Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trammist

Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Trammist »

deredactie.be
NMBS-tarieven stijgen licht
Afbeelding

vr 06/11/2009 - 17:00 De tarieven van treinkaartjes en -abonnementen stijgen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 0,57 procent. Tegelijk wordt het bestaande productgamma vereenvoudigd. Overigens raakte vandaag ook bekend dat de sociale dialoog tussen vakbonden en directie na de staking van vorige donderdag hervat wordt.


De NMBS past elk jaar haar tarieven aan in februari. Bij de vorige tariefverhoging, eerder dit jaar, bedroeg de stijging gemiddeld nog 5,9 procent als gevolg van de hoge inflatie. Dit keer is de inflatie negatief, maar toch is er gemiddeld een lichte tariefverhoging.
Afbeelding De prijs van een standaardbiljet en van een Go Pass verandert niet. De trajecttreinkaart wordt 0,66 procent duurder, net als de Campuskaart.

De prijs voor een Rail Pass, goed voor 10 ritten in tweede klasse, stijgt met 1 euro tot 74 euro. In eerste klasse wordt dit 113 euro in plaats van 112 euro. Een Seniorenbiljet zal in tweede klasse 5,20 euro kosten in plaats van 5 euro. Overigens introduceert de NMBS vanaf 1 februari het Seniorenbiljet in eerste klasse voor de prijs van 12 euro.

Om het gamma voor de klant eenvoudiger en duidelijker te maken, zal de NMBS vanaf 1 februari stapsgewijs weinig succesvolle producten afschaffen en andere producten integreren in bestaande formules. Zo worden de "kidstarieven" aangepast: per betalende reiziger kunnen dan vier kinderen tussen 0 en 12 jaar gratis meereizen.
In de vooravond is overigens ook bekendgeraakt dat "het gemeenschappelijk vakbondsfront bij de NMBS tijdelijk de stakingsaanzegging opschort en de sociale dialoog hervat." Het ziet er dus voorlopig niet naar uit dat er volgende donderdag opnieuw wordt gestaakt.
Allez ja, het valt nog wel mee...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Joris »

Hallo,
Persoonlijk vind ik dit niet echt kunnen: er is een lichte deflatie, de energieprijzen dalen, én toch gaan ze meer geld uit onze zakken slaan.
Misbruik van het monopolie?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door HLE 2302 »

Joris schreef:Hallo,
Persoonlijk vind ik dit niet echt kunnen: er is een lichte deflatie, de energieprijzen dalen, én toch gaan ze meer geld uit onze zakken slaan.
Misbruik van het monopolie?
Groeten,
Joris De Mol
Nja ... het is idd absurt ... maar het moet wel, met het GEN-plan, al de andere werken, het nieuwe matrieel ...

Iemand moet dat betalen hé. :roll:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
melle

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door melle »

Dan is dat nog geen reden om de mensen weer meer te gaan laten betalen.
Als ze al eens beginen met al die bonussen en die extra centjes voor die bazen daar weg te laten hé; zullen ze niet in de mensen hun zakken moeten zitten!

De NMBS gaat weer zijn boekje te buiten..
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik maak me zorgen over de tariefformules die zullen verdwijnen wegens gebrek aan belangstelling. Ik vrees eerlijk gezegd voor de halveprijskaart (110 EURO/jaar), waarvan ik vermoed dat zelfs leden van een spoorwegforum als dit het bestaan niet kennen. Het is de enige kaart die wat klantentrouw en klantenbinding uitstraalt, die je zonder beperking kunt gebruiken, en die de mogelijkheid geeft om ook tegen gereduceerd tarief te reizen over middellange afstand.
Om nu nog met een echte promotiecampagne te beginnen voor het arme ding zal het wel te laat zijn, maar zoals gezegd: ik hou mijn hart vast: ik ben ouder dan 25, jonger dan 26, heb geen kinderrijk gezin bij elkaar ge..., heb niet gevochten in één van beide wereldoorlogen, enfin, ik val er altijd tussenuit. Mijn vrouw idem dito, trouwens...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Bibke »

overweg13 schreef:ik ben ouder dan 25, jonger dan 26, ..
25,5 dan?? :wink:

Je bedoelde natuurlijk jonger dan 65.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door treinbruno »

ik denk eerder aan benelux tourrail, biljet + MIVB, biljet luchthaven, ...
Afbeelding
filipdemeyere

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door filipdemeyere »

Wat is er eigenlijk gebeurd met de getrouwheidskaart?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Hogersluys »

Dit gaan volledig de verkeerde kant op. In plaats van meer abonnementen in te voeren (wat hun slogan 'het juiste product voor de juiste klant' toch een beetje naar de waarheid zou brengen) schaft men bij iedere hervorming voordelige formules af (een formule is altijd voordeliger dan een gewoon biljet) waardoor binnenkort mogelijks enkel de normale, dure tarieven overblijven. Zelfs de Gopas stond ter discussie heb ik begrepen. Dat men dit naar de buitenwereld toe als een "vereenvoudiging" verkoop is buitengewoon laag van de NMBS. Waarom worden de ervaren treingebruikers slachtoffer van de onwetendheid van Jan Modaal? (en zelfs hier gaat de NMBS niet vrijuit, het is immers hun taak de reiziger te informeren naar de meest interessante reisformule).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door overweg13 »

filipdemeyere schreef:Wat is er eigenlijk gebeurd met de getrouwheidskaart?
Zie mijn vorige bijdrage: halveprijskaart = getrouwheidskaart, maar ik geloof niet dat de NMBS ze ooit zo genoemd heeft, wat nochtans een goede marketingzet zou zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Terminus »

Ben ik de enige die in alles wat wordt gepubliceerd de Key-Card mist?
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, ik stelde me reeds dezelfde vraag. En vroeg me in het passant ook af of de huidige prijs van 1,70 € per rit enkel toevallig overeenkomt met het basistarief van de MIVB / STIB.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Trammist

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Trammist »

Waarom wilt NMBS per force ineens een hele hoop tarieven die niet ieder uur verkocht worden ineens afschaffen? Ik denk niet dat het hun veel geld kost. Enkele query's in de computers, een regeltje tekst op de website en in de brochures... Dat veel 'formules' schaars gebruikt worden, lijkt mij vooral de fout van NMBS zelf, die hun formules niet kenbaar wenst te maken, want als iedereen een Go- of Railpass gaat gebruiken zou dat wel 'ns een gat in hun financiering kunnen worden!

Bovendien liet ik mij ooit vertellen dat veel loketbedienden hun tariefaanbiedingen nauwelijks kennen.


Bah, bah, bah, et encore BAH, S.N.C.B. :!: :evil:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door Steven »

Het niet kennen van de tarieven heeft vooral te maken het teveel aan formules die er bestaan, als je echt alle formules wil kennen beschik je echt over een serieuze kennis, niet iedereen gegeven, in tegendeel.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Bericht door groentje »

Is er dan al een lijstje van de tarieven die verdwijnen?
Overigens is het een beetje een zwak excuus om te zeggen dat loketbedienden niet alle tarieven kennen. Als zelfs kassiers bij de Aldi jarenlang alle productcodes uit het hoofd moesten kennen, zou een NMBS-loketbediende toch ook de tarieven uit het hoofd mogen kennen.
Ik hoop dan ook dat de afschaffing van een aantal tarieven niet weer een verkapte vorm van prijsstijgingen zijn...
Plaats reactie