Elektrificatie Spoorlijn Winterslag ...?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Ali

Elektrificatie Spoorlijn Winterslag ...?

Bericht door Ali »

Dag allemaal,

ben nieuw hier en had een vraagje, onlangs kwam ik langs het spoorlijn te Winterslag, bij de sporenbundel Genk-Goederen. Het viel me op dat men met de elektrificatie van het spoorlijn bezig was, van voor de sporenbundel, komende vanuit Genk tot voorbij de sporenbundel in de richting van Waterschei, verder weet ik niets van.

Weet iemand er het fijne van en wat de bedoeling is??? Ik dacht dat goederenlijnen zelden geëlektrificeerd worden, maar eerder de lijnen betreffende het personenvervoer...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

goederenlijnen worden als het mogelijk is ook geëlektrificeerd hoor :wink: de kleine industriespoortjes natuurlijk niet, maar vanuit de bundel van genk zal er genoeg vervoerd worden om de kost te rechtvaardigen :P
adminn

Bericht door adminn »

had t ook gezien...
el_barto

Re: Elektrificatie Spoorlijn Winterslag ...?

Bericht door el_barto »

Ali schreef:Ik dacht dat goederenlijnen zelden geëlektrificeerd worden, maar eerder de lijnen betreffende het personenvervoer...
waarom zouden goederenlijnen niet onder draad gebracht worden?
Ali

Bericht door Ali »

Het rare is dat voorbij het goederenstation de lijn in de richting van Waterschei wordt geëlektrificeerd, terwijl dat gedeelte buiten gebruik was geraakt, en vraag ik me af of men die lijn weer in gebruik zal nemen ...
Wout

Bericht door Wout »

Is mss om wat rangeringen te kunnen maken met n e-loc.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd das om het rondrijden na aankomst mogelijk te maken :-)
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,

Ik ben gisteren en vandaag in de Kempen aan 't rondsjezen geweest (rara waarom). Ondertussen staan voor zover ik gezien heb alle bovenleidingspalen er tussen de aftakking Boksbergheide via het oude hoofdspoor te Genk-Goederen tot de uitrit van Genk-Goederen kant Waterschei. Volgens de seingever van dienst moet ook de bundel er binnenkort aan geloven :cry: Men wil de elektrificatie nog dit jaar afronden, met dien verstande dat de lijn naar Bilzen later aan de beurt zou komen :cry:

Voor de fotografen: het bekende punt vanop de brug aan het oude stationnetje van Winterslag is echt volledig om zeep doordat de palen hier niet slecht, maar ROTslecht staan :evil:

Dan was het rond Genk-Goederen tot het begin van dit millenium toch leuker met massa's 51'ers en ander leuk dieselgeweld zonder vervelende bovenleidingspalen die het landschap ontsierden...

Groetjes,
Steamer
(die gelukkig ook nog wat moois gezien heeft in de vorm van de bij ALZ rangerende ex-NMBS 82'er)
genksetreinfreak

Bericht door genksetreinfreak »

Hallo,

ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum.
En het toeval is dat jullie het net over Genk hebben waar ook van ben.
In verband met die elektrificatie daar zijn ze eind vorig jaar mee begonnen met de bovenleidingspalen te plaatsen, daar is het tot nu toe ook bij gebleven nog altijd geen draad.
Hier heb ik een foto waar de bovenleidingspalen te zien zijn.Afbeelding PS: is hier iemand op het forum die soms van Genk of toch van Limburg is?

Groetjes genksetreinfreak
HasheLTee

Bericht door HasheLTee »

genksetreinfreak schreef:PS: is hier iemand op het forum die soms van Genk of toch van Limburg is?

Groetjes genksetreinfreak
Awel, ik ben afkomstig van Genk. Nu woonachtig te Opglabbeek en
aspirant treinbestuurder te Antwerpen Noord... :lol:
tbscope

Bericht door tbscope »

Ik zie daar nu toch een draad hangen ?

En ik ben onlangs, toen ik in de trein naar hasselt zat, een goederentrein met een elektrische locomotief, richting genk, tegengekomen.
steamer

Bericht door steamer »

tbscope schreef:Ik zie daar nu toch een draad hangen ?

