Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door odul »

Ik denk dat er op dit forum wel enkele machinisten actief zijn.

Occasionele treinreizigers maken zich soms zorgen wanneer ze moeten afstappen.
Soms roept de TB dit om, maar niet altijd, wat begrijpelijk is, hij of zij staat niet altijd aan de intercom.

Terwijl in feite de machinist steeds perfect weet wat zen volgende halte is, ook voor hem of haar kan er een technische mogelijkheid ingebouwd worden om de halte aan te kondigen, zonder al te veel beslommeringen.

Wat denken jullie ervan, bekijk het aub niet uit de hoek van -nog meer werk- maar naar betere dienstverlening naar de klanten toe.
Laatst gewijzigd door odul op 28 okt 2009, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Steven »

Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders. Naar de toekomst ziet het er echter meer naar uit de de aankondigingen automatische zullen verlopen met het SIV systeem (de huidige displays dus). Op de klassieke stellen uitvoering cityrail is dit al voorzien. Heb al eens het geluk gehad dat dit systeem actief was (vermoedelijk een test) en kon vaststellen dat dit vrij goed verliep. Elke halte werd aangekondigd. tijdens het instappen hoor je dan nog eens "dit is de trein naar x" bij het vertrekken hoor je "de volgende halte is x", net voor die halte hoor je dan nog is 'we komen aan in x"
Miske

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Miske »

odul schreef:Ik denk dat er op dit forum wel enkel machinisten actief zijn.

Occasionele treinreizigers maken zich soms zorgen wanneer ze moeten afstappen.
Soms roept de TB dit om, maar niet altijd, wat begrijpelijk is, hij of zij staat niet altijd aan de intercom.

Terwijl in feite de machinist steeds perfect weet wat zen volgende halte is, ook voor hem of haar kan er een technische mogelijkheid ingebouwd worden om de halte aan te kondigen, zonder al te veel beslommeringen.

Wat denken jullie ervan, bekijk het aub niet uit de hoek van -nog meer werk- maar naar betere dienstverlening naar de klanten toe.
Whaaa, super dat je dit aansnijdt!

Ik ben volledig blind en ben een super globetrotter :):).

En, als er al digitale borden zijn, dan heb ik daar uiteraard niets aan!

Ik word vaak in 1ste klasse gezet (medisch attest), en ja, daar zitten niet altijd gek veel reizigers om te vragen waar we nu al stoppen. Ik vraag altijd de conducteur om mee te helpen bij het uitstappen als hij langskomt, maar het zou me inderdaad geruststellen als ze afroepen waar de trein zoal gaat stoppen (ik bedoel dan b.v. de eerstvolgende 3 stophaltes afroepen en dan ook nog eens elke keer omroepen waar de trein op dat moment stopt uiteraard. Zo heb je toch een veiligheid, dat je weet: OK, nu nog 2x stoppen en de 3de x moet ik er normaliter uit :).
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door odul »

Steven schreef:Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders. Naar de toekomst ziet het er echter meer naar uit de de aankondigingen automatische zullen verlopen met het SIV systeem (de huidige displays dus). Op de klassieke stellen uitvoering cityrail is dit al voorzien. Heb al eens het geluk gehad dat dit systeem actief was (vermoedelijk een test) en kon vaststellen dat dit vrij goed verliep. Elke halte werd aangekondigd. tijdens het instappen hoor je dan nog eens "dit is de trein naar x" bij het vertrekken hoor je "de volgende halte is x", net voor die halte hoor je dan nog is 'we komen aan in x"
Raar, waarom de treinbegeleiders daar zo tegen zouden zijn.
Wat die automatisering betreft, het is een stap in de goede richting.

Als ze dan wordt geactiveerd tenminste.
Ik merk dat IC treinen naar Essen ( de dubbeldekkers) voorzien zijn van een display in elke treinwagon, maar dat die nooit werkt.
Weet iemand hoe dat komt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Steven »

Die SIV displays moeten geprogrammeerd worden, nu weet ik niet of de verbinding naar Essen al in die databank gestoken is. Uit de ervaringen die ze hebben met de MS96 en de i11 hebben ze bij de M6 een groter geheugen gestoken (zodat er voldoende plaats is om al die verbindingen er in te steken).
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Joris »

Hallo,
In Zwitserland wordt er in de treinen ook al automatisch omgeroepen, en dit meestal in meerdere talen, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Enkel de aansluitingen worden nog manueel afgeroepen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door odul »

