Aantal afgelaste treinen bereikt record

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Adler »

2009 wordt een triest recordjaar voor het aantal afgelaste treinen.
Gemiddeld 60 van de 4000 treinen op een werkdag reed niet tijdens de eerste drie trimesters van 2009.
Volgens de ombudsman is een van de oorzaken voor dit hoge aantal de vele technische problemen met de M6-rijtuigen die maar niet opgelost geraken.
De NMBS laat ook steeds vaker een trein geen volledig traject afleggen om vertraging te recupereren.
Bijvoorbeeld een trein met bestemming Antwerpen-Centraal niet verder laten rijden dan Berchem.
Qua vertragingen scoort de NMBS ook alsmaar slechter.
Wat was die nieuwe slogan nu ook weer ? Bestemming beter ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Volgens de ombudsman is een van de oorzaken voor dit hoge aantal de vele technische problemen met de M6-rijtuigen die maar niet opgelost geraken.
Maak u toch geen zorgen! De vertragingen gaan allemaal opgelost raken met de indienstneming van nog meer euh... M6'en....
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Adler »

Jeroen schreef: Maak u toch geen zorgen! De vertragingen gaan allemaal opgelost raken met de indienstneming van nog meer euh... M6'en....
Ja inderdaad :)
De uitleg van minister Vanackere, enkele weken geleden in de Kamer, was ook om mee te lachen.
Hij zei dat het aantal problemen met de M6'en stilaan verminderde naarmate het personeel er meer mee vertrouwd geraakte.
Hoelang heeft men nu al M6-rijtuigen in dienst ?
En sedert wanneer moet het treinpersoneel jarenlang ervaring opdoen om met een bepaald type rijtuig te kunnen omgaan ?
Als die zo zijn ontworpen dat men door een simpele verkeerde handeling een volledige trein buiten dienst kan stellen, dan moet dit zowat het slechtst ontworpen rijtuig zijn dat men ooit heeft aangekocht.
The_gold

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door The_gold »

Tja tegenwoordig .. hopelijk zal het ok gaan met de 18en.
Want de 13en waren ook een hoop kinderziektes.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Adler »

The_gold schreef:Tja tegenwoordig .. hopelijk zal het ok gaan met de 18en.
Want de 13en waren ook een hoop kinderziektes.
Als de M6-rijtuigen niet geschikt zijn om met een 27/21 in een trek-duw combinatie te rijden, dan had men dat maar op voorhand in de specificaties moeten opnemen dat dat wel moest kunnen zonder problemen en geen eurocent betalen aan Bombardier voor alle problemen waren opgelost.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik heb onlangs gedurende 10 avondspitsen rijtuignummers (en onderhoudsposten) genoteerd in Liège-Guillemins, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Berchem, Kortrijk, Leuven, Mons, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Het aantal afgeschafte treinen swingt soms inderdaad de pan uit; ik dacht een tijdje geleden ook nog dat het alleen de M6'en waren die voor moeilijkheden zorgden, maar ik weet ondertussen beter. Natuurlijk vallen er treinen met M6 uit, maar de afschaffing is zeker geen privilege van deze treinen.
Wat mij verbaast, is dat de NMBS blijkbaar niet weet waarom treinen afgeschaft worden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit niet allemaal zeer nauwkeurig wordt bijgehouden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Wat mij verbaast, is dat de NMBS blijkbaar niet weet waarom treinen afgeschaft worden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit niet allemaal zeer nauwkeurig wordt bijgehouden.
Ik denk dat de NMBS zeer goed weet waarom elke afgeschafte trein wordt afgeschaft, maar zoals veel zaken, dit niet bekend maakt aan het grote publiek.
Men wil liefst zo weinig mogelijk pottenkijkers.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door AlexNL »

Wat zijn er dan zoal voor problemen met de M6'ers? Ik weet dat er soms problemen zijn met de deuren, maar verder?
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Kalimero »

AlexNL schreef:Wat zijn er dan zoal voor problemen met de M6'ers? Ik weet dat er soms problemen zijn met de deuren, maar verder?
De IC kust - Tongeren moet in Leuven kopmaken, en soms ook ontkoppelen. Het laatste deel rijdt dan verder als stoptrein. Soms lukt dat ontkoppelen niet, en dan kunnen ze niet anders dan de hele trein tot in Hasselt als stoptrein te laten rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Steven »

Kalimero schreef:
AlexNL schreef:Wat zijn er dan zoal voor problemen met de M6'ers? Ik weet dat er soms problemen zijn met de deuren, maar verder?
De IC kust - Tongeren moet in Leuven kopmaken, en soms ook ontkoppelen. Het laatste deel rijdt dan verder als stoptrein. Soms lukt dat ontkoppelen niet, en dan kunnen ze niet anders dan de hele trein tot in Hasselt als stoptrein te laten rijden.
Dat is geen M6 probleem maar een koppelingsprobleem (of ontkoppeling). Een M6 probleem op zich noem ik:
deuren
verlichting
verluchting
dat zijn typische eigenschappen die men aan een rijtuig kan wijten.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door 2012 »