En ik ben onlangs, toen ik in de trein naar hasselt zat, een goederentrein met een elektrische locomotief, richting genk, tegengekomen.
Hoi,

idd, ondertussen hangt er al draad op minstens één spoor (dat is de stand van zaken van vorig weekend).

Dat van die goederentrein met elektrische tractie naar Genk-Goederen kan echter niet: de bovenleiding is nog niet klaar en is zeer zeker nog niet onder spanning gebracht. Dat er een goederentrein of zelfs een werktrein elektrisch naar Genk-reizigers zou rijden, lijkt me ook erg onwaarschijnlijk...

Waar heb je die trein precies gezien? Ofwel werd de trein elektrisch gesleept naar een andere bestemming, ofwel reed hij toch met diesel, ofwel reed hij niet naar Genk-Goederen want da's simpelwel nog onmogelijk op dit moment. Ze zeiden me twee weken geleden dat ze de elektrificatie hopen af te ronden tegen eind 2006.

Groetjes,
Dave
tbscope

Bericht door tbscope »

Ik kan mij vergist hebben, maar ik meende toch een 21 of 27 gezien te hebben.

Tussen Kiewit en Hasselt.

Maar ik zal mij wel vergist hebben.
genksetreinfreak

Bericht door genksetreinfreak »

steamer schreef: Ze zeiden me twee weken geleden dat ze de elektrificatie hopen af te ronden tegen eind 2006.

Groetjes,
Dave
Dat lijkt me wel heel lang om het pas eind 2006 af te hebben.
Als er nu al een stuk draden hangen dan is dat tweede stuk ook wel rap gebuurd niet? :roll:
Het jaar duurt nog 7 maanden dus als ze zo lang niets meer zouden doen :?
steamer

Bericht door steamer »

Hoi,
genksetreinfreak schreef:Dat lijkt me wel heel lang om het pas eind 2006 af te hebben.
Als er nu al een stuk draden hangen dan is dat tweede stuk ook wel rap gebuurd niet? :roll:
Het jaar duurt nog 7 maanden dus als ze zo lang niets meer zouden doen :?
idd, als ze enkel nog het tweede spoor moesten doen, zou het sneller klaar zijn, maar ik heb begrepen dat ze ook de bundel willen elektrificeren en dan is 't al wat meer werk he. Verder weet ik ook niet of de bovenleiding boven dat ene spoor al volledig af is. Ok, de draad hangt, maar er komt toch nog net iets meer bij kijken voor den draad ook effectief onder spanning gezet kan worden. Vergeet ook niet dat het binnenkort bijna een maand bouwvak is. Ik veronderstel dat er dan ook niet teveel gaat gebeuren? Vergelijk deze elektricatie tenslotte eens met het lijntje naar Kallo... Ok, die lijn is wat langer, maar dan zijn ze nu al 3 jaar aan bezig :shock: Dat wil precies ook maar niet afraken :roll:

't Was ook maar een raming van enkele mensen ter plekke he, schiet me over 7 maanden niet af als 't niet helemaal klopt :wink: Mij interesseert die hele elektrificatie niet zo, buiten 't feit dat ze weer een aantal leuke fotopunten verknoeid heeft. Neem nu het stationnetje van Winterslag. Vroeger kon je daar zalige foto's nemen, maar nu staat er een paal knal in de weg als je vanop de brug een trein wil fotograferen...

Als ik je één tip mag geven als beginnende hobbyist in het Genkse: maak er zo snel mogelijk zoveel mogelijk foto's op zoveel mogelijk verschillende plaatsen... Als de elektrificatie van de lijn naar Bilzen ook nog plaatsvindt, ga je binnen de kortste keren historische foto's hebben :wink: (gevoelsmatig gebruik ik eigenlijk liever de volgende smiley: :( )

Als je wil zien hoe fel een spoorweglandschap kan veranderen, ga dan gerust eens een kijkje nemen op de volgende link, waar je onder andere een aantal foto's van de regio Genk uit 2001 kan zien: http://www.aula.com/peter/default.asp?Q ... 0030&Qo=11
(let niet op de lage scankwaliteit, het lijkt een eeuwigheid geleden, maar in 2001 had bijna niemand breedbandinternet).

Groetjes,
Steamer
Plaats reactie