En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Kristofke schreef: Misschien beetje snoeien in al die overbodige directies en bijhorende diensten, want daar zit het meeste geld, niet bij de gewone statutaire!
Maar de meeste diensten zijn toch nog steeds met "gewone statutairen" bemand?

De vraag is eigenlijk gewoon: Waarom maakt men niet van de NMBS een gewoon bedrijf. Dus met een normaal werknemers statuut, een normale CAO, ondernemingsraad enzovoort. Waarom moet dat bij de NMBS anders zijn?
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen. Als men B-cargo en het personeel aldaar anders gaat behandelen dan de rest van het bedrijf komt eveneens het Statuut van die mensen in gevaar. Het is dus nodig een duidelijk signaal te geven naar de directie toe. Vrijdag komt er nog een ultieme vergadering en hopelijk heeft de directie het begrepen.

Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
De belasting die een machinist van DLC betaalt, wordt doorgesluist naar de wedde van zijn collega bij B-Cargo...waarom MOET dat zo ?
?? Dat is toch helemaal niet zo? De mensen bij de nmbs leveren een prestatie voor hun loon en betalen belastingen zoals iedereen. Waar heb je het over?
Cipallieter

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Cipallieter »

Miljaarde schreef:Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Maar is dit betere statuut er nu net niet de oorzaak van dat de NMBS duurder is dan de concurrentie? En wie duurder is dan de concurrentie prijst zichzelf uit de markt en moet in de kosten knippen om goedkoper te worden of verdwijnen. The survival of the fittest.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef:
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Waarom dat statuut dan niet aan alle werkgevers in België geven?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Robin »

omdat de nmbs een overheidsbedrijf is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door thejay »

Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen.
Dan hebben ze toch echt pech: Van "Europa" moet dat nu eenmaal....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

Miljaarde schreef:Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
Dat was vroeger zo, tegenwoordig is het helemaal anders. B-Cargo wordt wordt gewoon 1 van de vele operatoren die goederen vervoeren in België, dat heeft niets meer te maken met passagiers vervoeren.
Jullie zouden beter werken aan solidariteit met de andere goederenvervoerders in plaats van zo vast te houden aan verdwenen tijden.
Deze zogenaamde "solidariteit" is voor de reizigers enkel maar lastig, maar voor bedrijven kan dit de reden zijn om over te stappen naar een andere vervoerder. Gelukkig zijn er tegenwoordig andere bedrijven die ook goederenvervoer organiseren, maar het zou jammer zijn moest B-Cargo verdwijnen door het halstarrig volhouden van de vakbonden :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22535
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

kuch wat een gedoe allemaal, de eigenlijke oorzaak van een staking is vrij eenvoudig. De cargo afdeling wel beter gekend onder B cargo staat op het punt om een volledig afzonderlijk filiaal te worden. Men vreest een ABX scenario. Daaruit volgt dat ook het personeel het slachtoffer gaat zijn om iets recht te trekken wat haast niet meer kan worden rechtgetrokken. Het statuut is daar een onderdeel van. Indien het een afzonderlijk bedrijf zou worden zal niet echt nog iemand volgens dat statuut werken. Men vreest voor de uitholling van een aantal beroepen. Dit ten voordele van de bazen.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door ferry »

Hoi

Allemaal lulkoek, iedereen heeft Europa gewild en nu Europa bepaalde verplichtingen oplegt gaat men staken...
Trouwens in feite gaan noch de CEO noch de vakbondsbonzen tesamen een glas minder drinken op een volgende receptie: ze hebben toch auto met chauffeur!
Komt daarbij dat de vakbonden het zeer gemakkelijk hebben: ze moeten toch geen belasting betalen..!

f
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door fitnessboy »

het grote probleem ligt eraan
dat toen b-cargo werd opgericht er verschillende hoge posten werden opgericht in deze boom
in een normaal bedrijf heb je 1) de stam , die niet zo dik is - waar de directie zit
2) de takken die normaal heel dik is- waar de werknemers zitten

bij het spoor zitten de bazen aan de takken , dit kan niet werken

waarom staken wij ? er zijn mensen die begonnen zijn met een statutair contract die nu zonder boe of ba hun statuut kwijt zijn,( terwijl het niet bij deze mensen ligt)
5533 als jullie groep in de problemen zit moet je ook niet komen huilen, jullie komen ook nog aan de beurt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22535
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

tja solidariteit is naar het schijnt ver zoek bij de spoorweg en dat is geen probleem van vandaag maar al ettelijke jaren. Deze solidariteit is tanende. Ik kan zo verschillende stakingen opnoemen waarbij er bij cargo niets aan de hand was en er bij reizigers vele treinen niet reden en omgekeerd.
AlexNL
Berichten: 2187
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door AlexNL »

Dat er ingrijpende wijzigingen bij B-Cargo nodig zijn, zullen velen het met me eens zijn. Hoewel ik de situatie niet goed ken, is het raar als er meer administratief / stafpersoneel rondloopt dan rijdend personeel (waar ik technici voor het gemak ook even onder schaar). Om enigszins concurrerend te blijven zullen reorganisaties nodig zijn, een vakbondsactie gaat niet echt helpen lijkt me zo.

Waarom zouden reizigers moeten lijden onder de problematiek bij B-Cargo? En wat is een ABX-scenario?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22535
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Steven »

abx is een afzonderlijk bedrijf van wat ooit de nmbs pakjes dienst was. Het is nadien verkocht voor het spreekwoordelijke appel en een ei. De grootste slachtoffers waren toen het personeel die zowel statuut als jobzekerheid zijn verloren (nadien zijn er nog meerdere saneringen gevolgd.
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

Cipallieter schreef:
Miljaarde schreef:Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Maar is dit betere statuut er nu net niet de oorzaak van dat de NMBS duurder is dan de concurrentie? En wie duurder is dan de concurrentie prijst zichzelf uit de markt en moet in de kosten knippen om goedkoper te worden of verdwijnen. The survival of the fittest.

Niet helemaal, de priveoperatoren bieden gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Het zit hem in het feit dat er teveel randactiviteiten en bureaus op de boekhouding van cargo wegen. Die kosten zouden volgens mijzelf naar de holding moeten. (persoonlijke mening)
Miljaarde

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Miljaarde schreef:
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Waarom dat statuut dan niet aan alle werkgevers in België geven?
Helemaal akkoord. Dat zou voor velen een grotere verbetering zijn.
Plaats reactie