'. Maar dat zal 'ons Kim' al wel weten ;)

Mijn (vroegere) blinde vriend (ik heb er geen contact meer mee) gebruikte enkel zijn leesregel.
Nee, ik werk nooit via de Afdrukweergave. Maar dit hangt af van persoon/persoon, van welk schermuitleesprogramma men het liefst gebruikt en ook of men spraak/braille of beiden prefereert. Ik werk zo goed als helemaal met spraak alleen.
Plaats reactie