AlexNL schreef:Wat zijn er dan zoal voor problemen met de M6'ers? Ik weet dat er soms problemen zijn met de deuren, maar verder?
het gaat vooral over trek duw treinen met een reeks 27 erbij. Die hebben een computer ingebouwd gekregen (na meer dan 25 jaar dienst) om te kunnen communiceren met een computer vanuit het stuurrijtuig. Daar loopt het al dikwijls verkeerd mee. Ook al diverse keren ni meer kunnen verder rijden met stuurrijtuig op kop... Handelingen die gedaan worden in het stuurrijtuig geraken niet tot in machien, of er komen foutmeldingen die er niet zijn, tja, het kan soms toveren in die samenstellingen.

En ja, dan nog de "gewone" zaken die rijtuigen kunnen overkomen ... deuren die het niet doen, ventilatie die het niet meer doet en wa nog allemaal.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Stijn82 »

Is dat dan wel "veilig" vraag ik me af, als er communicatieproblemen zijn tussen stuurstand en HLE. Allez als er een remming wordt gegeven en de loc pikt dat niet op om één of andere reden, wat dan?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Adler »

Steven schreef: Dat is geen M6 probleem maar een koppelingsprobleem (of ontkoppeling). Een M6 probleem op zich noem ik:
deuren
verlichting
verluchting
dat zijn typische eigenschappen die men aan een rijtuig kan wijten.
Vermits het gaat om afgeschafte treinen, moet je kijken naar alle problemen van de volledige samenstelling lok + rijtuigen + eventueel stuurstand, niet enkel naar de problemen van het rijtuig afzonderlijk.
Het is hier al vermeld door 2012 dat 1 van de grote problemen de combinatie is met reeks 27 en stuurstand.
Als ik me niet vergis heb je vroeger zelf al gezegd dat dit een probleem is.
Dat is dus iets wat ik niet begrijp.
Men wist bij de NMBS heel goed dat de M6-rijtuigen nog heel wat jaren in die combinaties zouden moeten rijden.
Eerst heeft men een hele tijd gereden met een 27 aan elke kant omdat men zogezegd was ''vergeten'' de stuurstandrijtuigen te bestellen.
Als die daar dan uiteindelijk waren, bleken er een hoop problemen te zijn met die combinatie, problemen die nog steeds niet opgelost schijnen te zijn.
Het zou me niet verwonderen als Bombardier van in het begin heeft gezegd dat dit grote problemen zou geven maar dat de NMBS toch zijn eigen wil heeft doorgedreven, net zoals met die GF-koppelingen, die Bombardier ook geweigerd heeft te installeren omdat de 645 kilo zware koppelingen een nefaste invloed hebben op het frame van de lok.
Immuun tegen iedere vorm van advies heeft de dienst van Richard Gayetot (NMBS Technics) dan maar beslist die koppelingen zelf te bouwen in Salzinnes, met alle gekende problemen als gevolg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Steven »

Stijn82 schreef:Is dat dan wel "veilig" vraag ik me af, als er communicatieproblemen zijn tussen stuurstand en HLE. Allez als er een remming wordt gegeven en de loc pikt dat niet op om één of andere reden, wat dan?
de remming is geen communicatieprobleem, dat is een kwestie van luchtdruk. de remming zal altijd bevolen worden vanuit de stuurpost (remkraan) op kop, of dit nu een locomotief, stuurrijtuig of motorstel is maakt niets uit. Het is van op die plaats dat de bestuurder een drukdaling in de leiding zal bevelen waardoor de remmen zullen aansluiten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aantal afgelaste treinen bereikt record

Bericht door Steven »

Adler schreef: Vermits het gaat om afgeschafte treinen, moet je kijken naar alle problemen van de volledige samenstelling lok + rijtuigen + eventueel stuurstand, niet enkel naar de problemen van het rijtuig afzonderlijk.
lg.
Maar verder lees ik hier wel van vele mensen dat ze een probleem kant een klaar willen weten als er vertraging is, wat jij nu doet is dus terug alles op een hoop smijten. Ik wilde dus enkel uitleggen dat je de koppelingsproblemen en deur/licht airco problemen anders moet aanpakken. Het zijn namelijk problemen die niets met elkaar te maken hebben. Het is niet omdat het licht uit is dat je niet kan ontkoppelen om het zo maar effe te zeggen. Het is niet omdat je hebt ontkoppeld dat de verwarming het niet doet, ...
Een aantal berichten eerder gaf nog iemand commentaar dat een bericht als vertraging te bepalen onduidelijk is, dus als we schrijven een M6 probleem lijkt me dat ook vrij onduidelijk.
Plaats reactie