Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

K V B schreef:

Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
probleem is vooral dat er in goederentransport geen consequente lijn te trekken is van zoveel treinen per dag. Maandag is een zwakkere dag, woensdag heeft meestal een piek (tot het dubbele of drievoudige op bepaalde lijnen. Dus moet je alles voorzien op uw drukste dag. Hoeveel treinen dit effectief zijn voor de L59 weet ik niet van buiten en nu met de crisis zal dit wel beduidend lager zijn dan anderhalf jaar terug. De crisis blijft echter (hopelijk he) niet duren.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Bart »

Stef schreef: Dan een IR die de IC P vervangt en stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Antwerpen Zuid, Beveren-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, desnoods dat deze doorrijdt naar Blankenberge? (zoals de ICT in de zomermaanden) Ik zou deze dan laten stoppen in Aalter, Brugge en Blankenberge
L-trein die overal stopt tussen Antwerpen en Gent (zoals het nu is).
Tot zolang een groot deel van de lijn 50A tussen Gent & Brugge niet op 4 sporen is gebracht, denk ik niet dat er snel een IC trein tussen Antwerpen en Blankenberge zal rijden.
Ik zou het persoonlijk geen slecht idee vinden, om de IC-G Antwerpen-Oostende buiten de spits altijd met 4 DMT stellen te laten rijden, en deze ontkoppelen in Brugge. De voorste 2 naar Oostende, de laatste 2 naar Blankenberge.
In de spits, de schoolvakanties en vanaf 15 april tot 15 september zouden ze die met stormrammen moeten laten rijden.
Het kuststation Blankenberge, wordt buiten de toeristische periode een beetje benadeeld met amper 1 trein per uur.
De L trein Gent-Brugge zou ik ook niet Brugge als eindstation geven, trek deze trein ook steeds door richting Kust. Met in Brugge de mogelijkheid op aansluiting met een IC richting binnenland.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door LML »

Uit m'n eigen regio:
Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt.

Antwerpen-Herentals is een keurige IR-trein (geen kwaad woord daarover), maar daarna wordt er overal gestopt, zowel richting Neerpelt als richting Hasselt.

Dus, tot Herentals is deze trein IR-waardig, erna is dit een pure L-trein...
Laatst gewijzigd door LML op 22 nov 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Sticht je op die manier juist niet nog meer verwarring? Een reiziger die de aankondiging "IR/L" ziet staan, weet daarom nog niet op welk gedeelte van het traject deze trein als omnibus rijdt. Het gevolg is dat iemand richting Nijlen bv. onwetend op de IR e kan stappen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

inderdaad voor de meeste treinliefhebbers geen probleem maar een aankondiging is best zo eenduidig mogelijk. Kwestie van de minst ervaren reiziger duidelijke info te geven.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door LML »

De reactie van Molenbruch en Steven kloppen ook wel. 'k Heb m'n bovenstaande reactie inmiddels aangepast...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Patrick »

Steven schreef:[...] Maandag is een zwakkere dag, woensdag heeft meestal een pik [...]
:shock:

:lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

Patrick schreef:
Steven schreef:[...] Maandag is een zwakkere dag, woensdag heeft meestal een pik [...]
:shock:

:lol:
aangepast :-)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:

Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
probleem is vooral dat er in goederentransport geen consequente lijn te trekken is van zoveel treinen per dag. Maandag is een zwakkere dag, woensdag heeft meestal een piek (tot het dubbele of drievoudige op bepaalde lijnen. Dus moet je alles voorzien op uw drukste dag. Hoeveel treinen dit effectief zijn voor de L59 weet ik niet van buiten en nu met de crisis zal dit wel beduidend lager zijn dan anderhalf jaar terug. De crisis blijft echter (hopelijk he) niet duren.
Maar je kan natuurlijk wel gewoon op vaste tijdstippen goederen paden voorzien. Dat is het voordeel van de klokvaste dienstregeling. Of je een pad gebruikt of niet hangt van de vraag af. Ik zie goederentreinen vaak vlak achter een stopttrein zitten. Als je dus gewoon treinen in de volgorde: IC - IR - L - HKM dan moet je dat toch wel elke halfuur kunnen herhalen, niet?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door stefanic »

K V B schreef: Maar je kan natuurlijk wel gewoon op vaste tijdstippen goederen paden voorzien. Dat is het voordeel van de klokvaste dienstregeling. Of je een pad gebruikt of niet hangt van de vraag af. Ik zie goederentreinen vaak vlak achter een stopttrein zitten. Als je dus gewoon treinen in de volgorde: IC - IR - L - HKM dan moet je dat toch wel elke halfuur kunnen herhalen, niet?
Ok: lijnsectie Antwerpen-Lokeren (Ik neem maar een gedeelte daar je ook moet rekening houden met voorbijsteken van de L-trein). De IC MOET niet stoppen in Lokeren van mij...