Steven schreef:Die SIV displays moeten geprogrammeerd worden, nu weet ik niet of de verbinding naar Essen al in die databank gestoken is. Uit de ervaringen die ze hebben met de MS96 en de i11 hebben ze bij de M6 een groter geheugen gestoken (zodat er voldoende plaats is om al die verbindingen er in te steken).
Bedankt voor de info.
Hopelijk wordt daar ook werk van gemaakt, deze rijtuigen bollen nu toch al bijna een jaar naar Essen denk ik.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Portbou »

Hallo,
odul schreef:
Steven schreef:Dat is al overwogen, maar stuitte op een stevige njet van de treinbegeleiders.
Raar, waarom de treinbegeleiders daar zo tegen zouden zijn.
Hoezo, waarom zijn de treinbegeleiders tegen iets dat hun werk verlicht ?
Of was dit een typfout en bedoelde je treinbestuurders ?

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Steven »

Voor de TBG was het eerder een reactie van je pakt een deel van onze job af en ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken. Vanuit de vertegenwoordiging van de bestuurders was er dan een reactie van een extra belasting voor de functie. Niet dat het personeel daar ooit uitgebreid over bevraagd is geweest natuurlijk.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door odul »

Steven schreef:Voor de TBG was het eerder een reactie van je pakt een deel van onze job af en ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken. Vanuit de vertegenwoordiging van de bestuurders was er dan een reactie van een extra belasting voor de functie. Niet dat het personeel daar ooit uitgebreid over bevraagd is geweest natuurlijk.
Zoiets zal het wel wss wel zijn.
Maar het houd geen steek volgens mij.
Een TBG heeft zen handen vol met het controleren van de vervoersbewijzen en de veiligheid van de reizigers in de trein en bij het op en afstappen.
Het zou voor hen dan eerder een verlichting van hun werk kunnen zijn.
Die extra belasting voor de bestuurder, ja, zo zwaar zal die ook niet wegen denk ik.
Ze weten perfect in welk station of halte waar ze moeten stoppen, dit even aankondigen vergt hoop en al een paar seconden tijd.

Wat wel een probleem is, of kan zijn, is dat de reizigerstreinen die door een losse locomotief gesleept worden geen verbinding hebben om dergelijke aankondigen te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Steven »

Probleem is dat een tb niet meertalig moet zijn voor de aanwerving en een tbg wel. Een vrij praktisch probleem in dit drietalig landje. Een tbg moet niv 2 halen bij Selor voor zijn tweede taal om in functie te blijven.
Dietrich

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Dietrich »

Beste is dit gewoon automatisch te laten doen zoals in CR klassiekjes, metro, tram, enz. Dan is er niemand die hem ermee moet bezighouden, ne het werkt altijd (normaal).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Portbou »

Steven schreef:Probleem is dat een tb niet meertalig moet zijn voor de aanwerving en een tbg wel. Een vrij praktisch probleem in dit drietalig landje. Een tbg moet niv 2 halen bij Selor voor zijn tweede taal om in functie te blijven.
Dat is ook weeral waar...

Groeten,
Bart W.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door K V B »

Joris schreef:Hallo,
In Zwitserland wordt er in de treinen ook al automatisch omgeroepen, en dit meestal in meerdere talen, dus waarom zou het hier niet kunnen?
Enkel de aansluitingen worden nog manueel afgeroepen.
Dat afroepen van aansluitingen is overigens iets dat pas recent ingevoerd is, en dat als proef. Ik neem aan dat dat ook geautomatiseerd gaat worden.
Mikos

Re: Kan een bestuurder de stops niet aankondigen?

Bericht door Mikos »

In Nederland doet de machinist de kleine stations, de conducteur roept de grotere stations waar je kunt overstappen om, liefst met aansluitingsmogelijkheden.
Waarom zou ik meertalig moeten zijn als machinist als het enige dat je om hoeft te roepen "Gare du Braine le Comte, station 's-Gravenbrakel" is? De grotere stations waar je meer informatie om zou moeten roepen wordt gedaan door de TBG, dus hoef je daar heel niet meertalig voor te zijn.

Overigens, dan een andere vraag: De treindienstleider, in welke taal spreekt die in Wallonië met de treinbestuurder als dat nodig is? Frans, of verplicht Nederlands omdat de tb niet meertalig hoeft te zijn (of andersom, Nederlands, of verplicht Frans...)?
Plaats reactie