IC om u00 uit Centraal (stop in Berchem): aankomst/passage Lokeren u27 (geschat, iets sneller dan IC-C nu)
IR om u03 uit Centraal (stop in Berchem & StNiklaas: aankomst Lokeren u32 (huidige IC-C-rittijd)
L om u06 uit Centraal (stopt overal): aankomst Lokeren u50 (huidige L-trein)
IC om u30 uit Centraal: Lokeren u57
IR: u33 - u02
L: u36 - u20

Merk op dat de treinen zo kort mogelijk achter elkaar rijden bij vertrek uit Antwerpen
Tussen L en de volgende IC zitten 7 minuten. Net genoeg voor 1 goederentrein (die dan dus vlak voor de IC in Lokeren aankomst een aan de kant moet. De goederentrein mag ook ergens anders rijden, maar ook dan schuiven de L en de IC (bij aankomst in Lokeren) dichter naar elkaar toe)
Tevens zit je dan met een absurde spreiding van je treinen: 4 snelle treinen per uur tussen Antwerpen en Lokeren (Gent), ja maar ze vertrekken wel op 3' van elkaar in Antwerpen, om u00, u03, u30 en u33, great...!
Herschikken (wederom Antwerpen-Lokeren):
IC: u00 -> u27
L: u03 -> u47
IR: u21 -> u50
IC: u30 -> u57
etc.
Goederentrein kan enkel tussen IR en IC (1 SNEL rijpad)

Ik wil hierbij vermelden dat dit louter een theoretische denkoefening is: ik denk er nog niet aan om dat voor ste stellen aan m'n collega, laat staan dit te durven vertellen aan de betrokken reizigers.

Je moet voor dergelijke denkoefening gewoon eens een lijngrafiek maken.
Horizontale as= tijdsverloop
Verticale as= de spoorlijn, met de verschillende stations
Neem de huidige treinen en zet die er op. om ux1 in station y1, om ux2 in station y2.
Je kan dat ook in xls maken dan kan je daarna de lijntjes eens verschuiven om te zien wat er mogelijk is.
Voorbeeldje hieronder: enkel de treinen in de richting Antwerpen -> Gent (huidige situatie), zonder goederenverkeer...
Bijlagen
L59.jpg
L59.jpg (42.15 KiB) 5452 keer bekeken
spoorwegrealist
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Stef »

Ik denk niet dat de NMBS het in zijn hoofd zal halen om een IC niet in Sint-Niklaas te laten stoppen. Dit station staat op plaats 18 qua reizigersaantal in België...

Volgens mij is ook het systeem van 2 x IC, 2 x IR en vooral 2 x L totaal niet rendabel. Wat wel rendabel zou zijn:

2 x IC => IC C & IC G precies op een half uur van elkaar
1 x IR => IC P van nu maar dan verlengd tot Brugge of Blankenberge
1 x L => zoals nu

Deze worden toch aangevuld met P-treinen in de spits.

Natuurlijk waar verliest elke trein veel tijd op L59:
1. In A'pen wordt een serieuze bocht gemaakt
2. In Gent zigzagt de trein tussen Dampoort & Gent-St-Pieters
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door dentheo »

[quote="]
Je moet voor dergelijke denkoefening gewoon eens een lijngrafiek maken.
Horizontale as= tijdsverloop
Verticale as= de spoorlijn, met de verschillende stations
Neem de huidige treinen en zet die er op. om ux1 in station y1, om ux2 in station y2.
Je kan dat ook in xls maken dan kan je daarna de lijntjes eens verschuiven om te zien wat er mogelijk is.
Voorbeeldje hieronder: enkel de treinen in de richting Antwerpen -> Gent (huidige situatie), zonder goederenverkeer...[/quote]

Prachtig .

Grafiek inderdaad het gereedschap.

Ik zou het goederenpad VOOR de stoptrein steken, vanaf Berchem, misschien raakt hij dan zelfs tot Dampoort in een ruk...
Laatst gewijzigd door dentheo op 24 nov 2009, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door groentje »

Maar dan wel op voorwaarde dat hij vanaf het begin goed kan doortrekken. Een goederentrein die aan het rijden is, rijdt sneller dan een stoptrein, en zelfs sommige IR's of IC's. Het grote verlies bij hen zit hem in het afremmen en optrekken. Zeker als de wissels die hem naar het wijkspoor brengen van die trage wissels zijn. Een trein van een paar 100 m aan 40 km/h opzijzetten vreet tijd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Maar je kan natuurlijk wel gewoon op vaste tijdstippen goederen paden voorzien. Dat is het voordeel van de klokvaste dienstregeling. Of je een pad gebruikt of niet hangt van de vraag af. Ik zie goederentreinen vaak vlak achter een stopttrein zitten. Als je dus gewoon treinen in de volgorde: IC - IR - L - HKM dan moet je dat toch wel elke halfuur kunnen herhalen, niet?
dit druist totaal in tegen de nieuwe europese gedachtengang, ze willen de hkm plaatsen geven voor de L en in de toekomst als er meer HKM 120 zullen zijn ook voor de IC als het moet. Jij werkt met de oude regels der volgorde der treinen. Dit gaat in tegen het vrij verkeer der goederen. Dit is op de vraag van de klant zo snel als mogelijk. Zomaar effe een HKM een half uurke laten wachten op al die passagiers zal ni zomaar meer kunnen. Als je weet hoeveel boetes er al betaald zijn ooit wegens het laattijdig leveren van autoonderdelen in vorst en antwerpen voor de autofabrieken aldaar.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

Steven schreef: Zomaar effe een HKM een half uurke laten wachten op al die passagiers zal ni zomaar meer kunnen.
Zomaar effe een HKM laten wachten is ook niet wat ik voorstel. Je kan gewoon op voorhand paden definieren voor de goederentreinen, en die dan aan de operatoren "verkopen". Het is dan kwestie van goed plannen. En er is geen enkele europeese richtlijn die het verbied om voor een snel pad meer geld te vragen dan voor een traag pad.
Het is de verantwoordelijkheid van de operator dat hij op tijd rijd, zodat hij zijn gereserveerde paden kan gebruiken. Komt hij te laat, ja dan zal hij moeten wachten tot er een pad beschikbaar is. Er is geen enkele reden waarom dit ook in de toekomst niet zou kunnen.

Als in Zwitserland een trein uit Italië te laat in Brig is voor zijn slot door de LBT dan gaat hij maar over de oude lijn...
Plaats reactie